Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: DB 4
« skrivet: 26 januari 2009, 20:53:38 »

Som jag även skrev i en annan tråd så har jag råkat ut för felkod S11 = fläkten stoppad. En servicetekniker ryckte ut och bytte ett par tempgivare och styrkortet, och sen dess går pumpen igen.
Det blev lite svalt på nyårsdagens morgon då pumpen stannat under nyårsafton, tur att man hade en vedpanna att värma huset med.
Drifttid ca 5000 timmar, ca 4000 starter sen augusti 2007.
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 19 oktober 2008, 18:51:50 »

Längesen sist, men har man en värmepump som fungerar känns behovet att kolla på forumet inte så stort.
Tänkte bara rapportera hur min begagnade 2020-8 och jag fungerar, och det är ett mycket positivt förhållande vi har. Kanske beror det på att jag så sällan finner anledning att fundera över hennes närvaro, då hon bara knallar och går.
Jag gjorde en koll på hur hon fungerat för någon vecka sen, och det verkar som om hon trivs. Få starter i förhållade till gångtiden bör väl innebära att hon jobbar sällan men då istället lite längre.
Jag tände i min vedpanna en råkall kväll, och råkade då ut för ett vattenkok! Det var cirkulationspumpen till pannan som hade kärvat, och efter lite kärleksfull knackning på densamma så snurrade den igång och fyllde upp acktanken med varmt vedeldat vatten. Under tiden värmen höll i sig i acktanken fick 2020-8 vila sig en stund.

Nu inväntar vi vintern med vedeldning på kvällarna och värmepump på dagarna, och jag hoppas på ytterligare ett bekymmersfritt år.
Skrivet av: kinokosmos
« skrivet: 04 november 2007, 22:53:43 »

Har äntligen upptäckt orsaken till mina HP-Larm på NIBE 2020-14. (Tror/hoppas jag)
Hade monterat Tempgivarna på Hencos plaströr som jag använt till hela installationen.
Det visar sig att dessa rör är tämligen värmeisolerade (Även utan isoleringsöverdraget). Jag upptäckte nämligen att metallkopplingarna till Cirkulationspumpen var riktigt varma, medan plaströret bara kändes ljummet. Trotts att givarna var monterade enligt konstens alla regler med pasta och allt så visade de fel. Metallen reagerar mycket snabbare på tempskillnader i vattnet och givarna därmed likaså. Plaströren däremot regerar synnerligen långsamt. (De har ju bla ett alu-folie hölje i sig) Värmepumparna brassar således på och givarna hänger inte med att avslöja när måltemp är uppnådd.
Bra att veta!
Skrivet av: kinokosmos
« skrivet: 01 november 2007, 00:49:23 »

Gäller det även om man kör utan SMO-10 styrnignen?
Utan Smo så är det Max retur som stoppar vp, den får startillstånd när max retur sjunkit 2 grader...

Janne nu gick då på en fälla...

Ganska trixigt är det att hålla tungan rätt i mun.
Nu har det varit varmare igen så jag har inte drabbats av HP larm.
Men är det kanske gradminuterna jag skall mecka med för att undvika detta när det blir kallare? Som det är nu så känns det som pumparna brassar för länge och kör upp högre temp än de klarar av (=HP Larm) Har ett bra delta på runt 8-10 över pumparna, (6-10 över radsystemet)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 28 oktober 2007, 07:06:35 »


Digital du har rätt

Om man ej ser upp kan man lätt ramla ner i sin egen fälla huvuddunk

I 2020 manual skrivs:

Citera

A2 Max returtemperatur. När returtemperaturen uppnår inställt värde stoppas kompressorn. Värdet inställbart mellan 25 och 50 °C. Fabriksinställning 48 °C.

Vid tillkopplad SMO/VVM är denna meny ej ändringsbar, utan är låst på 50 °C.

A3 Kopplingsdifferens returtemperatur. Efter kompressorn stoppats för högreturtemp skall returtemperaturen sjunka med inställt värde för att start av kompressorn tillåts. Värdet är inställbart mellan 0 och 10 °C. Fabriksinställning är 4 °C.

