Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att ställa in en vedpanna med omvändförbränning pÃ¥ bästa sätt  (läst 4656 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ved_Henke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej
Jag har problem med inställningarna på min vedpanna av typen Albin Polar 30-70Kw.
För en tid sedan renoverade vi skorstenen och fick ett rejält ökat drag i kanalen. Nu är det så att förbränningen inte fungerar som den ska sedan dess. Min dragbegränsare står rakt ut under i princip hela förbränningsförloppet. Förra ägarna av huset har tagit bort och slängt Turbulatorerna.
Nu till mitt problem:
När jag eldar så funkar det hur bra som helst i början av förloppet. Efter ca 40-60minuter slockna sekundärförbränningen och de börjar ryka som fasen ur skorstenen. Jag har provat att både öka och minska primär och sekundärluften utan resultat. Efter en tid med problem och elden har minskat i intensitet så startar sekundärförbränningen igen. Rökgastemperaturen är hög under hela förloppet ca 250 - 300 grader vilket är förhögt enligt Panntillverkaren.
Är det någon som har tips på vad som kan vara fel och är det någon som vet i vilken ordning man ställer in de olika parametrarna.
Vad beror det på att inte röken antänds vid sekundärluften? Förhögt drag? För låg rökgas? Upplever det som att problemet blir mindre vid eldning av tjocka vedträn.
Är det någon som vet hur man tillverkar egna (hemmagjorda) turbulatorer)
Tacksam för svar, har grubblat allt för mycket på detta nu.
« Senast ändrad: 12 november 2010, 16:09:16 av Ved_Henke »

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
själv öppnar jag sekundärluften när det först brinner bra, vilket kan ta några minuter. Vanlig plåt, en mm tjock och lämplig bredd för dina rör bockas zick-zack så röken saktas ner ock får röra på sig i röret.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!