Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla ihop VP och ved  (läst 7482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #15 skrivet: 16 november 2019, 11:53:13 »
Alla system jag varit med och kopplat där det finns vedpanna har kopplats som Rickard säger, var för sig med 4 ventiler så att man kan välja endera eller. Det går såklart att få ett system som funkar automagiskt men att få det att fungera tillförlitligt och utan strul i alla driftsfall verkar kosta mer än det ger.

Sen har de flesta system eldats ytterst sparsamt vilket gjort behovet av automatik minimalt. I många byten av VP tar vi bort vedpannan om den blivit kvar på kundens begäran då den inte använts på ca 15 år.

Men ibland vill man bara och då ska man såklart ha det man önskar.

Jag skulle ha kopplat värmepumpen i serie med framledningen, efter shunten.

Vatten kopplat i serie med eventuell slinga i acktank och låtit värmepumpen stå för vattnet helt. Det är så lite pengar och effekt iallafall.

En vanlig termostat i acktanken kopplad till endera motstånd på utegivare som Carl N sa , eller om det finns ingång för styrning från yttre värmekälla får stå för att slå av värmen på värmepumpen.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #16 skrivet: 16 november 2019, 16:10:51 »
Jag skulle ha kopplat värmepumpen i serie med framledningen, efter shunten.
Vad händer när Pannan levererar ca 90 C med VP i serie, då får VP även 90 C och storknar, förklara mera hur du tänker. Det går utmärkt att få till allt med både hängslen och livrem

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #17 skrivet: 16 november 2019, 17:34:29 »
Jag skulle ha kopplat värmepumpen i serie med framledningen, efter shunten.
Vad händer när Pannan levererar ca 90 C med VP i serie, då får VP även 90 C och storknar, förklara mera hur du tänker. Det går utmärkt att få till allt med både hängslen och livrem

Om pannan levererar 90 grader ut på radiatorerna blir det ruggigt varmt i huset plus att skiktningen blir rätt kass. Oftast har man nån sorts shuntstyrning, gärna med maxbegränsning som en gammal CJB har eller liknande. Går även att stoppa in termisk ventil som kortsluter från returen, typ blandningsventil för tappvatten.

Har du nått bra system i tankarna så blir nog majo72 jätteglad för det var precis det han frågade efter.

Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #18 skrivet: 16 november 2019, 18:48:24 »
Varför inte koppla vp mot tanken och alla fördelar som det ger i stort sett gratis  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #19 skrivet: 16 november 2019, 19:22:59 »
Man kan absolut koppla VP mot tanken bara man är säker att inte VP circpump startar under eldning eller nåt annat händer och man får in 90 gradigt vatten i kondensorn. Jag personligen hade hellre kopplat i serie med radiatorkretsen då jag än inte är övertygad om att stor tank faktiskt är en helig gral för en värmepump. En 100 liters utjämningstank gör garanterat nytta men jag är inte än övertygad om att 3 m3 är önskvärd.

Märk väl, jag är n00b på värmepumpar, min expertis ligger inom Unix/Linux/Windows/VMware/Apache osv. Förklara gärna fördelarna och ge hemskt gärna exempel från verkligheten så att jag kan förstå :D
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #20 skrivet: 16 november 2019, 20:33:44 »
Om pannan levererar 90 grader ut på radiatorerna blir det ruggigt varmt i huset plus att skiktningen blir rätt kass. Oftast har man nån sorts shuntstyrning, gärna med maxbegränsning som en gammal CJB har eller liknande. Går även att stoppa in termisk ventil som kortsluter från returen, typ blandningsventil för tappvatten.

Har du nått bra system i tankarna så blir nog majo72 jätteglad för det var precis det han frågade efter.
Om pannan levererar 90 grader ut på radiatorerna blir det ruggigt varmt i huset plus att skiktningen blir rätt kass. Oftast har man nån sorts shuntstyrning, gärna med maxbegränsning som en gammal CJB har eller liknande. Går även att stoppa in termisk ventil som kortsluter från returen, typ blandningsventil för tappvatten.

Har du nått bra system i tankarna så blir nog majo72 jätteglad för det var precis det han frågade efter.
Det vart nog lite fel pÃ¥ mitt förra inlägg , ska inte koppla VP i serie med tank som kan bli 90 C . Jag har exakt  samma VP +Eldar +tankar
Kör VP direkt mot tank och shuntar ut, perfekt styrning av värmen, när värmen är slut i tankar sÃ¥ startar VP automatiskt, i mitt fall har jag en ON/OFF , ska man koppla en inverter sÃ¥ kan den med fördel kopplas mot systemet med backventil. dÃ¥ mÃ¥ste även VP cirkpump stanna sÃ¥ inte returen stiger  över vad VP tÃ¥l

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #21 skrivet: 16 november 2019, 20:41:24 »
Man kan absolut koppla VP mot tanken bara man är säker att inte VP circpump startar under eldning eller nåt annat händer och man får in 90 gradigt vatten i kondensorn. Jag personligen hade hellre kopplat i serie med radiatorkretsen då jag än inte är övertygad om att stor tank faktiskt är en helig gral för en värmepump. En 100 liters utjämningstank gör garanterat nytta men jag är inte än övertygad om att 3 m3 är önskvärd.

Märk väl, jag är n00b på värmepumpar, min expertis ligger inom Unix/Linux/Windows/VMware/Apache osv. Förklara gärna fördelarna och ge hemskt gärna exempel från verkligheten så att jag kan förstå :D
LÃ¥ng gÃ¥ngtid mindre start stopp helt flödesoberoende behöver man fler argument när man redan har prylarna  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad majo72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #22 skrivet: 19 november 2019, 20:59:18 »
Fick hjälp av en VP-installatör att koppla ihop allt och det blev till slut som på bilden nedan.
Cirkulationspumpen startar då temp på översta rören på acktankarna överstiger 35 grader eller så via en justerbar termostat. Ej testat ännu.
Kallvatten går först genom VVB och sedan in i VP:s VVB. Om man eldar kommer inte VP att värma vattnet.

Kan möjligen behöva komplettera med något men vi får se vad isåfall.
Förresten, om någon har en komplett SYR-ventil så är jag intresserad. Kylslingan i pannan var trasig så jag måste införskaffa en extern SYR.


« Senast ändrad: 19 november 2019, 21:44:37 av majo72 »

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Koppla ihop VP och ved
« Svar #23 skrivet: 19 november 2019, 22:02:41 »
Sådär brukar vi koppla, men med parallell koppling även på vv. Men energimässigt vill man såklart använda acktankarna för att förvärma vv så jag gillar din lösning bättre.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!