Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 123EHFP vs. 123EHNA  (läst 8242 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
123EHFP vs. 123EHNA
« skrivet: 06 maj 2007, 12:23:41 »
Har sett och läste lite olika bud på vad som är likheterna skillnaderna mellan dessa.
Vilka är de i utförande och praktiken?

Trågvärmare? Annorlunda utformat bottentråg? -20 spärr? ION? Fjärrkontrollen?


mvh L
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2007, 13:40:28 »
Tjena Lelle.

EHFP och EH modellerna har 3st hål i bottentråget och EHNA som Ahlsell säljer har 5st. EHFP och EH har självreglerande värmekabel i tråget på 16w. EHNA ska ha något längre avfrostningsperiod enligt teknikerna, vi har försökt mäta tiderna på dom för att se om det stämmer men det visade sig inte vara så lätt då det hänger på att dom sitter uppsatta under samma föruttsättningar. Har en hel del EHFP uppsatta utan värmekabel och det fungerar bra så länge dom inte står i extremt fuktigt klimat.
Men dom flesta märken och modeller kan få problem vid kraftig luftfuktighet vid 0 och ett par minusgrader.
EHFP har en annan utformning av innedelen vilken jag personligen tycker ser bättre ut än EH och EHNA. EHFP är ca 1cm djupare och har ett något lägre decibeltal än EHNA men om man hör någon skillnad i verkligheten vet jag inte riktigt. EHFP har samma spärr vid -20 som EHNA. EH och motsvarande Argo maskiner har inte den spärren. EHFP har "riktig" ION som man sätter på och stänger av via fjärrkontrollen, EHNA har någon sorts "klisterlapp" som ska utföra något liknande. Jag har inte kollat på deras ION så jag kan inte uttala mig säkert, sen är det en annan femma om det fungerar!
Fjärrkontrollen har en ION knapp men i övrigt identisk.
Sanyo fungerar bra och jag har inga kända fel på fläktmotorer eller liknande, man bör dock ta bort det svarta tunna plastnätet bakom utedelen då blötsnö har en förmåga att fastna på nätet och frysa till en iskaka och maskinen klarar inte att avfrosta det då det inte ligger direkt mot "batteriet".
Hoppas du fick svar på några av dina frågor.
mvh
Thomas
TS Comfort AB / TS Fastighetservice
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2007, 14:48:40 »
Man tackar, det var snabba svar. Hur är det med vevhusvärmare? Finns det på EHFP?

mvh L
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2007, 17:43:51 »
Hej igen.

I början när dom kom så satt det inte vevhusvärmare i dom, helt ärligt så har jag inte kollat på bra länge om det sitter monterat i dom numera. Vet du om EHNA har det? Jag ska kolla upp det i morgon. Jag satt precis och kollade på lite uppgifter om ljudnivåer på
EH och EHNA som har identiska innedelar och såg då att Ahlsell anger lägre decibeltal på sin än min gamla EH och Argo AWI35AHL som även den är lika dan anger ännu högre decibeltal, jag har dock inte kollat att dom har mätt på samma sätt.
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2007, 17:52:52 »
Hej, nej jag vet inte heller om EHNA har det. Men borde inte en maskin som stannar vid iskyla och sen går igång igen vid nästan samma iskyla ha värmare? Kallstarter låter inte som en bra idé i mina öron. Men det kanske bara gäller kolvkompressorer.
Jag tackar för svaret så länge och ska även jag kolla med någon som har EHNA.

mvh L
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2007, 17:59:10 »
hej igen.

Jag säljer väldigt få av den modellen norrut då kunderna vet att den stannar på natten och kanske kommer igång nång gång under nästa dag när det är vinter i landet. Jag personligen är ingen förespråkare för avstängning vid minus 20 men jag vet att en del andra är det och det har skrivits mängder med åsikter om det på forumet. Så vet man med sig att maskinen kommer att få mycket start och stopp vintertid vore det självklart bra med vevhusvärmare.
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2007, 18:10:45 »
Hej, jo det verkar rimligt. Pumpen jag tänker på ska sitta i ett fritidshus i Bergslagen och som kommer att stå utan tillsyn långa tider. Om man jämför med en Panasonic scroll t ex en EKEB eller en Argo AWI som man bara låter stå på och gå hela tiden.
Hur mycket skada tar en sån pump av det?

mvh L
« Senast ändrad: 06 maj 2007, 18:25:13 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2007, 20:49:09 »
Hej igen.

Jag skulle välja Argo AWI35AHL före nÃ¥gon av EKEB maskinerna. Argon vibrerar lite mer frÃ¥n utedelen och med tanke pÃ¥ att det är ett fritidshus sÃ¥ bör ni välja att sätta pumpen pÃ¥ ett markstativ. Hur kallt det det mÃ¥ste vara innan maskinen tar skada vid drift törs jag inte svara pÃ¥, mina garantier sträcker sig ner till -25 grader men det är svÃ¥rt för mig att avgöra om nÃ¥gon del skulle gÃ¥ sönder att det var kylan som fick den att haverera. Jag har en hel del maskiner i norra sverige där jag vet att dom inte stänger av dom trots att det är extremt kallt. Blir det kallare än  -27 tjänar ni inga pengar längre pÃ¥ att köra Argon, EKEB slutar ge vinst vid ungefär -20 grader enligt ett finskt test.
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2007, 22:11:00 »
Finns väl inget som talar för att Argo eller Sanyo av motsvarande storlek på något sätt skulle ge bättre värden än Panasonic E9EKEB, ej heller för att E9EKEB skulle sluta att ge vinst vid ca 20 minusgrader, utan jag skulle snarare påstå att det också ligger någonstans vid ca 25 minusgrader.
http://www.ggcarat.se/tryggtval/diagram.pdf
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2007, 23:33:54 »
Tjena Raffen.

