Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tekniske spesifikasjoner AWYZ14LB  (läst 11779 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oddemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stavanger-Norge
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tekniske spesifikasjoner AWYZ14LB
« skrivet: 05 december 2006, 18:27:16 »
Hei

Jeg fikk pumpen min i dag, de fikk bare tid til å montere innedelen, resten blir installert i morgen. Jeg har tatt en titt på den tekniske dokumentasjonen som følger med. Det er interessant å se at spec ser ut til å stemme med den oppgitte effekten på 6kW og 9,1kW maks. Men det er ikke oppgitt maks effekt i spec, kun nominell. Følgende er oppgitt:

Navn innedel/utedel: AWYZ14LBC/AOYZ14LBC

Cooling:
-Capacity 4,20kW
- Input power 1,02kW
- Current 4,5A
- COP 4,12

Heating:
- Capacity 6kW
- Input power 1,35kW
- Current 5,9A

MAX Current:
- Cooling 8,5A
- Heating 14A

Resten av info er vekt på kjølemiddel og vekt på inne/utedeler.

Ser av ovenstående at man må ha sikring på 16A
Det er oppgitt tidligere på forumet at denne pumpen gir bare 8,4kW? maks? og at spesifikasjoner på 9,1kW på nettsider er feil?

Etter det jeg kan se så gir 1,35kW*4,44=5,994kW
Jeg tror derfor at informasjonen som står oppgitt stemmer: pumpa gir maks 9,1kW
Det vil være merkelig om man sender ut spesifikasjoner/datablad med pumpen som ikke stemmer....?
Jeg regner med at den gamle typen somm gav maks 8,4kW også har en nominell effekt lavere en 6kW?

Mer informasjon kommmer nÃ¥r pumpen er i drift.  *roflmao*
***********************
Jeg nevner også at min onkel kjøpte en ASHA12LC fra General Fujitsu. Denne pumpen har nøyaktig samme spec som ASYA12LC fra Fujitsu General. Min onkel sa at han hadde fått opplyst at General Fujitsu var "Second Brand" og at komponentene var av dårligere kvalitet. Da tok montøren og drog av klisteret det stod General Fujitsu på.....og...under stod det Fujitsu General........

Jeg er nå i veldig stor tvil om pumpene fra General er av dårligere kvalitet ? for meg ser det ut til at Fujitsu General holder en pris på 3-4000 kroner høyere av inntjeningshensyn, mens General leverer samme pumpen til lavere pris.......

Synspunkter ? (Bare å fjerne klisteret....... så har man samme pumpen ?)

Mvh
Odd Egil
« Senast ändrad: 31 december 2006, 13:20:59 av Oddemann »
***************************
Toshiba RAS-13 GKVP-E Daisekai
Fujitsu AWYZ14LB Nocria

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Tekniske spesifikasjoner AWZY14LBC
« Svar #1 skrivet: 05 december 2006, 18:42:31 »
Jag har en svåger i Dröbakk som säger att det är så billigt med el i Norge
att det inte är värt att installera Luftvärmepumpar i Norge stämmer detta Oddeman ??
(det borde inte stämma i och med att flera norrmän finns på forumet)

Vad kostar 1kWh i Norge ??

Mvh,
Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Oddemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stavanger-Norge
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tekniske spesifikasjoner AWZY14LBC
« Svar #2 skrivet: 05 december 2006, 19:42:48 »
Hei

El-prisen styres av salg/kjøp på den nordiske kraftbøsen NORDPOOL http://www.nordpool.com/
Prisene vil derfor være i gjennomsnitt like med Sverige avhenger av om vi importerer eller eksporterer kraft. Jeg tror prisen hos oss nå er ca 76øre/kWh inkludert nettleie, vet ikke hvor mye dette blir i SEK. I perioder med høyt strømforbruk er vi avhengig av å importere strøm fra Sverige eller Europa, da kan prisen bli høy hvis også Sverige er inne i en kuldeperiode.

Jeg bor ved kysten på vestlandet, her har vi milde vintrer med mye temperaturer rundt 0-10 grader celcius, perfekt for en varmepumpe skulle jeg tro!

