Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallt bedrövlig funktion  (läst 33893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #60 skrivet: 30 januari 2007, 10:29:22 »
Hej !

Inget fel på CTCs kundsupport - ring själva 020-441144 och prata!

Visst kan det vara det kul att få ringa och "prata av sig" MEN det skulle vara bättre om det ledde tll förbättringar "IRL" (In Real Life) !!!

Har inte framledningen hunnit upp i bör på fyra timmar så öppnar den. Har man då lågt satt eller inget tillskott kan det bli VÄLDIGT ont om vv.

När detta händer verkar styret förutsätta att det alltid är varmare i den övre delen av pannan jämfört med den nedre delen !  huvuddunk huvuddunk huvuddunk
Detta har jag ofta råkat ut för !
Styret tar dÃ¥ kallare vatten än framlednings-bör frÃ¥n övre delen av pannan, i stället för att ta varmare vatten frÃ¥n den nedre delen  huvuddunk huvuddunk huvuddunk huvuddunk huvuddunk huvuddunk
Detta gör att man både får kallt tappvatten och kallt i huset !!!!!!!!

Med mjukvaran i v3 kan man stänga shunten helt.

Typexempel på en enkel uppdatering som skulle kunna införas även i de "äldre" pannorna !
Man skulle samtidigt kunna rätta buggen, att styret inte tar hänsyn till temp. i den övre delen av pannan i styr-algoritmen !
Denna temp mäts ju ! Varför i hela fridens namn inte dÃ¥ ta hänsyn till värdet ocksÃ¥  huvuddunk huvuddunk huvuddunk

MVH,
/Erland
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 10:31:09 av Snoopy32 »
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #61 skrivet: 30 januari 2007, 12:16:13 »
Typexempel på en enkel uppdatering som skulle kunna införas även i de "äldre" pannorna !
Man skulle samtidigt kunna rätta buggen, att styret inte tar hänsyn till temp. i den övre delen av pannan i styr-algoritmen !
Denna temp mäts ju ! Varför i hela fridens namn inte dÃ¥ ta hänsyn till värdet ocksÃ¥  huvuddunk huvuddunk huvuddunk
Nja buggen är väl att deninte kollarbåda temperaturerna eller ? styret borde kunna se att det finns varmare vatten i underdelen. MEN det hela beror nog på att normalt skall inte det vara varmare i botten om elpatronen är inkopplad.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #62 skrivet: 30 januari 2007, 13:28:01 »
Hej !

... normalt skall inte det vara varmare i botten om elpatronen är inkopplad.

Det är ett av problemen - CTC-styret förutsätter för sin funktion att elpatronen är inkopplad.  huvuddunk huvuddunk
Det andra problemet är att - när det nu faktiskt gÃ¥r att koppla ur/minska effekten pÃ¥ elpatronen - styret inte bryr sig om att jämföra temperaturerna fast styret har tillgÃ¥ng till dem  ! huvuddunk huvuddunk

Det blir tyvärr ganska mÃ¥nga  huvuddunk när man diskuterar styr-logiken(???) hos CTC VP !

MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #63 skrivet: 30 januari 2007, 14:44:37 »
Även om tillskott är frÃ¥nslaget borde väl det normala vara att man har varmare i överdelen?  Sc:,h
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #64 skrivet: 30 januari 2007, 16:12:21 »
Tror aldrig att jag har varit med om det som Snoopy nu anger som problem. Vill nog påstå att elpannedelen ALLTID är varmare än nederdelen. Även om man som jag kör utan tillskott.

Kanske kan det inträffa om man använder massor av varmvatten, men som sagt det måste vara ovanligt.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #65 skrivet: 30 januari 2007, 16:37:05 »
Hej !

Tror aldrig att jag har varit med om det som Snoopy nu anger som problem. Vill nog påstå att elpannedelen ALLTID är varmare än nederdelen. Även om man som jag kör utan tillskott.

Kanske kan det inträffa om man använder massor av varmvatten, men som sagt det måste vara ovanligt.

Detta händer ofta (flera gånger per dag) hos mig !

