Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inköp av begagnad 2020-8  (läst 15256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DB 4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rävlanda
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • För mycket av det goda är alldeles lagom!
Inköp av begagnad 2020-8
« skrivet: 16 juli 2007, 07:38:36 »
Är novis på detta med luft/vatten, men ska investera i en komplettering till min vedpanna och ackumulatortank. Jag har fått nys om en begagnad 2020 8kW, och tänkte bara höra mig för om vad jag ska vara uppmärksam på vid ett ev. köp av densamma.
Jag har ögnat igenom en hel del poster här på forumet, men som novis så skapar det snarare fler frågetecken än de som rätas ut...

Kan man tex provköra en värmepump som inte är ansluten till vatten? Dvs bara koppla till 3fas och därmed få en uppfattning om scrollkompressorns funktion? Det stod något om att en felkoppling mellan faserna kan fördärva kompressorn.
Om man kopplar till vatten via slangar och en hink, kan jag då få en upfattning om själva värmeväxlingen?

Kanske en del dumma frÃ¥gor, men som novis ställer man ju sÃ¥dana  ^-^
2020-8, vedpanna, 500 + 1000l acktank, elVVB, solfångare 10m2.
Suterrängvilla 200m2 byggyta

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2007, 10:42:00 »
2020 har bara funnits ett år, så det borde inte vara några problem. Skall du koppla in den så behöver du cirk pump och det bör vara väl avluftat. så hinkprincipen kanske inte är en bra ide.
Den går väl några sekunder utan vatten i innan pressostaterna bryter. så man ser att kompressorn går men jag vet inte om det är bra att göra så
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2007, 00:09:19 »
Det står i manualen hur man gör en fasföljdskoll vid uppstart, det lär även låta rätt illa om den körs i fel riktning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DB 4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rävlanda
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • För mycket av det goda är alldeles lagom!
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2007, 06:38:47 »
Ja, nu är den hemma och inställd i garaget för väntan på att min lokala VVS-entreprenör ska komma tillbaks efter semestern. Jag tänkte låta dem installera pumpen till min NIBE Vedex vedpanna och ackumulatortank. Mina förberedelser får bli att jag borrar upp behövliga hål genom ytterväggen i betong, samt förbereder för eldragning av trefas till pannan.

Begagnad och begagnad förresten, skyddsplasten satt fortfarande kvar pÃ¥ pumpen, han som sÃ¥lde den yrade nÃ¥got om att 2020 inte passade till hans tidigare värmeinstallation, utan behövde den äldre 2010 istället(?). NÃ¥ja, hans förlust blev min vinst.  ;)
2020-8, vedpanna, 500 + 1000l acktank, elVVB, solfångare 10m2.
Suterrängvilla 200m2 byggyta

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2007, 08:55:14 »
Tycker ej du skall provköra din 2020 innan installation pga att som du sa är den ej andvänd för plasten är kvar och därför är svarar NIBE för att allt fungerar. Annars hävdar du fabriksgaranti och de får stå för allt service folk etc.

Det du kan göra är att i forumet delge oss enskiss hur din 2020 skall vara kopplad mot ack etc
Vad styr din 2020 (SMO ??) och därmed kommer frågan var sitter elpanna i systemet.
DÃ¥ du eldar med ved hur kontrolleras detta mot VP kontrollkretsar?

/Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad DB 4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rävlanda
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • För mycket av det goda är alldeles lagom!
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #5 skrivet: 30 juli 2007, 23:35:28 »
Min tanke är att värmepumpen parallellt med vedpannan ska värma vattnet till elementen och varmvattenberedaren/ackumulatortanken. Det sitter dessutom en elpatron i tanken. Huvudsaklig uppvärmning sker då med värmepumpen, och jag kan ge tillskott från vedpannan vid lust och behov. Jag har ingen direkt uppfattning om hur värmepumpen gillar att få konkurrens om uppvärmningen, utan har tänkt att den inneboende styrelektroniken tar hand om det. Det lär väl komma varmt tilledningsvatten till pumpen om jag eldar med ved?

Eftersom nuvarande värmning går till element och ackumulatortank, så antar jag att varmvattenberedaren består av en slinga i ackumulatortanken. Hämtar man ut mycket varmvatten, tar det slut (tempen sjunker) även om tempen i tanken är hög. Någon minut senare så har man varmvatten i kranen igen.
Då den lokala rörläggaren har gjort den senaste installationen, så ska han även få reda ut begreppen för mig hur det hela är uppbyggt. Troligen så kommer jag komplettera med en separat varmvattenberedare, om det ger mig ett bättre utbyte av varmvatten.