E9EKEB har nog dom sämsta siffrorna vid -17 och kallarare i det Finska testet gjort av motsvarigheten till SP.
Dessutom är EKEB modellerna på tok för dyra för vad man får för pengarna, vill man ha samma kompressor som EKEB rekomenderar jag hellre XE9EKE till mina kunder. Dom finska testerna kan ni hitta på www.scanoffice.se , jag har inte fått arsle ur vagnen och lägga upp dom på min sida ännu. Sharp är nog den maskin som ser bäst ut om man nu bara ska gå på labbtester från Finland.
Testerna är inte gjorda i naturligt klimat som skiftar hela tiden så jag vet inte hur mycket man ska förlita sig på alla tester som förekommer i olika former. Som du ser så skrev jag att jag skulle välja Argo AWI35AHL framför EKEB men det är min åsikt och frågar du tio olika så kallade experter på forumet så blir det nog skilda åsikter om allt möjligt. "Jag" hoppas nu på att dom nya GKE modellerna ska vara förskonade från tex H16 då jag tycker att man får en bra pump för en rimlig peng, under förutsättning att dom har löst kompressorproblemet.
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2007, 23:53:08 »
Halloj, det jag är ute efter är en robust och driftsäker maskin som ger en lugn tillvaro.
Var anledningen till att inte rekommendera EKEB eller en annan scroll mest priset?
I mitt fall går funktion före pris/design till största delen. En tyst innedel är att föredra.
Jag ville ställa EHFP och EHNA bredvid varandra och jämföra. Om det är vettigt även AWI eller någon annan problemfri maskin med tanke på kyla och avfrostning. En fördel trodde jag att det var att de själva stänger av sig vid för kallt väder därför Sanyo.
AWI har den samma utedel som EHFP? Lägsta innetemp 16 grader? Saknar ION?

mvh L

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #11 skrivet: 07 maj 2007, 00:30:06 »
Hej igen.

Du frågade mig vad jag rekomenderade av Argo och EKEB och då svarade jag oberoenda av prisbilden på dom två maskinerna.
Argo/Sanyo maskinen vet jag är driftsäker dÃ¥ den är sÃ¥ld av mig i stora mängder och den har väldigt lite driftsproblem. EKEB med sitt uppsÃ¥gade bottentrÃ¥g var uppsatt hos mig en vinter och "problemet" med den var att den byggde pÃ¥ is frÃ¥n marken och upp i maskinen mycket fortare än vad nÃ¥gon av mina övriga testade maskiner har gjort trots att mina EKEB maskiner är utrustade med värmekabel för trÃ¥get  för säkerhetskull, och ska ni dÃ¥ lämna maskinen i ett fritidshus lÃ¥nga stunder sÃ¥ kanske det blir likadant där. Lämnar man fritidshuset ska man ha en backupp som gÃ¥r in och värmer om värmepumpen skulle gÃ¥ sönder vilket all elektronik kan göra oavsett märke och modell. Sätt ett termostart styrt element där det finns vatten som kan frysa och därmed orsaka stora skador. Argo har inte samma programvara som EHNA och EHFP och stäger inte av sig vid -20, Sanyo 123EH har samma programvara som Argo AWI35AHL. Argo har 16 grader som lägsta temp, har faktiskt inte kollat om den har "klistermärket" som EHNA har dÃ¥ jag inte är säker pÃ¥ att ION över huvudtaget gör nÃ¥gon skillnad, i mitt hus märks Ã¥tmindstÃ¥nde ingen skillnad och detsamma gäller Panasonics "syre" maskiner.
mvh
Thomas
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #12 skrivet: 07 maj 2007, 13:30:06 »
hej igen Lelle.

EHFP har inte trågvärme monterat från fabrik, det verkar inte som Ahlsells maskiner har det heller så dom har förhoppningsvis fyllt på en lättflytande olja vid -17 till -20. Pratade med en tekniker om dom har haft några kompressorhaverier som kan härledas till att maskinerna startas vid dom temperaturerna, dom har inga rekomendationer att man behöver lägga in vevhus/kompressorvärmare då dom inte kan spåra några haverier pga kallstarter.
mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #13 skrivet: 12 maj 2007, 22:42:47 »
Hej, har inte varit på forumet i veckan så jag sett vad som skrivits. Men som du sa så verkar det som om det inte är, eller behövs vevhusvärme på dem från Ahlsells heller.
Tackar för övrigt än en gång för de snabba svaren och goda råden.

Nu gäller det bara att fÃ¥ ur den där berömda tummen  Thumbsup sÃ¥ det blir nÃ¥got gjort...

mvh L
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Jimbo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 123EHFP vs. 123EHNA
« Svar #14 skrivet: 17 maj 2007, 11:20:14 »
Det verkar som att vikten på EHNA och EHFP skiljer sig.

123EHNA
Innedel: 9 kg
Utedel: 35 kg

123EHFP
Innedel: 10 kg
Utedel:  30 kg


Någon teori om vad denna skillnad består av? Måtten verkar vara identiska.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!