Just nu har jag följande temp:
Framledning: 44 ºC
Elpamma: 44 ºC
Värmepump: 47 ºC

MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #66 skrivet: 30 januari 2007, 17:07:19 »
Tror aldrig att jag har varit med om det som Snoopy nu anger som problem. Vill nog påstå att elpannedelen ALLTID är varmare än nederdelen. Även om man som jag kör utan tillskott.

Kanske kan det inträffa om man använder massor av varmvatten, men som sagt det måste vara ovanligt.
Kan bekräfta att det Snoopy32 säger inträffar och då bara inte pga dusch.
Det har ofta inträffat tex under natten då VP vill spetsa med värme från övre delen.
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 21:20:41 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #67 skrivet: 30 januari 2007, 19:58:33 »
Allvarligt, jag har aldrig upplevt detta. Men å andra sidan så sitter jag inte 24/tim per dygn framför pumpen.

Måste dock erkänna att intresset för pumpen och detta forum fått nästan löjliga proportioner ;D
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #68 skrivet: 30 januari 2007, 21:23:46 »
Allvarligt, jag har aldrig upplevt detta. Men å andra sidan så sitter jag inte 24/tim per dygn framför pumpen.

Måste dock erkänna att intresset för pumpen och detta forum fått nästan löjliga proportioner ;D
Va sitter du inte i pannrummer på ledig tid ??? :D

Nä anledningen till att jag sett detta är att jag vet när minVP når den min temp den klarar då håller jag lite xtra koll på den i fall el patronen skulle beövas.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #69 skrivet: 30 januari 2007, 21:43:20 »
Citera
Även om tillskott är frånslaget borde väl det normala vara att man har varmare i överdelen?

Men visst är det så att om man väljer att skippa elpatronen, då bör man också låsa shunten.
Den går ju att låsa "manuellt" eller hur.

Det finns ingen vits att ta nåt ur övre om inte elpatronen är aktiv, det är ju i första hand reserverat för vv förbrukning....

men det skulle va flott om man kunda "döda" shunten i styren istället som på V3.

Det är lite synd att dom inte kan fixa till en ny version, för uppenbarligen har dom snappat upp en del, det kan man väl se på V3 eller hur.
Så okänt är det nog inte!

Kanske dom läser det här  ;)

Nu fixar ni en nu version/uppgradering BASTA  knUp knUp knUp --/ >:D

Allt uppgraderas ju nu, tom med brödrosten studs

För övrigt har jag önskemÃ¥l pÃ¥ min Ã¥ldriga Thermia ocksÃ¥!   men det har jag inte ens kollat om det finns nÃ¥t  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #70 skrivet: 30 januari 2007, 21:51:02 »
Min shunt står öppen just nu - jag märker det på att jag satte på lite TS för att tappa upp ett bad och tempen inte vill gå över 40.
En bieffekt av att vi eldade rejält i kamin igår natt. När den sedan kallnat imorse var delar av husets periferi utkylda och vp hann inte upp i bör på fyra timmar. Med vår underdimensionerade pump kan det sedan dröja att bra tag innan pumpen hinner ikapp, flera dar ibland vid svinkyla (om man inte stödeldar). ;)
Detta är en anledning att jag vill ha hela styren tillgänglig uppe i vardagsrummet, så att jag kan ha bättre koll och lättare kunna få den att göra som jag vill.

När shunten är öppen har du NORMALT lägre temp uppe än nere - kompressorn värmer ju nerifrån.
Här tror jag olika installationer skiljer sig mycket, en del som Staffan55 då märker nog aldrig av att shunten öppnar.

CTC i den äldre skepnaden är uppenbarligen konstruerad för ett generöst tillskott från elpatron.
Jag TROR att detta beror på att l/v är ett större segment för CTC än för de andra tillverkarna, och styren därför inte optimerad för bergvärme.
Nu börjar jag tro att inte v3 heller är optimerad för bergvärme, även om den innebär viktiga förbättringar.
Har dock inte sett en v3 live än, utan utgår från vad jag läst här!
Det finns en del kvar att förbättra innan man uttömt konstruktionens alla möjligheter. :)

