0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men ett problem som kvarstår är att jag eldar upp tankarna till minst 80 grader och eldar till kl 12 på natten men sen efter 12 h kan pannan vara nere på ca 50 grader. Normalt lr inte?
Om du eldar max och laddningen inte funkar som tänkt kommer pannan koka effekten måste ta vägen nånstans.
Gogglade din laddomat och i manualen står det att laddomaten öppnar vid 72 °C så ställ pumpen på 65 °C kanske. Att pannan står på 50 °C är inget konstigt då du själv ställer in tempen laddomaten ska ladda tillbaka från acktanken. Jag påminner om att stänga spjället efter avslutad eldning för att inte släppa ut onödig värme i skorstenen. Automatisk shunt (fick för mig att du inte hade det) kostar några tusen och är enkelt och lagligt att installera själv.
"Eldade" med olja igår och körde upp pannan till 99-100 grader, nu efter ca ett dygn var det ca 50 grader. Nåt känns inte ok.
Menar du pannan eller acktanken som är 50 °C efter ett dygn? En teori är att pumpen inte stannar efter att pannan slocknat (inte bra för det ska den göra) och fortsätter att kyla ner hela acktanken.
Laddomaten skall bara gå när pannan brinner.Du behöver styrning av laddomaten. Kan det vara vredet du ser på panelen?
Du behöver en termostat som sluter vid stigande temperatur. Den ska sluta (och bryta vid fallande temperatur) vid rätt hög temp (ca 80 grader). Finns det ingen plats i pannan kan du sätta en anliggnings termostat på stigröret omedelbart över utgången från pannan. den termostaten startar och stannar ladomatens pump. Dvs när temperaturen blir lägre i pannan stannar pumpen.
Jag brukar elda varannan dag ungefär. Då jag eldar brukar jag elda så att tankarna är över 90 grader.Efter två dar ungefär är det nere på 30-40 grader.Men då jag hörde från en att han eldade var 5-6 dag utan problem blir man ju fundersam. Dock vet jag inte om det var sant eller vad det var för anläggning.Jag har en HS perifal med 2st 500 L tankar. Shunt automatik och laddomat till tankarna.
Jag har 2000L ack.Här kan du se hur länge min värme räcker.
Du får väl tro på en gammal elektriker när jag påstår att du kan koppla laddomaten via en termostat. Det brukar sitta en på pannan men den kanske används för oljan och om den är växlande. För laddomatens termostat ska sluta vid stigande temperatur och inte som oljans vis sjunkande temperatur
Så för dig räcker det ca två dar??
Håller på å eldar nu och har eldat i 3 h. Panntemp är uppe nu på ca 68 -70 grader och har lagt in ved upp till luckan två ggr. Tankarna håller nästan samma temp som pannan. Och elementen är ganska varma. Men irriterar mig på att det är så fruktansvärt svårt att nå över 90 grader.
Din cirkulationspump (CP) går för fort. Sänk hastigheten
Ställ ner CP på laddomaten (inte radiatorerna) och installera rökgastermostat så slipper du ALLA problem.
Ska inte stänga av laddomaten mer. Även om ni tidigare sa/skrev att laddomaten ska sluta ladda när elden slocknat.
Jag har eldat allt möjligt i min panna och aldrig haft problem att komma upp i temperatur. Vilka av våra förslag har du testat och uteslutit?
Har aldrig fattat varför man ska ha en dyr laddomat med två pumpar och konstiga termiska ventiler etc när det räcker att seriekoppla två tankar och sätta en cp mellan botten på tank 1 och in i botten på pannan + en termostat på pannans överdel? Sedan stängde jag alltid av flödet genom pannan (shunten ska sitta på stigarledningen så vatten kan komma från toppen på tank 2 utan att gå via pannan) när elden brunnit ut, blir ju enorma skorstensförluster dygnet om annars!
Den enda kran som jag måsye stänga om jag till äventyrs skulle börja elda, är en enda till botten av pannan. Borde gå att styra med ngt enkelt servo som styrs av en rökgasgivare.
Laddomat 21 = 1 pumpLaddomat 4030 = 2 pumpar
Detsamma karlmb , jag kör ladd. in i första med vv slinga före vvb , vid ca 80 retur startar cp för cirk i vvb och laddar till 90 i topp , aldrig utan riktig vv .vid 85 stannar cp och en gammal shuntmotor stänger mot 1: an , 2 går in ( kan sätta en gryta kl 11 på kvällen utan att var rädd för kok , sova gott .Uttag till huset tas direkt på topp av 1 :n till shunt ,retur till 2:an vid fullt utslag på shunt ( tomt på värme i båda 25 eller 40 grad spelar ingen roll , det är tomt ) Då startar min VP och laddar 1: an och inte båda och går till max retur till VP . stoppar står still tills nästa cykel tomt . Har aldrig klickat i funk. Det funkar för migmen andra kanske vill ha det på annat sätt , det är upp till var och en.