Vid tillkopplad SMO/VVM är denna meny ej ändringsbar, utan är låst på 2 °C.

A4 Minsta tidsintervall i minuter mellan kompressorstarter. Värdet inställbart mellan 20 och 60 minuter. Fabriksinställning 20 minuter.

A5 Balanstemperatur, det inställda uteluftstemperaturvärdet då tillsatsrelä (14) kan aktiveras från kanal A6 utan att påverka kompressordriften. Tillsatsrelä (14) aktiveras först efter inställd tid i kanal A6. Värdet inställbart mellan -20 (inställd stopptemperatur, kanal A7) och +10 °C. Fabriksinställning är 5 °C.

A6 Kontinuerlig drifttid med kompressorn innan tillsats tillåts. Värdet inställbart mellan 0 och 120 minuter. Fabriksinställning 120 minuter.

A7 Stopptemperatur, det inställda uteluftstemperaturvärdet då stilleståndsrelä (16) aktiveras, FIGHTER 2020 stannar. När stopptemperaturen ställs in på mellan -7 och -20 °C begränsas framledningstemperaturen linjärt från -7 °C / 58°C till -20 °C / 50 °C. Fabriksinställning är -20 °C.



A2 och A3 förklarar stopp temp med dess diff. Men A7 ger ej någon information annat att det är normal 58 graders max temp som gäller eller beroende på  diff  förhållande till returtemp som ställs i A2 sen hur man strypt flödet exempelvis med 7-8 graders diff till returtemp 50 får man 58 grader i framledning ut från VP.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 28 oktober 2007, 00:44:44 »

Gäller det även om man kör utan SMO-10 styrnignen?
Utan Smo så är det Max retur som stoppar vp, den får startillstånd när max retur sjunkit 2 grader...

Janne nu gick då på en fälla...
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 27 oktober 2007, 21:54:36 »

Gäller det även om man kör utan SMO-10 styrnignen?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 27 oktober 2007, 09:19:22 »

CarlN

Nu har du ramlat i samma fälla som jag har tidigare. NIBE Luft/Vatten VP stoppar ej på retur temp.

DEN ARBETAR MED GRAD MIN PRINICIP. Vid 0 grad min så stoppar VP och vid -50 (eller som hos mig -80) startar VP.

Andra VP arbetar på returtemp princip Sc:,h
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 oktober 2007, 08:57:54 »

Det här med framledningstemperatur, kan man ställa upp den högre än stopptemperaturen 50 grader? Man är ju lite begränsad när det gäller inställningar då man kör utan SMO-10 som jag gör. Jag ser på termometern i toppen på acktanken att den ligger något över 50 grader, ca 52 (visarinstrument) när värmepumpen känner sig nöjd = stopptemperatur 50 grader. Eller är jag ute och cyklar, dvs jag har redan en högre framledningstemperatur för att kunna uppnå stopptemperaturen inom rimlig tid?

Det är returtemperaturen till VP:n som stoppar den.
Det innebär att du bör ha anslutningen till VP:n i botten av tanken och från VP:n till toppen, då får du högre temp än 50 ºC i toppen.
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 25 oktober 2007, 23:29:40 »

Förresten, under de senaste två veckorna har två av mina grannar skaffat sig luft/vatten pumpar, en CTC och en Thermia. Sedan tidigare har jag sett en ESB stå och brumma hos en annan granne.
Det ska bli kul att byta erfarenheter framöver!
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 25 oktober 2007, 23:24:12 »

Det här med framledningstemperatur, kan man ställa upp den högre än stopptemperaturen 50 grader? Man är ju lite begränsad när det gäller inställningar då man kör utan SMO-10 som jag gör. Jag ser på termometern i toppen på acktanken att den ligger något över 50 grader, ca 52 (visarinstrument) när värmepumpen känner sig nöjd = stopptemperatur 50 grader. Eller är jag ute och cyklar, dvs jag har redan en högre framledningstemperatur för att kunna uppnå stopptemperaturen inom rimlig tid?
Skrivet av: kinokosmos
« skrivet: 22 oktober 2007, 23:03:13 »

Oki!
Har pulat om lite i inställningarna. Ställt om till 8° istället för 10° i 9.3.13
De olika diff/delta är för Pumpens givare respektive radiatorsystemets givare. Tycker du jag bör ha större diff över radiatorsystemet alltså? Pumparnas diff är ju ca 9° vilket överensstämmer med rekommendationskurvorna.
Avfrostningen är en mäktig syn måste jag säga. Det pyser till rejält och sen ett moln av imma från lamellarna och inom 120sec är allt isfritt och den brassar på som vanligt. Ska försöka filma spektaklet nån gång.

Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 22 oktober 2007, 22:34:11 »

Svar på din sista fråga är din av frostning fungerar lika snabbt som min och det går också på mellan 1-2 min.

Liknande temp skilnad har jag på utegivare kontra VP givare. Avfrostning styrs av VP givaren men värmekurvan av den givare som är kopplad till SMO.

Sen tycker jag din diff temp är för liten Fram: 46,7°C (43,2°), Retur 41,2°C ( din angiven diff 9.1 måste vara VV) och det kan bli följd som jag skrev att "ganska lika värde på fram/retur har skapat HP stopp. VP kyls sämre den vill ha en större diff över VB sidan. Prova att sänk ett snäpp på cirkpump och sen vad du får förföljd av det. Förklara dina olika diff.. Sc:,h

Diffen över börvärdet finns i SMO att ställa så börvärdet återställs vid angivet diff. (meny 9.3  default 10)

Jag har ca 40 graders framledning då VP går med börvärde på 35 det är detta översväng av grader som betar av gradmin underskott som uppkommer vid stopp. Gång tiden varierar och ökar ju kallare det är.
Skrivet av: kinokosmos
« skrivet: 22 oktober 2007, 22:22:26 »

Tack igen för tipsen.
Visst är returflödena i viss mån ihopkopplade (se tidigare bild), men backventilerna borde väl förhindra att det blir problematik?
Läste just av lite värden på SMOn
PUMP VÄRDEN
Ute temp: 0°C, Retur 42,4°C, Diff (Delta) 9,1°C, Hetgas 95,2°C
RAD KRETS VÄRDEN
Fram: 46,7°C (43,2°), Retur 41,2°C

Hur mycket över börvärdet är det normalt att pumparna går? Tycker de brassar på väl mycket och kanske tangerar maxtryck och 58°C med HP utlösning som följd?
Kan jag begränsa detta på ngt sätt?

Att notera är också följande:
Pumparnas visade utetemp skilljer sig oftast med 1° och ytterligare 1,5° mot SMOs utegivare.
Avfrostning går vid temperaturer runt -5° blixtsnabbt. Pumpens lameller blir skållheta och processen är över på 1-2min. Normalt?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 22 oktober 2007, 18:31:21 »

Det är väl inte så att du få kortslutning med flödena med två pumpar i drift?
koppling enligt sid 24 manualen SMO?

- Exvis att returflödena är i hopkopplade. Med dina stora 2010 bör du köra på högsta hast på cirk pumpen till rad och strypn till vv så så att flödet och diff blir liknande rad flödet. Se meny 5 för VP resp 2.

Manual SMO
http://www.nibeonline.com/pdf/511879-3.pdf
Skrivet av: kinokosmos
« skrivet: 22 oktober 2007, 10:47:11 »


Hp larm har jag fått en del främst då temp på laddningen i snart slut exvis vid VV tillverkning. Sen satte jag ner stopp temp på VV till 50 gr och ökade returtemp max till 48 grader. Men viktigast är att man ej stryper flödet med termostatventiler på radiatorer eller har för lågt flöde.

Min lilla 2010-6 körde jag sommartid mot pool-värmeväxlare och då fick jag HP larm av två orsaker inget värmeuttag via värmeväxlare (samma som att man har kortslutning i radator) eller för högt flöde vilket medförde hög temp övervärmeväxlare och nästan noll diff mellan fram/retur temp.

Alltså HP larm/stopp kan uppkommer av många orsaker, men enligt min syn oftast vid högre temp i slutet av exvis VV laddning.