Mvh
Odd Egil
***************************
Toshiba RAS-13 GKVP-E Daisekai
Fujitsu AWYZ14LB Nocria

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tekniske spesifikasjoner AWZY14LBC
« Svar #3 skrivet: 05 december 2006, 23:33:44 »
Hei

Jeg fikk pumpen min i dag, de fikk bare tid til å montere innedelen, resten blir installert i morgen. Jeg har tatt en titt på den tekniske dokumentasjonen som følger med. Det er interessant å se at spec ser ut til å stemme med den oppgitte effekten på 6kW og 9,1kW maks. Men det er ikke oppgitt maks effekt i spec, kun nominell. Følgende er oppgitt:

Navn innedel/utedel: AWYZ14LBC/AOYZ14LBC

Cooling:
-Capacity 4,20kW
- Input power 1,02kW
- Current 4,5A
- COP 4,12

Heating:
- Capacity 6kW
- Input power 1,35kW
- Current 5,9A

MAX Current:
- Cooling 8,5A
- Heating 14A

Resten av info er vekt på kjølemiddel og vekt på inne/utedeler.

Ser av ovenstående at man må ha sikring på 16A
Det er oppgitt tidligere på forumet at denne pumpen gir bare 8,4kW? maks? og at spesifikasjoner på 9,1kW på nettsider er feil?

Etter det jeg kan se så gir 1,35kW*4,44=5,994kW
Jeg tror derfor at informasjonen som står oppgitt stemmer: pumpa gir maks 9,1kW
Det vil være merkelig om man sender ut spesifikasjoner/datablad med pumpen som ikke stemmer....?
Jeg regner med at den gamle typen somm gav maks 8,4kW også har en nominell effekt lavere en 6kW?

Mer informasjon kommmer nÃ¥r pumpen er i drift.  *roflmao*
***********************
Jeg nevner også at min onkel kjøpte en ASHA12LC fra General Fujitsu. Denne pumpen har nøyaktig samme spec som ASYA12LC fra Fujitsu General. Min onkel sa at han hadde fått opplyst at General Fujitsu var "Second Brand" og at komponentene var av dårligere kvalitet. Da tok montøren og drog av klisteret det stod General Fujitsu på.....og...under stod det Fujitsu General........

Jeg er nå i veldig stor tvil om pumpene fra General er av dårligere kvalitet ? for meg ser det ut til at Fujitsu General holder en pris på 3-4000 kroner høyere av inntjeningshensyn, mens General leverer samme pumpen til lavere pris.......

Synspunkter ? (Bare å fjerne klisteret....... så har man samme pumpen ?)

Mvh
Odd Egil





Nocria 14 har en nominell effekt på 6kw och en max effekt på 9.1kw det har FG nordic bekräftat. Om jag inte minns helt fel ska det funka med 10 amp säkring på nocria 14 medan nocria 18 skall ha en 16 amp säkring, men säkra gärna med 16 amp för att vara på den säkra sidan.



Lycka till och hoppas du blir nöjd med din pump.





//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Tekniske spesifikasjoner AWZY14LBC
« Svar #4 skrivet: 07 december 2006, 17:29:44 »
Tack Oddeman!
Det verkar som att min svåger ej har sinne för varken ekonomi eller komfort.
Jag tror att jag skall få honom att tänka om.

Mvh,
Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Oddemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stavanger-Norge
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tekniske spesifikasjoner AWZY14LBC
« Svar #5 skrivet: 17 december 2006, 12:55:13 »
Noen bilder jeg har tatt:





Mvh
Odd Egil
***************************
Toshiba RAS-13 GKVP-E Daisekai
Fujitsu AWYZ14LB Nocria

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Tekniske spesifikasjoner AWZY14LBC
« Svar #6 skrivet: 19 december 2006, 17:37:46 »
Hei Oddemann
Du som har to typer av varmepumper og dermed sammenligningsgrunnlag . Har du noen erfaringer du kan dele med oss andre . Tenker da på hva som er bedre/ dårligere på den ene eller andre . Er vel i utgangspunktet en kapasitets forskjell pga. at de er forskjellige i effekt . Men andre ting som støy , bruksmuligheter og finesser er jo av interesse for oss andre . Virker som de fleste er fornøyd med sine pumper. For egen del så virker min varmepumpe fullkommen til mitt bruk . Men en er jo åpen for andre typer også . Så vil sette pris på om du har noe kunnskap å dele med oss . Vil overaske meg storlig om utedelen på Nocria`n er stillere enn på RAS13 ihverfall . Men du har jo en glimrende plassering på dine for å sammenligne.
 *vinkar* Raptus
« Senast ändrad: 19 december 2006, 17:41:57 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Oddemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stavanger-Norge
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tekniske spesifikasjoner AWZY14LBC
« Svar #7 skrivet: 19 december 2006, 19:03:32 »
Hei Raptus

