Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Aethel
« skrivet: 13 augusti 2023, 21:01:59 »

Ja, slangen är bortkopplad.
Jag får väl byta relä och konding då. Alla dessa samband ser jag kanske för jag vill se dem och hitta felet, de är kanske slumpmässiga.

Är väldigt nyfiken såhär några år senare. Funkade byte av konding och startrelä? Eller flyttade du? :D
Skrivet av: EFM
« skrivet: 15 april 2020, 07:14:55 »

Ja jag tror att det är så :).
Skrivet av: hplp
« skrivet: 14 april 2020, 19:04:26 »

Hej, Har du dragit ur slangen ur batteriet för att undvika den automatiska avfrostningen? Nej den går tyvärr inte att köra utan utegivare och den kan inte ge detta larm.
Ja, slangen är bortkopplad.
Jag får väl byta relä och konding då. Alla dessa samband ser jag kanske för jag vill se dem och hitta felet, de är kanske slumpmässiga.
Skrivet av: EFM
« skrivet: 14 april 2020, 15:14:04 »

Hej, Har du dragit ur slangen ur batteriet för att undvika den automatiska avfrostningen? Nej den går tyvärr inte att köra utan utegivare och den kan inte ge detta larm.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 13 april 2020, 21:28:38 »

Idag, temp föll ned till 0-strecket, vi fick t.o.m lite snö  Och larm så klart. Frågan är nu, hur fungerar utegivaren? Kan man koppla bort den och låta vp gå på innegivaren? Kan utegivaren generera larm "motorskydd uppstart" ?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 10 april 2020, 09:35:23 »

had een i en brf för en tiid sedan som larmade på motorskydd uppstart. tydligen har de larmet flera funktioner.  Men när inte hetgasen ökar  inom viss tid så får man det larmet. Det  kommer också när kondning är trasig.   Kollla temp på hetgasen.  Ibland får man värma upp med elpatron ett tag innan,  för om  ett hus är utkylt, 8 det som jag hade problme med hade golvvärme) så  hinner inte temp i tanken öka tillräckligt snabbt utan larmet kommer.
Jag ser en koppling till frånluften. Kallare än 20 grader kan ge larm, ju kallare ju mer frekvent. Aldrig larm om frånluften är 22 grader.
Startrelä och kondensator skulle jag byta, men så blev det lite varmare och larmen uteblev, men ska byta ut dessa någon gång nu, kan ju inte skada. Men resultatet får jag inte veta förrän det blir kallt igen.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 10 april 2020, 05:03:52 »

had een i en brf för en tiid sedan som larmade på motorskydd uppstart. tydligen har de larmet flera funktioner.  Men när inte hetgasen ökar  inom viss tid så får man det larmet. Det  kommer också när kondning är trasig.   Kollla temp på hetgasen.  Ibland får man värma upp med elpatron ett tag innan,  för om  ett hus är utkylt, 8 det som jag hade problme med hade golvvärme) så  hinner inte temp i tanken öka tillräckligt snabbt utan larmet kommer.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 09 april 2020, 14:36:00 »

Kolla så att den tryckutjämnar ordentligt innan start, ett långskott men kan va värt att kontrollera så man kan utesluta det.
Ja min teori om för hög ström när kompressorn arbetar mer stämmer dåligt. Det är ju när den ska starta det händer.. Kanske för hög startström, men man hör aldrig att den ens försöker starta.
Kolla trycket innebär, koppla in manometerstället, förmodar jag?
Tror den tryckutjämnar, det har hänt att den vilat i timmar för att sedan blinka rött.
Skrivet av: EFM
« skrivet: 07 april 2020, 07:42:37 »

Kolla så att den tryckutjämnar ordentligt innan start, ett långskott men kan va värt att kontrollera så man kan utesluta det.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 03 april 2020, 10:46:01 »

Vad menar du med strömförbrukning? Menar du totala energianvändningen kWh så ökar det om inte kompressorn går, då får den spetsa med direkt el. Eller menar du strömmen Amp. till själva kompressorn?
Ja strömmen till kompressorn. Jag ser inget annat möjligt samband mellan 1-2 grader lägre inkommande temperatur över förångaren med bibehållen kondensortemperatur. Hade det varit en kylmaskin med kyld kondensor hade det varit positivt istället.
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 03 april 2020, 09:59:36 »

Men som sagt, jag tvivlar. Det enda som skiljer driften över tid är larm motorskydd när frånluften är 1-2 grader lägre. Om jag utgår från att det är en ökad strömförbrukning, vad är det i elektroniken som väger den?
Vad menar du med strömförbrukning? Menar du totala energianvändningen kWh så ökar det om inte kompressorn går, då får den spetsa med direkt el. Eller menar du strömmen Amp. till själva kompressorn?
 
