Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP  (läst 5954 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

André Forslöf

  • Gäst
André Forslöf
Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« skrivet: 11 februari 2019, 11:51:43 »
Hej, behöver tips av experterna här då jag avser att skaffa ännu en luftvärmepump i min villa. Huset är på 105 kvm som idag värms av en pelletskamin samt en Mitsubishi FD25 som jag är mycket nöjd med. Planen är nu att installera ännu en luftvärmepump som ska värma garage, pannrum och datarum som ligger i anslutning till garaget. Yta ca 45 kvm. Bor i Vännäsby (Västerbottens inland) och det brukar bli ganska kallt här. Frågan är vilken pump ni hade rekommenderat idag. Har varit i kontakt med några lokala firmor som gett mig förslag på en panasonic cz25 för 17k med installation och efter rot vilket jag tycker är helt j*vla galet. Var i kontakt med Grenholms i Umeå som ville ha 19795 kr för installation av en FH25 vilket jag också tycker är aningen mycket. Kollade med Polarpumpen i veckan som rekommenderade en SX25-R för ca 18000 kr vilket kändes helt ok. Vad rekommenderar ni och finns det någon firma som kan rekommenderas i västerbotten med ok priser?

Skulle ni satsa på en äldre mitsubishi typ fh25/35 eller lägg till pengar för att få en nyare modell?

En annan fråga är om ni skulle rekommendera att satsa på att flytta den befintliga FD25:an till garaget och sätta in en ny större pump på dess plats?

Tacksam för svar.

MVH André


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Lyckas du deala till dig ett riktigt bra pris på flytt av din gamla om den har varit lite för klen så kan det vara en god ide att investera i en kraftigare där och flytta den befintliga.


Är det daikin du funderar på är det väl xr30 och xr40 som rekommenderas till dina trakter istället för postordermodellerna ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

André Forslöf

  • Gäst
André Forslöf
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2019, 13:39:11 »
Lyckas du deala till dig ett riktigt bra pris på flytt av din gamla om den har varit lite för klen så kan det vara en god ide att investera i en kraftigare där och flytta den befintliga.


Är det daikin du funderar på är det väl xr30 och xr40 som rekommenderas till dina trakter istället för postordermodellerna ?

Den täcker väl egentligen behovet, det enda jag stör mig på är vibrationerna och ljudet från utedelen när det är är riktigt kallt ute när den jobbar hårdare. Jag är öppen för alla märken, inte vara daikin😀

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2019, 13:48:52 »
värmer själv ca 110 kvm med en xrh 30. så om det är som ts comfort undrar om det är daikin du fundera över så passar xrh 30 till dina kvm ypperligt. helst om du skiftar plats på dom.. bor själv långt upp i Norrbotten och värmer på gott i riktigt kalla temperaturer med långa gångtider.

själv har jag lagt stål fjädrar på utedelen så den hörs inte in. oftast istappar som fryser fast i konsolen där av vibrationer i stomme. men fjädrarna gör sitt jobb! bra tips vid installation.

André Forslöf

  • Gäst
André Forslöf
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2019, 13:57:14 »
Kollat med två firmor idag och båda rekommenderar inte att flytta en så gammal pump då de menar på att det finns risker med detta och att det skulle dra iväg i pris med sköljning och tömning osv...

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Sköljning och tömning som är kostsamt !!!!
Finns det fler installatörer att välja på  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2019, 22:36:39 »
Då jag själv bor i samma trakter som TS, så är ett tips att kolla hos Elgiganten, bra pris på både FH25 och 35, som jag just skrev i ett inlägg så funderar jag själv på 35:an, men hittar gärna en med mindre innerdel utan att tappa effekt och prisvärdighet.

Priset blir ca 15 kr plus/minus ca 500 kr beroende på 25/35 med installation och ROT avdraget. Om jag fattat Elgiganten rätt.
« Senast ändrad: 16 februari 2019, 11:41:11 av skarj »

André Forslöf

  • Gäst
André Forslöf
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2019, 10:16:11 »
Jo jag har sneglat på Elgiganten med.. dock pratade jag med han som installerade min förra Mitsubishi och han rekommenderade att köra med en pump med nya kylmediet. Framförallt toshiba daisakai 9 och shorai sa han varit riktigt bra nu, speciellt här där det kan vara riktigt kallt ibland... vad säger du TS comfort gällande att man ska köra på nya köldmediet? Just nu står det mellan att köra på en fh35 från Elgiganten för 15k eller en toshiba... daisakai känns kanske overkill för pannrum/garage? Shoraien känns som ett vettigare alternativ då...

