Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: timer  (läst 2674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galanten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
timer
« skrivet: 22 februari 2006, 11:04:18 »
Har en AY-XP12ER 6kW SHARP INVERTER som installerades i maj förra året. Tycker innedelen börjar låta mer och mer varför jag tänkte ha den avstängd nattetid. Timerfunktionen verkar dock bara fungera en gång per programmering - är det så? Dvs om jag ställer in en stopptid och en starttid så gäller det bara en gång, alltså inget veckour. Konstigt, vad ska det vara bra för?

Kan jag ist koppla in en timer i uttaget så att strömmen bryts på kvällen och så att den startar igen på morgonen - pumpen ska ju ha minne för att klara strömavbrott - eller kan något ta skada om man sätter det det i system?

P.S. Att pumpen börjar låta mer och mer, kan man göra ngt åt det? Behöver pumparna service med jämna mellanrum? Har ju gjort allt jag kan, dvs dammsugit filter m m, men det kanske kommit in skit ändå? I början var det bara luften som susade, nu är det mer mekaniska ljud...

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: timer
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2006, 02:39:49 »
Troligtvis är det fläktmotorn som är dålig. På min gamla panasonic blev fläktmotorn dålig, det resulterade i ett mekaniskt ljud. Att byta motor gick på garantin. Hör med din ÅF.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad Galanten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: timer
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2006, 16:17:30 »
Pratade med ÅF; var som du sa ett känt fel att ett lager i fläktmotorn var dåligt. Hade inträffat på många Sharp-12:or att motorn måsta bytas ut. Får se hur lång tid det tar innan jag får en ny...

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: timer
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2006, 18:40:57 »
Pratade med ÅF; var som du sa ett känt fel att ett lager i fläktmotorn var dåligt. Hade inträffat på många Sharp-12:or att motorn måsta bytas ut. Får se hur lång tid det tar innan jag får en ny...

Troligtvis strömvandring genom lagren! det blir en hög uppladdning i rotorn som ger strömgenomslag genom fettet i lagren. Detta har visat sig på en del Invertermaskiner.
Det "gÃ¥r" att plocka isär och byta lager som inte kostar särskilt mycket om garantier skulle vara slut! 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!