Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FD35VABH  (läst 7660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
FD35VABH
« skrivet: 18 september 2012, 18:32:34 »
Liten undran, har lite oljud, skaller från innefläkten, är där nån som har lite tips att ge angående detta. Montören är bortrest men har ingen bra förklaring att ge via mail. Pumpen är nytagen i drift och är ingen sidoimport.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: FD35VABH
« Svar #1 skrivet: 18 september 2012, 21:36:33 »
En liten dunk i skroget fra en eller begge sidene kan gjøre det stille   ;) Virker ikke det sÃ¥ kjør full hastighet et kvarters tid . Med litt flaks kan ulyden bli borte   tummenupp Kanskje du skulle kjøpt hos paralellimport , Ã¥ fÃ¥tt tilstedeværende tekniker , Ã¥ i tillegg spart noen tusen   a:gl I tillegg til pumpe uten ergrelser   ;) Ikke for Ã¥ erte deg , men spark i leggen til kjepphøye sÃ¥kalte "HOVEDIMPORTØRER"  ::) . Maaaaaaange eksempler pÃ¥ at æreskjære solide lokale varmepumpeleverandører har bedre tilgjengelighet Ã¥  serviceinnstilling enn arrogante  hovedimportører.

Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FD35VABH
« Svar #2 skrivet: 18 september 2012, 21:49:07 »
Är det sÃ¥ paralellimportörerna rÃ¥der sina kunder att göra istället för att kolla upp det " smäll till maskinen pÃ¥ en eller bÃ¥da sidor"  tummenupp

Följ inte Raptus råd och börja banka på innerdelen innan montören har kikat på den :)

Känner inte igen "skaller" från innerdelen så har inget tips förutom att inte banka då det kan bli större problem om något inte sitter som det ska.

Men jag förstÃ¥r inte riktigt allt som Raptus menar dÃ¥ jag inte riktigt har koll pÃ¥ allt han skriver men han verkar inte gilla Ã¥terförsäljare som säljer via dom Svenska distributörsleden verkar det som  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: FD35VABH
« Svar #3 skrivet: 18 september 2012, 22:06:09 »
Hei TS
Tenker ikke pÃ¥ store voldsomheter , en liten dult kan løse problemet . Ã… gjøre et besøk fra "fagmann" unødvendig . Snakk om smÃ¥ klaringer.  Det er Norske forhold jeg sikter til med tanke pÃ¥ arrogante sÃ¥kalt hovedimportører . Dette fordi det har vært opplevelser om trusler fra disse . Om at paralellimportører skal presses ut . Dette pÃ¥ tross av at de leverer identisk produkt med like god garanti . Ã… med bedre kundeoppfølging   ;). Unntak finnes i begge leire  ^-^ . Godtar greit at du setter spørsmÃ¥l ved mitt innlegg . Da du er en forstandig mann jeg har stor respekt for . Ã… at du utøver faget pÃ¥ en utmerket mÃ¥te , sÃ¥ fortsatt hatten av for deg   :). Men at norsk "merkemafia" driver slik de gjør , er noe kundene bør gjøres oppmerksom pÃ¥  ???

Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FD35VABH
« Svar #4 skrivet: 18 september 2012, 22:32:37 »
Tjena Raptus

Om det vore våran installation med alldeles nyuppsatt värmepump så skulle jag inte önska att man försökte trycka/knuffa även om det är försiktigt, har man otur så är något felaktigt monterat eller dåligt åtdraget från fabrik och kanske åsamkar större skada vilket vore olyckligt.
Då den är nyuppsatt och med garantier så ska man helst låta det vara så man inte får några problem med återförsäljraren/montören om man orsakar mer problem/skada, såvida inte återförsäljaren/montören själv säger åt en att trycka eller lyfta på något.

Här i Sverige skiljer sig garantierna åt mellan "paralellimport" och maskiner som går via dom Svenska leden, som regel 2år jämfört med 5 års garanti. I Norge har ni väl 5 års reklamationsgaranti som lagkrav om jag kan dom Norska reglerna rätt så där är man som privatperson bättre skyddad än i Sverige
I dom flesta fall är det helt identiska modeller som till och med kommer via dom Svenska leden från början men det finns ibland lite modeller med snarlika modellbeteckningar som kanske inte klarar sig lika bra i vårat klimat.
Skiljer inte så mycket längre prismässigt här i Sverige men ni kanske fortfarande har stora prisskillnader mellan så kallad paralellimport jämfört med huvudimportörens återförsäljare ?

Skickade en hel del maskiner till Norge förr men det är alldeles för mycket pappersarbete till erat land för min smak  :)
Är det bara jag som har ruskigt svÃ¥rt att förstÃ¥ all text pÃ¥ Norska  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: FD35VABH
« Svar #5 skrivet: 20 september 2012, 10:43:28 »
Är det bara jag som har ruskigt svÃ¥rt att förstÃ¥ all text pÃ¥ Norska  Sc:,h

