Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline E9: hur fÃ¥r jag varmare varmvatten?  (läst 2281 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad emifre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Greenline E9: hur får jag varmare varmvatten?
« skrivet: 12 februari 2021, 10:12:04 »
Hej!
Jag precis flyttat till ett hus som har en Greenline E9 installerad 2002. Den funkar bra förutom att varmvattnet inte är speciellt varmt, drygt 40 grader. Varmvattnet är ställt på 45 grader men kyls väl av något i källaren innan det kommer fram till kranen. När jag ställer upp temperaturen på varmvatten högre än 45 så får jag larm om pressostat hög, det står också i manualen att man kan få pressostat hög om man ställer varmvattnet "för varmt", vad det nu betyder...

Vad kan jag göra för att få varmare varmvatten? Om pumpen inte orkar med så borde väl elpatronen hjälpa till isälett? Värmebärare ut är 54 grader är inte det radiatorkretsen, om den kan bli varmare så borde väl varmvattnet också kunna bli varmare? Jag vet att elpatronen fungar för när den schemalagda varmvattenspetsen(för att motverka legionella) går så blir varmvattnet varmare.

Företaget som gjort installationen finns inte längre och jag vet inte vilket underhåll som gjorts på pumpen, så uppskattar verkligen alla tips jag kan få här!

Här är alla värden från pumpen i skrivande stund:
Köldbärare ut GT11: -1.3
Köldbärare in GT 10: 0.4
Värmebärare in GT9. 46
Värmebärare ut GT8: 54.7
Kompressor GT6: 66
Varmvatten GT 3: Till: 42.5 Nuv: 44.7
Ute GT2: -7.3
Retur rad GT1: från: 45.9 Nuv: 45.4
 




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline E9: hur får jag varmare varmvatten?
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2021, 13:01:01 »
Om det sitter en blandningsventil efter VVB så kan det vara denna.
De brukar kunna börja kärva med tiden, prova att motionera den (om den finns?).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad emifre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline E9: hur får jag varmare varmvatten?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2021, 17:50:48 »
Ja det sitter en sån ventil, har testat att skruva på den men den står på "varmast". När man kör extra varmvatten (och elpatronen går in) så blir vattnet varmare så jag tror inte problemet ligger i blandningen utanför pumpen. Men det är ju inte hållbart att gå och trycka på extra varmvatten hela tiden, måste väl gå att ställa upp bas-temperaturen på något sätt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline E9: hur får jag varmare varmvatten?
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2021, 18:45:50 »
GT8-givaren sitter före växelventilen sÃ¥ det är värmebärare ut som mäts oavsett om vattnet gÃ¥r till beredaren eller till värmning av huset.  Den höga temperaturen antyder att det var varmvattenberedning pÃ¥ gÃ¥ng när avläsningen gjordes. 55 grader framledningstemperatur verkar lite hög temperatur med tanke pÃ¥ att det var -7 ute för att det ska vara radiatorvärmning.

Är VBut nästan 55 grader ska varmvattnet bli tillräckligt varmt. Varmvattengivaren brukar sitta rätt långt ner på beredaren så det blir varmare i toppen än den temperatur man läser av på GT3.

Pumpen ska orka med, beredaren är ju isolerad. Tillsatsen styrs av hur lång tid tid som går från start utan att pumpen orkar nå börvärdet. En varmvattenberedning går så snabbt att tillsatsen normalt aldrig hinner kopplas in.

Blandningsventiler åldras, har varit med om det. Temperaturen ut blir lägre än inställt värde. Håller med Carl om att den är huvudmisstänkt. Är varmast inställd ska röret från värmepumpen till blandningsventilen och utloppet ha samma temperatur. I annat fall tillsätts kallvatten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad emifre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline E9: hur får jag varmare varmvatten?
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2021, 20:46:05 »
Ni har såklart rätt. När jag mäter temperaturen på rören innan och efter blandningsventilen så skiljer det mer än 10 grader. Jag försökte motionera den men det ger ingen effekt. Jag antar att den måste bytas då?

När jag tog sensorvärdena gick pumpen på värmedrift (alltså inte varmvatten) men det är ett 113 år gammalt hus och dåligt isolerat hus så pumpen får nog jobba på bra även vid -7 grader.

Jag är fortfarande nyfiken på hur vattnet kan bli mer än 45 grader när vv temperaturen i inställningarna är ställt på 45, hur hänger det ihop?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline E9: hur får jag varmare varmvatten?
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2021, 08:17:13 »
Den blandningsventil jag hade gick att justera. Kommer inte riktigt ihÃ¥g hur men jag fick demontera ventilen och flytta nÃ¥gon del sÃ¥ att den gick emot ändläget vid högre temperatur. 

45 grader är börvärdet. Med fabriksinställningen stannar pumpen när givaren visar 47,5 grader, det är 5 graders temperaturspann runt börvärdet för start och stopp av varmvattenberedning. Givaren sitter långt ner, i toppen av tanken blir det ytterligare några grader varmare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad emifre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greenline E9: hur får jag varmare varmvatten?
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2021, 11:19:32 »
Den blandningsventil jag hade gick att justera. Kommer inte riktigt ihÃ¥g hur men jag fick demontera ventilen och flytta nÃ¥gon del sÃ¥ att den gick emot ändläget vid högre temperatur. 
Jag testade faktiskt precis det. Jag har en LK550 och hittade instruktioner här:https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/550.pdf om någon skulle råka ha samma som mig. Jag har inte riktigt lyckats mäta om det hade någon effekt ännu, det var extra varmvatten på när jag ändrade, får vänta tills det gått tillbaks till normaldrift.

45 grader är börvärdet. Med fabriksinställningen stannar pumpen när givaren visar 47,5 grader, det är 5 graders temperaturspann runt börvärdet för start och stopp av varmvattenberedning. Givaren sitter långt ner, i toppen av tanken blir det ytterligare några grader varmare.

Ok det förklarar ju saken, tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!