Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjäp min golvvärme funkar inte  (läst 2742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gangalo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hjäp min golvvärme funkar inte
« skrivet: 30 augusti 2010, 21:02:55 »
Hej,
Jag har byggt ut huset och dessutom skaffat pool. Gamla huset värms med en Thermia diplomat för radiatorer och varmvatten. Ny delen och poolen har ocksÃ¥ en Thermia med poolstyrning. Poolen är varm men nu när det börjar bli kyligt verkar inte golvvärmen gÃ¥ igÃ¥ng? intergral stÃ¥r det 100+ pÃ¥ och  pÃ¥ panelen stÃ¥r det bara inget behov av värme. Jag har ingen rumsgivare sÃ¥ hur fattar pumpen att den skall köra igÃ¥ng lite golvvärme?

Nån som har något tips?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjäp min golvvärme funkar inte
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2010, 21:12:19 »
Driftläge ska vara "AUTO"
Sen får du läsa av lite värden och skriva ner här som t ex KURVA, MIN och MAX samt VÄRMESTOPP. Läs även av temperaturer på UTE och FRAMLEDNING samt inställningen på RUM. (Tror jag fick med allt nu?)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gangalo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hjäp min golvvärme funkar inte
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2010, 21:37:47 »
Driftläge är auto
Kurva 30
Min 10
Max 55
Värmestopp 17
Ute 9
Framledning 30
Returledning 30
Rum 20
Integral 100+

Utloggad gangalo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hjäp min golvvärme funkar inte
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2010, 21:48:41 »
Vid närmare studier av rörvirrvarret så tror jag att jag har hittat problemet men inte lösningen. Poolstyrningen slår nog inte över till golvvärmen. 30 grader stämmer rätt bra på pooltemperaturen. Skall inte poolstyrningen gå över till golvslingan om den behöver värma polen?
Som sagl har jag ingen lösning på problemet.

Roland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjäp min golvvärme funkar inte
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2010, 22:10:29 »
Jo, du har nog rätt i detta. Kan du testa att stänga av/på poolvärmningen och se om växelventilen byter till värmesystemet när poolvärmen stängs av? Kanske har växelventilen fastnat?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gangalo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hjäp min golvvärme funkar inte
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2010, 22:35:20 »
Kollade just det. Växelventilen ändrar inte läge. Plockade bort den och vred manuellt och då började returledning och integral sjunka. Nog felkopplat någonstans. Har inte kört golvvärme sen poolstyrningen blev installerat. Vet någon hur den skall vara inkopplad elektriskt?

Roland

Utloggad gangalo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hjäp min golvvärme funkar inte
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2010, 08:44:43 »
Tror att jag har lösningen. Växelventilen var felvänd. Tror att den extrainkallade montören såg det i efterhand och skiftade 2 kablar till ventilmotorn vilket iofs. gör att poolen funkar men den kommer inte att växla till golv.

R

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjäp min golvvärme funkar inte
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2010, 12:42:07 »
Tror att jag har lösningen. Växelventilen var felvänd. Tror att den extrainkallade montören såg det i efterhand och skiftade 2 kablar till ventilmotorn vilket iofs. gör att poolen funkar men den kommer inte att växla till golv.

R

Där ser man, bravo att du hittade felet. Så då blir det att ta hem installatören för att göra rätt, eller fixar du det själv?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gangalo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hjäp min golvvärme funkar inte
« Svar #8 skrivet: 31 augusti 2010, 20:04:54 »
Installatörn fick komma. Visade sej att det var 3 fel av 3 möjliga. Växelventilen felvänd, motorn på växelventilen felvänd samt elen kopplad på fel ställe. Nu funkar det i alla fall.
Men då har jag nästa fråga. Vad är lämplig kurva att börja med? Jag har bara golvvärme och inga radiatorer.

R

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjäp min golvvärme funkar inte
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2010, 21:30:51 »
Prova med kurva 25, men ställ upp alla golvvärmetermostater till max till att börja med, och justera innetemp på kurvan. Sen bör du ställa in MAX till 40.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjäp min golvvärme funkar inte
« Svar #10 skrivet: 31 augusti 2010, 21:42:37 »
Eller sÃ¥ gÃ¥r du in i service menyn och väljer G   som i golvärme inställningar.
 *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!