Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?  (läst 42634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« skrivet: 28 september 2014, 19:14:59 »
Jag brukar elda varannan dag ungefär. Då jag eldar brukar jag elda så att tankarna är över 90 grader.

Efter två dar ungefär är det nere på 30-40 grader.
Men då jag hörde från en att han eldade var 5-6 dag utan problem blir man ju fundersam. Dock vet jag inte om det var sant eller vad det var för anläggning.

Jag har en HS perifal med 2st 500 L  tankar. Shunt automatik och laddomat till tankarna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2014, 19:19:40 »
Det är normalt att elda varje dag när det börjar bli lite kyligt ska man klara sig 5 dagar ska man ha grymt bra isolerat hus eller riktigt stor acktank 1000 liter lagrar ca 58 kwh vilket inte blir så mycket per timme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2014, 19:34:44 »
Ok så jag behöver inte oroa mig att det är nåt fel då? För det trodde han att de var nåt vajsing.

Nu har det ju varit lite blåsigt och lite kallare väder. Å man blir ju lite sådär när veden minskar. Men det är ju bara att
klyva mera.

Jag undrar sen, varför bolmar det ut rök ur luckan när jag slänger in mera ved. Är jag inte tillräckligt snabb blir rummet rökfyllt typ.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2014, 19:42:11 »
Vilken panna har du ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2014, 19:51:37 »
Grannen eldar en gång i veckan på vintern. Men då har han ju 5000l tank och nybyggt hus

Farsan eldar alla dagar på vintern ca 0,3m3
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #5 skrivet: 28 september 2014, 20:26:42 »
Eldning 1 gång i veckan ger ca 2,1 kw per timme inkl vv om man laddar till 90 grader och nöjer sig med 30 grader när man eldar gäller att det är bra isolerat om det ska funka.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #6 skrivet: 28 september 2014, 20:40:23 »
Jag har en HS Tarm Perifal Duo plus compact.

Verkningsgrad 78 %

18 kw

Huset är på 116 kvm.




Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #7 skrivet: 28 september 2014, 20:56:04 »
Baxi brukar vara bra att elda i se till att dra ur direkt spjället och öppna luckan lite försiktigt och räcker inte det fÃ¥r du vänta till det bara är glöd kvar och lägga i dÃ¥ men tycker det verkar konstigt pÃ¥ en Baxi  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #8 skrivet: 28 september 2014, 21:06:53 »
Vet inte vad verkningsgraden är på nya eller rena vedpannor, dock är ju denna panna en veddel (solo plus) och en oljedel. Så det är ju bra. Men troligtvis ligger kanske verkningsgraden högre på nya pannor.

Verkar inte spela någon roll om jag lägger in ny ved när det bara är glöd kvar eller några klabbar kvar. Är jag inte tillräckligt snabb med att slänga in (å stänga direkt) så börjar det ryka ut gråsvart rök. Detta uppstår några sek efter att ved lagts in på glödbädden/elden.

Vad menar du med "dra ur direktspjället?  Den arm som sitter vid luckan kallar jag "bypassarm" och öppnar väl bara en lucka för röken ut till skorstenen direkt.
Kanske är draget dåligt ibland därav röken ut.
Jag packar veden ganska bra så syretillföseln blir ju dålig.Kanske därför det bolmar rök?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #9 skrivet: 28 september 2014, 21:25:31 »
Det är bypass armen du ska dra ut så att röken får en lättare väg ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #10 skrivet: 28 september 2014, 21:27:06 »
Ja okej då menar vi samma sak. =)

Den drar jag alltid ut när jag lägger in ny ved.
Sen stäng lucka, på med fläkten och stäng bypassarmen.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #11 skrivet: 05 oktober 2014, 19:21:06 »
En fråga från en ovetande: Är det inte bättre att ha fläkten på så att röken dras ut den vägen?
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #12 skrivet: 05 oktober 2014, 20:40:18 »
Om man har en sugande fläkt är det så men inte med en tryckande fläkt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #13 skrivet: 07 oktober 2014, 11:21:55 »
Just nu så har vi sovrummet i en utbyggnad på huset som inte verkar vara så bra isolerad. Plus att det är ganska stora fönster som inte är isolerade.

Elementen i den rummet är avlånga och smala, känner att dem blir varma dock.

Hur gör jag för att få dem elementen riktigt varma utan att resterande hus blir för varmt?
Kan jag höja shunten rätt mycket, dra ner alla övriga element och höja max på de elementen i sovrummet??

Som det är nu så är det ca 18 grader i sovrummet och ca 21-23 grader i övriga huset.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2014, 18:07:02 »
Hej igen.

Vad ungefär ska laddomaten stå på? Jag trodde att den skulle stå på max för att få så hög värme i tankarna som möjligt men läste mig till att laddomaten går igång när Tp är några grader högre än Ta.

Och då gick den igång när jag sänkte laddomaten till 70 grader.

För innan har jag eldat HELA dagen utan att tankarna har blivit varma nedtill. Så jag misstänker att jag eldat för kråkorna ungefär.

Men ett problem som kvarstår är att jag eldar upp tankarna till minst 80 grader och eldar till kl 12 på natten men sen efter 12 h kan pannan vara nere på ca 50 grader. Normalt lr inte?


Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #15 skrivet: 27 oktober 2014, 19:34:40 »
Det kan vara Normalt. beroende på husstorlek och ute temp,
men du har på 12 timmar tagit 30° ur tankarna och dess volym 1000 l .
Det är ca 35kwh fördelat på 12 timmar, Det ger en förbrukning på 2,91 Kwh när man delar det i 12 .
Hur stort är huset?
Vad har du för ungefärlig ute temp när du mätt tidsaxeln?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #16 skrivet: 27 oktober 2014, 23:11:35 »
Är dålig på det här med Kwh men iaf, det var mellan 5-10 grader när jag mätte.

Idag körde jag oljebrännaren och nu efter ca 5 h är pannan uppe i ca 97-98 grader och tankarna nästan lika mycket, ca 90-92 grader så nu får vi se imorgon vad det står på.

Huset är på 116kvm och ca 100 i källaren. Men källaren har just nu inga påsatta element.

