Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla: Planering  (läst 657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jayal1972

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frikyla: Planering
« skrivet: 27 september 2023, 18:24:09 »
Hej alla monsterdiggare.
Tänkte höra om eran expertis om det är något jag missat på bifogad ritning.


1. Värmeslingan till den "varma" växlaren.
- Behöver jag en backventil där?

2. Kylslingan (kollektor slingan) till den "kalla" växlaren.
- Behöver jag en backventil där?

Inkopplingen sitter efter filter/påfyllningskopplet som jag först tänkte använda men efter senare eftertanke bortser från detta då jag inte vill störa brinekretsen 28mm koppar så nu kommer jag använda:

- 2 st T-Rör R32 (Inkommande Utgående till/från växlare EFTER filter/påfyllnadskopplet.
(Behöver jag avstängningsventiler för att tvinga flödet genom växlaren?).
- Bypass monteras i mitten av 2 T-rör som bildar ett "H" och nederdelen av "H" eller T-rören är inkommande/utgående till växlare.
- Är (den extra) köldbärar pumpen korrekt monterad, före eller efter växlaren i denna lilla slinga med en bypass?
- Expansionskärl: Spelar det någon roll om det installeras för eller efter konvektorslingans pump. Det ska väl inte spela ngn roll: slutet system = ingen betydelse vart expansionskärlet sitter...
« Senast ändrad: 27 september 2023, 22:02:56 av jayal1972 »

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla: Planering
« Svar #1 skrivet: 28 september 2023, 17:23:29 »
Har lite svårt att tolka diagrammet, men några saker sticker ut.

Är det två-rörsanslutningar till konvektorn? Du kan klara dig på en växlare om du kan frikoppla värmeslingan som går till konvektorn och separera den i en separat krets. Räcker med ett rör och kulventil mellan framledning och retur till konvektorn. Sen två kulventiler på fram--och returledning. Om du alltid lämnar en av dessa öppen, behöver du inte ens ett extra expansionskärl. Du behöver heller inte köra cirkulationspumpen på varma sidan när du gör värme, då den ordinarie pumpen förmodligen räcker till.

Kopplar du på flera konvektorer vill du inte seriekoppla dem, utan parallellkoppla dem. Annars får du ingen kyla på efterföljande konvektorer när alla är igång.

Jag hade haft cirkulationspumpen efter växlare (brinesidan) som du ritat för då är vätskan något varmare än om den sitter på andra sidan. Alltså lite mindre kondens.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad jayal1972

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla: Planering
« Svar #2 skrivet: 28 september 2023, 18:51:28 »
Hej och stort tack för ditt svar!!!
Ber om ursäkt att diagrammet är lite otydligt .-) (work in progress :-)

"Är det två-rörsanslutningar till konvektorn?"
- Förlåt för ritningen, ja, det är två-rör anslutning.
FYI: Det markerade Gula (värme=vv) och Gröna (kyla = brine) "flödet" från/till växlarna blir "SAMMA" rör. (Efter den rosa rektangeln med de två oranga strecken i). De körs inte samtidigt, kyla eller värme.
Inom den rosa rektangeln ska det vara kulventiler och T-rör så att man kan välja kyla/värme.

"Du kan klara dig på en växlare om du kan frikoppla värmeslingan som går till konvektorn och separera den i en separat krets. Räcker med ett rör och kulventil mellan framledning och retur till konvektorn. Sen två kulventiler på fram--och returledning. Om du alltid lämnar en av dessa öppen, behöver du inte ens ett extra expansionskärl. Du behöver heller inte köra cirkulationspumpen på varma sidan när du gör värme, då den ordinarie pumpen förmodligen räcker till.
"
- Om jag förstår dig rätt :-) Ville undvika brine i konvektorslingan så köpte två växlare.
- Tyvärr så kan jag i min VP inte styra brine/kollektorpumpen (hittar ingen sådan inställning).
- Enligt manualen finns det en ritning för att koppla pump för VV. Hittar ingen inställning för att tvinga VV utan det blir då per schema. Går att lösa med ett relä kopplat till pumpen istället.
- Lösningen blev att installera 1 pump för VV. 1 pump för brine/kollektor och 1 pump för konvektor. Dessa kan styras av/på via relä.

- Rosa markerade området med de oranga strecken är in och utgående flöde till konvektorn. Hade tänkt sätta T-Rör med kulventiler där för att kunna styra flödet (varmt eller kallt). Dock så har jag redan ventiler på växlarna (för avstängning vid rengöring) så jag kommer få dubbla avstängningar.

"
Kopplar du på flera konvektorer vill du inte seriekoppla dem, utan parallellkoppla dem. Annars får du ingen kyla på efterföljande konvektorer när alla är igång.
"
- Vilken ventil eller dylikt skulle jag lösa detta med? Eller behöver jag flera rör? (har tyvärr inte plats). Till / Från den stora konvektorn på loftet går det Universal PEX Extra A25. Jag kan dela där till de kommande andra konvektorerna men hur gör jag det praktiskt?

"
Jag hade haft cirkulationspumpen efter växlare (brinesidan) som du ritat för då är vätskan något varmare än om den sitter på andra sidan. Alltså lite mindre kondens.
"
- Stort tack, menar du före eller efter (den sitter efter växlaren på brine sidan dvs den blåa brine slingan).
- Jag tror du menar den gröna konvektor slingan med den röd markerade pumpen?

Ja vet lite slarvigt ritat :-)
Tack, Med vänlig hälsning, Joakim
« Senast ändrad: 28 september 2023, 18:57:27 av jayal1972 »

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Frikyla: Planering
« Svar #3 skrivet: 28 september 2023, 21:59:27 »
 Hej  onödigt komplex anläggning ...
Jag tror att du förlorar mycket pÃ¥ att använda värmeväxlare .Frikyla är inte sÃ¥ effektivt .Om du vill kyla och värma i samma konvektorer finns det flera fabrikat som säljer konvektorer med 4 rör. TvÃ¥ som gÃ¥r till den stora  radiatorn för kyla och tvÃ¥  för varmvatten.  Värmen fÃ¥r mindre plats men kompenseras av fläkten och den betydligt högre ingÃ¥ngtempen jmf med brinetemp.
Om du bygger sÃ¥ sÃ¥ blir det enklare  och ger högre effekt . Jag har en magnetventil som är normally closed  (NC)när man inte vill ha kyla sÃ¥ att den starka bergvämepumpen inte tvingar flöde genom kylans rör pÃ¥ vintern.

Jag har valt bara kyla och Fricos största konvektor för väggmontage SL1000  som är OEM  av den Italienska tillverkaren https://www.innovaenergie.com/en/products/fancoils. i början pÃ¥ säsongen har jag 4/8 C, I slutet av kylsäsongen kan det vara 10 C pÃ¥ inkommande ur berget- lägg pÃ¥ nÃ¥gra graders  förlust i värmeväxlare. Hos mig är det ofta 12-C ned till berget vlket beror pÃ¥ hÃ¥lets stora tröghet. DVS även under gynnsamma förhÃ¥llanden behövs "överdimensionerade konvektorer inte minst för att hÃ¥lla nere fläktvarvtal och ljud.


Innovas styrning finns inbyggd i konvektorerna  sÃ¥ att du kan starta pump , fläkt och ev magnetventil direkt ifrÃ¥n konvektorn dvs  du behöver inte in i bergvärmepumpen.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad jayal1972

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla: Planering
« Svar #4 skrivet: 29 september 2023, 11:24:27 »
Stort tack för eran hjälp med återkoppling, tankar och ideer! Ovärderligt! Med vänlig hälsning, Joakim

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!