Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.  (läst 15799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #45 skrivet: 31 december 2012, 12:48:35 »
Det väl hända att inte allt tegel går att återanvända, speciellt 70-tals tegel från Vittinge var ju rena skräpet och frostsprängdes pga man snålade med bränningen enligt vad jag hört. Oljekrisen skapade dessa problem.
Men, som Sanntos skriver så är äldre pannor av högre kvalitet ofta utmärkta och kan lätt hålla 50 år till.
Jag letade dock när jag byggde till mitt hus pÃ¥ blocket o överallt efter beg, enkupigt  tegel i större volym , typ 200 m2. Var svÃ¥rt att hita större volymer av samma sort.
Kom då fram till att det billigaste blev att köpa nytt enkupigt tegel från Danmark, via en svensk importör, kanske hade tjänat några tusen på att direktimportera dem själv.
Har för mig kanske det kanske kostade 30-40% mer än svensk betong.
(Jag tycker de är värda mer, men vi vet ju att den svenska byggmaterialmarkanden präglas av bristande konkurrens o skyhöga priser och därför blir inte skillnaden större.)
Vad jag menar är att om man räknar hur stor del av en takrenovering som utgörs av arbete i ett land med perversa skattenivÃ¥er pÃ¥ arbete, sÃ¥ betyder ju ett dyrare material  rätt lite, särskilt om det hÃ¥ller 50% längre än ett billigare material.
Och jag tror sällan de som beställer takrenoverging i Sverige har detta klart för sig.
(Lika lite som de kan bli blåsta på underdimensionerade vp-installationer..)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #46 skrivet: 31 december 2012, 12:57:14 »
Konstig att du med din gedigna erfarenhet inte har sett frostsprängda tegelpannor??? Det är inte alls ovanligt med vanligt "standard" tegel, det som är glaserat klarar sig betydligt bättre men det förekommer nästan aldrig hemma hos "vanligt" folk.
Jag skrev ju "frostsprängts", så visst är frostsprängning en orsak till att någon enstaka måste bytas, gissningsvis max 1 vart femte år på ett normaltak, är lutningen bra så händer det nästan aldrig. Men visst, en takläggare ska ju också tjäna nåt, och han har väl sin materialprocent precis som rörmokarna, och dessutom, om han bara lägger tillbaks de gamla tegelpannorna efter att ha lagat taket så syns det ju knappt att han gjort något.
Vad gäller glaserat skrev jag inte att det inte används nu, jag skrev att förr så hade bara de mer förmögna råd med det.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #47 skrivet: 06 januari 2016, 21:06:15 »
Ja då har det gått en tid och många tankar har stötts och blötts.
Beställningen av 4x400m slang är gjord, vet inte om jag ska lägga tvÃ¥ eller fyra slingor. Plats finns pÃ¥ Ã¥krarna sÃ¥ det är inga problem.Tanken ligger kvar att toppa med den gamla Thermia Duo 8 men är inte hugget i sten, lite kul vore det, men dÃ¥ borde jag väl ha fyra slingor. 

Pumpen blir den nämnda IVT E11kW via 36m 2x40mm PEX-kulvert, ingen VV-cirkulation. Kommer att förvärma vattnet i en gammal beredare som för tillfället är kopplad till vedspisen men ska kopplas ur och sättas i serie efter sista elementet.
Installationen blir i fler etapper så jag tar första våningen nu så får andra våningen vänta ett tag då det kostar såpass i första skedet.
Elementen blir nya T22 samt ett T33 och effekten hamnar runt 96w/m2 på första våningen. Hur mycket ska jag minska ner effekten till andra våningen, 50-60% av första våningen?
Rören blir troligtvis elförzinkat med presskopplingar, skulle inte förvÃ¥na mig om jag eldar ner kÃ¥ken om jag tar koppar och löder.  :-\
Det har varit plusgrader ända fram till för en vecka sen och nu small det till och blev -25 °C och inget är nedgrävt än. Vette fasen hur det ska gå.
Att allt har hänt ramlar pÃ¥ nu direkt är att jag ställde liksom till det och blev lite för tung i arslet och klarade inte att hoppa av sambon sÃ¥ i april blir det en till i familjen.  :P
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #48 skrivet: 06 januari 2016, 22:58:02 »
 tummenupp
 *roflmao*
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Beräkning av effektbehov 1800-talshus.
« Svar #49 skrivet: 06 januari 2016, 23:17:06 »
Går så går de ^-^
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 588
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!