Frågan är också vad jag ska ha laddomaten ställd på för temp, för jag känner att jag eldat för kråkorna då tankarna inte blev varma i botten efter ens 12 h eldande. Men nu med oljebrännaren blev det över 80 grader i botten på tankarna efter 5h.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #17 skrivet: 28 oktober 2014, 07:14:14 »
Har du laddomat 21 sÃ¥ mÃ¥ste man byta insats om du vill ändra laddtemp. Men jag tror inte det spelar sÃ¥ stor roll har du 70 grader i dag sÃ¥ kör med det men nÃ¥tt är fel om inte botten tempen stiger efter 12 timmars eldning med ved fast den stiger om du kör med olja med samma inkoppling  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #18 skrivet: 28 oktober 2014, 09:43:23 »
DÃ¥lig ved och "sureldning"?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #19 skrivet: 28 oktober 2014, 16:21:24 »
Jag tror att det är din rökgastermostat som bråkar
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #20 skrivet: 30 oktober 2014, 16:49:36 »
Ja vad kan vara fel?  Sc:,h

Jag ska testa med att elda å ha samma inställning på laddomaten.
Modellen på laddomaten heter Termomat 1.
Verkar som att laddningen till tankarna inte har gått igång som det ska då jag haft laddomaten på 85 grader. Vilket har gjort att jag eldat å eldat utan att det laddat till tankarna.

Veden har varit bra blandved som är torr. Och har mätt med mätare som jag sticker in i ändträt.

Vad är en rökgastermostat och hur vet jag kom jag har en sådan och isf var sitter den?

mvh  :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #21 skrivet: 30 oktober 2014, 17:00:23 »
Om du eldar max och laddningen inte funkar som tänkt kommer pannan koka effekten måste ta vägen nånstans.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #22 skrivet: 30 oktober 2014, 17:39:08 »
Men ett problem som kvarstår är att jag eldar upp tankarna till minst 80 grader och eldar till kl 12 på natten men sen efter 12 h kan pannan vara nere på ca 50 grader. Normalt lr inte?

Gogglade din laddomat och i manualen stÃ¥r det att laddomaten öppnar vid 72 °C sÃ¥ ställ pumpen pÃ¥ 65  °C kanske. Att pannan stÃ¥r pÃ¥ 50  °C är inget konstigt dÃ¥ du själv ställer in tempen laddomaten ska ladda tillbaka frÃ¥n acktanken. Jag pÃ¥minner om att stänga spjället efter avslutad eldning för att inte släppa ut onödig värme i skorstenen. Automatisk shunt (fick för mig att du inte hade det) kostar nÃ¥gra tusen och är enkelt och lagligt att installera själv.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #23 skrivet: 31 oktober 2014, 14:16:31 »
Om du eldar max och laddningen inte funkar som tänkt kommer pannan koka effekten måste ta vägen nånstans.

Laddningen fungerar men det var nog det att jag ställt laddomaten på max. Nu när jag ställt ner tempen på laddomaten verkar det ladda så att även botten blir varm. Just nu har jag inte ved kvar men ska testa sen mer när jag får hem mer ved.
Panntempen har inte gått över 100 grader.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #24 skrivet: 31 oktober 2014, 14:19:58 »
Gogglade din laddomat och i manualen stÃ¥r det att laddomaten öppnar vid 72 °C sÃ¥ ställ pumpen pÃ¥ 65  °C kanske. Att pannan stÃ¥r pÃ¥ 50  °C är inget konstigt dÃ¥ du själv ställer in tempen laddomaten ska ladda tillbaka frÃ¥n acktanken. Jag pÃ¥minner om att stänga spjället efter avslutad eldning för att inte släppa ut onödig värme i skorstenen. Automatisk shunt (fick för mig att du inte hade det) kostar nÃ¥gra tusen och är enkelt och lagligt att installera själv.

Hänger inte riktigt med, för jag trodde att laddomaten öppnar vid den tempen jag ställer laddomaten på.

Vilket spjäll menar du? Det enda spjäll jag vet om är den arm jag öppnar och stänger då jag fyller på med ved.
Den armen är nu stängd när jag eldar med olja.

Jag har en automatisk shunt.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #25 skrivet: 31 oktober 2014, 14:40:12 »
Laddomatens pump startar vid den temp du ställer in men den "öppnar" sig först vid 72 °C
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #26 skrivet: 04 november 2014, 22:47:35 »
Håller på å eldar med ved nu igen men den ved jag fick verkar vara ca 2-4 cm för lång så de flesta bitar går inte in i pannan.
Inte optimalt att lägga in huller om buller eller? För det ska väl ligga tätt inne i pannan?

Har noterat nu att det är glansiga svarta väggar i vedutrymmet i pannan där man eldar. Tyder på tjärbildning va?
Veden är helt kruttorr.

Öppnar jag nedre luckan när jag eldar ser jag en fin låga som är orange vit rosa typ. Beror lite hur jag ställer sekundärluften.

"Eldade" med olja igår och körde upp pannan till 99-100 grader, nu efter ca ett dygn var det ca 50 grader.

NÃ¥t känns inte ok.  >:( :-\ :'(

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #27 skrivet: 04 november 2014, 22:54:55 »
"Eldade" med olja igår och körde upp pannan till 99-100 grader, nu efter ca ett dygn var det ca 50 grader.
NÃ¥t känns inte ok.  >:( :-\ :'(

Menar du pannan eller acktanken som är 50  °C efter ett dygn? En teori är att pumpen inte stannar efter att pannan slocknat (inte bra för det ska den göra) och fortsätter att kyla ner hela acktanken.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #28 skrivet: 05 november 2014, 09:54:56 »
Menar du pannan eller acktanken som är 50  °C efter ett dygn? En teori är att pumpen inte stannar efter att pannan slocknat (inte bra för det ska den göra) och fortsätter att kyla ner hela acktanken.

Panntemp och acktemp brukar ligga lika. Troligen pga att laddomaten hela tiden verkar fördela varmvattnet så att alla tankar håller samma temp.

Men det är fel eller? Blir lite jobbigt att låta pannan värma upp två tankar för att sen bevaka när jag ska stänga av laddomaten, då oftast på natten.

En fråga till: Har ett vred (elektriskt) Som sitter bakom inställningspanelen (för panntemp knappar mm), det vredet står just nu på 70 och man kan ställa upp det till 400. Men vad styr/kontrollerar det?

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #29 skrivet: 05 november 2014, 10:56:03 »
Laddomaten skall bara gå när pannan brinner.

Du behöver styrning av laddomaten.
Kan det vara vredet du ser på panelen?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #30 skrivet: 05 november 2014, 11:42:14 »
Laddomaten skall bara gå när pannan brinner.

Du behöver styrning av laddomaten.
Kan det vara vredet du ser på panelen?

Ok...undra varför det inte finns styrning...eller om det är sönder. Vad är det för komponenter i just styrningen. Tänkte om man kunde se om det finns eller inte. Men iaf så går laddomaten även när det är helt släckt och hela tiden fördelar tempen mellan alla tankar inklusive den i pannan.

De vred som sitter på panelen är ju för temperatur för olja och ved.