Jag ska inte provköra pumpen, utan låt installatören ta hand om den delen helt och hållet för garantins skull. Under regnskurarnas frånvaro ska jag börja gräva en stenkista som mynnar i en slänt, för att ha en stabil grund att ställa värmepumpen på.
Huset är förresten ett suterränghus, och pumpen kommer att stÃ¥ pÃ¥ gaveln där avrinningen är god. Ett garage ligger mellan pumpen och pannrummet, avstÃ¥ndet mellan pump och anläggning blir  5-6 meter.
2020-8, vedpanna, 500 + 1000l acktank, elVVB, solfångare 10m2.
Suterrängvilla 200m2 byggyta

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #6 skrivet: 31 juli 2007, 00:44:17 »
Detta låter bra.

Det blir en hel del vatten vid avfrostning så ta i rejält med stenkistan och led rör ner från VP med värmekabel annars fryser det till is vintertid.

Ta fram manualen till 2020 och sid 12 har de ett dockningsförlsag som jag tycker Ni skall ha som grund till er installation.
pumpen kommer då att styras av givare i ack tanken.

Vill ni ha bättre utnyttjande av VP kör ni med växelventil + VP program SMO eller ett antal manuella ventiler som skiftas då vedpannan startas. Sen kör ni VP direkt mot Rad systemet med rumstermostat för dess kontroll.

El tillskottet styr 2020 med hjälp av dess tillskotts utgång om ni kör den manuella varianten se sid 15.

Lycka till

Janne
« Senast ändrad: 31 juli 2007, 00:57:27 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #7 skrivet: 01 augusti 2007, 15:30:12 »
Detta låter bra.

Det blir en hel del vatten vid avfrostning så ta i rejält med stenkistan och led rör ner från VP med värmekabel annars fryser det till is vintertid.

Ta fram manualen till 2020 och sid 12 har de ett dockningsförlsag som jag tycker Ni skall ha som grund till er installation.
pumpen kommer då att styras av givare i ack tanken.

Vill ni ha bättre utnyttjande av VP kör ni med växelventil + VP program SMO eller ett antal manuella ventiler som skiftas då vedpannan startas. Sen kör ni VP direkt mot Rad systemet med rumstermostat för dess kontroll.

El tillskottet styr 2020 med hjälp av dess tillskotts utgång om ni kör den manuella varianten se sid 15.

Lycka till

Janne
Tänk på att låta värmepumpen stå med strömmen på över natten utan att starta den.. du ger din vp bästa förutsättningarna att få ett gott liv då.. du slipper den första kallastarten då...
Och hur gör man det då jo sätt inte dit bygeln som gör att kompressorn hoppar igång vänta till dagen efter..
Sätt dit reglerventil så du kan justera flödet enligt tabell o manual..

Lycka till..

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad DB 4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rävlanda
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • För mycket av det goda är alldeles lagom!
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #8 skrivet: 02 augusti 2007, 00:10:29 »
Tack för era tips!
Janne, du menar att jag ska lägga ett dräneringsrör från värmepumpen ner i stenkistan, och detta ska åtföljas av en värmekabel? Då gräver jag en stenkista som kommer ner under tjälnivå, och där mynnar röret.

Digital, om pumpen står "standby" under natten innan igångsättande, vad är det då som "förvärmer" och vad är det som varmkörs? Vilken temperatur uppnås ungefär? Jag kan inte undvika att tänka på en handbok från en japansk motorcykeltillverkare, där man kunde läsa: "Starta aldrig en kall motor"...

Jag funderar också på de slangar som går till/från pumpen och in i huset, risken för förfrysning vid ev strömavbrott vintertid är ju överhängande. Finns det någon idé om hur man ska undvika detta? Att enbart isolera hjälper ju inte så länge. Jag vill ju inte att vid strömmens återkomst (hmm, lät som en filmtitel...) startar pumpen och kör sönder sig själv.
2020-8, vedpanna, 500 + 1000l acktank, elVVB, solfångare 10m2.
Suterrängvilla 200m2 byggyta

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #9 skrivet: 02 augusti 2007, 00:29:09 »
Jag hade en gång i tiden en vedkamin som hade vattentillsats med cirk pumptill rad system. För att den ej skulle koka vis strömavbrott köpte jag en 12/220V 50Hz omvandlare. sen hade jag alltid fullladdat batteri i bilen. Det var min reservkapacitet at driva cirkpumpen vid strömavbrott. Räcker ca 1 dygn.

