Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lågt flöde Radiatorer  (läst 8203 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Lågt flöde Radiatorer
« skrivet: 20 januari 2007, 16:09:58 »
Hej! Total nybörjare..

Har helt nyinstallerad CTC Ecopart 10.5kw med CTC EcoEl + CTC Safir varmvattenberedare.

Får meddelande " Lågt flöde radiatorer" på dispalyen, sen växlar den över i "normalläge". Någon som vet varför? Skall man göra nåt?

Systemet har varit i drift drygt 24h.  Känns som systemet kommit igång bra. Pga av husdata nedan är Lutningen 52 och Justeringen 3. Känns rätt varmt & ok huset för tillfället ( ute temp är väl ca 3 minus ). Ev är inställningarna lite höga, snarare för varmt än för kallt.

Jag är kanske lite tidigt ute för ”utbildning” av installatören sker i början av nästa vecka, så det är mest min otålighet som gör att jag postar det här.

Lite data:
Borrhål 190m.

Huset är från 1909, suteräng + 1.5 plan. Har "nästa bara" gamla stora radiatorer. Ett par nyare. Vattenburen golvvärme i nästan hela källaren. Uppvärm yta är ca 240kvm ( 190kvm BoA, 50kvm BiA uppvärmd ) Tvåglasfönster, "normaldragit" för en sån här hustyp antar jag. Har haft ca 44.000kWh/år ( värme (vattenburen el )+ hushållsel ).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2007, 16:22:24 »
Om du har strypande termostater i kombination med "för" hög kurva så vlir flödet för lågt. (Om termostaterna stryper)

Prova öppna termostaterna för fullt och justera in kurvan så att det ger dig bra temp i huset istället.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tallen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2007, 16:35:12 »
Ok, men  ( dubbelkollade just) alla står på max öppna. Gjordes av installatörern innan han gick. Läste att äldre termostater ibland står i öppet läge men ändå inte öppnar, kanske är det det som är problemet?


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2007, 17:07:36 »
Radiatorn ska va svalare i botten men inte kall.

Bra om du kollar runt innan inst kommer. Då har du vant dig lite med datorn, och kanske en del frågor att ställa
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tallen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2007, 17:20:15 »
Tack för svaren! Ja, precis. Tänkte försöka pröva lite olika grejor innan han kommer.

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2007, 12:56:29 »
Har ungefär samma installation så när som på din extra VV-beredare.
En fråga har du ett rörs sytem eller två rörs system?
Jag har ett rörs och börjar nog tro att det är det som spökar.

Får samma meddelande som du har, Har funderat lite på hur VP kan veta att det är lågt flöde, då det inte finns varken flödes givare eller tempgivare på returen från radiatorerna. Sc:,h

Pratade med CTC support om just det här, fick svaret att det inte är så mycket att göra åt och att det inte har så stor betydelse, men det är lite irriterande när dioden på innegivaren blinkar stup i kvarten. CTC-support sa att det kan ha att göra med för stort delta T över radiator kretsen. Jag ligger stundtals på 8-10 grader diff på Framledning och Retur.

Angående termostaterna så upptäckte jag med min att de stängde lite när de var på max, jag tog bort mina helt sonika, tycktes mig få lite bättre flöde, men det kanske var inbillning :)

Kan bli intressant att hör vad din installatör har för lösning. Min installatör tyckte jag skulle dra upp Cirk.pumpen till högsta provade detta men förutom att det inte hjälpte så fick jag resonansljud i hela radiator slingan.....


Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 år

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2007, 13:29:48 »
Citera
Angående termostaterna så upptäckte jag med min att de stängde lite när de var på max, jag tog bort mina helt sonika, tycktes mig få lite bättre flöde, men det kanske var inbillning

Det finns en maxbegränsning på dom flesta... för att man inte ska kunna önska sig för varmt....

Den kan strypa i maxöppet läge...

Den går att flytta på dom flesta ventiler.... tex på Danfoss är det små plast"blippar" man drar ut och omplacerar... dom bör finnas kvar annars kan man ev gänga av termostatkroppen!!

Dom här rackarna finns att köpa i olika utföranden, tex en för hyreshus som går att öppna till strax över läge 3 (max 21 grad). Det är helt olämpligt tillsammans med värmepump  fiR:
Jag fick öppna minst 30 stycken på vår stora fastighet _/- fiR: riktigt pilljobb  :o går bäst med en radiomejsel...

http://varme.danfoss.se/xxTypex/19849_MNU17398998_SIT60.html

Här syns en bild sid 2 "begränsningspinne".
http://varme.danfoss.se/PCMPDF/V2-15E_RA2000_reg.pdf

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tallen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2007, 15:33:59 »
Hej!
Jag har kollat och elementen är varmare på ovansidan och svalare nertill.