Det kan inte vara nåt med tid, hur länge fläkten ska gå efter att elden slocknat? Eller rökgastemp?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #31 skrivet: 05 november 2014, 11:54:59 »
Du behöver en termostat som sluter vid stigande temperatur. Den ska sluta (och bryta vid fallande temperatur) vid rätt hög temp (ca 80 grader). Finns det ingen plats i pannan kan du sätta en anliggnings termostat på stigröret omedelbart över utgången från pannan. den termostaten startar och stannar ladomatens pump. Dvs när temperaturen blir lägre i pannan stannar pumpen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #32 skrivet: 05 november 2014, 14:22:14 »
Du behöver en termostat som sluter vid stigande temperatur. Den ska sluta (och bryta vid fallande temperatur) vid rätt hög temp (ca 80 grader). Finns det ingen plats i pannan kan du sätta en anliggnings termostat på stigröret omedelbart över utgången från pannan. den termostaten startar och stannar ladomatens pump. Dvs när temperaturen blir lägre i pannan stannar pumpen.

Ska kolla lite idag om det kan finnas något sådant redan, som möjligtvis är paj.

Annars...hur vet jag om det går att koppla på det på laddomaten?

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #33 skrivet: 05 november 2014, 15:35:58 »
Jag brukar elda varannan dag ungefär. Då jag eldar brukar jag elda så att tankarna är över 90 grader.

Efter två dar ungefär är det nere på 30-40 grader.
Men då jag hörde från en att han eldade var 5-6 dag utan problem blir man ju fundersam. Dock vet jag inte om det var sant eller vad det var för anläggning.

Jag har en HS perifal med 2st 500 L  tankar. Shunt automatik och laddomat till tankarna.

Jag har 2000L ack.
Här kan du se hur länge min värme räcker.

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #34 skrivet: 05 november 2014, 15:59:12 »
Du får väl tro på en gammal elektriker när jag påstår att du kan koppla laddomaten via en termostat. Det brukar sitta en på pannan men den kanske används för oljan och om den är växlande. För laddomatens termostat ska sluta vid stigande temperatur och inte som oljans vis sjunkande temperatur
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #35 skrivet: 05 november 2014, 16:58:52 »
Den här bör kunna gå att koppla in http://www.rinkabyror.se/artikel/laddomat-rokgastermostat/ . Den stannar pumpen när det slutat brinna
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #36 skrivet: 05 november 2014, 17:00:20 »
Perfekt  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #37 skrivet: 06 november 2014, 09:48:44 »
Jag har 2000L ack.
Här kan du se hur länge min värme räcker.

Så för dig räcker det ca två dar??

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #38 skrivet: 06 november 2014, 09:54:18 »
Du får väl tro på en gammal elektriker när jag påstår att du kan koppla laddomaten via en termostat. Det brukar sitta en på pannan men den kanske används för oljan och om den är växlande. För laddomatens termostat ska sluta vid stigande temperatur och inte som oljans vis sjunkande temperatur

Kollade på laddomaten igår och den har två inkopplade "givare" Den ena sitter in i första tanken och den andra sitter på ett rör som kommer från golvet och upp till pannan. Just det röret förgrenar sig sen och via den kan man fylla på systemet. Så fattar inte varför den sitter där på. Lr så går sladden under rörisoleringen och vidare någonstans.

Under laddomaten står det Ta och Tp tror jag. Stod iaf i manualen att det var panntemp och acctemp.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #39 skrivet: 06 november 2014, 10:04:21 »
Så för dig räcker det ca två dar??
Ja beroende på hur mycket energi vi gör av med..
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #40 skrivet: 06 november 2014, 22:55:43 »
Håller på å eldar nu och har eldat i 3 h. Panntemp är uppe nu på ca 68 -70 grader och har lagt in ved upp till luckan två ggr. Tankarna håller nästan samma temp som pannan. Och elementen är ganska varma.

Men irriterar mig pÃ¥ att det är sÃ¥ fruktansvärt svÃ¥rt att nÃ¥ över 90 grader.  FiR

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #41 skrivet: 06 november 2014, 23:24:05 »
Håller på å eldar nu och har eldat i 3 h. Panntemp är uppe nu på ca 68 -70 grader och har lagt in ved upp till luckan två ggr. Tankarna håller nästan samma temp som pannan. Och elementen är ganska varma.

Men irriterar mig pÃ¥ att det är sÃ¥ fruktansvärt svÃ¥rt att nÃ¥ över 90 grader.  FiR

Din cirkulationspump (CP) gÃ¥r för fort. Sänk hastigheten  tummenupp
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #42 skrivet: 07 november 2014, 06:43:51 »
Din cirkulationspump (CP) gÃ¥r för fort. Sänk hastigheten  tummenupp

Ja jag vet att jag ändrade från två till steg tre på CP. Det pga att elementen inte blev varma ända ner. Har luftat elementen men ingen luft.

Gick ner nu idag och då stod panntemp på 70 ungefär och nu stängde jag av laddomaten så får se om det räcker längre. För nu brann det inte i pannan men laddomaten gick ändå. Å verkar göra så hela tiden. Dock verkar den ju fungera då den fördelar värmen hela tiden över tankarna. Men skulle ju vilja att den stannade när det brunnit ut.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #43 skrivet: 07 november 2014, 13:35:28 »
Ställ ner CP på laddomaten (inte radiatorerna) och installera rökgastermostat så slipper du ALLA problem.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #44 skrivet: 07 november 2014, 14:27:38 »
Ställ ner CP på laddomaten (inte radiatorerna) och installera rökgastermostat så slipper du ALLA problem.

Ja då fattar jag. Ska jag ställa ner båda CP då jag har två st som styrs av laddomaten? Jag tror jag höjde dem till tre för att få en så snabb uppladdning som möjligt. Men spelar det någon roll då, för man ställer ju ändå så tempen på laddomaten.

(kom ihÃ¥g att jag är novice pÃ¥ detta  Sc:,h)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #45 skrivet: 07 november 2014, 14:45:06 »
För att få bästa skiktningen i tankarna ska dom gå så sakta som är praktiskt möjligt. Men inte så sakta att pannan börjar koka, men nästan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #46 skrivet: 07 november 2014, 16:40:24 »
Den ena cp sköter laddningen av tanken den andra laddar tillbaka till pannan den som laddar tanken bör du kunna ha lite högre hastighet på om det behövs och ändå få bra skiktning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #47 skrivet: 07 november 2014, 17:10:28 »
OKej, då vet jag det. Ska ändra hastigheten på pumparna.