Man måste återställa larmet eller genom att under 5.2 resett eller under meny 9 återställning.
Intressant.
Jag har ett bra flöde med Delta på en 9° vid 45° fram.
I natt fick jag HP larm på båda pumparna igen. (Det var runt -7° ute) Begriper inte, 2020 ska ju teoretiskt sett stå pall upp till 58°C Misstänker att jag kanske får larmen under av-isningen.
Nu behöver jag alla tips tillgängliga för att få bukt med detta! Inte kul att se att el-tillsatsen jobbat själv större delen av natten...
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 oktober 2007, 21:25:34 »


Hp larm har jag fått en del främst då temp på laddningen i snart slut exvis vid VV tillverkning. Sen satte jag ner stopp temp på VV till 50 gr och ökade returtemp max till 48 grader. Men viktigast är att man ej stryper flödet med termostatventiler på radiatorer eller har för lågt flöde.

Min lilla 2010-6 körde jag sommartid mot pool-värmeväxlare och då fick jag HP larm av två orsaker inget värmeuttag via värmeväxlare (samma som att man har kortslutning i radator) eller för högt flöde vilket medförde hög temp övervärmeväxlare och nästan noll diff mellan fram/retur temp.

Alltså HP larm/stopp kan uppkommer av många orsaker, men enligt min syn oftast vid högre temp i slutet av exvis VV laddning.

Man måste återställa larmet eller genom att under 5.2 resett eller under meny 9 återställning.
Skrivet av: kinokosmos
« skrivet: 20 oktober 2007, 19:45:07 »

Vad är det för röd "isolering" på rören du har?.

Sen hur är dina inställningar i SMO?

Du bör ha extra givare över (lev av 7 st med SMO ) så montera in den som inne givare på X4:3,4?
Blir bättre och jämnare värme inne. Aktiver.a sen 9.3 och så kommer meny 6.0 upp
/Janne
Tack Janne för tipset! Går det att använda de extra givarna även för innetemp?
Har använt 4 redan till Fram och Retur på huvudsystemet samt på Fram och Retur på en extra shuntgrupp som reglerar golvärmen på övervången.
Den röda isolering är standard på HENCO´S rör. (Finns även blå) http://www.henco.be Mycket trevliga rör och kopplingar att jobbba med.
Har fått HP-Larm ett par kalla nätter.
Ställt upp cirkpumparna på max nu. Kan det vara nåt annat chall?
Tidigare gick systemet ner efter HP-larm men nu har jag ändrat den inställningen.
Har ju 2st 2020-14. Återgår de till normal drift efter ett HP-larm?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 oktober 2007, 19:21:48 »

Vad är det för röd "isolering" på rören du har?.

Sen hur är dina inställningar i SMO?

Du bör ha extra givare över (lev av 7 st med SMO ) så montera in den som inne givare på X4:3,4?
Blir bättre och jämnare värme inne. Aktiver.a sen 9.3 och så kommer meny 6.0 upp

/Janne
Skrivet av: kinokosmos
« skrivet: 20 oktober 2007, 17:42:02 »

Jag är blev så nöjd med mitt nya "pannrum" att jag la in en röd matta!
Ni kan aldrig föreställa er hur sunkigt det var innan med pelletspannan...
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 20 oktober 2007, 16:54:18 »

Jag har några bilder på mitt byte, tyvärr glömde jag att ta kort innan vi rev ut det gamla systemet.
Tidigare kunde man inte röra sig i pannrummet utan att smutsa ner sig, nu har jag datorverkstad och servercentral här!

Det tidigare systemet bestod av en vedpanna som "fjärrvärmde" en elpanna som i sin tur var kopplad till en acc-tank på 1100 liter, uppvärmning skedde endast med ved vilket skräpade ner något alldeles oerhört.

Fler bilder finns här: http://www.xn--sjberg-xxa.nu/Pannbyte.htm

Aaah, så det är så ett pannrum ska se ut...  Thumbsup Jag har nog en bit kvar trots allt, jag har kvar min vedpanna och ett vedförråd som ska kompensera de riktigt kalla vinterdagarna. Men ved skitar ner nåt enormt, så ju mindre man behöver elda desto bättre.
Skrivet av: Rövarn
« skrivet: 20 oktober 2007, 15:48:49 »

:-D Du har ett perfekt läge för att börja med loggning!