Ang 2 rörssystem. Jag är lite osäker om jag har det ???. Jag har golvvärme i källaren som är från början -90 talet. Det ser ut som elementvattnet ( efter CTC pannan ) delar sig till en utgång till källaren & en som går till ett grovt äldre rör (gissar att det är till vårt huvudsystem av radiotorer som är mycket gammalt ), sammar returer finns. Ett stort grovt och sen ett nyare.  Finns något klart sätt att se om man har 2 eller 1 rörsystem ?

Tack för tipsen om att försöka ta bort maxbergränsningen på termostaterna. Kollade lite snabbt och det finns inget enkelt att ta bort från termostaterna, men skall skruva isär för att titta lite noggrannare. En fråga: skall man se till att golvärmetermostaterna också står max öppna? Antar att det är så.

Ang givare för utetemp: den verkar visa ca 2gr för varmt ( vid 0 gr utomhus ). Givaren sitter direkt utanför pannrummet där vi har ett tak för cyklar. Gissar att det är lite varmare där ( vid kall väderlek iallafall ). Tror ni det har någon betydelse, inte så stor avvikelse. Om det har betydelse,finns någon parameter inställning som på ett bra sätt kompenserar för detta?

Tack för ett bra forum som ger en novis hjälp!

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2007, 16:47:10 »
2 rörssystem har du om det går två rör hela vägen med avstick till varje radiator från båda rören. Här sitter alla radiatorer parallellt
1 rörssystem har du om det går ett rör som går in i varje radiator och ett som går ut ur radiatorn och vidare till nästa radiator. Då sitter så att säga alla radiatorer på rad efter varandra.
Jag har ett rörs och tror nog att det är problemt hos mig.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 år

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2007, 17:11:48 »
Lågt flöde kan väl tyda på igensatt partikelfilter? Jag har precis rensat mitt eget.. (http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12382.msg120186)
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Tallen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2007, 17:19:25 »
OK, då förstår jag.  :) Då har jag 2 rörssystem för mina radiatorer. Golvvärmen i källaren har 2 shuntar, de verkar också vara parallell kopplade = 2 rörssystem där också ( dock inte 100 säker efterom det inte går att följa rören riktigt )

Kanske ide att ta bort termostaterna.

Å andra sidan systemet är nytt, kanske insväning ??? Larmet verkar inte ha kommit tillbaka idag..

Utloggad Tallen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2007, 17:25:26 »

Hur hittar jag partielfiltret? Systemet är helt nyinstallerat, så om det är ett filter där borde det väl inte ha blivit igensatt?

Sitter partieklfiltret i själva radiator systemet?

Ursäkta all min okunskap. Tack för alla tips

Utloggad richard fransson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Steninge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal kärlek, V14, 20000 hk
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2007, 17:51:36 »
Låter som insvängning, mitt "larmar" hela tiden.
Jag har inget partikelfilter......... Såvida de inte har gömt det någonstans. Alltså när de installerade systemet på 80-talet.
Ny VP- Nibe S1156-13, VVB 200l och UKV 100l 1-rörsystem, 13 st radiatorer och 2 golvvärme system, 12m2 resp 8 m2fortfarande 171m borrhåll.

CTCn höll i  17 år

CTC V3 EcoPart 10,5kW, EcoEl 1550. 171 m borrhål 30 m till berg. Uppskattad tidigare förbrukning 5 kbm olja. Hus om 220 + 35 kvm byggt -35.

1:a året 8817 kWh +/- 20% avläst i VPn. Totalt 18352 kWh.
efter vinter KB in, 6 grader.

9:e året ca 21000kWh totalt, glömt läsa av värmepumpen de senaste åren...
Men efter vinter, KB in 5 grader och så har det varit de senaste åren. Mer fokus på komfort 22,5 gr inne och frikostigt med varmvatten :-)

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2007, 17:56:16 »

Hur hittar jag partielfiltret? Systemet är helt nyinstallerat, så om det är ett filter där borde det väl inte ha blivit igensatt?

Sitter partieklfiltret i själva radiator systemet?

Ursäkta all min okunskap. Tack för alla tips

Det står säkert i manualen. I mitt system sitter det i en av avstängningskranarna på radiatorsidan. Iom att det är ett gammalt RADIATOR-system kan det ju finnas en hel del smuts som åker omkring i rören men nu har fångats upp av ett nyinstallerat partikelfilter - om du nu har ett vilket, jag tror du har. Mitt filter var ju nästan helt igensatt.
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
År 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad siby

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Timrå
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Lågt flöde Radiatorer
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2007, 18:03:08 »

Hur hittar jag partielfiltret? Systemet är helt nyinstallerat, så om det är ett filter där borde det väl inte ha blivit igensatt?

Sitter partieklfiltret i själva radiator systemet?

Ursäkta all min okunskap. Tack för alla tips

Filtret sitter troligen på returledning från radiatorer,brukar vara nära VP.
Se bifogad fil

MVH SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggår 1940 självdragsventilation Solfångare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÅ lite norr om Sundsvall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 379
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!