Nu till ytterligare en fråga.... Sc:,h

Imorse stängde jag av laddomaten, och idag när jag kom hem var pannan 20 grader (imorse ca 70 grader) men tankarna var fortfarande ca 65-70 grader.
DOCK var huset kallt och alla elementen iskalla. CP till radiatorerna har inte stängts av. Stängde BARA av till laddomaten.
Satte igång laddomaten igen och den började genast att ladda över värme till pannan och vips så blev elementen varma.
AlltsÃ¥ kan tydligen bara varmvattet komma ifrÃ¥n panntanken.  Sc:,h

SÃ¥ skulle jag fixa en termostat som stannar laddomaten när elden slocknat skulle det ju aldrig vara varmt i huset, förutom när jag eldar..  Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #48 skrivet: 07 november 2014, 17:50:54 »
Om du har vilket jag antar vv beredare och shunt på pannan ska laddomaten gå hela tiden eller rättare sagt den styrs av temperaturen i tanken resp pannan. När du eldar laddar den från pannan till acktanken när du eldat klart ska den ladda tillbaka med hjälp av den andra cp som sitter på laddomaten. Du bör ställa så du har så låg temp som möjligt på pannan gissningsvis 60 grader då minimerar du förlusterna från pannan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #49 skrivet: 07 november 2014, 17:56:59 »
Du bör även ha en dragregulator som stänger dragluckan när det har brunnit ut. Det finns en typ där "kedjan" sitter fast i "armen" med hjälp av en magnet, när elden slocknat och armen vill öppna spjället mer släpper magneten. Det finns även  en typ där man har en rökgastermostat som styr en elektromagnet som släpper kedjan om rökgaserna blir för kalla.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #50 skrivet: 08 november 2014, 12:03:27 »
Stäng inte av laddomaten. Låt den pump som laddar tillbaka till pannan stå lågt så den laddar tillbaka sakta. Låt pumpen som laddar ack stå på mellan för att "pannan ska hinna med". Stäng spjället när pannan brunnit klart
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #51 skrivet: 08 november 2014, 16:55:40 »
Mycket tacksam för era svar!  tummenupp

Jag har en 90L tank i pannan och har en elektrisk shunt. Den heter EVR shuntreglersystem.

Menar smurfen att jag ska ställa laddomaten på så låg temp som möjligt?

Dragregulator...det sitter en "vipplucka" på röret för röken som vippar lite vid eldning men stängs när det släcks.
Men har ingen kedja alls eller lucka på nedre luckan.

Ska inte stänga av laddomaten mer. Även om ni tidigare sa/skrev att laddomaten ska sluta ladda när elden slocknat.
Ska kolla vilken CP som laddar respektive "urladdar" ställa därefter.

mvh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #52 skrivet: 08 november 2014, 17:06:29 »
Efter avslutad eldning bör pannan hållas vid så låg temp som möjligt eftersom du troligtvis har stora förluster där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #53 skrivet: 08 november 2014, 17:10:11 »
Ska inte stänga av laddomaten mer. Även om ni tidigare sa/skrev att laddomaten ska sluta ladda när elden slocknat.

Det jag tror menades var att laddomatens pump från pannan till ack ska stanna automatiskt. Pumpen till pannan från acktanken ska starta när brasan brunnit ut och temperaturen i pannan sjunker. Återladdning även kallnat.
 
Ta reda pÃ¥ vilken temp som pannan behöver för att fÃ¥ tillräckligt med varmvatten och värme till radiatorerna när pannan slocknat och Ã¥terladdning sker. Bör vara runt 55  °C men kan vara högre.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #54 skrivet: 11 november 2014, 19:28:38 »
Det är möjligt att det fungerar så på min panna som ni beskriver.

Känns fortfarande som något är vajsing, just nu misstänker jag själva veden.

Eldade igår och panntemp hade väl kommit upp till 75 grader när jag la in nästan fullt. Gick å la mig sen. På morgonen ca 7 h senare var pannan och tankarna på 50 grader. I toppen då. SÅ nu när jag kom hem var det 24 grader typ i pannan.

Veden jag eldar med är bland ved och har kontrollmätt och har som mest kommit upp till 12 % fukt. Men jag kan höra att veden "väser" typ låter "cccccccccc". Kan veden vara torr men ändå innehålla nån syra?

Veden är iaf stenhård. Är gran tall (mjukt) och sen mycket av det här hårda trät. Nu när jag lagt in mycket av det här hårda virket har det några ggr, varje eldning dött och slocknat. Varför vet jag inte. Förra veden jag fick hem var mer barr och den varken slocknade eller var svår att få fyr på.

Den ena typen ved har grov mörk bark är stenhård och är "mahognybrun", typ mellanbrun men även små inslag av rött, men tror inte det är asp. EK kanske? Det andra hårda är nästan helt vitt trä men är inte björk. Gick inte att klyva på "höjden" längs med fibrerna med släggyxa. Så jävligt hårt mao.
Jag kan ha fel dock.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #55 skrivet: 19 november 2014, 18:30:43 »
Jag har eldat allt möjligt  a:gl i min panna och aldrig haft problem att komma upp i temperatur. Vilka av vÃ¥ra förslag har du testat och uteslutit?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #56 skrivet: 19 november 2014, 19:55:19 »
Jag har eldat allt möjligt  a:gl i min panna och aldrig haft problem att komma upp i temperatur. Vilka av vÃ¥ra förslag har du testat och uteslutit?

Veden jag fick var al och asp, så inga bra träslag direkt. Självklart går det att elda med det men den är inte optimal.

Innan hade jag barr och björkved och kunde hyffsat lätt få pannan till 100 grader. Men inte med denna nya ved.

Har ställt om cp men ingen skillnad.

Har själv sotat ur hela pannan utan resultat. Rensat och skrapat alla väggar kanaler osv.

Har kollat så att spjället till den tryckande fläkten stänger och öppnar. Har även rengjort fläkten.

Har lagt till en rökgasturbulator då det satt 2/3. Ingen skillnad.

Har sett att det sitter en "spiralgivare" ovanför rökgasturbulatorerna. Men den styr kanske bara tryckfläkten.

Har ställt sekundärluften åt olika håll, men har dålig koll på vad som är vad. Till vänster är skalan högre och till höger är skalan lägre. Borde vara mer sekundärluft till vänster och viceversa lr?

Har en dragregulator som sitter på rökstosen ut från pannan in till murstocken. Den vippar och lever ibland och fastnar inte utan går lätt.

Har inte kollat på det här med varmvatten eller hur man ställer pannan "så lågt som möjligt".

Jag ställer bara ett vred framtill på pannan att fläkten ska blåsa så länge pannan inte nått 100 grader eller att rökgastempen stigit under en viss temp.