Hmmm... Går det att koppla VVM300 till PC'n? Loggningen sker idag manuellt i Excel, hade ju varit toppen att göra det direkt in i datorn.

På tal om det, Ni som loggar gör Ni det i Excel eller finns det någon som gjort nåt program att logga i?
Skrivet av: kinokosmos
« skrivet: 20 oktober 2007, 15:41:02 »

Jag har några bilder på mitt byte, tyvärr glömde jag att ta kort innan vi rev ut det gamla systemet.
Tidigare kunde man inte röra sig i pannrummet utan att smutsa ner sig, nu har jag datorverkstad och servercentral här!

Det tidigare systemet bestod av en vedpanna som "fjärrvärmde" en elpanna som i sin tur var kopplad till en acc-tank på 1100 liter, uppvärmning skedde endast med ved vilket skräpade ner något alldeles oerhört.

Fler bilder finns här: http://www.xn--sjberg-xxa.nu/Pannbyte.htm
:-D Du har ett perfekt läge för att börja med loggning!

Skrivet av: Rövarn
« skrivet: 20 oktober 2007, 13:11:21 »

Jag har några bilder på mitt byte, tyvärr glömde jag att ta kort innan vi rev ut det gamla systemet.
Tidigare kunde man inte röra sig i pannrummet utan att smutsa ner sig, nu har jag datorverkstad och servercentral här!

Det tidigare systemet bestod av en vedpanna som "fjärrvärmde" en elpanna som i sin tur var kopplad till en acc-tank på 1100 liter, uppvärmning skedde endast med ved vilket skräpade ner något alldeles oerhört.

Fler bilder finns här: http://www.xn--sjberg-xxa.nu/Pannbyte.htm
Skrivet av: kinokosmos
« skrivet: 25 september 2007, 22:57:48 »

Bra rapport!
Varför inte lägga upp några bilder så vi får skåda härligheten?
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 25 september 2007, 21:32:34 »

Så smidigt att köra värmepumpen mot ackumulatortanken! Jag har tittat lite på inställningsmöjligheter som finns då jag ej har vare sig en SMO eller VVM 300 att laborera med. För närvarande kör jag på grundinställningarna, förutom att jag har justerat starttemp till 6 grader under stopptemp 50 grader. Det innebär att värmepumpen värmer vattnet i acktanken till 50 grader, och när tempen där sjunker till 44 så startar pumpen igen. Rimligtvis bör det innebära färre starter och längre gångtid per uppvärmningscykel, jämfört med grundinställningen start 2 grader under stopp 48 grader.
En elektrisk varmvattenberedare på 100 liter hämtar "kallvatten" från en slinga i acktanken, och det funkar perfekt.
När det börjar bli kallt, så ska jag elda i vedpannan, och även koppla till den större acktanken på 1000 liter. För närvarande så laddar jag bara den lilla på 500 liter.

Under pågående uppsnyggning av pannrummet så har jag passat på att förbättra isoleringen av acktankar och varmvattenrör, och en bieffekt av detta har blivit att det numera är kallt i pannrummet...
Acktankarna som finns på plats (500l + 1000l) är plåtrena tankar som tidigare isolerats lindrigt med gullfiber (diverse små bitar som troligen blivit över) och var inbyggda bakom spånplatteväggar. Rörmokeriet som var gjort tidigare kunde man både skratt och gråta över, snett och vint, kors och tvärs. En del drogs nytt av installatören, så lite bättre har det blivit.

Så här i efterhand så inser man att det inte hade varit så besvärligt att göra installationen själv om man är lite händig, man hade sparat ett antal tusenlappar men en hel del timmar hade nog gått åt. Det var en fröjd att se rörmokarna smida ihop det hela på fem timmar, men det är ju så när experter jobbar. Dessutom har de ju alla de där goa verktygen som inte finns i ens egen lilla verktygslåda...
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 07 september 2007, 11:13:57 »

En liten kort lägesrapport bara.

