Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rego 637, schemastyrning, timtaxa och innegivaremanipulation?  (läst 1938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JLUN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en äldre BVP med rego-styrning. Jag har beställt en pluginhybrid och överväger att gå över till timbaserad taxa.

Jag kikade på Tibber som säljer en "innegivaremulator ngenic" som både ska styra innetemp och kunna styra VP att undvika de dyraste timmarna, men den är lite dyr i inköp tycker jag... för en såpass gammal pump (greenline HT från ca 2006 tror jag).

Jag har lite problem att vårt hus bara har utegivare, och vid varierande väderlek kring nollan eller blåst samt om vi eldar så får vi "överslängar" eller att den inte hänger med. Dvs det kan vara för varmt eller för kallt under någon dag innan det åter stabiliseras.

Det jag funderar på är om en innegivare kunde förbättra detta.

Min fortsättningstanke är om man skulle kunna köra innegivaren via en RPi eller Arduino som helt enkelt kan manipulera innegivaren till att ge en lite för låg eller för hög signal för att själv kunna både kompensera då man eldar lite mer eller om man temporärt vill öka eller minska temperaturen. Även viss tidsstyrning kunde göras via denna. Rego-interfacet är för komplicerat för att hela familjen ska kunna pilla på det.

Men visst har Rego en tidsstyrning för nattsänkning? Med timdebitering är det snarare en morgonsänkning man skulle vilja åt för att undvika de dyraste timmarna, samt att man skulle vilja skapa extra varmvatten på natten, innan timtaxan går upp, så att man har det redo på morgonen. Finns ju en manuell "extra vatten", men går den att schemalägga?

Vet att det finns mer avancerade loggprogram som går på serieinterfacet, men känner att jag inte vill så djupt, utan skapa en enkel lösning för ett par hundralappar som kan undvika de dyra timmarna samt erbjuda ett interface för familjen att temporärt öka eller minska värmen.

Många funderingar och frågor. Kanske har någon redan knåpat ihop en enkel styrning för detta?

Gustav H

  • Gäst
Gustav H
SV: Rego 637, schemastyrning, timtaxa och innegivaremanipulation?
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2022, 23:08:29 »
Har du hittat någon lösning?

Har liknande scenario, styr på utetemperatur och har inga innegivare. IVT greenline HE, det är samma styrsystem?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 608
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!