Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm hög retur ivt compact.  (läst 2209 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andy81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Larm hög retur ivt compact.
« skrivet: 28 januari 2017, 17:28:21 »
Hej.  Här är mÃ¥nga kunniga personer pÃ¥ detta forum sÃ¥ jag hoppas att nÃ¥gon kan hjälpa mig. 
Har en Vit combi compact  panna med en optima 500 utedel.  Allt är frÃ¥n 01 sÃ¥ det är gamla grejer.  Jag har problem med att pannan larmar för hög retur.  Det i sig självt kan säkert ha mÃ¥nga orsaker ska prova att höja hastighet pÃ¥ cirkulationspumpen och ställa ner kurvan lite.
Det stora problemet är att den slÃ¥r inte ifrÃ¥n larmet när temperaturen i systemet sjunker utan värmen i huset dalar och när man börjar frysa och gÃ¥r ner i källaren sÃ¥ är pumpen avstängd och alla kretsar kalla.  MÃ¥ste starta om pumpen för att fÃ¥ bort larm men till och med dÃ¥ när allt är kallt sÃ¥ larmar den direkt igen.  Har ett gammalt styrsystem cl300 sÃ¥ det finns ingenstans att avläsa vad givaren för returen visar om det skulle vara nÃ¥got fel pÃ¥ den,  normalt ska den ju inte kunna fastna i larmläget utan börja värma sÃ¥ fort returen har svalnat nÃ¥gra grader.  NÃ¥gon som kan ge mig tips vad jag kan gÃ¥ pÃ¥?

Tack pÃ¥ förhand.  Mvh Andreas

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm hög retur ivt compact.
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2017, 11:34:09 »
Temperaturgivare med linkande arbetsområden bör vara av samma typ. Fram och returgivare och framledning på radiatorkretsen. Resistansmät och jämför värdena.
Ännu bättre om du kan hitta uppgift om vilken typ det är. Då kan man direkt se om värdet avviker.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Larm hög retur ivt compact.
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2017, 16:48:39 »
Alla givare är av samma typ så vitt jag vet, kolla tabellen på sid 34:
http://vpwiki.org/images/4/40/Manual_Optima_sv_8.3_290516.pdf
Lossa returgivarens anslutningar på styrkortet och mät resistansen.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Andy81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm hög retur ivt compact.
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2017, 19:39:02 »
Tror att givare pÃ¥ returen fungerar som den ska.  Bröt strömmen och startade om pannan och nu har den fungerat som vanligt ett dygn.  Det som gör mig lite nervös är varför pannan fastnade i larmläge? När returen hade sänkts nÃ¥gra grader skulle den ju börja producera värme igen.  Inte stÃ¥ och larma tills man startar om den. Vet nÃ¥gon vad som styr kvittering av larmet? Är det styrningen pÃ¥ pannan som tydligen inte gÃ¥r att fÃ¥ tag pÃ¥ länge.  Mvh Andreas

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Larm hög retur ivt compact.
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2017, 21:52:17 »
Gick det att få igång den med återställningsknappen eller var du tvungen att bryta strömmen? Det låter ju som styrningen låst sig.
Det är styrkortet CL300 som sedan länge har utgått som styr detta.
Händer det ofta?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Andy81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm hög retur ivt compact.
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2017, 21:13:04 »
Hej tack för svar.  Jag fick bryta strömmen 2 ggr innan larmlampan slocknade.  Sen gick pumpen igÃ¥ng och har gÃ¥tt fint sedan dess.  Första gÃ¥ngen det hände men man är lite orolig för fortsättning.  Är det vanligt att styrningen ger upp?  Finns det nÃ¥got att göra eller mÃ¥ste man byta anläggningen dÃ¥ det inte finns delar länge?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Larm hög retur ivt compact.
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2017, 08:28:28 »
Det låter ju som styrningen låst sig och behövde omstart, håll tummarna.
Att byta till modernare styrning kostar säkert mer än anläggningen är värd. Om man har tur kanske man kan hitta styrkort från skrotad pump.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larm hög retur ivt compact.
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2017, 08:03:55 »
Det kan vara krÃ¥nglande växelventil, om den fastnar i VV-läget sÃ¥ kommer den larma pÃ¥ hög retur pÃ¥ detta sättet.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!