Hva jeg har merket foreløpig:

- Nocria sirkulerer luften mye mer effektivt enn daisekai, den sprer varmen bedre.
- Nocria er overlegen hva angår å levere varme.
- Nocria er en større pumpe enn daisekai men har likevel en COP på 4.44 mens daisekai har 4.37
- Nocria sin utedel støyer ikke mer enn daisekai, den har større vifte og er støysvak.
- Nocria sin innedel lager mer "sus" enn daisekai når den går middels høyt til høyt.
- Nocria stresser ikke med å varme for det om temp kryper under 0
- Nocria har automatisk rengjøring av filter.
- Nocia har bedre styring av luften en daisekai.

- Daisekai har et mer elegant design
- Daisekai suser ikke så mye som nocria ved middels turtall
- Daisekai har "pure" funksjon som gjør luften renere/friskere.

For å si det sånn, finn en pumpe som gir så høy effekt som nocria og med en COP 4.44? det er ikke lett. Nocria er en skikkelig konge pumpe. Den leverer varme i massevis og har veldig god styring på inverteren. Nå har vi flyttet nocria ned til gulvet i stuen og det er mulig at dette forårsaker mer støy en det daisekai gjør som står høyt oppe på veggen, men jeg tror det er mer sus fra nocria da den sirulerer et større volum luft en daisekai. Susen er ikke ubehagelig men merkes. Jeg kan ikke si at jeg savner plasmafilter osv på denne pumpen.

Utedelene støyer omtrent like mye eller daisekai støyer mer faktisk...

Daisekai er også en veldig god pumpe, den har elegant design, er er tålig stillegående og har sannsynligvis en meget godt kvalitet. COP på 4.38 plasserer den i toppsjiktet av pumper innenfor sin størrelse. Fujitsu har problemer med å levere pumper innen denne kapasitet med samme COP tror jeg. Det jeg kanskje er minst fornøyd med på daisekai er at den har en tendens til å begynne å avrime når man skruer ned temperaturen, det virker som den tenker at "nå kan jeg ta en kjapp avriming når han allerede har det varmt nok i stua....." kan være irriterende av og til.

Jeg vurderer det sånn nå:

Daisekai har meget høy kvalitet, kanskje mer en jeg behøver. Den er dyr og har et godt design.
Nocria har også veldig høy kvalitet, kanskje ikke like mye som Toshiba.

Jeg betalte 26 000,- NOK for Toshiba Daisekai inkl mont og 24 500,- NOK for Fujitsu Nocria inkl mont.

Jeg mener at ved valg av nocria får man en meget god pumpe til en meget god pris: Den er billigere en daisekai, bedre COP (teoretisk sett), og leverer mye mer varme.

Hadde jeg vist det jeg vet om nocria i dag hadde jeg kjøpt nocria første gangen også.

OK?

Mvh
Odd Egil
***************************
Toshiba RAS-13 GKVP-E Daisekai
Fujitsu AWYZ14LB Nocria

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Tekniske spesifikasjoner AWZY14LBC
« Svar #8 skrivet: 19 december 2006, 20:52:43 »
Hei Oddemann
Takk for at du deler dine erfaringer . Men jammen har du blitt flådd av din forhandler . Min Daisekai RAS 13 kostet 18000 .- norske kroner ferdig montert og 5 års garanti . Og det er den gladelig verdt . Men en Fujitsu vil helt opplagt bli vurdert dersom det blir aktuellt med flere pumpekjøp. Men samtidig så har min Toshiba leverandør gitt et så godt inntrykk , både med servicegrad og utført arbeid . Det blir nok han jeg henvender meg til neste gang uansett hva slags pumpe som blir valgt . Men skjønner jeg deg rett så er du fornøyd med begge dine pumper .
 Thumbsup Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Tekniske spesifikasjoner AWZY14LBC
« Svar #9 skrivet: 19 december 2006, 21:46:19 »
Hej Oddemann!


Kul att du är lika nöjd med din Nocria som jag är med min..... tyvärr så är ju inte nocrian testad men det verkar som alla som har dem är mkt nöjda precis som du och jag..... ;)


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Tekniske spesifikasjoner AWZY14LBC
« Svar #10 skrivet: 20 december 2006, 08:03:02 »
Jag vill också tacka Oddman för en trevlig läsning, och en intressant jämförelse mellan de två olika pumparna.

