Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftfritt brinesystem  (läst 5804 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Luftfritt brinesystem
« skrivet: 24 oktober 2005, 19:22:14 »
Är det nÃ¥gon som kan tipsa mig hur man fÃ¥r ut luften i köldbärarsystemet smidigast. självfallet är det om man kan ha exp.kärlet högst och anslutet via ett t-stycke pÃ¥ returen. Men som man ibland stöter pÃ¥ sÃ¥ kommer slangarna in pÃ¥ motsatta sidan i pannrummet sÃ¥ att man fÃ¥r gÃ¥ upp med dem i taket och sen bort till värmepumpen. Jag brukar göra sÃ¥ här  att returslangen sätter jag ett T-stycke direkt med den mellersta anslutningen mot väggen, uppÃ¥t sätter jag exp.kärlet och nerÃ¥t gÃ¥r jag vidare till v.pumpen,2 stycken luftningar högst upp och sedan kopplar jag pÃ¥ min dränkpump och med hjälp av v.pumpens köldbärarpump kör jag nÃ¥gra varv med brinen, Flödet gÃ¥r följande,tunna-dränkpump-köldbärarpump-borrhÃ¥l-tunna.
Eller hur gör man det smidigare?
Mest kyla men lite värme också

Utloggad N Lucas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Egen bergvärme är guld värd!
SV: Luftfritt brinesystem
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2005, 19:35:43 »
självfallet är det om man kan ha exp.kärlet högst och anslutet via ett t-stycke på returen.
Du menar väl KB-in?
Täby. Hus från 1926, tillbyggt (av mig) med bl a runt torn. Hel källare. Totalt c:a 180 m2. Pool 18 m3. Installerat Carrier NQC - Heat 60 på 9 kW på egen hand. Planerar frikyla, och har alla rör för detta dragna i huset. Elingenjör (KTH). Jobbar med styrsystem för tågtrafik.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luftfritt brinesystem
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2005, 21:56:35 »
returen brukar väl va den som går tillbaka till till panna, pump osv. KB-in och retur borde då bli samma sak eller?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tomson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftfritt brinesystem
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2005, 09:58:49 »
När jag skulle ha ut luften ur systemet hos mig så kopplade jag på en cykel/bil-pump på "exp-ventilen" ställde den i öppet läge först.
Pumpade upp lite tryck så jag såg att det sjunkte kanske en decimeter på brinevätskan, då öppnade jag dom luftningsskruvar jag hittade på brinedelen.
Funkade kalasbra, iallfall på den luft som fanns inärheten av ventilerna.
Ev. göra om det ifall mer luft samlas där, efter att det gått nån vecka/månad.

PS har tidigare förökt med stänga ventiler o starta-stoppa pump enl manualen.
Men pumpa upp med cykel-pumpen gick bra mycket smidigare, tycker jag iallafall :D
Nuvarande bostad:
Bostadshus med Panasonic CS-CE9LKE och gjutgärnskamin.
Stall med Panasonic CS-E12CKP för att värma sadelkammaren och spillvärmen till loft ovanpå med sovrum.
Garage som jag funderar på att sätta en liten luft/luft-pump i.

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: Luftfritt brinesystem
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2005, 14:16:25 »
Svenske Kocken, så här är det med tillopp och retur.
 KB-in gÃ¥r till VP och KB-ut gÃ¥r till borrhÃ¥let. NivÃ¥kärlet ska monteras pÃ¥ KB-in efter pÃ¥fyllnadssatsen(tvÃ¥ t-rör med avst.vent mellan och 2 st pÃ¥ sticken). Placera smutsfiltret efter pÃ¥fyllnadssatsen.  Sätt en avluftare pÃ¥ KB-in och en säk. ventil pÃ¥ KB-ut. Sen ska man ha ett kärl för brinevätskan som man plaserar en pump i. Koppla pumpen till pÃ¥f.satsens ventil som är närmast VP, stäng vent. mellan sticken, montera slang pÃ¥ andra sticket och stick den i tunnan. PÃ¥ sÃ¥ sätt kör du brinen frÃ¥n tunnan till VP till borrhÃ¥let och tillbaka i tunnan, kör 1-2 timmar. Mot slutet sÃ¥ kan du köra igÃ¥ng VP och lÃ¥ta den hjälpa till. När du är färdig sÃ¥ ska du stänga VP och göra rent smutsfiltret. Öppna sen mittventilen i pÃ¥fyllnadssatsen, stäng vent. som gÃ¥r till tunnan och kör upp lite tryck med brinepumpen, stäng även den ventilen sen och stäng av brinepumpen. Kör igÃ¥ng VP, allt klart.
mvh Gnagaren

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luftfritt brinesystem
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2005, 14:41:05 »
allt helt klart utom är KB-in retur eller? På varma sidan är ju (stig) framledning den som går från värmekällan ut till element och retur den som går tillbaka så frågan är hur är det på kalla sidan?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: Luftfritt brinesystem
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2005, 16:04:36 »
Man kan säga att KB-in är stigare, för värmekällan är ju borrhålet.
Gnagaren

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luftfritt brinesystem
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2005, 16:15:21 »
i sÃ¥ fall borde det om man  gör kyla, till ett rum tex. mÃ¥ste ledningen som bär fram det kalla vattnet va retur och det varmare som kommer tillbaka framledning eller Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftfritt brinesystem
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2005, 16:29:44 »
För att ytterligare komplicera det hela så kan man säga att ködbäraren egentligen är värmebärare i och med att den för med sig värmen från borran till huset.
I annat fall kan man kalla värmebäraren för köldbärare då den ju faktiskt för med sig kyla från huset till pannan.

För enkelhetens skull tycker jag vi kallar det hela för KB-in och KB-ut på kalla sidan och VB-in (retur), VB-ut (framledning) på varma sidan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Luftfritt brinesystem
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2005, 21:02:03 »
För enkelhetens skull tycker jag vi kallar det hela för KB-in och KB-ut på kalla sidan och VB-in (retur), VB-ut (framledning) på varma sidan.
Jamen, är det KB-in och KB-ut till pumpen eller KB-in och KB-ut till hÃ¥let???  Sc:,h  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Gnagaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hyltebruk/Hallands län
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag diggar värmepumpar!
SV: Luftfritt brinesystem
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2005, 22:10:22 »
För sista gången,
KB-in till VP!!!!!!!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luftfritt brinesystem
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2005, 14:08:59 »
Citera
Kör igång VP, allt klart.

Riktigt så enkelt är det inte även om man luftar initialt efter konstens alla regler bör man lufta "efter".
Precis som med radiatorvattnet finns det "olika" typer av luft i värmesystemet.

Det mesta "ryker" av nästan direkt. Men en del är hårt bundet till vattnet, det tar veckor innan det frigörs!
På värmesidan kan man trigga detta genom att höja temperaturen kraftigt, då frigörs den "bundna" luften mycket snabbare. Men på "kalla" sidan får man nog vänta ut förloppet och låta tiden ha sin gång!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftfritt brinesystem
« Svar #12 skrivet: 31 oktober 2005, 19:54:51 »
håller med bertil , luft på kalla sidan är bökig !
 därför efter man gjort precis som gnagaren skriver kostar man pÃ¥ sig en microbubbel avskiljare . finns att fÃ¥ med smuts filter .monteras pÃ¥  kb pumpens sug sida och är till en stor hjälp för att bygga bort drift problem med bunden luft i köldbärare.
m.v.h obelix

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!