Skrivet av: hplp
« skrivet: 02 april 2020, 22:43:42 »

Utryckte mig fel, det relä jag syftade på är det som styrkortet startar kompressorn med.
De startrelä du hänvisade till är väl det relä som kopplar in startkondensatorn under startförloppet.
Mitt mål är att lär mig något nytt var dag, så nu är det uppfyllt.
Hade faktiskt ingen aning om detta startrelä som tydligen också skulle kunna va en felkälla.
Ok. Då fick även jag lära mig att det finns ett relä till. Ja det reläet jag syftar på är en ganska vanlig felkälla på kyl och frys, i alla fall förr, då hade alla ett sånt där. de senare ser ju ut så här https://shop.electrolux.se/kylskap-och-frys/kylskap-och-frys/kylelement/startrela-till-kylskap/p/2100023007 PTC utan rörliga delar sägs vara driftsäkrare.
Men som sagt, jag tvivlar. Det enda som skiljer driften över tid är larm motorskydd när frånluften är 1-2 grader lägre. Om jag utgår från att det är en ökad strömförbrukning, vad är det i elektroniken som väger den?
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 02 april 2020, 22:06:19 »

Utryckte mig fel, det relä jag syftade på är det som styrkortet startar kompressorn med.
De startrelä du hänvisade till är väl det relä som kopplar in startkondensatorn under startförloppet.
Mitt mål är att lär mig något nytt var dag, så nu är det uppfyllt.
Hade faktiskt ingen aning om detta startrelä som tydligen också skulle kunna va en felkälla.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 02 april 2020, 17:29:13 »

Ja larmet kom utav att kompressorn fortsatte gå då styrkortet beordrat stop, startreläet hade svetsat fast. Reläet sitter inte på kompressorn utan på CTU kortet uppe till höger i kompressor utrymmet.
Är det inte ett sådant här ? https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-6kw/startrela-kompressor-490.html
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 02 april 2020, 17:05:49 »

Funderar på det du skrev, menar du att du fick larmet och kompressorn fortsatte gå? Och vad är det för relä? Startreläet sitter ju på kompressorn.
Ja larmet kom utav att kompressorn fortsatte gå då styrkortet beordrat stop, startreläet hade svetsat fast. Reläet sitter inte på kompressorn utan på CTU kortet uppe till höger i kompressor utrymmet.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 02 april 2020, 16:51:19 »

Har ni fått förklaringen till "Motorskydd uppstart"? Intressant för andra med samma problem.
Tänkte jag skulle faskompensera kompressorn med en kondensator, testade med 25mikrofarad och då ficka jag effektfaktor 1.0 så strömmen sjunk som jag beräknat.
Men efter några timmars drift kom "Motorskydd uppstart", då hade reläet fastnat och kompressorn gick kontinuerlig.
Ett litet knackande på reläet så stoppa kompressorn direkt, så om GT6 är högre än förväntad skapas tydligen också "Motorskydd uppstart".
En kondensatorn för faskompensring klarade inte kompressor reläet av och är nu bortkopplad.
Så om reläet på CTU fläktkortet låser sig i till läge skapas "Motorskydd uppstart" tydligen.
Det är ett mysterium. Jag har inte återställt sedan jag skrev här förra gången, först nu då det var minusgrader några dagar inträffade det igen. Har därför ännu ej bytt relä och konding.
Vad skiljer sig då mellan tiderna med ideliga återställningar mot nu? Det enda jag ser är att frånluften var kallare, 19.6 mot nu 21 grader, avluften ligger på samma hela tiden, ca +4 grader.
Kompressorn jobbar således mer när det är kallt, drar mer ström.
Tror styren att kompressorn är kass?
Är det kanske tid att byta kompressor? Eller isolera rören bättre? Dock finner jag det fördelaktigt med en gnutta värme på vinden, bra för luftcirkulation och fukt.
Funderar på det du skrev, menar du att du fick larmet och kompressorn fortsatte gå? Och vad är det för relä? Startreläet sitter ju på kompressorn.
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 12 mars 2020, 10:41:01 »