En liten följdfråga bara, utan att för den skull vilja starta någon ny debatt kring hög eller låg placering, -men märker du någon större skillnad i värmespridning ut till de olika rummen beroende på just hög eller låg placering??? Jag förstår att Nocrian ger MER värme, men jag tänker mest på hur värmen fördelas och upplevs i rummet?

Det är intressant att höra om detta från någon som har båda versionerna...

GOD JUL
och ett GOTT NYTT Ã…R!!!

Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Oddemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stavanger-Norge
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tekniske spesifikasjoner AWZY14LBC
« Svar #11 skrivet: 20 december 2006, 13:11:02 »
Hei

Vi opplever at det er mye varmere i/ved gulvet nå der vi sitter i sofaen. Dermed opplever vi at det er "varmere" i rommet fordi føttenene er varme.

Daisekai er plassert høyt på veggen, mens nocria er plassert ved gulvet.
Grunnen til at det ble golvkaldt hos oss med pumpen høyt plassert var at vi plasserte et stort spisebord under pumpen......

Jeg tror at vi ville få en bedre horisontal spredning av varmen med pumpen litt høyere opp (står 40cm over golvet nå), men vi har ikke behov for 22 grader i gangen eller på soverommet. Det er utrolig godt med varmt gulv ved sofaen!

Det er meningen at jeg skal flytte daisekai ned i kjelleren når min kjellerstue er ferdig, da regner jeg med at det blir enda mindre golvkaldt, samt at noe av varmen vil stige opp i gangen og gi enda bedre temperatur.

Jeg er mer fornøyd med å ha pumpen ved golvet. Siden vi har et lite barn er det mulig at jeg må montere en liten netting framfor pumpen for å beskytte fingrene når han begynner å gå.

Jeg tror ikke temperaturen i luften ved gulvet er så mye høyere nå med lavt montert pumpe, men temperaturen i golvet er høyere i område rundt viften der vi sitter og dette oppleves som behagelig. Jeg tror varmekonveksjonen til gulvet blir mye dårligere med høyt plassert pumpe.

Det er nok ikke mulig å få "alt" ved en plassering enten oppe eller nede, det må vel bli et valg hva man vil prioritere.

Mvh
Odd Egil
***************************
Toshiba RAS-13 GKVP-E Daisekai
Fujitsu AWYZ14LB Nocria

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Tekniske spesifikasjoner AWZY14LBC
« Svar #12 skrivet: 20 december 2006, 15:34:28 »

Det er nok ikke mulig å få "alt" ved en plassering enten oppe eller nede, det må vel bli et valg hva man vil prioritere.


Tack igen för dina kloka synpunkter, Oddemann. Jag tar till mig av ovanstående, som jag tror att du har helt rätt i. Jag tar även till mig alla fördelar du nämner med en pump som är lågt monterad...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Oddemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stavanger-Norge
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tekniske spesifikasjoner AWYZ14LB
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2010, 22:15:22 »
Hei!

Har nå 3 års erfaring med Nocria (som jeg ikke tror er en artic utgave) og i likhet med andre her på forumet må jeg si at dette er en skikkelig god pumpe som anbefales!

Har testet ned til -15 og pumpen fungerer utmerket.

Ser at andre her på forumet har testet ned til -30 med artic utgaven.

Mvh
Odd Egil
***************************
Toshiba RAS-13 GKVP-E Daisekai
Fujitsu AWYZ14LB Nocria

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tekniske spesifikasjoner AWZY14LBC
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2010, 22:35:58 »
Hva jeg har merket foreløpig:

- Nocria sirkulerer luften mye mer effektivt enn daisekai, den sprer varmen bedre.
...
- Nocia har bedre styring av luften en daisekai.
Odd Egil

Hej Odd,

De saker du säger angÃ¥ende att Nocrian skulle cirkulera luften bättre än Toshiba och att Nocrian skulle ha bättre styrning av luften (fläkten) finner jag ganska sÃ¥ märkligt. Är det  nÃ¥gon VP som har full koll pÃ¥ detta med fläktstyrningen sÃ¥ är det ju just Toshiba RAS.
Nocrias fläkt går ju ner i fart så snart värmebehovet minskar vilket ju inte Toshibas RAS fläkt gör, och det hämmar ju värmespridningen ganska väsentligt. Kan du förklara lite bättre varför du tycker att Nocrias fläktstyrning är bra/bättre?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!