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2019, 11:42:45 »
Även jag är nyfiken hur det här med kylmediet påverkar, effektivare med R32?
Förbud 2025 för R410, tillåts fyllning eller service eller är det bara att köpa nypump då (om man har R410 och problem)?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Hos mig är det inte så kallt så har dålig koll på pumparna oavsett om det är 410 eller 32 soppa :)
Går man på tillverkarens uppgifter så är R32 lite vassare om det är ca -20 och kallare , men det är inte vid dessa temperaturer man sparar som mest.
Även Scanoffice testresultat visar att LN inte dippar lika mycket som tex FH när det är grymt kallt men däruppe verkar det vara rätt stora prisskillnader.

Förbud att sälja aggregat innebär inte att det är förbjudet att serva befintliga och det finns redan och kommer säkert fler ersättningar som är ”miljövänligare” som ersättning för R410.
Finns ett grymt stort antal värmepumpar ute i värden med 410 soppa så det skulle inte jag direkt oroa mig för  tummenupp

Angående Toshibas kvalitet/hållbarhet på daisekai 9 eller shorai serien visar det sig först om några år men skulle nog  satsa på daisekai
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad gizzo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2019, 16:17:10 »
TS COMFORT, om du skulle rekommendera en en pump för detta ändamål, dvs ska värma garage, pannrum, inget lullull behövs.. Är det verkligen värt att lägga ut de extra pengarna på daisekai 9 istället för en FH35? Från elgiganten får man denna installerad för 15k, toshiban får man installerad för ca 22 i Västerbotten. Är det verkligen värt de extra slantarna?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Nu vet jag inte om någon av dom är rätt för ändamålet effektmässigt men så stor skillnad är det inte på dom och valet faller på FH35.

Tänk på att placering normalt sett är minst lika viktigt som att det är en vettig modell.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2019, 19:28:08 »
Jag skulle vilja fråga TS Comfort om vilken pump som skulle rekommenderas av:
FH35 eller Fujitsu LM 12 slim, i Umeå, samma pris och problemfri (hållbarhet) och leverera värme vid låga temperaturer prioriteras.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har inte sålt Fujitsu på länge, dom hade lite strul med fläktmotorer förut men vet inte om dagens modeller har det.
FG Nordic skötte det dock snabbt och smidigt när man behövde fläktmotor på garantin.
FH35 är testad av SP som man kan se på energimyndighetens hemsida , vet inte om Fujitsun är testad av oberoende part om det ger dig mer kött på benen.

FH35 har vi sålt sedan många år och det har varit väldigt lite fel, några har haft knäppningar i plasten men det brukar räcka med att komplettera med lite ”smörja” för att det ska upphöra.

Vilket märke och modell av alla som finns på marknaden som har bäst ”hållbarhet” över 10-15år är helt omöjligt att svara på.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-2
SV: Råd om märke och installatör av utökning av ännu en LLVP
« Svar #14 skrivet: 16 februari 2019, 21:03:12 »
Tack för svar!

Var just för att jag läste lite äldre trådar här idag där du nämnde fläktar och någon svarade att det fortfarande var "kinaskit" så därför jag frågade lite nu, det kan ju ha ändrats under åren, men läser jag lite mellan raderna så tror du fortfarande lite mer på Mitsubishi, väntar mig inte något absolut svar och visst det går inte säga något om vad som håller om 15 år, men märken som har typfel (ofta åter kommande som fläkten) så drar jag nog öronen åt mig, då det finns bra alternativ.

Fick Fujitsu rekommenderat då de "levererar" mer i norrlandskylan, men läste som sagt om fler problem, knäpp i plasten kan jag leva med, den här pumpen ska leva ett litet undanskymt liv:) Så huvudsaken är att den bara går och går och värmer bra. Så att tillsammans med nuvarande Toshiba kunna korta ner pelletskaminanvändandet till ett minimum, så jag slipper damm och hantering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!