VP värmer upp min acktank till ca 50 grader, jag blev lite fundersam då cirk-pumpen hela tiden kör runt vattnet mellan acktank ock VP. En snabb koll med Nibes tekniker visade att det var helt korrekt.
Just nu så snyggar jag upp i det snart 40-åriga pannrummet, ca 30 år med oljeeldning och till alldeles nyligen vedeldning har ju satt sina spår. Men med ett bra rengöringsmedel och ett envetet skrubbande gör att snart kan vi äta frukost i surret från cirkpumparna!  ;)

Nästa (mycket mindre) projekt blir att utöka garaget med varmvatten och tvättho. Lite bilning i golvet för ett avlopp och lite håltagning i väggen för vattenrör.
Skrivet av: kinokosmos
« skrivet: 03 september 2007, 11:35:32 »

Nu är pumpen på plats, inkopplad och igång!  studs

Rörmokarna (2 man) tog ca 5 timmar(!) på sig att ansluta pumpen till den övriga anläggningen samt koppla in en elvarmvattenberedare. Elektrikern kom dagen efter och anslöt pryttlarna samt installerade en extra elcentral samt extra 3fas eluttag. Dag tre startades pumpen upp efter uppvärmning, och nu levererar den värme till mina element och min acktank.

Just nu bara njuter jag av funktionen, ska nu i veckan ta itu med inställningsmöjligheterna.  b00k
Måste vara en skön känsla! Låter som du fick det hela effektivt installerat.
Själv tog det mig som Novis två dagar att ansluta 2st 2020-14.
Väntar nu på elektrikern som lovat komma på Onsdag. Blir jäkligt spännande.
Skrivet av: kinokosmos
« skrivet: 03 september 2007, 11:25:50 »

Tänk på att låta värmepumpen stå med strömmen på över natten utan att starta den.. du ger din vp bästa förutsättningarna att få ett gott liv då.. du slipper den första kallastarten då...
Och hur gör man det då jo sätt inte dit bygeln som gör att kompressorn hoppar igång vänta till dagen efter..
Sätt dit reglerventil så du kan justera flödet enligt tabell o manual..

Lycka till..

Har jag förstått det rätt så om man strömsätter Fightern som vanligt (3fas) men inte sätter i varken bygel, termostat eller styrkabel så förvärmer den bara? Efter 8h kan man sätta i dylikt och köra igång?
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 02 september 2007, 23:22:58 »

Nu är pumpen på plats, inkopplad och igång!  studs

Rörmokarna (2 man) tog ca 5 timmar(!) på sig att ansluta pumpen till den övriga anläggningen samt koppla in en elvarmvattenberedare. Elektrikern kom dagen efter och anslöt pryttlarna samt installerade en extra elcentral samt extra 3fas eluttag. Dag tre startades pumpen upp efter uppvärmning, och nu levererar den värme till mina element och min acktank.

Just nu bara njuter jag av funktionen, ska nu i veckan ta itu med inställningsmöjligheterna.  b00k
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 04 augusti 2007, 13:16:02 »

Det låter ju som en god idé att använda ett bilbatteri till att driva en cirkpump. Eller kanske lägga en 12V värmeslinga längs med rören till/i pumpen?

Digital, motorvärmaren är alltså alltid igång så länge värmepumpen är nätansluten? Även när pumpen går eller bara när den står still?
Skrivet av: Digital
« skrivet: 02 augusti 2007, 23:44:30 »

Tack för era tips!
Janne, du menar att jag ska lägga ett dräneringsrör från värmepumpen ner i stenkistan, och detta ska åtföljas av en värmekabel? Då gräver jag en stenkista som kommer ner under tjälnivå, och där mynnar röret.

Digital, om pumpen står "standby" under natten innan igångsättande, vad är det då som "förvärmer" och vad är det som varmkörs? Vilken temperatur uppnås ungefär? Jag kan inte undvika att tänka på en handbok från en japansk motorcykeltillverkare, där man kunde läsa: "Starta aldrig en kall motor"...

