Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Samsung smart comfort 12 UtblÃ¥stemp,avfrostning  (läst 3254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
Samsung smart comfort 12 Utblåstemp,avfrostning
« skrivet: 18 mars 2018, 09:21:00 »
Har läst trådar här på forumet, på senare tid, där man upplevt dålig utblåstemp och haft problem med avfrostning på sina LLVP.
Har därmed funderat lite över vår egna LLVP hur den beter sig och om det finns någon märkbar skillnad mot när den installerades för ca1,5år sedan.
Fick idag tillfälle att göra lite ovetenskapliga mätningar som jag tänkte dela med mig av.
-Utomhustemp ca-7°C
-Avfrostningstid från att fläkten slutar blåsa tills den börjar blåsa ca 9min (Just nu väldig få och lång tid mellan avfrostningar. 2 avfrostningar som lagt märke till på ca 1 dygn)
-Inomhustemp 21-22°C med börvärde 22 på LLVP. Ger just nu en utblåstemp på ca36°C (insugstemp ca24) Fläkthastiget ställd på auto och jag gissar att den går på steg 2.
-Ställde LLVP på max börvärde 30 och max fläkthastighet. Efter en stund stabiliserar sig utblåstempen på ca50°C och samtidigt har insugstempen hunnit stiga till ca 27°C.

Sammantaget är vi hittills nöjda och kan inte se några förändrade värde sedan installationen.
« Senast ändrad: 18 mars 2018, 09:23:19 av Daniel. »
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Samsung smart comfort 12 Utblåstemp,avfrostning
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2018, 12:28:34 »
Tycker att det ser riktigt bra ut Daniel, Samsung är riktigt bra pumpar anser ja. Har hört från en del andra bekanta som har just Samsung och de är väldigt nöjda med sina pumpar.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Samsung smart comfort 12 Utblåstemp,avfrostning
« Svar #2 skrivet: 27 september 2018, 08:50:17 »
Har läst trådar här på forumet, på senare tid, där man upplevt dålig utblåstemp och haft problem med avfrostning på sina LLVP.
Har därmed funderat lite över vår egna LLVP hur den beter sig och om det finns någon märkbar skillnad mot när den installerades för ca1,5år sedan.
Fick idag tillfälle att göra lite ovetenskapliga mätningar som jag tänkte dela med mig av.
-Utomhustemp ca-7°C
-Avfrostningstid från att fläkten slutar blåsa tills den börjar blåsa ca 9min (Just nu väldig få och lång tid mellan avfrostningar. 2 avfrostningar som lagt märke till på ca 1 dygn)
-Inomhustemp 21-22°C med börvärde 22 på LLVP. Ger just nu en utblåstemp på ca36°C (insugstemp ca24) Fläkthastiget ställd på auto och jag gissar att den går på steg 2.
-Ställde LLVP på max börvärde 30 och max fläkthastighet. Efter en stund stabiliserar sig utblåstempen på ca50°C och samtidigt har insugstempen hunnit stiga till ca 27°C.

Sammantaget är vi hittills nöjda och kan inte se några förändrade värde sedan installationen.

Kapar tråden lite, men tänkte bara höra vad du tycker om din pump. Är du fortfarande nöjd?

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Samsung smart comfort 12 Utblåstemp,avfrostning
« Svar #3 skrivet: 27 september 2018, 21:55:59 »
Den gör sitt jobb förträffligt så här långt. Fick ju även möjlighet att prova dess kylförmåga i somras och även den var till belåtenhet.
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Samsung smart comfort 12 Utblåstemp,avfrostning
« Svar #4 skrivet: 29 september 2018, 13:32:45 »
Den gör sitt jobb förträffligt så här långt. Fick ju även möjlighet att prova dess kylförmåga i somras och även den var till belåtenhet.

Va kul, och tack för din feedback.
Vet inte om du haft någon luftvärmepump innan, men hur upplever du ljud från maskinen? I spec så verkar den ju tyst, men dB säger ju knappast allt.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Samsung smart comfort 12 Utblåstemp,avfrostning
« Svar #5 skrivet: 29 september 2018, 19:02:58 »
Kan inte påstå att den gör mkt väsen av sig varken vid normal drift eller vid avfrostnig t.ex. knäppningar. Men vi har heller inte haft någon tidigare att jämföra med. Sedan är ju en luft/luft en luft/luft.....det vill säga ljud från luftströmen vid framförallt högre fläkthastighet är väl mer eller mindre oundvikligt oavsett märke. Finns ju dom som säger att dom inte hör sin luft/luft vilket för mig är helt obegripligt. Tycker alla jag stött på "väsnas"☺
Det jag kan säga om vårat exemplar är att när man kör swingfunktionen på luftriktaren finns ett "surrande" ljud som jag lägger märke till. Inte högt men det finns där. Nu är det för oss ingen stor sak då vi kör med fast läge för det mesta.
« Senast ändrad: 29 september 2018, 19:05:02 av Daniel. »
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Samsung smart comfort 12 Utblåstemp,avfrostning
« Svar #6 skrivet: 30 september 2018, 18:09:47 »
Ja ja förstår om du är nöjd med din pump Daniel eftersom Samsungs pumpar är riktigt bra och står sig mkt väl i konkurrensen med andra pumpar inkl en del välkända värstingpumpar. När de gäller swingfunktionen på vingen så har man egentligen ingen användning alls av denna funktion med mindre än att innerdelen isf sitter i ett trapphus upp till 2:a våningen i t.ex ett 1,5-planshus. Där den då via swingfunktionen omväxlande kan blåsa ovanför bjälklaget via golvet på ovanplan och omväxlande nedanför bjälklaget ned till undervåningen. F.ö så är de alltid bäst att köra med fast inställning på vingen ganska rakt ut utmed taket eller alt med någon liten lutning nedåt från taket räknat för bästa och längsta och effektivaste värmespridning i huset.

Utloggad BennyTheCat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Samsung smart comfort 12 Utblåstemp,avfrostning
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2018, 19:34:41 »
Kan inte påstå att den gör mkt väsen av sig varken vid normal drift eller vid avfrostnig t.ex. knäppningar. Men vi har heller inte haft någon tidigare att jämföra med. Sedan är ju en luft/luft en luft/luft.....det vill säga ljud från luftströmen vid framförallt högre fläkthastighet är väl mer eller mindre oundvikligt oavsett märke. Finns ju dom som säger att dom inte hör sin luft/luft vilket för mig är helt obegripligt. Tycker alla jag stött på "väsnas"☺
Det jag kan säga om vårat exemplar är att när man kör swingfunktionen på luftriktaren finns ett "surrande" ljud som jag lägger märke till. Inte högt men det finns där. Nu är det för oss ingen stor sak då vi kör med fast läge för det mesta.

Super, tack för den feedbacken, uppskattas stort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!