Hej
Jag planerar att docka en luftvattenvärmepump till mitt befintliga värmesystem som har en frånluftsvärmepump ansluten. Värmepumpen jag har fått tag i är av monoblock-typ och har en effekt på 8 kW. Den befintliga värmepumpen är en Nibe 360P. Husets värmebehov är specificerat till 8,3 kW vid -18 grader, vilket sällan inträffar i Göteborg. Dessutom har vi två kaminer.
För att få ihop det tänkte jag ansluta den nya pumpen på returen efter radiatorerna för vidare flöde till frånluftsvärmepumpen. Jag tänkte även bygga ihop några bypasskopplingar så att jag kan köra på en av pumparna ifall något havererar samt komplettera med ett magnetfilter.
Nu till min fråga: Vilken dimension ska jag använda på rör och ventiler? Den befintliga pumpen har 22 mm anslutning medan den nya pumpen har 28 mm. Jag ser flera möjligheter. Ska jag låta rören som totalt är 2x6 till ut till monoblocken vara 28 mm och låta reduceringen ske vid mina nya ventiler, eller ska jag köra 28 mm för alla nya rör och ventiler och låta reduceringen ske vid den gamla pumpen? Anslutningen till radiatorerna i huset sker via en 22 mm stam med flöde i två riktningar.
Givetvis beror min fundering lite på prisskillnaden mellan komponenter i de två olika storlekarna. Feedback om hur jag ska göra och vilka problem som eventuellt kan uppstå mottages tacksamt.