Jag funderar också på de slangar som går till/från pumpen och in i huset, risken för förfrysning vid ev strömavbrott vintertid är ju överhängande. Finns det någon idé om hur man ska undvika detta? Att enbart isolera hjälper ju inte så länge. Jag vill ju inte att vid strömmens återkomst (hmm, lät som en filmtitel...) startar pumpen och kör sönder sig själv.
Det sitter en inbyggd motorvärmare i kompressorn... vilken temp den kommer upp i har jag ingen aning om..
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 02 augusti 2007, 00:29:09 »

Jag hade en gång i tiden en vedkamin som hade vattentillsats med cirk pumptill rad system. För att den ej skulle koka vis strömavbrott köpte jag en 12/220V 50Hz omvandlare. sen hade jag alltid fullladdat batteri i bilen. Det var min reservkapacitet at driva cirkpumpen vid strömavbrott. Räcker ca 1 dygn.

Du har tvätom kyla, med ta efter min idee att köra varmt vatten från bostaden ut till VP så fryser den ej. Alt glykol med värmeväxlare i mellan rad systemet.

Det är vad jag kan finna på nu.
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 02 augusti 2007, 00:10:29 »

Tack för era tips!
Janne, du menar att jag ska lägga ett dräneringsrör från värmepumpen ner i stenkistan, och detta ska åtföljas av en värmekabel? Då gräver jag en stenkista som kommer ner under tjälnivå, och där mynnar röret.

Digital, om pumpen står "standby" under natten innan igångsättande, vad är det då som "förvärmer" och vad är det som varmkörs? Vilken temperatur uppnås ungefär? Jag kan inte undvika att tänka på en handbok från en japansk motorcykeltillverkare, där man kunde läsa: "Starta aldrig en kall motor"...

Jag funderar också på de slangar som går till/från pumpen och in i huset, risken för förfrysning vid ev strömavbrott vintertid är ju överhängande. Finns det någon idé om hur man ska undvika detta? Att enbart isolera hjälper ju inte så länge. Jag vill ju inte att vid strömmens återkomst (hmm, lät som en filmtitel...) startar pumpen och kör sönder sig själv.
Skrivet av: Digital
« skrivet: 01 augusti 2007, 15:30:12 »

Detta låter bra.

Det blir en hel del vatten vid avfrostning så ta i rejält med stenkistan och led rör ner från VP med värmekabel annars fryser det till is vintertid.

Ta fram manualen till 2020 och sid 12 har de ett dockningsförlsag som jag tycker Ni skall ha som grund till er installation.
pumpen kommer då att styras av givare i ack tanken.

Vill ni ha bättre utnyttjande av VP kör ni med växelventil + VP program SMO eller ett antal manuella ventiler som skiftas då vedpannan startas. Sen kör ni VP direkt mot Rad systemet med rumstermostat för dess kontroll.

El tillskottet styr 2020 med hjälp av dess tillskotts utgång om ni kör den manuella varianten se sid 15.

Lycka till

Janne
Tänk på att låta värmepumpen stå med strömmen på över natten utan att starta den.. du ger din vp bästa förutsättningarna att få ett gott liv då.. du slipper den första kallastarten då...
Och hur gör man det då jo sätt inte dit bygeln som gör att kompressorn hoppar igång vänta till dagen efter..
Sätt dit reglerventil så du kan justera flödet enligt tabell o manual..

Lycka till..

Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 31 juli 2007, 00:44:17 »

Detta låter bra.

Det blir en hel del vatten vid avfrostning så ta i rejält med stenkistan och led rör ner från VP med värmekabel annars fryser det till is vintertid.

Ta fram manualen till 2020 och sid 12 har de ett dockningsförlsag som jag tycker Ni skall ha som grund till er installation.
pumpen kommer då att styras av givare i ack tanken.

Vill ni ha bättre utnyttjande av VP kör ni med växelventil + VP program SMO eller ett antal manuella ventiler som skiftas då vedpannan startas. Sen kör ni VP direkt mot Rad systemet med rumstermostat för dess kontroll.

El tillskottet styr 2020 med hjälp av dess tillskotts utgång om ni kör den manuella varianten se sid 15.