Har ni fått förklaringen till "Motorskydd uppstart"? Intressant för andra med samma problem.
Tänkte jag skulle faskompensera kompressorn med en kondensator, testade med 25mikrofarad och då ficka jag effektfaktor 1.0 så strömmen sjunk som jag beräknat.
Men efter några timmars drift kom "Motorskydd uppstart", då hade reläet fastnat och kompressorn gick kontinuerlig.
Ett litet knackande på reläet så stoppa kompressorn direkt, så om GT6 är högre än förväntad skapas tydligen också "Motorskydd uppstart".
En kondensatorn för faskompensring klarade inte kompressor reläet av och är nu bortkopplad.
Så om reläet på CTU fläktkortet låser sig i till läge skapas "Motorskydd uppstart" tydligen.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 04 februari 2020, 22:39:01 »

Larm 4/2. Då gick den 6 dygn utan. Väntar ett tag till innan jag bytar delarna.  :)
Skrivet av: hplp
« skrivet: 29 januari 2020, 20:41:34 »

Att kontroller startkondensatorn är enkelt om man känner för det och kan hantera en Ampermeter.
Plocka ut kondensatorn, anslut den till 230V växelspänning och mät strömmen.
C är 80 microfarad = (80x10 upphöjt till -6 Farad)
Resistansen X =1/(2 pi f C) 
X =1000000 /(2 x 3,14 x 50 x 80) = 39,8 ohm vid 50 Hz
Strömmen = 230/38,8 = 5,77 Amper kapasitiv ström.
Blir strömmen betydligt mindre är kondensatorn degraderad.
Mätes det på den byta kondensatorn är detta ett bra sätt att konstatera om detta var felet.
Så avancerat gör jag inte, kan inte, jag mäter bara med ohm-metern mellan polerna, resistansen ökar när kondingen laddar, så jag får till sist ett oändlighetsresultat, dock brukar jag inte vänta så länge utan läser värdet , lyfter mätpinnen och återsluter, och då ska den fortsätta där den stod när jag bröt kontakten. Det viktigaste är att den inte laddar från 0 igen när jag tar bort och återansluter en av polerna. Det är ju basic men jag kan i alla fall se om kondingen är helt kass.
Har 2 passande kondingar som verkar ok, så får väl byta då.
En Jensen 220/275 v. Och en Areovox 260v/330v. Den sistnämnde är från kompressorn, måste väl vara förstahandsvalet?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 29 januari 2020, 18:57:25 »

Handlar nog om vilket temp du har i tanken när avfrostningen påbörjas. Hög temp= högt tryck i kylkretsen = trycket hinner inte sjunka lika lågt som vid lägre temp. Har man då ett dåligt startrelä eller startkondensator så kan det bli så här, är dom däremot ok så ska start efter 15 min aldrig vara ett problem under förutsättning att tryckutjämningen i kretsen beter som den ska, så att du efter 15 min inte har för högt tryck på högtrycksidan.
Jag får väl byta dessa då, fick ett larm igen idag. Men det stör mig att det är mer sällan nu. K-median borde få rusning till den kallaste delen, förångaren, fast det är kanske inte tillräckligt ändå.
Reläet ligger och väntar, kondensatorn får jag kolla på.
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 28 januari 2020, 21:27:01 »

Att kontroller startkondensatorn är enkelt om man känner för det och kan hantera en Ampermeter.
Plocka ut kondensatorn, anslut den till 230V växelspänning och mät strömmen.
C är 80 microfarad = (80x10 upphöjt till -6 Farad)
Resistansen X =1/(2 pi f C) 
X =1000000 /(2 x 3,14 x 50 x 80) = 39,8 ohm vid 50 Hz
Strömmen = 230/38,8 = 5,77 Amper kapasitiv ström.
Blir strömmen betydligt mindre är kondensatorn degraderad.
Observera det kan "spraka" till mycket när den anslutes till 230V, men helt normalt.
Mätes det på den byta kondensatorn är detta ett bra sätt att konstatera om detta var felet.
Skrivet av: EFM
« skrivet: 27 januari 2020, 22:42:45 »

Handlar nog om vilket temp du har i tanken när avfrostningen påbörjas. Hög temp= högt tryck i kylkretsen = trycket hinner inte sjunka lika lågt som vid lägre temp. Har man då ett dåligt startrelä eller startkondensator så kan det bli så här, är dom däremot ok så ska start efter 15 min aldrig vara ett problem under förutsättning att tryckutjämningen i kretsen beter som den ska, så att du efter 15 min inte har för högt tryck på högtrycksidan.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 27 januari 2020, 15:06:35 »

