Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning av värmepump m.a.p. timspotpris  (läst 4295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad WindMillHill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styrning av värmepump m.a.p. timspotpris
« skrivet: 04 januari 2022, 00:52:02 »
Tänkte köpa el med timspotpris och minska elbelastningen när timspotpriset är som högst under dygnet.
Har hittat https://elonoff.se/ som är en tjänst som kan göra denna styrning.
Är det någon som har erfarenhet eller synpunkter på liknande lösningar?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Styrning av värmepump m.a.p. timspotpris
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2022, 01:48:37 »
Tror mer på lösningar som ger en mjukare påverkan.

T ex inbyggd smartprisreglering i värmepumpen.
Ngenic modulerar utegivaren efter elpriset och verkar fungera riktigt bra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning av värmepump m.a.p. timspotpris
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2022, 23:33:15 »
Är inne på samma spår. Har en server(raspberry Pi) där jag kör HomeAssistant. Den hämtar priser från Nordpool och baserat på det kan jag skapa olika styrningar och i nuläget styr jag min vvb så den kör enbart om temperaturen i tanken är under 50 eller om priset är under dygnssnittet. Just nu har jag inkopplat(men använder inte) en wifi-ansluten reläpuck som kan trigga körning av värmepumpen via ingången för nattsänkning.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Styrning av värmepump m.a.p. timspotpris
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2022, 14:10:16 »
Nibe Smart Price Adaption finns sedan flera år tillbaka.

Jag har kört detta i flera Ã¥r och det fungerar bra. Man kan själv välja hur mycket den ska pÃ¥verka.  tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning av värmepump m.a.p. timspotpris
« Svar #4 skrivet: 02 augusti 2022, 21:33:35 »
Vad kostar Smart Price Adaption? Hur långa cykler(timmar med värme på, följt av timmar med värme av) upplever du SUNE73 fungerar utan att uppleva ojämn inomhustemperatur?
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad timmpo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Styrning av värmepump m.a.p. timspotpris
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2022, 02:26:12 »
Jag använder en liknande egensnickrad on/off tjänst själv hemma sedan i vintras.

Värmepumpen blockerad de dyraste timmarna via extra ingången (Rego600), brukar klara mig med 2 timmar blockerade, är det riktigt kalt endast en timma innan jag börjar lida.
Ventilationen stängs den dyraste timman, tvätt och disk är så smidigt att starta via timer om tjänsten man använder visar "timmar kvar till billigaste timmen" men inge vidare att hänga tvätten på morgonen innan man far till jobbet :(
« Senast ändrad: 06 augusti 2022, 02:28:13 av timmpo »
110+70m2 IVT Greenline "hopkok" 300m jordvärmeslang.

Utloggad Nohab

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Seglora, Sjuhäradsbygden
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Styrning av värmepump m.a.p. timspotpris
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2022, 21:16:53 »
Jag använder en liknande egensnickrad on/off tjänst själv hemma sedan i vintras.

Värmepumpen blockerad de dyraste timmarna via extra ingången (Rego600), brukar klara mig med 2 timmar blockerade, är det riktigt kalt endast en timma innan jag börjar lida.
Ventilationen stängs den dyraste timman, tvätt och disk är så smidigt att starta via timer om tjänsten man använder visar "timmar kvar till billigaste timmen" men inge vidare att hänga tvätten på morgonen innan man far till jobbet :(

Intressant! Jag kör Rego800 (IVT X11) och funderar lite i samma banor.
Har funktionen fjärrstyrning i menyn både under värme och varmvatten, men det står ingenstans hur man kan utnyttja det till något.
Hade varit riktigt spännande om man kunde använda den funktionen för att styra i alla fall varmvattnet att köras nattetid.
NÃ¥gon som har kunskap om detta?
Bor strax söder om Borås, 90+50m2 1½planshus byggt 1941. Tilläggsisolerat några cm och 2-glasfönster. -- IVT X11, DVB200, 160m borra, inne- & utomhusgivare, 7 element + 1 fläktkonv i källaren, Vedspis Skillingaryd 26A i köket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!