Nej! :)
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: FD35VABH
« Svar #6 skrivet: 20 september 2012, 15:03:17 »
Jag hoppar tyvärr över alla inlägg med norska..
Men det är för att jag inte har ro att tyda alla ord..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: FD35VABH
« Svar #7 skrivet: 20 september 2012, 20:44:32 »
Fristet til Ã¥ ta noen svenskevitser   ^-^ men det mÃ¥ste blive pÃ¥ svensk sÃ¥ dÃ¥ blever det ju inget roligt   dontknow   a:gl  Tror ni driver med mej , inget svÃ¥rt alls att førstÃ¥ svensk førr en norrbagge sÃ¥ varfør nÃ¥gon svÃ¥righet Ã¥t andra hÃ¥llet   Sc:,h  :P  :P
Det beror troligen pÃ¥ at jag har Sverige som semesterfavorit-plats   :) . Spøk til side , skjønner svensk veldig greit . Ã… forstÃ¥r ikke at det for svensker er svÃ¥rt Ã¥ fatte norsk . Med undantag av visse dialekter  :o . Selv for en nordmann er det lettere Ã¥ forstÃ¥ en full danske enn en nordmann fra hardanger   dontknow . En full SkÃ¥ning er verre  Sc:,h
Raptus
« Senast ändrad: 20 september 2012, 20:50:41 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad nttekniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: FD35VABH
« Svar #8 skrivet: 20 september 2012, 22:18:19 »
Är det bara jag som har ruskigt svÃ¥rt att förstÃ¥ all text pÃ¥ Norska  Sc:,h
Jag använder http://translate.google.se   :)
« Senast ändrad: 20 september 2012, 22:21:12 av nttekniker »
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: FD35VABH
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2012, 21:59:30 »
Är det sÃ¥ paralellimportörerna rÃ¥der sina kunder att göra istället för att kolla upp det " smäll till maskinen pÃ¥ en eller bÃ¥da sidor"  tummenupp

Följ inte Raptus råd och börja banka på innerdelen innan montören har kikat på den :)

Känner inte igen "skaller" från innerdelen så har inget tips förutom att inte banka då det kan bli större problem om något inte sitter som det ska.
.........Men jag förstÃ¥r inte riktigt allt som Raptus menar dÃ¥ jag inte riktigt har koll pÃ¥ allt han skriver men han verkar inte gilla Ã¥terförsäljare som säljer via dom Svenska distributörsleden verkar det som  ::)

Nu är "skallret" lokaliserat till tvÃ¥ "troliga" saker. 1. Plasmafiltrena ligger väldigt löst i sina hÃ¥llare, dÃ¥ligt fjädertryck i hÃ¥llaren ?  och kan mycket väl "skallra" vid höga fläktval- luftflöde. 2. Speciellt för mig eftersom jag har en hörselskada och dÃ¥ har olika frekvenser tydligen stor betydelse enl. audionomen. Det som dÃ¥ blir konstigt är att frÃ¥n typ Panasonic sÃ¥ hörde jag inte ens fläktlagrertjutet, men dock dottern. P/s TS  Har du snabbrengöringssatser till denna maskin.D/s
//alli

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FD35VABH
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2012, 22:23:38 »
Snabbrengöringsatser ?

Är de Mitsubishis dammsugarmunstycken du menar ?
Dom finns hemma så du kan maila
Eller menar du Q Effekt rengöringsmedel ?
Eller har jag missat någon produkt som finns tillgänglig !!
Du märker ingen skillnad pÃ¥ luftkvaliten om du tar bort hokus pokus filtren om det är dessa som lÃ¥ter  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: FD35VABH
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2012, 22:45:46 »
Snabbrengöringsatser ?

Är de Mitsubishis dammsugarmunstycken du menar ?
Dom finns hemma så du kan maila
Eller menar du Q Effekt rengöringsmedel ?
Eller har jag missat någon produkt som finns tillgänglig !!
Du märker ingen skillnad pÃ¥ luftkvaliten om du tar bort hokus pokus filtren om det är dessa som lÃ¥ter  ;)
NÃ¥n snackar om nÃ¥t snabbrengöringskitt, sats. Tycker mig märka lite skillnad pÃ¥ ljudet dÃ¥ jag lägger lite frigolit mellan plasthÃ¥llarna men har ingen utomstÃ¥ende  referens ännu.
alli


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: FD35VABH
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2012, 23:44:26 »
Det enda jag kan gissa att "nån" menar är dammsugarsatsen med lite olika mindre borstar och en slang till den vanliga dammsugaren avsedda att göra rent innerdelen eller om det är rengöringsmedlet Q Effekt !
Tror du får fråga vad dom menar menar för snabbrengöringskitt/sats , tror dock det handlar om satsen med borstar till dammsugaren.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad alli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
SV: FD35VABH
« Svar #13 skrivet: 03 november 2012, 13:44:38 »
Det enda jag kan gissa att "nån" menar är dammsugarsatsen med lite olika mindre borstar och en slang till den vanliga dammsugaren avsedda att göra rent innerdelen eller om det är rengöringsmedlet Q Effekt !
Tror du får fråga vad dom menar menar för snabbrengöringskitt/sats , tror dock det handlar om satsen med borstar till dammsugaren.
Tack för svar. Det verkar som att det är som du säger, nåt annat ser inte ut att finnas då man söker på nätet. Då det gäller "skallret" så är det inte filtrena, lånade ett stetoskop och ljudet kommer från fläktmotorsidan då den går med ett visst varvtal. Antingen är det motorn eller också mina öron, den som lever får väl se vad det blir i slutändan.
/alli

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: FD35VABH
« Svar #14 skrivet: 12 november 2012, 18:32:42 »

Är det bara jag som har ruskigt svÃ¥rt att förstÃ¥ all text pÃ¥ Norska  Sc:,h

Kann det vare på den måten at du bor på feil side av landet;) Själv bor jag bara 5 mil från Norge och har många norska kunder och lyssnar på NRK P4 på radion för det mesta, men Danska däremot, det är för mig nästan obegrpligt, men kanske inte för en skåning, iofs tycker jag skånska också är obegripligt....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!