Verkar som jag snart måste byta reläet, eller göra något. Larm igen. I stället för varje dag tycks det komma var tredje dag. Kan man dra någon slutsats av det ?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 26 januari 2020, 11:30:45 »

Har du bytt startrelä och konding?
Nej. Tar en sak i taget.Det har ju blivit bättre.
Skrivet av: EFM
« skrivet: 26 januari 2020, 07:10:36 »

Har du bytt startrelä och konding?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 25 januari 2020, 09:42:45 »

Så var det dags igen. Ändrar tiden i 9.10 till 15 minuter. Det har absolut blivit bättre, från att varit minst en gång per dygn till 19/1 - 21/1 - 25/1.
Skrivet av: EFM
« skrivet: 22 januari 2020, 22:08:17 »

Vi får hoppas den sköter sig nu👍
Skrivet av: hplp
« skrivet: 22 januari 2020, 19:19:34 »

Extremt snabbt, beställde från JS 21/1 och så ligger det i lådan 22/1.
Rosas den som rosas bör.  tummenupp :)

Ja förresten, pumpen har skött sig.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 21 januari 2020, 10:43:15 »

Att få bort autoavfrostningenn är rätt väg, sen om det kommer funka nu ska jag låta va osagt men då vet man att den biten är ok. Det viktiga är att den står 5-10 min vid varje avfrostning, skulle helst va 10 men 5 får funka. Då blir det tryckutjämning mellan hög/lågtryckssida = kompressorn orkar starta. Extra viktigt när det är en sån liten maskin som sitter i 490.
Vaknade av tystnaden, larm igen. Jag ändrar tiden till 10 min. Så får jag se om det återkommer. Det kan ju varit ett befogat larm.
Startrelä är beställt. Tar en sak i taget, det är ju fraktfritt.
Skrivet av: EFM
« skrivet: 20 januari 2020, 14:20:44 »

Att få bort autoavfrostningenn är rätt väg, sen om det kommer funka nu ska jag låta va osagt men då vet man att den biten är ok. Det viktiga är att den står 5-10 min vid varje avfrostning, skulle helst va 10 men 5 får funka. Då blir det tryckutjämning mellan hög/lågtryckssida = kompressorn orkar starta. Extra viktigt när det är en sån liten maskin som sitter i 490.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 20 januari 2020, 13:01:08 »

9.14=15 betyder 15 timmars avfrostningsintervall, är ganska lång tid det. Jag har min på 3 Tim och 9.10 på 15min. Men snurrar den på nu så titta inte ens på den😅!!
Jag ignorerar den fullständigt nu tills den pockar på min uppmärksamhet. tummenupp

Fast i ärlighetens namn, det hade varit roligt att veta orsaken.  :-\
Enda förändringen jag gjort är ju faktiskt att jag kopplat bort slangarna.
Men för tidigt att ropa hej är det.
Skrivet av: EFM
« skrivet: 20 januari 2020, 12:52:30 »

9.14=15 betyder 15 timmars avfrostningsintervall, är ganska lång tid det. Jag har min på 3 Tim och 9.10 på 15min. Men snurrar den på nu så titta inte ens på den😅!!
Skrivet av: hplp
« skrivet: 20 januari 2020, 12:06:16 »

Nu har den gått felfritt i över ett dygn, vet inte varför, men hoppas den fortsätter med det.

Inställningarna i fabriksmenyn, ( som är lättare att komma in i nu än i början, faktiskt riktigt lätt ), är :
9.9 = 15
9.10 = 5
9.12 = 120
9.13 = 5
9.14 = 15
version är 2.35
Slangarna till dif-tryck-givaren fortfarande bortkopplade.
Och jag vågar så klart inte röra något nu när den tuffar på utan larm.  ???
Skrivet av: hplp
« skrivet: 19 januari 2020, 13:33:19 »

Hittar du inget över disk så beställ från JS energi. Eller sätt dit den konding du har om dom stämmer överens, den kan ju vara fullt frisk.
Jo, får beställa. Elektrolytkonding går ju att kolla med ett vanlig universalinstrument rätt enkelt.
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 19 januari 2020, 13:30:00 »

Kass kondensator brukar ge en brummande motor som inte orkar gå igång, ungefär som en 3-fas motor som tappat en fas. Men läget halvkass finns kanske, jag vet inte. dontknow
Om kondensatorn är "degraderad" skulle nog kompressormotorströmmen bli större än normalt.
Har mät på min vid ett tillfälle drog då 3,8Amp. under normala förhållande.
Kompressorn har (om jag minns rätt) ett klixon relä inbyggt och löser detta genererar detta motorskydd uppstart på grund av att GT6 värden inte blir som förväntade.
Skrivet av: EFM
« skrivet: 19 januari 2020, 13:15:42 »

Hittar du inget över disk så beställ från JS energi. Eller sätt dit den konding du har om dom stämmer överens, den kan ju vara fullt frisk.
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 19 januari 2020, 13:03:00 »

Hittade anledningen till temperaturfallet, innegivaren var bortkopplad. Återinsatt.

