Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Missljud i radiatorrör (Altherma)  (läst 4901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Missljud i radiatorrör (Altherma)
« skrivet: 21 januari 2009, 14:09:08 »
Hej.

Jag bytte värmepump i höstas (Daikin Altherma) och har sen dess haft ett irriternade miss/stomljud när jag kör på högsta pumphastigheten (3). Vid 2 så var det ok. Dock så vill jag köra på 3 för att få snabbast genomströmning och mindre tempförlust genom elementen.

Nu har firman varit och flyttat ett T-rör samt satt in en mjuk slang direkt efter utloppet på pumpen (Till). Det hördes inget efter det och alla var nöjda. Dock när jag kom hem efter jobbet så var ljudet tillbaka, om än något längre och lite förändrat.

Det verkar som om samlingen av T-rör och böjar i pannrummet ger missljudet. Lyssnar jag längre bort så existerar det inte. Tyvärr så hörs det upp i vardagsrummet. Desutom ska en av ungaran flytta in i rummet ovanför pannrummet.

Till saken hör att den närmsta stammen går igenom hjärtväggen samt ligger dikt an en murad avdelare i tvättstugan. Det är den stammen som hörs upp i vardagsrummet. Kan det vara resonans vid genomföringen?

Så till mina frågor:
Har någon av er råkat ut för liknande och hur har det löst sig?
Eftersom det inte går att bygga bort T-rör och böjar så är frågan - kan man ljudisolera dem och de övriga raka rören? Jag tänker mig gullfiber och silvertejp :-) Fult men om det hjälper så...

Tacksam för många hjälpande svar.

/Payman
« Senast ändrad: 21 januari 2009, 16:01:11 av payman »

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Missljud i radiatorrör (Altherma)
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2009, 18:49:05 »
Det stämmer. 22:or i hela pannrummet förutom 15 i anslutningen till ett element.

VAd är nästa dimension? 25, 28? Kan ju bli svårt att få dem att byta ut allt i pannrummet.

Blir det dock inte samma problem vid övergången till 22:or? Den närmsta stammen är mer än 22 (från -46) medan den nya stammen är 22:0r ner till 15 (-79).

/Patrick

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Missljud i radiatorrör (Altherma)
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2009, 20:25:02 »
Hmm... nu blev det grekiska för mig.

Huset från 1946 är 70+70 (källare). Tillbyggt 1979 med 36+36.

Jag har inga ljud vid elementen.

Jag antar att isolera rören i pannrummet är meningslöst?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Missljud i radiatorrör (Altherma)
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2009, 21:34:46 »
Hej.

Jag bytte värmepump i höstas (Daikin Altherma) och har sen dess haft ett irriternade miss/stomljud när jag kör på högsta pumphastigheten (3). Vid 2 så var det ok. Dock så vill jag köra på 3 för att få snabbast genomströmning och mindre tempförlust genom elementen.


Är det något speciellt med Daikin som gör att det skall vara lågt deltaT över elementen? Annars vore läge 2 på pumpen enklaste sättet att lösa problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Missljud i radiatorrör (Altherma)
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2009, 21:37:11 »
35-40 cm flexrör
T-rör med övergång till 15 mot element
10 cm rör
böj
vinkel 90 gr
120 cm rör rakt upp
vinkel 90 gr
20 cm rör
T-rör mot gammal 28 stam (denna stamm på andra sidan hjärtväggen låter inget)
16 cm rör
vinkel 90 gr. mot gammal 28 stam (denna går någonstans över till 22 rör)

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Missljud i radiatorrör (Altherma)
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2009, 21:40:16 »
Hej.

Jag bytte värmepump i höstas (Daikin Altherma) och har sen dess haft ett irriternade miss/stomljud när jag kör på högsta pumphastigheten (3). Vid 2 så var det ok. Dock så vill jag köra på 3 för att få snabbast genomströmning och mindre tempförlust genom elementen.


Är det något speciellt med Daikin som gör att det skall vara lågt deltaT över elementen? Annars vore läge 2 på pumpen enklaste sättet att lösa problemet.

2:an löser problemet men då jag har ett stort allrum i källaren med nya 22:or (element alltså :-) ) på en 1-rörsstam så har min lekmannahjärna fått för sig att om jag skickar på vattnet snabbare så bibehåller jag värme till nästa element osv. Det sitter 3 22:or på samma koppel. (1-rör suger).

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Missljud i radiatorrör (Altherma)
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2009, 21:53:18 »
Med diff. menar du DT? Det har jag inte mätt ännu men det känns som nåt jag måste kolla.

HYdroboxen är EKHBH007A9W1 eller men du specifkt pumpen i hydroboxen?

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Missljud i radiatorrör (Altherma)
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2009, 21:56:49 »
om den som gjort enrörs systemet Ã¥t dig gjort rätt är rad 2-3 utrustad med en beräknad överyta för att klara temperatur fallet som ska vara i ett enrörs system.  ett rätt justerat enrörs system är precis lika bra som 2 rörs . det gäller bara att förstÃ¥ det.

är den gamla delen 2 rörs?
c-c

JAg har bara bott här sedan 2005. Det satt 10:or (100*50) där tidigare. De körde även olja på den tiden. Mina 22:or är 100*60. VAd gäller den gamla delen så verkar det vara 2-rör. Nya delen på entreplanet kan ha två sovrum men 1-rör. JAg kan inte se rören men jag antar det. Där sitter det 11:or (100*50).

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Missljud i radiatorrör (Altherma)
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2009, 21:58:17 »
Dum fråga men kan trycket i systemet påverka missljud?

Just nu har jag 1 bar vilket ju är lite mkt. 0,5 - 0,6 skulle räcka.


Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Missljud i radiatorrör (Altherma)
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2009, 22:31:38 »
Jag köpte dem själv men en röris bytte. Vi diskuterade inga förändringar nån annatsnas pga av bytet.

Nåväl, stammarna är som de är, likaså elementen. Antingen kör jag på tvåan eller försöker isolera rören och kopplingarna i pannrummet.
Kanske är det helt enkelt så att mitt rörsystem inte klarar den höga hastighet som läge 3 ger?

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Missljud i radiatorrör (Altherma)
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2009, 23:06:39 »
Det är 15-rör til dessa element.

Pumpen är en Wilo. Dock osäker på modellen för det står en jäkla massa siffror. Kanske RS25 /7-3 P är nåt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Missljud i radiatorrör (Altherma)
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2009, 08:23:00 »


Nåväl, stammarna är som de är, likaså elementen. Antingen kör jag på tvåan eller försöker isolera rören och kopplingarna i pannrummet.

Isolering av rören tror jag är dömt att misslyckas. Mina erfarenheter av missljud pga sliten cirkulationspump var att ljudet gick i vattnet och att elementen fungerade som högtalarmembran.

I kopplet till enrörssystem skall det finnas en ventil som gör det möjligt att lÃ¥ta en del av vattnet passera förbi radiatorn. Finns det inte den möjligheten i det här fallet? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Missljud i radiatorrör (Altherma)
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2009, 09:28:04 »
Det är Danfoss. Det jag hittar är att det är låsta värden (60% till elementet, 40% vidare).


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!