Om jag lyckas kan jag ladda upp kort på pannan sen.

mvh

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #57 skrivet: 19 november 2014, 22:20:34 »
DÃ¥ har du testat allt jag skulle testat. Jag har slut pÃ¥ förslag  :'(
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #58 skrivet: 20 november 2014, 07:51:09 »
Här kommer lite bilder.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #59 skrivet: 20 november 2014, 07:52:56 »
Mer bilder.  :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #60 skrivet: 25 november 2014, 21:32:50 »
Kommer lite sent in
Men är dina tankar parralellkopplade ?  Kanske din panna inte klarar att värme dom tillsammans .
Den är för klen , jag har en Focus  25 , 2 st  750L tankar ( det behövs inte större pÃ¥ mina bredgrader ) och den klarade inte att värma   upp tankarna paralellt , det kommer sÃ¥   mycket kallt vatten för pannan att värma sÃ¥ flödet genom pannan och laddomaten  blir sÃ¥ litet , ( du sänkte tempen pÃ¥ laddaren och det laddade lite fortare ) klart mera vatten lägre temp.
Nu kör jag en tank i taget , när den första är 80 i botten bryter en termostat , kopplar om till den andra , ( använder en gammal shuntmotor på en shuntventil ) Samt att jag inte behöver vara rädd för överkokning om jag eldar sent , den slår ju om vid hög temp i första tanken , till kallvatten i den andra. Tar ut värmen i serie .
För min egen del gillar jag inte laddomater  , gÃ¥r inte att ställa som man vill , och de reglerar som dom vill , jag har en 4 vägsshunt med styrning .
Ävensom en termostat på toppen av pannan inställd på 75 grader som startar pumpen. fungerar utmärkt .

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #61 skrivet: 26 november 2014, 21:18:24 »
Den funktionen får du in du kopplar tankarna i serie men en panna på 25 kw ska inte ha några problem att ladda 2*750 liter via en vanlig laddomat 21.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #62 skrivet: 29 november 2014, 23:26:23 »
Med en panna på 18 kw tar det lååång tid att lada tankarna om man samtidigt tar ut värme.
Hade innan en panna med en medel effekt på 15 kw och då tog det 5 timmar att ladda 1000 liter när jag tog ut värme samtidigt.
Det svarta tjärliknade inne i ved utrymmet är helt normalt och inget som behöver tas bort och har inget med dålig förbränning att göra.
Något är fel kopplat i din panna om det blir kallt i huset om man inte laddar pannan med värme från tankarna eller så har den inbyggt vv beredare och då måste det vara så men det ger ofta ordentliga förluster.
In ryckningen kan bero på att du stänger av fläkten.
Det normala är att den ska vara på och att man öppnar bypass spjället.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #63 skrivet: 30 november 2014, 08:22:17 »
Nej fläkten ska inte vara på då kommer det att ryka in massor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #64 skrivet: 30 november 2014, 09:33:52 »
Ok.
En tryckande fläkt på den pannan med andra ord.
Då är det väl för dåligt drag i skorstenen då.
Ibland kan man minska problemen med att sätta 30 cm rör på toppen av skorstenen så man slipper turbulensen det blir precis i toppen på skorstenen eller så kan kanske en sån här https://www.soliduct.se/skorsten/skorstenshuvvindflojel/c-210_261.htm?gclid=Cj0KEQiAneujBRDcvL6f5uybhdABEiQA_ojMghxOhCNbgWmxfq0yx8zulrxjaCp04VBIlGivfMvYZO8aAtQr8P8HAQ minska problemen men prova med en bit rör först för det vet jag hjälpt många med inrycknings problem.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #65 skrivet: 01 december 2014, 19:23:31 »
Ja mina tankar är pararellkopplade, och i manualen för pannan står det att duopluscompact måste anslutas till minst 1000 L acctank. När jag nu fortfarande kör med olja funkar allt perfekt, typ.

Men jag tror jag kanske har luskat ut den största anledningen till allt elände.
Jag har ju haft stora bekymmer med min ved"leverantör".

Förra lasten jag fick hem sÃ¥ var det asp och al som VAR FÖR LÃ…NG OCH FUKTIG!!   :::_) fiR: knUp

Han sa det att veden legat under taken länge och var snustorr. Så godtrogen som man är trodde ju på det. Men FAN vad det var dålig fyr på det och som sagt så rök det bara och blev aldrig varmt.

Nu har jag tagit in ytterligare en kubik av just den veden och har kapat bort 2-3 cm på alla bitar samt klyvit den. Mätte 20-25% fukt vilket kanske är anledningen? Så ska torka den och hoppas på att han snart kommer å hämtar veden och samtidigt kommer med korrekt ved.

Kan en dålig skorstenshuv med stort hål i påverka negativt?
Ska alla rökgasturbulatorer vara i för att behålla värmen eller ska en eller flera bort så det blir drag i pannan?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #66 skrivet: 01 december 2014, 21:05:10 »
Ta bort turbulatorer tills du får fart på elden, förlusten genom skorstenen blir lite högre men du får bättre fart på elden. Hellre lite förluster och värme än inga förluster men utan värme.
Klyv veden och lägg inte in den för packat, i alla fall inte förrän du har fått ordentlig fart på brasan
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #67 skrivet: 02 december 2014, 05:23:07 »
20-25% fukthalt räknas som torr ved.
25% och neråt ska alla pannor klara.
Ofta när man får "torr" ved från vedhandlare ligger den runt 25% för det tar långtid att komma under det.
Dock är inte asp och al någon höjdar ved för den har riktigt dåligt energi innehåll.
Kan vara underkott på primär och sekundär luft som gör att den brinner dåligt för al och asp kräver mycket luft iom den är så porös.
Mängden turbolatorer ska du anpassa efter rökgas temperaturen så rökgaserna håller lagom temperatur.
Normalt är 180-220 grader ungefär.
Ligger själv på 200-250 fast jag kan ligga lägre men väljer ligga lite högre för jag eldar med allt möjligt i ved väg och aldrig samma trädslag hela tiden.
Ett hål i en skortens huv kan definitivt påverka draget negativt om blåsten trycker in luft i det.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #68 skrivet: 02 december 2014, 20:43:52 »
Jag har inga problem att ladda tankarna nu sen jag kopplade om till laddning av en tank i taget , men före blev flödet genom pannan så litet ( låg temp in ) att laddningen
tog väldigt lÃ¥ng tid , eldade mÃ¥nga timmar men det hände inte mycket  . Nu kommer tanken upp i temp snabbare genom att pannan fÃ¥r varmare vatten i en stigande skala , med pÃ¥följd att shunten öppnar mer och mer ,flödet ökar ( vid 70 pÃ¥ returen har jag  1800 liter genom pannan ,  är 30 liter/min , pumpen orkar inte mer  ) vid 35 grader är flödet 325 liter = 5,5 liter/min , tänk dÃ¥ att den gÃ¥r mot 1000 eller 1500 liter med avsvalning i tankarna  , det är tufft att koka vatten , att ladda bÃ¥da tar mig  ca 4,5  tim frÃ¥n 30 till 85 .
Det kostar ca 100- 125 kw att ladda upp  , tillsammans med uttag av värme till huset .  24 tim med uttag pÃ¥ 4 kw /tim , det är inte mycket när det blir kallt , hÃ¥ller det ett dygn .
Räkneex. 1 liter ( litergrad ) vatten värms 1 grad pÃ¥  1 tim är lika med 1,16 W  sÃ¥ ekvationen blir  1500lit X 50 grad ( tempdif )=75000 litergrader X 1,16 W = 87 kw + drift av huset
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #69 skrivet: 02 december 2014, 20:46:35 »
Tempen in ska laddamaten hålla rätt hög temp ut ur pannan då går det in kallare vatten till pannan. Funkar laddomaten dåligt blir det säkert som du skriver.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #70 skrivet: 02 december 2014, 21:09:15 »
hej smurfen
Jag har ungefär samma koppling som dig , HPD tankar med förvärmningsslinga för vvb , men jag har en termostat som startar en laddningspump
vid 70 tankretur och laddar upp min VVB 200lit till ca 80 ( rundgÃ¥ng pÃ¥ vv ) därefter stannar den , vvb  hÃ¥ller i ca  3- 4 dygn innan frugan morrar om kallt diskvatten , vi är bara 2 st .

