Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Motorskydd uppstart/GT6  (läst 13283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #105 skrivet: 02 april 2020, 22:43:42 »
Utryckte mig fel, det relä jag syftade på är det som styrkortet startar kompressorn med.
De startrelä du hänvisade till är väl det relä som kopplar in startkondensatorn under startförloppet.
Mitt mål är att lär mig något nytt var dag, så nu är det uppfyllt.
Hade faktiskt ingen aning om detta startrelä som tydligen också skulle kunna va en felkälla.
Ok. Då fick även jag lära mig att det finns ett relä till. Ja det reläet jag syftar på är en ganska vanlig felkälla på kyl och frys, i alla fall förr, då hade alla ett sånt där. de senare ser ju ut så här https://shop.electrolux.se/kylskap-och-frys/kylskap-och-frys/kylelement/startrela-till-kylskap/p/2100023007 PTC utan rörliga delar sägs vara driftsäkrare.
Men som sagt, jag tvivlar. Det enda som skiljer driften över tid är larm motorskydd när frånluften är 1-2 grader lägre. Om jag utgår från att det är en ökad strömförbrukning, vad är det i elektroniken som väger den?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #106 skrivet: 03 april 2020, 09:59:36 »
Men som sagt, jag tvivlar. Det enda som skiljer driften över tid är larm motorskydd när frånluften är 1-2 grader lägre. Om jag utgår från att det är en ökad strömförbrukning, vad är det i elektroniken som väger den?
Vad menar du med strömförbrukning? Menar du totala energianvändningen kWh så ökar det om inte kompressorn går, då får den spetsa med direkt el. Eller menar du strömmen Amp. till själva kompressorn?
 
« Senast ändrad: 03 april 2020, 10:13:28 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #107 skrivet: 03 april 2020, 10:46:01 »
Vad menar du med strömförbrukning? Menar du totala energianvändningen kWh så ökar det om inte kompressorn går, då får den spetsa med direkt el. Eller menar du strömmen Amp. till själva kompressorn?
Ja strömmen till kompressorn. Jag ser inget annat möjligt samband mellan 1-2 grader lägre inkommande temperatur över förångaren med bibehållen kondensortemperatur. Hade det varit en kylmaskin med kyld kondensor hade det varit positivt istället.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #108 skrivet: 07 april 2020, 07:42:37 »
Kolla så att den tryckutjämnar ordentligt innan start, ett långskott men kan va värt att kontrollera så man kan utesluta det.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #109 skrivet: 09 april 2020, 14:36:00 »
Kolla så att den tryckutjämnar ordentligt innan start, ett långskott men kan va värt att kontrollera så man kan utesluta det.
Ja min teori om för hög ström när kompressorn arbetar mer stämmer dåligt. Det är ju när den ska starta det händer.. Kanske för hög startström, men man hör aldrig att den ens försöker starta.
Kolla trycket innebär, koppla in manometerstället, förmodar jag?
Tror den tryckutjämnar, det har hänt att den vilat i timmar för att sedan blinka rött.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #110 skrivet: 10 april 2020, 05:03:52 »
had een i en brf för en tiid sedan som larmade pÃ¥ motorskydd uppstart. tydligen har de larmet flera funktioner.  Men när inte hetgasen ökar  inom viss tid sÃ¥ fÃ¥r man det larmet. Det  kommer ocksÃ¥ när kondning är trasig.   Kollla temp pÃ¥ hetgasen.  Ibland fÃ¥r man värma upp med elpatron ett tag innan,  för om  ett hus är utkylt, 8 det som jag hade problme med hade golvvärme) sÃ¥  hinner inte temp i tanken öka tillräckligt snabbt utan larmet kommer.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #111 skrivet: 10 april 2020, 09:35:23 »
had een i en brf för en tiid sedan som larmade pÃ¥ motorskydd uppstart. tydligen har de larmet flera funktioner.  Men när inte hetgasen ökar  inom viss tid sÃ¥ fÃ¥r man det larmet. Det  kommer ocksÃ¥ när kondning är trasig.   Kollla temp pÃ¥ hetgasen.  Ibland fÃ¥r man värma upp med elpatron ett tag innan,  för om  ett hus är utkylt, 8 det som jag hade problme med hade golvvärme) sÃ¥  hinner inte temp i tanken öka tillräckligt snabbt utan larmet kommer.
Jag ser en koppling till frånluften. Kallare än 20 grader kan ge larm, ju kallare ju mer frekvent. Aldrig larm om frånluften är 22 grader.
Startrelä och kondensator skulle jag byta, men så blev det lite varmare och larmen uteblev, men ska byta ut dessa någon gång nu, kan ju inte skada. Men resultatet får jag inte veta förrän det blir kallt igen.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #112 skrivet: 13 april 2020, 21:28:38 »
Idag, temp föll ned till 0-strecket, vi fick t.o.m lite snö  Och larm sÃ¥ klart. FrÃ¥gan är nu, hur fungerar utegivaren? Kan man koppla bort den och lÃ¥ta vp gÃ¥ pÃ¥ innegivaren? Kan utegivaren generera larm "motorskydd uppstart" ?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #113 skrivet: 14 april 2020, 15:14:04 »
Hej, Har du dragit ur slangen ur batteriet för att undvika den automatiska avfrostningen? Nej den går tyvärr inte att köra utan utegivare och den kan inte ge detta larm.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #114 skrivet: 14 april 2020, 19:04:26 »
Hej, Har du dragit ur slangen ur batteriet för att undvika den automatiska avfrostningen? Nej den går tyvärr inte att köra utan utegivare och den kan inte ge detta larm.
Ja, slangen är bortkopplad.
Jag får väl byta relä och konding då. Alla dessa samband ser jag kanske för jag vill se dem och hitta felet, de är kanske slumpmässiga.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #115 skrivet: 15 april 2020, 07:14:55 »
Ja jag tror att det är så :).

Utloggad Aethel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskydd uppstart/GT6
« Svar #116 skrivet: 13 augusti 2023, 21:01:59 »
Ja, slangen är bortkopplad.
Jag får väl byta relä och konding då. Alla dessa samband ser jag kanske för jag vill se dem och hitta felet, de är kanske slumpmässiga.

Är väldigt nyfiken såhär några år senare. Funkade byte av konding och startrelä? Eller flyttade du? :D
Villa Humle av JM 2009 (1-plan 116 kvm). IVT490 och LLVP (Panasonic HZ25XKE-7). Värme, varmvatten och ventilation: ca 4000 kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!