Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Anlägga trekammarbrunn?  (läst 37440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Anlägga trekammarbrunn?
« skrivet: 08 mars 2015, 19:35:01 »
Hej.
Har en gammal avloppsbrunn som har sett sina bästa år, har under en tid haft problem med att det blir stopp på utgående stam.
Ska i vår anlägga en trekammarbrunn och till den antingen ha en infiltration eller markbädd.
Har inget berg i dagen utan det är bara grävning som behövs och så en ny stam + en ny trekammarbrunn.
Bor i närhten av piteå, någon som har en aning om vad det kan kosta med detta?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2015, 21:16:55 »
Din kommuns miljökontor vill troligen ha ett ord med i laget.
Det är smidigt om man använder en anläggare, som redan har kontakt med och sköter kontakten med din kommun.

Min son köpte nyligen en villa med vitesföreläggande om inte nytt avlopp anlades.
Offerter mellan 70.000-140.000:- togs in.

Grävaren vi anlitade hade gjort flera jobb i Örebro Kommun och skötte även ansökan och han gjorde hela anläggningen med reningsverk....för 73000:-

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2015, 21:23:56 »
Din kommuns miljökontor vill troligen ha ett ord med i laget.
Det är smidigt om man använder en anläggare, som redan har kontakt med och sköter kontakten med din kommun.

Min son köpte nyligen en villa med vitesföreläggande om inte nytt avlopp anlades.
Offerter mellan 70.000-140.000:- togs in.

Grävaren vi anlitade hade gjort flera jobb i Örebro Kommun och skötte även ansökan och han gjorde hela anläggningen med reningsverk....för 73000:-

Ok. Var det ett reningsverk?
Har sett pris på allt mellan 25000-100000 för trekammarbrunn, stort prisspann.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2015, 21:38:26 »
3 kammarbrunn + markbädd för detta pris?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2015, 07:20:57 »
3 kammarbrunn + markbädd för detta pris?

Jo då man söker på exempelvis google kommer dessa priser upp, blev konfunderad att priset verkar vara så varierande.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2015, 10:55:45 »
Har själv häromdagen pratat med en diplomerad avloppsanläggare, om man ska ha en trekammarbrunn i plast med pumpinfiltration och allt material som kommer till och inklusive allt med jobb och så skulle det kosta ca 75000 :-.

Brunnen hette wavin 2000lpe och hade inbyggd pump.

LÃ¥ter priset vettigt?

Vad är egentligen bäst, plast eller betongbrunn?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2015, 12:03:56 »
Jag anlade en sådan anläggning själv när jag flyttade in i mitt hus.
Hade det på 90-talet funnits de lösningar som det gör idag hade jag satsat på det istf en infiltrationsbädd som kräver uppgrävning av halva trädgården.
Idag kan man byta ut bädden mot ett par plastbehållare med infiltrations/biobädds material. Sitter ngn pump i också tydligen så det drar ju ström, men den dagen det behöver åtgärdas ngt så är det bara att byta ut innehållet i behållarna, utan ngn grävning. Tror inte det blir så mkt dyrare eller kanske tom billigare än att gräva en stor bädd och frakta "tvättad" makadam till, beroende lite på hur långt man har till grustaget med den tvättade makadamen.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2015, 12:34:19 »
Jag anlade en sådan anläggning själv när jag flyttade in i mitt hus.
Hade det på 90-talet funnits de lösningar som det gör idag hade jag satsat på det istf en infiltrationsbädd som kräver uppgrävning av halva trädgården.
Idag kan man byta ut bädden mot ett par plastbehållare med infiltrations/biobädds material. Sitter ngn pump i också tydligen så det drar ju ström, men den dagen det behöver åtgärdas ngt så är det bara att byta ut innehållet i behållarna, utan ngn grävning. Tror inte det blir så mkt dyrare eller kanske tom billigare än att gräva en stor bädd och frakta "tvättad" makadam till, beroende lite på hur långt man har till grustaget med den tvättade makadamen.

Jo det finns ju en del fler alternativ idag i jämförelse med tidigare.

Skulle tydligen fungera riktigt bra med en pump som pumpar ut vattnet i markbädden istället för den vanliga lösningen med självfall till markbädden.

Hur som så måste jag ha en fungerande lösning och det låter ju som ett vettigt alternativ med pump då det inte bör sätta igen "filtreringsrören" på samma sätt som ett avlopp med självfall gör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2015, 13:24:56 »
Jag bytte brunn och infiltration 2012 på grund av föreläggande från kommunen. 66 000:- efter rot landade det på för infiltration, betongbrunn och ny stam från huset, ca 20 meter. På grund av lerjord krävdes så kallad förstärkt infiltration, vilket innebär lite större yta och mer grus, vilket säkert kostade några tusenlappar extra.

Som sagt var måste du börja med att ta kontakt med kommunen. Det behövs en del tillstånd och annat innan du kan börja.