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #71 skrivet: 02 december 2014, 21:48:36 »
Har aldrig fattat varför man ska ha en dyr laddomat med tvÃ¥ pumpar och konstiga termiska ventiler etc när det räcker att seriekoppla tvÃ¥ tankar och sätta en cp mellan botten pÃ¥ tank 1 och in i botten pÃ¥ pannan + en termostat pÃ¥ pannans överdel? Sedan stängde jag alltid av flödet genom pannan (shunten ska sitta pÃ¥ stigarledningen sÃ¥ vatten kan komma frÃ¥n toppen pÃ¥ tank 2 utan att gÃ¥ via pannan) när elden brunnit ut,  blir ju enorma skorstensförluster dygnet om annars!
« Senast ändrad: 02 december 2014, 21:50:23 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #72 skrivet: 02 december 2014, 23:05:20 »
OCH inte ha varmvattenberedaren inbyggd i pannan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #73 skrivet: 02 december 2014, 23:13:03 »
Varmvattenberedare i pannan fungerar utmärkt  tummenupp bara vid oljeeldning.  Jag har nyss bytt till riktig vedanläggning och njuter var enda dag. Tyvärr har krÃ¥korna flyttat frÃ¥n taket  a:gl
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #74 skrivet: 03 december 2014, 06:29:54 »
Har aldrig fattat varför man ska ha en dyr laddomat med tvÃ¥ pumpar och konstiga termiska ventiler etc när det räcker att seriekoppla tvÃ¥ tankar och sätta en cp mellan botten pÃ¥ tank 1 och in i botten pÃ¥ pannan + en termostat pÃ¥ pannans överdel? Sedan stängde jag alltid av flödet genom pannan (shunten ska sitta pÃ¥ stigarledningen sÃ¥ vatten kan komma frÃ¥n toppen pÃ¥ tank 2 utan att gÃ¥ via pannan) när elden brunnit ut,  blir ju enorma skorstensförluster dygnet om annars!
Du slipper att stänga kranar och får även viss självcirk vid strömavbrott hävdar dom med laddomat och en laddomat 21 var inte så dyr tror dom heter nått annat nu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #75 skrivet: 03 december 2014, 15:21:37 »
Laddomat 21 = 1 pump
Laddomat 4030 = 2 pumpar
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #76 skrivet: 03 december 2014, 18:39:35 »
Den enda kran som jag måsye stänga om jag till äventyrs skulle börja elda, är en enda till botten av pannan. Borde gå att styra med ngt enkelt servo som styrs av en rökgasgivare.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #77 skrivet: 03 december 2014, 20:39:02 »
Har lite lÃ¥ngt mellan tankar och panna  , ca 14 met  28 rör , därav häftig pump som behövs för att dra lasset runt.
Fanns det plats för en större panna ca 40kw hade det blivit det
Jag har även en inverter som startar vid strömavbrott och klarar 1,5 tim på laddningspumpen , ingen kokning för min del
AngÃ¥ende självcirk  sÃ¥ snurrar det bra i internledningen tills pannan är 80 och pumpen startar , ibland blir det lite för grov ved ,tempen gÃ¥r ned i pannan
dÃ¥ stannar den och väntar pÃ¥ högre temp . Har även en backventil pÃ¥ heta  röret frÃ¥n pannan , självcirk kan inte gÃ¥ baklänges .

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #78 skrivet: 03 december 2014, 21:08:20 »
Den enda kran som jag måsye stänga om jag till äventyrs skulle börja elda, är en enda till botten av pannan. Borde gå att styra med ngt enkelt servo som styrs av en rökgasgivare.
Med vad är fördelarna om du måste köpa cp termisk ventil en del kopplingar samt nån auto ventil istället för att köpa en komplett laddomat priset lär ju ligga rätt nära varann.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #79 skrivet: 03 december 2014, 21:10:34 »
Laddomat 21 = 1 pump
Laddomat 4030 = 2 pumpar
Jo vet att det skiljer en hel del mellan dom bland annat styr till 4030 men antar att det var en laddomat 21 Karlmb menade att bygga själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #80 skrivet: 04 december 2014, 00:16:20 »
Med separat shunt  ( OBS för bra funktion mÃ¥ste det vara 4 vägs ) gÃ¥r det  att ställa in den temp som vill ha , det gÃ¥r att fÃ¥ det optimala flödet genom pannan
Laddomat i all ära ( enkelt att skruva in inga tankar pÃ¥ det optimala ) men den är fast förankrad  i temperatur genom termostaten , det är en likadan funktion som i en bil ,
tvärfast går inte att reglera .