Då fattar jag, uppfattade det som om den var fysiskt bortkopplad.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 19 januari 2020, 12:51:38 »

Har en installerad givare tappat kontakten kommer ett felmeddelande om detta i displayen och röda diod lyser.

Har du provat med handkörning från service menyn 5..? Där går det att starta kompressorn manuellt.
Går man in i den menyn stannar allt utom fläkten och så kan man aktiver och avaktivera varige utgång för sig.
Du kan aktivera kompressor drift för att se om den gröna dioden som indikerar kompressordrift följer kompressorns "brummande". CPU kortet har två utgångar för detta en tänder dioden och den andra skall slå till kompressorreläet dessa utgångar följer vandra.
Så följer du vad som händer vid manuell kompressorstart kanske du får svaret på om några av start komponenterna bråkar.
När man lämnar denna meny åter går att till normal drift och glömmer man att återgå återgår den själv efter en tid.
(gäller för ver. 2.50)

Jo men rumsgivaren är extra och måste aktiveras. Tror den avaktiverades när jag återställde i fabriksnivå.
Felet visar sig bara 1-2 gånger per dygn, så det skulle vara som att vinna på lotteri om det visade sig vid en handkörning.
Startreläet vet jag kan jäklas men det brukar vara att kompressorn inte startar alls. Kass kondensator brukar ge en brummande motor som inte orkar gå igång, ungefär som en 3-fas motor som tappat en fas. Men läget halvkass finns kanske, jag vet inte. dontknow
Skrivet av: Larsmaja
« skrivet: 19 januari 2020, 11:06:23 »

Har en installerad givare tappat kontakten kommer ett felmeddelande om detta i displayen och röda diod lyser.

Har du provat med handkörning från service menyn 5..? Där går det att starta kompressorn manuellt.
Går man in i den menyn stannar allt utom fläkten och så kan man aktiver och avaktivera varige utgång för sig.
Du kan aktivera kompressor drift för att se om den gröna dioden som indikerar kompressordrift följer kompressorns "brummande". CPU kortet har två utgångar för detta en tänder dioden och den andra skall slå till kompressorreläet dessa utgångar följer vandra.
Så följer du vad som händer vid manuell kompressorstart kanske du får svaret på om några av start komponenterna bråkar.
När man lämnar denna meny återgår allt till normal drift och glömmer man att återgå återgår den själv efter en tid.
(gäller för ver. 2.50)
Skrivet av: hplp
« skrivet: 19 januari 2020, 10:27:19 »

Hittade anledningen till temperaturfallet, innegivaren var bortkopplad. Återinsatt.

Någon som vet var en privatperson kan handla startrelä och konding över disk i västra Skåne?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 19 januari 2020, 10:11:35 »

Det står autosvfrostning ändå, det gör det på min oxå. Ibland står det avfrostning... och ibland autoavfrostning. Det viktiga här är tiden den står still. Dunsen du hör är kompressorn som försöker starta, där har du problemet. Hur länge står den i avfostningsläget innan den försöker starta? Minst 10 min ska den stå beroende på i vilket driftsläge den va i när avfostningen började. Kolla så att 9.9 står på 15 min och öka på 9.14 till 15 min. Står den så länge och ändå inte orkar så är startkondensator samt startrelä det första jag skulle byta ut. Men klocka tiden först så man vet att den verkligen står tiden ut.
Men med behovsstyrd avfrostning borde den inte gått i det läget alls, eller?
Den där dunsen har jag hört förut fast sällan. Ska beställa relä och kondensator, det är förhållandevis billiga komponenter, så byter jag dem och kan sedan utesluta den felkällan. Känns inte 100 att använda reservkompessorns delar även om jag säkert vet att de var ok när jag skrotade den kylen för 8 år sedan.
Bygger tillbaka allt till ursprunget så jag ser om någon åtgärd förändrar något. Men ska kolla 9.9 och 9.14.
Något av mina användarinställningar måste ändrat sig när jag gjorde återställning i fabriksnivån, för här var bara 20 grader i morse och radiatorerna kalla, har inte hunnit kolla vad men misstänker knäckakurvan.
Skrivet av: EFM
« skrivet: 18 januari 2020, 23:34:39 »