Ett tips är att välja en entreprenör som har bra kontakter med kommunen. Enligt reglerna skall man ju först gräva en två meter djup provgrop som nån från kommunen skall komma och titta på för normalt timarvode + reskostnad. Sen kan tillståndsprocessen starta. När allt är grävt och alla rör är nedlagda skall kommunen komma ut igen och titta och dokumentera till samma arvode och förhoppningsvis med rätt timing i förhållande till grävfirman så att dom slipper vänta på din bekostnad. Min grävare hade gjort så många liknande jobb tidigare så kommunen behövde varken titta på nån provgrop eller dokumentera arbetet själv, vilket sparade in ett antal tusenlappar.
« Senast ändrad: 09 mars 2015, 13:29:49 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #9 skrivet: 09 mars 2015, 14:00:33 »
Okej.

Funderar lite på vad som är bäst av plast och betongbrunn.

Befintlig avloppsbrunn har in och utlopp väldigt djupt, detta borde innebära att en ny plastbrunn är svår att få dit iom att den hamnar djupt ner.

Undrar just hur man gör för att förstärka upp runt en plastbrunn, verkar finnas lite olika lösningar?

Känns spontant som att en betongbrunn är rejälare, men vet ej om det blir dyrare eller krångligare om man ska komplettera med pump till infiltration eller markbädd?

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #10 skrivet: 09 mars 2015, 14:14:51 »
En trekammarbrunn i plast kan "flyta upp" om den är tom samtidigt som marken är mättad med vatten. Trots att den varit förankrad. Har sett detta med egna ögon och det är delvis svårt att förstå samtidigt som man vet att flytkraften är stor.
SÃ¥ av den anledningen hade nog jag valt en i betong  tummenupp 
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2015, 15:42:18 »
Jag fick rådet att använda betongbrunn eftersom det är säkrare och kostnaden blir densamma. Visserligen är själva platsbrunnen billigare, men det tillkommer minst ett lastbilslass sand eller fin stenkross som skyddsfyllning runt plus att det blir motsvarande mängd massor att transportera bort. Med en betongbrunn går det att återfylla med befintliga massor avsett hur mycket sten det är.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #12 skrivet: 09 mars 2015, 15:43:21 »
Plast är väl det som gäller idag. Billigare och lättare att hantera. Man dränerar runt brunnar och tankar så att marken aldrig är mättad med vatten och kan ge lyftkraft.
Provgropar och hela skiten med olämplig mark etc slipper man ju med en bio-bädd i moduler, borde bli mkt billigare i arbetskostnad iaf.
Men kommunen måste alltid godkänna (lämpligen innan man sätter igång).
Man måste idag ha en fosforfälla (tror det var fosfor) emellan 3-kammare och det som sitter efter, det är kanske den som drar ström om jag tänker efter, inte en enkel lyftpump, det tror jag inte behövs om man inte har problemet att man inte kan gräva djupt nog och få fall. Igensättning i infiltrationen löser man inte med en pump.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #13 skrivet: 09 mars 2015, 22:24:16 »
Nej man kommer ju inte ifrån att en infiltration är mättad med att pumpa ut vatten i den, men som jag förstår det så håller man själva infiltrationsrören betydligt renare iom att man med en pump har större tryck än vad som är fallet vid självfall, infiltrationsrören slaggar med andra ord inte igen på samma sätt lika snabbt.

I kombination med ett larm så har man ju även möjligheten att upptäcka om man börjar få tillbakatryckt avloppsvatten pga igensatt infiltration eller rör som drabbas av bakfall osv.

Jag tycker det låter vettigt med trycksatt pumpinfiltration eller markbädd, i alla fall om det finns pumpar som hller bra och säkerställer en god funktion, man kan ju både välja infiltrationsplatsen och dessutom om det behövs ha en upphöjd markbädd och undvika högt grundvatten om man väljer pumpalternativet.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Anlägga trekammarbrunn?
« Svar #14 skrivet: 10 mars 2015, 07:45:07 »
Rören i infiltrationen blir inte renare för man har en pump.
Med självfall så finns det risk att delar av bädden blir överbelastad.
En pump fördelar gråvattnet bättre över bädden än med självfall.
Pumpen sitter i en brunn (pumpbrunn) mellan trekammarbrunnen och bädden, pumpen lyfter gråvattnet till en fördelningsbrunn som sitter i början på bädden och som spridarrören är anslutna till.
Larm har man i pumpbrunnen och det är ett nivålarm som varnar om pumpen skulle stanna.

Det kan fungera med självfall men det brukar vara svårt att få tillräckligt fall så det fungerar lika bra som med en pumpbrunn.
Och måste man ha en upphöjd infiltration p.g.a. för nära till grundvattnet så är en pumpbrunn ett måste.
« Senast ändrad: 10 mars 2015, 07:50:10 av Karl-Evert »
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!