Lycka till

Janne
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 30 juli 2007, 23:35:28 »

Min tanke är att värmepumpen parallellt med vedpannan ska värma vattnet till elementen och varmvattenberedaren/ackumulatortanken. Det sitter dessutom en elpatron i tanken. Huvudsaklig uppvärmning sker då med värmepumpen, och jag kan ge tillskott från vedpannan vid lust och behov. Jag har ingen direkt uppfattning om hur värmepumpen gillar att få konkurrens om uppvärmningen, utan har tänkt att den inneboende styrelektroniken tar hand om det. Det lär väl komma varmt tilledningsvatten till pumpen om jag eldar med ved?

Eftersom nuvarande värmning går till element och ackumulatortank, så antar jag att varmvattenberedaren består av en slinga i ackumulatortanken. Hämtar man ut mycket varmvatten, tar det slut (tempen sjunker) även om tempen i tanken är hög. Någon minut senare så har man varmvatten i kranen igen.
Då den lokala rörläggaren har gjort den senaste installationen, så ska han även få reda ut begreppen för mig hur det hela är uppbyggt. Troligen så kommer jag komplettera med en separat varmvattenberedare, om det ger mig ett bättre utbyte av varmvatten.

Jag ska inte provköra pumpen, utan låt installatören ta hand om den delen helt och hållet för garantins skull. Under regnskurarnas frånvaro ska jag börja gräva en stenkista som mynnar i en slänt, för att ha en stabil grund att ställa värmepumpen på.
Huset är förresten ett suterränghus, och pumpen kommer att stå på gaveln där avrinningen är god. Ett garage ligger mellan pumpen och pannrummet, avståndet mellan pump och anläggning blir  5-6 meter.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 27 juli 2007, 08:55:14 »

Tycker ej du skall provköra din 2020 innan installation pga att som du sa är den ej andvänd för plasten är kvar och därför är svarar NIBE för att allt fungerar. Annars hävdar du fabriksgaranti och de får stå för allt service folk etc.

Det du kan göra är att i forumet delge oss enskiss hur din 2020 skall vara kopplad mot ack etc
Vad styr din 2020 (SMO ??) och därmed kommer frågan var sitter elpanna i systemet.
Då du eldar med ved hur kontrolleras detta mot VP kontrollkretsar?

/Janne
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 27 juli 2007, 06:38:47 »

Ja, nu är den hemma och inställd i garaget för väntan på att min lokala VVS-entreprenör ska komma tillbaks efter semestern. Jag tänkte låta dem installera pumpen till min NIBE Vedex vedpanna och ackumulatortank. Mina förberedelser får bli att jag borrar upp behövliga hål genom ytterväggen i betong, samt förbereder för eldragning av trefas till pannan.

Begagnad och begagnad förresten, skyddsplasten satt fortfarande kvar på pumpen, han som sålde den yrade något om att 2020 inte passade till hans tidigare värmeinstallation, utan behövde den äldre 2010 istället(?). Nåja, hans förlust blev min vinst.  ;)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 juli 2007, 00:09:19 »

Det står i manualen hur man gör en fasföljdskoll vid uppstart, det lär även låta rätt illa om den körs i fel riktning.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 16 juli 2007, 10:42:00 »

2020 har bara funnits ett år, så det borde inte vara några problem. Skall du koppla in den så behöver du cirk pump och det bör vara väl avluftat. så hinkprincipen kanske inte är en bra ide.
Den går väl några sekunder utan vatten i innan pressostaterna bryter. så man ser att kompressorn går men jag vet inte om det är bra att göra så
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 16 juli 2007, 07:38:36 »

Är novis på detta med luft/vatten, men ska investera i en komplettering till min vedpanna och ackumulatortank. Jag har fått nys om en begagnad 2020 8kW, och tänkte bara höra mig för om vad jag ska vara uppmärksam på vid ett ev. köp av densamma.
Jag har ögnat igenom en hel del poster här på forumet, men som novis så skapar det snarare fler frågetecken än de som rätas ut...

Kan man tex provköra en värmepump som inte är ansluten till vatten? Dvs bara koppla till 3fas och därmed få en uppfattning om scrollkompressorns funktion? Det stod något om att en felkoppling mellan faserna kan fördärva kompressorn.
Om man kopplar till vatten via slangar och en hink, kan jag då få en upfattning om själva värmeväxlingen?

Kanske en del dumma frågor, men som novis ställer man ju sådana  ^-^

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!