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #81 skrivet: 04 december 2014, 06:23:13 »
Laddomat 21 har inte en fast temp varmare ut kallare in. Hade du haft en laddomat hade du kunnat ha tankarna parallelkopplade utan dom problem du beskrev tidigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #82 skrivet: 04 december 2014, 12:47:39 »
Varför ha tankar parallellkopplade?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #83 skrivet: 04 december 2014, 13:21:59 »
Kan finnas flera anledningar elda mot hela volymen även på sommaren är väl den främsta men man slipper ju även auto luftare vilka brukar kunna krångla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #84 skrivet: 06 december 2014, 19:36:17 »
Autoluftare? Behövs väl inte för att man har seriekopplat.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #85 skrivet: 06 december 2014, 21:33:34 »
Nej visst det går ju lufta manuellt också men den fina funktionen att det luftar sig själv som det gör vid parallell kopplat får man inte. Om jag skulle koppla med serie koppling skulle jag sätta kranar så man kan elda mot hela volymen även på sommaren eller bereda vv med tva.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #86 skrivet: 06 december 2014, 21:54:44 »
Klart man eldar mot hela volymen.
Varför måste man lufta mer än en gång?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #87 skrivet: 07 december 2014, 07:30:22 »
Hur får du fram varmt vatten från tank nr 2 till tank nr 1 med vv slingan i på sommaren om du inte parallell kopplar dom ? Det är inte helt ovanligt att det släpper lite luft från vattnet senare när tempen höjs mera och med öppet system måste man fylla på lite vatten ibland och då kommer det in syre i systemet som naturligtvis går att lufta bort manuellt om man vill. Visst finns det fördelar med seriekopplat men det finns nackdelar också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #88 skrivet: 07 december 2014, 08:16:31 »
Serie koppla gör man bara när man har för liten tank volym så dom inte räcker mellan eldningarna för det går snabbare att få upp värmen på elementen i ett serie kopplat system för man laddar 1 tank i taget.
Skrota serie koppling och ha nog med tank volym istället.
Kör själv parallell kopplat med laddomat som börjar ladda tankarna vi 60 grader.
Den ena tanken är en teknik tank med vvb som är kopplad i serie med en vvb på 100 liter som kan värma vattnet på sommaren eller när den får för kallt vatten från tankarna men det händer aldrig för vi passar på att duscha tex när tankarna är varma eller när man eldar så vattnet håller alltid tillräckligt hög temperatur.
« Senast ändrad: 07 december 2014, 10:14:58 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #89 skrivet: 07 december 2014, 10:05:05 »
En extra cp för att ladda?  Nej men en  ladd-cp med termostat krävs förstÃ¥s ist f laddomat med e
1-2 cp...
Hur värmen kommer från tank 1 till 2? Med flödet från husets retur.. Eller vad menar du Smurfen?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #90 skrivet: 07 december 2014, 10:11:34 »
Och hur mycket flöde har man genom tanken på sommaren ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #91 skrivet: 07 december 2014, 10:15:39 »
Fick en tanke vurpa när jag skrev det :-(
Har ändrat det nu
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #92 skrivet: 07 december 2014, 12:32:47 »
Någon skrev att man måste lufta mellan tankarna(?) om man har öppet system.
Sant, och ytterligare en anledning att inte ha öppet system tycker jag...
Om man nu ändå vill ha öppet system så är det väl bara att dra en mindre luftningsledning av plast eller nåt upp på vinden till den öppna tanken, från stället där en luftningsventil skulle suttit som man öppnat en gång efter tanktömning, om man haft slutet system.
Förstår inte din fråga Smurfen om sommaren? Man eldar som vanligt, om man vill ha vv, och jag har byggt så att jag kan elda enbart mot tanken närmast varma sidan på pannan om jag vill, och i den sitter vv-slingorna.
Eftersom vv görs i den delen av acksystemet som tar slut sist, så får man maximalt med vv innan man måste elda igen.
Seriekoppling ger som sagt också fördelen att det snabbt (direkt) går maximalt varmt vatten ut till shunten, om huset är utkylt t,ex vid strömavbrott.
Argumentet att det kan bli viss självcirkulation om strömmen går köper jag inte, isåfall får man ha bra självcirkulation även i huset och de blir det väl sällan om man har gv iaf.
Idag löser man ju istället strömavbrott enklast med en inverter för cp(ar) och shuntautomatik, så kan man elda för fullt som vanligt.
« Senast ändrad: 07 december 2014, 12:38:36 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #93 skrivet: 07 december 2014, 13:33:01 »
Du har alltså ett system som inte kan nyttja hela volymen sommartid. Öppen expansion är att föredra vid vedeldning så man slipper tex syr ventil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #94 skrivet: 07 december 2014, 20:28:37 »
Detsamma karlmb   , jag kör ladd. in i första med vv slinga  före vvb , vid  ca 80 retur startar  cp för cirk i vvb och laddar till 90 i topp , aldrig utan riktig vv .
vid 85 stannar cp och en gammal shuntmotor stänger mot 1: an , 2 gÃ¥r in ( kan sätta en gryta kl 11 pÃ¥ kvällen utan att var rädd för kok  , sova gott .
Uttag till huset tas direkt pÃ¥ topp av 1 :n  till shunt ,retur till 2:an  vid fullt utslag pÃ¥ shunt ( tomt pÃ¥ värme i bÃ¥da 25 eller 40 grad spelar ingen roll , det är tomt )
DÃ¥ startar min VP och laddar 1: an  och inte bÃ¥da och gÃ¥r till max retur till VP . stoppar stÃ¥r still tills nästa cykel tomt . Har aldrig klickat i funk. Det funkar för mig
men andra kanske vill ha det på annat sätt , det är upp till var och en.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #95 skrivet: 08 december 2014, 14:11:52 »
Detsamma karlmb   , jag kör ladd. in i första med vv slinga  före vvb , vid  ca 80 retur startar  cp för cirk i vvb och laddar till 90 i topp , aldrig utan riktig vv .
vid 85 stannar cp och en gammal shuntmotor stänger mot 1: an , 2 gÃ¥r in ( kan sätta en gryta kl 11 pÃ¥ kvällen utan att var rädd för kok  , sova gott .
Uttag till huset tas direkt pÃ¥ topp av 1 :n  till shunt ,retur till 2:an  vid fullt utslag pÃ¥ shunt ( tomt pÃ¥ värme i bÃ¥da 25 eller 40 grad spelar ingen roll , det är tomt )
DÃ¥ startar min VP och laddar 1: an  och inte bÃ¥da och gÃ¥r till max retur till VP . stoppar stÃ¥r still tills nästa cykel tomt . Har aldrig klickat i funk. Det funkar för mig
men andra kanske vill ha det på annat sätt , det är upp till var och en.

