Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgaslarm  (läst 9280 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
Hetgaslarm
« skrivet: 21 oktober 2013, 18:56:35 »
Jag har en EcoEl o EcoAir 7,9 från 2001 som larmade om hetgasen.
Jag kan inte så mycket om det här systemet, vad kan jag göra?

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2013, 20:14:33 »
Jag har återställt larmet men det kommer igen på mindre än en minut. Kan jag ändra nån inställning?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hetgaslarm
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2013, 14:56:10 »
Kan du se hetgastemp?
Ett vanligt fel är att tempgivaren ger upp, den är inte så svår att byta ut själv.
Annars kan det vara lågt flöde på värmebäraren, antingen ett smutsfilter som behöver rensas eller att laddpumpen (den som pumpar vatten mellan EcoAir och EcoEl) har gett upp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2013, 15:21:15 »
Tack för svaret, Carl N! Hetgasen stiger snabbt upp till 120 grader och sen larmar den.
Jag ringde CTC och fick ett nummer till en servicetekniker i närheten.
Ska bli intressant att höra vad han säger.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgaslarm
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2013, 18:11:13 »
Som Carln skrev,var mitt fel. enkel att byta själv, givaren kosttade ca 150 kronor.
kolla så temperaturen är rätt i utegivaren, min utegivare visade riktigt galet fel.
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2013, 22:48:26 »
Jag får hoppas de Marikard!
Som sagt, servicekillen som kommer imorgon borde väl klura ut vad det är.
Jag ska definitivt nämna både lågt flöde och hetgasgivaren för honom, om han inte hittar nått fel.

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2013, 14:50:16 »
Nu har servicekillen varit här. Jag frågade om det var för lite gas i systemet eftersom det var en kvast av bubblor i synglaset men det tyckte han inte. Sedan undrade jag om det kunde vara stopp i sytemet nånstans men det trodde han inte heller. Efter en kvarts pulande inne i kompressorutrymmet där han mätte temperaturen på tre av rören runt fyrvägsventilen så konstaterade han att det var fel på fyrvägsventilen, den måste bytas. Det kunde också vara fel på kompressorn, det var lika bra att byta den också. Det skulle kosta 27000:-. Om jag ville att han bara bytte en sak i taget så skulle det bli dyrare pga dubbla tömningar och fyllningar. Men det stoppade inte med 27000:-
Jag behövde ett nytt styrkort inne i elpannan, 10000:-, och en Ecotolk, 4500:-.
Totalt 41500 och då var inte jobbet för styrkortsbyte och inkoppling av tolken inräknad.
Han sa att han kan komma redan imorgon.
Jag har sagt att jag behöver tänka på saken.
Mina nackhår reste sig så det känns som att nått inte står rätt till.
En ny EcoAir kostar ca 40000:-


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hetgaslarm
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2013, 15:35:43 »
Det kunde också vara fel på kompressorn, det var lika bra att byta den också.

Det låter som nån som försöker lura av dig en massa pengar...
Har du nån termometer du kan kontrollmäta hetgasen med? Iofs kanske det räcker att känna på röret för att avgöra om det verkligen är 120 grader när givaren visar det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hetgaslarm
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2013, 16:18:53 »
Nu kan det ju vara sÃ¥ att fyrvägsventilen inte är OK, men allt det andra...  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgaslarm
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2013, 19:18:21 »
Oj, nä, verkar skumt
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2013, 10:08:58 »
Hej Purjo__, tyvär så har jag ingen termometer men jag hoppas att man ska kunna lita på en servicekille som CTC rekommenderar, eller så kanske jag är blåögd.

Men jag tänker nog inte låta honom laga den för 27000:-, jag har börjat kolla efter en begagnad på Blocket, det finns en för 3000:- från 2004 där just nu.

Men om en kompressor bara håller 10-15 år som servicekillen sa så är den lite i äldsta laget. Min är ju från 2001.
Men om jag köper en nyare så måste jag i och för sej också köpa nytt styrkort och en tolk så då blir det 14000:- till.

Det var i alla fall vad CTC Direkt sa när jag pratade med dom i morse. Och dom bekräftade livslängden på kompressorn också.

Helst hade jag ju inte velat ha nån utgift alls men med lite tur kanske jag hittar nån bättre begagnad.

Utloggad VVS-mannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hetgaslarm
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2013, 10:32:30 »
Gissar att du kommer att köpa värmepumpen pÃ¥ blocket..  a:gl och att vi fÃ¥r fortsätta lyssna pÃ¥ din "historia".



EDIT:Tagit bort direktcitering /lmf
« Senast ändrad: 24 oktober 2013, 12:27:02 av Lmf »

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #12 skrivet: 04 november 2013, 14:45:48 »
I fredags kom det hem en bättre begagnad EcoAir från 2007 och den installerades samma eftermiddag av en installatör som jag hade fått numret till genom en bekant. Nackdelen med denna pump är att jag måste köra den med fast kondensering, om jag inte vill betala 14000:- för nytt styrkort och tolk, vilket behövs för att kunna köra den med styrning från min "gamla" EcoEl enligt CTC.

Det gick fort för installatören. När han hade åkt så gick jag och tittade till vp-n och den gick inte alls, det hade blivit hetgaslarm på den. Sc:,h
Så jag ringde installatören som sa åt mej att sänka temperaturen på inställningen, vilket jag gjorde. Nu har den gått hela helgen och förhoppningsvis kommer han tillbaka och kollar vad det är för fel i morgon.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hetgaslarm
« Svar #13 skrivet: 04 november 2013, 14:51:11 »
Jag skulle prova att byta ut hetgasgivaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

BusterKomHem

  • Gäst
BusterKomHem
SV: Hetgaslarm
« Svar #14 skrivet: 04 november 2013, 15:11:54 »
Hej Carln, verkar det inte lite underligt om givaren på båda maskinerna är kass? Vi får se vad installatören säger när han kommer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!