Du har tvätom kyla, med ta efter min idee att köra varmt vatten från bostaden ut till VP så fryser den ej. Alt glykol med värmeväxlare i mellan rad systemet.

Det är vad jag kan finna på nu.
« Senast ändrad: 03 augusti 2007, 11:06:55 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2007, 23:44:30 »
Tack för era tips!
Janne, du menar att jag ska lägga ett dräneringsrör från värmepumpen ner i stenkistan, och detta ska åtföljas av en värmekabel? Då gräver jag en stenkista som kommer ner under tjälnivå, och där mynnar röret.

Digital, om pumpen står "standby" under natten innan igångsättande, vad är det då som "förvärmer" och vad är det som varmkörs? Vilken temperatur uppnås ungefär? Jag kan inte undvika att tänka på en handbok från en japansk motorcykeltillverkare, där man kunde läsa: "Starta aldrig en kall motor"...

Jag funderar också på de slangar som går till/från pumpen och in i huset, risken för förfrysning vid ev strömavbrott vintertid är ju överhängande. Finns det någon idé om hur man ska undvika detta? Att enbart isolera hjälper ju inte så länge. Jag vill ju inte att vid strömmens återkomst (hmm, lät som en filmtitel...) startar pumpen och kör sönder sig själv.
Det sitter en inbyggd motorvärmare i kompressorn... vilken temp den kommer upp i har jag ingen aning om..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad DB 4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rävlanda
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • För mycket av det goda är alldeles lagom!
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #11 skrivet: 04 augusti 2007, 13:16:02 »
Det låter ju som en god idé att använda ett bilbatteri till att driva en cirkpump. Eller kanske lägga en 12V värmeslinga längs med rören till/i pumpen?

Digital, motorvärmaren är alltså alltid igång så länge värmepumpen är nätansluten? Även när pumpen går eller bara när den står still?
2020-8, vedpanna, 500 + 1000l acktank, elVVB, solfångare 10m2.
Suterrängvilla 200m2 byggyta

Utloggad DB 4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rävlanda
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • För mycket av det goda är alldeles lagom!
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #12 skrivet: 02 september 2007, 23:22:58 »
Nu är pumpen pÃ¥ plats, inkopplad och igÃ¥ng!  studs

Rörmokarna (2 man) tog ca 5 timmar(!) på sig att ansluta pumpen till den övriga anläggningen samt koppla in en elvarmvattenberedare. Elektrikern kom dagen efter och anslöt pryttlarna samt installerade en extra elcentral samt extra 3fas eluttag. Dag tre startades pumpen upp efter uppvärmning, och nu levererar den värme till mina element och min acktank.

Just nu bara njuter jag av funktionen, ska nu i veckan ta itu med inställningsmöjligheterna.  b00k
2020-8, vedpanna, 500 + 1000l acktank, elVVB, solfångare 10m2.
Suterrängvilla 200m2 byggyta

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #13 skrivet: 03 september 2007, 11:25:50 »
Tänk på att låta värmepumpen stå med strömmen på över natten utan att starta den.. du ger din vp bästa förutsättningarna att få ett gott liv då.. du slipper den första kallastarten då...
Och hur gör man det då jo sätt inte dit bygeln som gör att kompressorn hoppar igång vänta till dagen efter..
Sätt dit reglerventil så du kan justera flödet enligt tabell o manual..

Lycka till..

Har jag förstått det rätt så om man strömsätter Fightern som vanligt (3fas) men inte sätter i varken bygel, termostat eller styrkabel så förvärmer den bara? Efter 8h kan man sätta i dylikt och köra igång?
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Inköp av begagnad 2020-8
« Svar #14 skrivet: 03 september 2007, 11:35:32 »
Nu är pumpen pÃ¥ plats, inkopplad och igÃ¥ng!  studs

Rörmokarna (2 man) tog ca 5 timmar(!) på sig att ansluta pumpen till den övriga anläggningen samt koppla in en elvarmvattenberedare. Elektrikern kom dagen efter och anslöt pryttlarna samt installerade en extra elcentral samt extra 3fas eluttag. Dag tre startades pumpen upp efter uppvärmning, och nu levererar den värme till mina element och min acktank.

Just nu bara njuter jag av funktionen, ska nu i veckan ta itu med inställningsmöjligheterna.  b00k
Måste vara en skön känsla! Låter som du fick det hela effektivt installerat.
Själv tog det mig som Novis två dagar att ansluta 2st 2020-14.
Väntar nu på elektrikern som lovat komma på Onsdag. Blir jäkligt spännande.
« Senast ändrad: 03 september 2007, 11:37:03 av kinokosmos »
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!