Du verkar hittat en bra metod för att samköra eldning o vp! Hade liknande tankar själv när jag monterade upp mitt acksystem med en gammal vedpanna för 15 år sen!
Men det blir mest vp-körning nu av någon anledning... ::)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #96 skrivet: 08 december 2014, 18:45:48 »
Detsamma karlmb   , jag kör ladd. in i första med vv slinga  före vvb , vid  ca 80 retur startar  cp för cirk i vvb och laddar till 90 i topp , aldrig utan riktig vv .
vid 85 stannar cp och en gammal shuntmotor stänger mot 1: an , 2 gÃ¥r in ( kan sätta en gryta kl 11 pÃ¥ kvällen utan att var rädd för kok  , sova gott .
Uttag till huset tas direkt pÃ¥ topp av 1 :n  till shunt ,retur till 2:an  vid fullt utslag pÃ¥ shunt ( tomt pÃ¥ värme i bÃ¥da 25 eller 40 grad spelar ingen roll , det är tomt )
DÃ¥ startar min VP och laddar 1: an  och inte bÃ¥da och gÃ¥r till max retur till VP . stoppar stÃ¥r still tills nästa cykel tomt . Har aldrig klickat i funk. Det funkar för mig
men andra kanske vill ha det på annat sätt , det är upp till var och en.
Har inte vp funktion för flytande kondensering eller behöver du hög temp i tanken för att få vv ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #97 skrivet: 17 december 2014, 22:26:45 »
Har läst era inlägg och fattar en del ,men en del är överkurs.

Nu skulle jag vilja utav er få s teg för steg hur ni eldar.
Och kanske tips på grejer man absolut inte får göra under tiden man eldar.

Jag brukar slänga in papper, in med späntad ved och tänd. Fyller på med kanske 6 lagom vedklampar och stänger luckan. Har bypassarmen öppen och nedre lucka öppen för att få riktig fyr på det.
Sen när det är en riktig glödbädd lägger jag in mycket ved.
Stänger alla luckor och bypassarm och sätter igång tryckande fläkten.

Låter det brinna så det blir en redig glöd och slänger in fullt igen. Gjorde så idag och då var det bara på 60 grader.
Ska ta bort en rökgasturbulator så det blir mera drag. Då sitter det sen 2/3 i.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #98 skrivet: 17 december 2014, 22:49:08 »
Gick.ner till pannan för 10 min sen. Panntemp och tankar på.ca 65 grader.

Men!!!!.....Det knäpper i anläggning och slutar att knäppa när jag stängt av fläkten. Själva fläkten är ok men verkar som att det knäppte från skorstenen.

Öppnar nedre luckan och ser att.keramiken är röd av hetta.
Är rökgastempen för hög? Är det risk för fara nu? Läste i instruktionen att.temp runt 1000 grader är optimalt för en bra förbränning.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #99 skrivet: 08 januari 2015, 09:38:54 »
Någon som kunde svara lite på å berätta hur just ni eldar och vad som man ska göra å inte göra?

Utloggad Janne63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #100 skrivet: 21 januari 2015, 12:58:00 »
Har du Bengt nÃ¥gon rökgastermometer sÃ¥ att du vet att du hÃ¥ller gaserna  200 -250 gr  kostar en hundring pÃ¥ klas ohlson annars  Har inte läst alla inlägg vad du skrivit Hur ofta sotar du tuberna bör väl sotas var 14 dag . Vid inläggning brukar jag börja med att doppa ner en tidning i en dieselburk behövs bara  diesel längst ner pÃ¥ tidningen dÃ¥ fÃ¥r du fart pÃ¥ elden direkt om du lägger pappret längst ner Jag har en biltermostat 70 gr som inte öppnar utgÃ¥ende vatten frÃ¥n pannan förän termostaten öppnar därför kommer pannan snabbt upp i temp kanske nÃ¥got sÃ¥dant du skulle montera

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #101 skrivet: 22 januari 2015, 09:24:25 »
Nej jag har ingen rökgastermometer. Men skulle nog införskaffa mig en sådan.

Vart monterar man en sådan? Jag har en "grej" som är en spiralvirad ståltråd som gömmer sig över rökgasturulatorerna som jag tror styr fläkten i pannan.

Första gången jag sotade ur tuberna var det väl kanske max 2 mm tjockt lager i den så det kan ju inte varit nåt farligt eller? Kollade i tuberna förra veckan.

Jag har inga problem vid tändning. Men JAG brukar tända och hålla "dragluckan" öppen tills det tagit sig ordentligt, sen lägger jag in mer ved och stänger allt och sätter igång fläkten.

Är jag hemma kan jag ju stänga av cirkpump så kommer den upp i temp fort.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #102 skrivet: 22 januari 2015, 20:19:04 »
Här har jag satt min rgt. Mycket lättare att elda  :)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Janne63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #103 skrivet: 22 januari 2015, 21:07:15 »
Du har väl ett rökrör som går ut i skorstenen. Är det av järn borra ett hål som tempgivaren stoppas in i klart.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #104 skrivet: 23 januari 2015, 06:48:19 »
Okej va bra! =)

Jag har bilder på min anläggning lite tidigare i tråden, men ja jag har ett rökrör in i murstocken.

Men svets har jag inte så...men det går kanske lösa ändå.

Hur reglerar jag tempen då? Det enda är väl egentligen turbulatorerna. Tänker mig att det blir den temp som blir. Någon som kan förklara lite =)
« Senast ändrad: 23 januari 2015, 06:50:27 av bosabengt »

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #105 skrivet: 02 mars 2015, 20:47:57 »
Hej igen!

Nu verkar det som om laddomaten fått fläpp.

Verkar både ladda och ladda ur men när den laddar ur till pannan laddar den kanske tre sek. O börjar blinka som den gör när man startar den.

Så nu när jag eldar står tankarna på 70 grader och panntemp på 40 grader (i början av eldningen)
Nu har den lyckats ladda ut till pannan så tankarna står på 62 grader.

Är det fel på laddomaten?

janne46

  • Gäst
janne46
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #106 skrivet: 06 mars 2015, 19:24:51 »
Är det sämre effekt pÃ¥ pannan nu än förut?  Hur ofta sotar du den? Var 14 e dag ska  turbulatorerna borstas ? Med keramik i pannan ska du bort med all aska för bästa förbränning     Rökgaserna ej över 200 gr justeras med primär o sekundär spjällen  OBS pannan ger inte mer än i bästa fall 18 kw vid torr o bra ved att ladda 1000 liter mÃ¥ste fÃ¥ ta sin tid

Vedförfan

  • Gäst
Vedförfan
Laddomat problem
« Svar #107 skrivet: 07 april 2020, 21:32:27 »
Godkväll jag har en laddomat 21 med wilo pump men varför har man kopplat den till vanligt uttag och inte till pannan vilket dÃ¥ blir att den gÃ¥r hela tiden och samarbetar ej med pannan rökgas temp finns pÃ¥ pannan detta är en baxi bonus 30 kombipanna jag kör ved...även fläkten stannar själv med startar ej igen sÃ¥ är evigt springande och gÃ¥r Ã¥t massa ved 😴😴

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur ofta mellan eldningarna är normalt?
« Svar #108 skrivet: 11 april 2020, 08:06:12 »
Någon har väl kopplat in det så för att de inte orkat fixa ett underliggande fel och behövde få snurr på det.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!