Det står autosvfrostning ändå, det gör det på min oxå. Ibland står det avfrostning... och ibland autoavfrostning. Det viktiga här är tiden den står still. Dunsen du hör är kompressorn som försöker starta, där har du problemet. Hur länge står den i avfostningsläget innan den försöker starta? Minst 10 min ska den stå beroende på i vilket driftsläge den va i när avfostningen började. Kolla så att 9.9 står på 15 min och öka på 9.14 till 15 min. Står den så länge och ändå inte orkar så är startkondensator samt startrelä det första jag skulle byta ut. Men klocka tiden först så man vet att den verkligen står tiden ut.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 18 januari 2020, 23:11:14 »

Nu hände det igen, kompressorn stannade, jag vred på ratten, avfrostning stod det, väntade, och sen blinkade den rött, återställer, och en kort duns hörs, ungefär som den ville starta. Men i stället går den i viloläge, väntar igen, den blinkar rött igen, återställer och efter en stund går den igång.
Det känns som det har med avfrostning att göra. Men den borde inte gått i det läget då jag fabriksåterställt, den går på automatisk avfrostning nu med slangarna avkopplade, lika tryck på båda sidor kan väl inte generera avfrostning. Förra gången var det ju tidsinställd avfrostning.
Är det kanske styrkortet som strular?
Skrivet av: EFM
« skrivet: 18 januari 2020, 18:47:53 »

Om du gör fabriksåterställning i kundnivå så ändras alla inställningar där, tex kurva, finjustering. Om du sen loggar in i servicenivå och gör en återställning så ändras allt som du ändrat på den nivån osv. Skriv upp kurva, finjustering, varmvattentemp, kopplingdiffen (om du ändrat den) mm. Om du gör återställning på fabriksnivå kom då ihåg att logga in och ändra 9.14 och 9.10'för avfrostningen igen.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 18 januari 2020, 18:41:14 »

Fabriksåterställning gör du i dom 3 olika nivåerna, det ändrar alla inställningars om du gjort själv.
Även de som är gjorda i fabriksmenyn?
Ja den är bökig och trilskas men det ger en anledning till att ta en stor stark. Utan hade man gått bananas.
Ok, jag fattar, återställning i olika nivåer.
Jo, jag har korkat upp. ::)
Skrivet av: EFM
« skrivet: 18 januari 2020, 18:31:49 »

Fabriksåterställning gör du i dom 3 olika nivåerna, det ändrar alla inställningars om du gjort själv.
Skrivet av: EFM
« skrivet: 18 januari 2020, 18:29:16 »

 Vilken bökig jävla maskin du har😊. Nu kan man ju undra om det hände medan kompressorn va igång eller vid en ny uppstart. Jag skulle byta fläktkort samt startutrustningen till kompressorn, konding mm
Skrivet av: hplp
« skrivet: 18 januari 2020, 18:12:28 »

OM MAN SKULLE BYTA KORT, VILKET SKULLE VARA DET FÖRSTA? Oj , tryckte på fel knapp, blev stor text.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 18 januari 2020, 18:05:01 »

Nej, just 5.12 och hålla in vänsterknappen falerar, är kanske nåt vajsing där också då. Avfrostningstiden beroende av fäkthastighet då. Kan bli ett bekymmer då jag satt en 5-lägesbrytare på skåpet, anledning mindre kalluft in på vintern och billigare varmvatten till barnbarnens plaskdammar på sommaren, samt att jag kan stänga ventilationen helt vid katastrof, utan att stänga av värmen. Får hålla lite koll på hur ofta den avfrostar, det finns ju även LP att förlita sig på.
Slangarna ligger så klart säkert under fläkten.

Uppdaterar direkt, Larm motorskydd elpatron 4,9 kW. :-\
Funderar på en fabriksåterställning, vad ändras då?
Kompressorn vägrar starta, den har släkt ner. Fel, den startade nu.
Skrivet av: EFM
« skrivet: 18 januari 2020, 18:03:15 »

Ställ den på 3-4 Tim så funkar det oavsett vad du ställer brytaren på, en frånluftare  fryser inte på så hårt som tex en luft/vatten eller luft/luft gör. Hör av dig hur det går sen, tror det kommer fungera fint nu👍

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!