Åsså vad gäller CTC support - jag har vid flera tillfällen fått hjälp av ffa Bosse Andersson, ett tillmötesgående utöver det vanliga! Har bl a bytt en pressostat, båda kontaktorerna och senast hela kompressormodulen! Har bara gott att säga.
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 22:03:24 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #71 skrivet: 30 januari 2007, 22:14:42 »
Vill nog påstå att elpannedelen ALLTID är varmare än nederdelen. Även om man som jag kör utan tillskott.
Jag kör utan eltilskott.
Jag kör och med shuntfördröjning=0. Detta ger följande resultat:

Min framledning är 42°
När vattnet i nedre delen sjunker till under 42°, börjar shunten att ta vatten från överdelen utan fördröjning.
Samtidig kommer det massor av returvatten med temperatur 35 grader in i nedre delen.
Temperaturen i nedre delen sjunker ner mot 35 grader.
Kompressorn startar inte. Min framledning tas från överdelen av pannan och shunten närmar sej 100%.
Shunten är 100%. Framledning faller till 41.

Kompressorn starter.
Kompressorn värmer opp bottenvattnet från 36 till 47°.
Framledningen sjunker till 40°
I toppen är vattnet 41 grader och stigende.
Vid 43 grader är framledningen igen 42 grader.
Toppvattnet stiger till 45 grader inom några minuter.
Shunten justerar seg ner.
Framledningstemperaturen stabiliseras på 42 grader.
Vattnet i toppen och i bottnen har samma temperatur.
Vattnet i bottnen kyls av returen.
Shunten justeras till att bruka mera av toppvattnet.
Alt ovan och nedantill blir kallare och kallare till framledningen faller till 41° och kompressorn startar.

Det här ger VP:an 10 minuter gångtid och 40 minuter vila. Jämn framledning på 42° 95% av tiden och 27 starter/dygn.
 
Det ger och en mycket bra cop när pumpen startar sitt arbete med 35 gradigt vatten.

Tappvarmvattnet ut ligger på 42 till 44° och spetsas med elberedare i serie till 60 grader.
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #72 skrivet: 30 januari 2007, 22:29:46 »
Citera
Tappvarmvattnet ut ligger på 42 till 44° och spetsas med elberedare i serie till 60 grader.
Ni vet väl vad jag tycker om att spetsa  ;) 8)

Men om du kör shunten stängd istället får du samma skiktining av det kalla returvattnet... men dock enmindre volym för värmen. Vilket torde ge större antal starter...

MEN mera varmvatten!!

Har du testat det också... jag är nämligen snart på väg till den vp tråden handlar (de) om.

Jag har spärrat tillskottet, men misstänker att dom blir missnöjda på vv tillgången. Så jag tänkte spärra shunten!?

Jag vill tro att det ökar vv tillgången????
Vilket här är viktigare eftersom det är mera raddar på gång....

« Senast ändrad: 31 januari 2007, 00:06:13 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #73 skrivet: 30 januari 2007, 22:35:49 »
Ökat antal start och stopp borde leda till att temperaturen ökar i eldelen och det i sin tur ge mer varmvatten....

Problemet med spärrad shunt är var skall det ta energin i från när kompressorn inte räcker till.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt bedrövlig funktion
« Svar #74 skrivet: 30 januari 2007, 23:15:27 »
Ökat antal start och stopp borde leda till att temperaturen ökar i eldelen och det i sin tur ge mer varmvatten....

Problemet med spärrad shunt är var skall det ta energin i från när kompressorn inte räcker till.
DÃ¥ mÃ¥ste du  mena att om man inte tränger eltillskott, är shunt spärrad det bästa?

Här är någon nackdelar:
 - Kompressorn har betydligt flera startar.
 - Kompressorn startar när temperaturen i nedre delen understigar framledningstemperaturen.


Sämre COP och mer slitage i byte med några grader högre tappvarmvattentemp.
Om 70% av energin går till uppvärming och 30% till varmvattenproduktion, är nog detta ett dåligt byte?

Jag tror att min spetsning betalas av bättre total COP samtidig som det ger mej nästan obegränsade mängder med tappvarmvatten.  Jag kan ha fel, men intill nÃ¥gon kan pÃ¥visa att jag har fel, gör jag sÃ¥.


CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!