Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥ngtid kontra utetemp??  (läst 1955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
GÃ¥ngtid kontra utetemp??
« skrivet: 21 januari 2007, 13:28:08 »
Med denna kryptiska rubrik undrar jag om någon empiriskt fastställt sambandet mellan utetemperatur och gångtid. Om man på den egna anläggningen har 2-3 samband mellan antalet gångtimmar per dygn och medeltemp under ett dygn kan man då på ett ungefär få fram den utetemp då antalet gångtimmar närmar sig 24 dvs risken för tillskott blir uppenbar?

Denna "vinter" utan kyla ger inget svar på min undran. Vid medeltemp +3° får jag 10 h kompressortid och vid -4° blir det 13h. En timme är VV av detta. Lägger jag in dessa värden och extrapolerar rätlinjigt skär linjen 24h vid ca -27°. Är detta rimligt, dvs är sambandet rätlinjigt`?? Sc:,h Sc:,h
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: GÃ¥ngtid kontra utetemp??
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2007, 14:17:13 »
jag tror det blir svårt att räkna fram.
det har ju med kurvlutning + finjustering & dina radiatorers effekt att göra. sen ska du räkna på just din pumps efektutag ihopp med hur tempraturen i just din borra förendras.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Ibasto

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GÃ¥ngtid kontra utetemp??
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2007, 14:44:43 »
Efter att ha kört sen midsommar funderar jag på samma sak. Självklart påverkar massor av faktorer precis som nämndes men det borde nog gå att fastställa för en specifik anläggning. Då är ju elemet, isolering mm faktorer som knappast ändrar sig nämnvärt.
När jag har tittat på temp vs förbrukning tidigare så ser det ut som en andragradskurva går att anpassa bättre. ( är inte helt hemma på den mattematiska terminologin men r2 värdet blev högre ) Det verkar rimligt rent känslomässigt att det inte är linjärt.

Jag har gjort en del avläsninga ( 2-3 ggr / vecka ) tyvärr har jag blandat ute temp källan ibland enl disp och ibland ( om flera dygn ) en väder station ca 5 km härifrån, så det spär på osäkerheten.

En faktor som påverkar ( om du har en innegivare eller justerar aktivt ) är vinden.

Hur som helst sÃ¥ här ser det ut för mig första halvÃ¥ret.( se bif fil Siffror enbart gÃ¥ngtid värme, dvs man nÃ¥r inte 100% eftersom man vill ha lite varmvatten oxÃ¥ )  Utan större variation i temp är det svÃ¥rt att säga nÃ¥tt, men jag tror fortfarande att det inte är ett linjärt samband även om mina siffror just nu inte pekar pÃ¥ det.
11/2 plans villa ca 200 kvm mest 3glas xtra isolering 5 pers Ligger utan för Gävle


Ibasto
« Senast ändrad: 21 januari 2007, 15:03:24 av Ibasto »
1 1/2 plans villa på ca 200 kvm, utanför Gävle.
Nibe 1130-8 + VPA 300. 160 m borra ( 1,5 m till vatten ). 2 vuxna, 2 barn
-------------------------------------
Utfall 2007-01-01 -- 2008-01-02
13268 kWh (tot)
732 h ( 1830 kwh *) Varmvatten
1814 h ( 4535 kWh * )värme
6903 kWh * hushålls el
3136 starter (8,6/dygn)
0 timmar och 0 minuter tillskott :)
* räknat på 2,5 kw/h för VP drift
------------------------------------------------------------

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: GÃ¥ngtid kontra utetemp??
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2007, 15:18:41 »
För mitt system finns svaret här:
http://www.peldan.com/tempcorr.htm

Men frÃ¥gan är snanare: när gÃ¥r TS 24h/dygn. Och svaret ser ut att vara vid -15 - -20  ºC redan  >:(
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GÃ¥ngtid kontra utetemp??
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2007, 15:42:03 »
jag tror det blir svårt att räkna fram.
det har ju med kurvlutning + finjustering & dina radiatorers effekt att göra. sen ska du räkna på just din pumps efektutag ihopp med hur tempraturen i just din borra förendras.
CarMan, jag håller med om att det blir svårt att räkna ut, i stort sett omöjligt, därtill är det på tok för många mer eller mindre okända parametrar.
Det var mer något i stil med Ibastos försök som jag tänkte mig. För en specifik anläggning får ju dessa parametrar vara vad dom är. Det är mera en känsla för vad som händer när temperaturen sticker iväg. Verkar gångtiden förändra sig, relativt sett, mer eller mindre än temperaturen. Om man vet gångtiderna vid olika temp från + 10-15° till - 20-25° så borde man se någon form av samband.
Herr Bruns kurvor visar ju att energiårången som funktion av utetemp snarast är en andragradare men då ingår väl all TS i denna energiåtgång. Jag hade hoppats på en mer renodlad figur med enbart kompressortid ner till ganska många minusgrader.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: GÃ¥ngtid kontra utetemp??
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2007, 19:13:59 »
jag tror man får en hyvsad gissning om man vrider upp finjusteringen på max 6 stänger av tilskottet. sen låter man pumpen gå i 2-3 timmar (tills tempraturen inte orkar upp mer)

kolla i diagramet för din kurva & den finjustering du i normala fall har & läs av hur kalt det är ute när den temp råder som pumpennådde, sen får du dra av lite, då radiatorsystemet kommer att kylas mer när det är kallt & då orkar inte pumpen lika långt.

som exempel så orkar min pump vid en sån här test till 47 grader på VB om jag gör som jag skrev.
då körde jag på kurva 5 & finjustering på +2

följer jag diagramet så är ute tempen -30 grader då, drar man av lite så orkar den ialla fall till -25 utan eltilskott
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: GÃ¥ngtid kontra utetemp??
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2007, 20:45:18 »

Herr Bruns kurvor visar ju att energiårången som funktion av utetemp snarast är en andragradare men då ingår väl all TS i denna energiåtgång. Jag hade hoppats på en mer renodlad figur med enbart kompressortid ner till ganska många minusgrader.
Skrolla ner på min sida så hittar du både gångtid och starter för både kompressor och TS.
Vad mer vill du ha?

P.S Lägg även märke till hur mycket drifttiden/dygn kan skilja för samma utetemp. Ta tex temp +10 ºC, då har jag haft drifttider på kompressor på 3-15 timmar! Jag antar att det betyder att du behöver en HEL DEL statistik innan du kan uttala dig om svaret på din fråga.
« Senast ändrad: 21 januari 2007, 20:54:46 av HerrBrun »
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!