Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vill sänka värmen, hur gör jag:)  (läst 28561 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #30 skrivet: 10 maj 2015, 07:19:41 »
Men nu är det inte bara 100 kWh/år heller, så det blir nog både två och tre droppar i havet. Men inte är väl du nöjd med att din värmepump producerar värme när du redan har övertemp, bara för att industrin slösar med energi.

Eftersom du har en frekvensstyrd Nibe sÃ¥ passar jag pÃ¥ att frÃ¥ga om du upplevt att värmen är ojämn eller att du har flödesljud i distributionssystemet? Jag kan inte förstÃ¥ hur en varvtalsstyrd kompressor med en deltaT cirkulationspump kan fungera optimalt, annat än när den gÃ¥r mot en arbetstank.  dontknow

Utloggad dreaaamer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Go big or go home! / Elektriker
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #31 skrivet: 11 maj 2015, 22:54:16 »
Men nu är det inte bara 100 kWh/år heller, så det blir nog både två och tre droppar i havet. Men inte är väl du nöjd med att din värmepump producerar värme när du redan har övertemp, bara för att industrin slösar med energi.

Eftersom du har en frekvensstyrd Nibe sÃ¥ passar jag pÃ¥ att frÃ¥ga om du upplevt att värmen är ojämn eller att du har flödesljud i distributionssystemet? Jag kan inte förstÃ¥ hur en varvtalsstyrd kompressor med en deltaT cirkulationspump kan fungera optimalt, annat än när den gÃ¥r mot en arbetstank.  dontknow

Upplever inomhustempraturen som väldigt jämn när man kollar loggarna så diffar den ca 0,5grader om man inte hållt på och vädrat eller att man haft solinstrålning vilket har lett till övertemp med några grader men då går inte värmepumpen heller för rumstempgivaren sänker beräknad framledning. Det har sparat in många många drifttimmar mot att köra rakt mot kurvan med endast utegivare.

Har inte heller haft nå missljud i mitt system men då har jag också två rörsystem med 1" rör och stora radiatorer.
NIBE F1255 markvärme 770meter slang kombinerat med frikyla, får se om det fungerar med markkollektor

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #32 skrivet: 12 maj 2015, 05:41:42 »
Det var lite märkligt att inte utegivaren verkar ha någon funktion. ;)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad dreaaamer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Go big or go home! / Elektriker
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #33 skrivet: 12 maj 2015, 10:27:56 »
Det var lite märkligt att inte utegivaren verkar ha någon funktion. ;)

absolut inte så jag menar, den sköter den största regleringen sen finjusterar rumstempgivaren
NIBE F1255 markvärme 770meter slang kombinerat med frikyla, får se om det fungerar med markkollektor

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #34 skrivet: 14 maj 2015, 11:01:08 »
Upplever inomhustempraturen som väldigt jämn när man kollar loggarna

Med "jämn" menar jag mellan rummen i huset. Jag är fundersam hur en värmepump med deltaT-styrd cirkulationspump kan ge optimal komfort i ett distributionssystem. Är det så att den reglerar flödet hela tiden för deltaT 7°, så blir flödet allt mellan 0,13 l/s till 0,54 l/s.

Ja, delar du flödet på två 1"-rörsystem, så är det nog inga problem vid högt flöde. Nu kanske den aldrig går på 16 kW, men jag är förvånad om det fungerar bra vid min-effekt. Kör du mot en arbetstank? Antar att arbetstank är ett måste, med den typen av reglering.

Delge oss gärna loggfiler för ett dygn denna vecka.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #35 skrivet: 14 maj 2015, 12:34:40 »
Vet inte hur 1255 funkar men på 1245 med auto cp så håller vp lägre delta vid varmare ute temp och 7 graders delta vid dut jag har angivit dut till +10 (tror jag) så min vp håller delta 7 grader hela tiden men jag har ju tank så flödet går enbart över vp. Tror man även kan ange min/max hastighet på cp men då blir ju deltat troligtvis fel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #36 skrivet: 14 maj 2015, 18:19:38 »
Vid varmare utetemp så är framledningen lägre samt köldbäraren varmare, vilket innebär att kompressorn avger högre effekt. Är dessutom deltaT lägre, så känns det som ytterligare som en brist i Nibes reglering.

Tidigare kollade jag i 1255:ans manual, men hittade inget om min/max-hastighet på cirkulationspumpen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #37 skrivet: 14 maj 2015, 19:36:41 »
På sid 56 står det att man kan ställa in högsta tillåtna hastighet på varma cp minsta hastighet verkar inte gå att ställa men kan ju vara så att den inte går lägre än inställd hastighet i vänteläge.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #38 skrivet: 28 maj 2015, 05:18:21 »
Jag menar att ärvärdet passerar börvärdet, och ytterligare 2° för att nå starttemp. Att passeringen sker från det att ärvärdet är positiv till dess att starttempen är negativ, trodde jag faktiskt du förstod.
Hysteresen är 4° efter 20 minuter d.v.s. 2° under börvärdet startar kompressorn. Kopplingsdifferensen smalnar av med tid d.v.s. den startar med 25° och smalnar av till 4° efter 20 minuter som fabriksvärde. Alla presenterade värden kan justeras.

Gradminuterregleringens fiktiva underskott som rumsgivaren skapar, är en belastning vid undertemp d.v.s. finns ett underskott på 1200 gradminuter och tillskottstart är satt till 1300, så kan 600 gradminuter vara fiktiva skapade av rumsgivaren. Låt säga att underskottet är skapad på måndagen och utetempen steg på kvällen vilket bidrog till att framledningen steg till det nya börvärdet. Vid det tillfället räknas inga gradminuter, varken plus eller minus. Rumstemperaturen steg ytterligare till börvärdet under tisdagen och även utetempen blev varmare. Framledningen fick ett nytt börvärde som är under ärvärdet, och gradminutrarna kan betas av. Nu måste även de fiktiva 600 gradminutrarna produceras, som inte har med husets värmebalans att göra. Eftersom rumstempen redan är på börvärdet, så känns det lite onödigt. Kan bli övertemp.
Håller nog inte med dig där,Om du får ett värmeunderskott på 1200 gradminuter så är det fel på pumpen eller el-patron avstängd.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #39 skrivet: 28 maj 2015, 17:03:25 »
Du tror inte att startvärdet för tillskott är ändrat?   Sc:,h

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #40 skrivet: 28 maj 2015, 18:46:38 »
Du tror inte att startvärdet för tillskott är ändrat?   Sc:,h
Varför skulle man göra den lösningen?Och nu är det väl sällan man underdimensionerar utan mer tvärtom om man nu vill slippa tillskott.Och dom äldre pumparna har ju maxbegränsingar på A2 satt till 760.Även om ändrar A2 till 1200 så kommer tiden för värmekörningen att falla ut och tillskottet gå in.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #41 skrivet: 28 maj 2015, 18:59:05 »
Varför skulle man göra den lösningen?

För att kompressorn ska få möjlighet att ensam fixa komfort.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #42 skrivet: 28 maj 2015, 19:13:22 »
För att kompressorn ska få möjlighet att ensam fixa komfort.
Jo men ända ner till 1200 är väl lite väl häftigt.Jag har inte sett någon som ligger så långt ner om det inte har varit något fel.Har för mig att en del nibe pumpar kan man ställa ner till 2500 om jag inte sett fel men ska man räkna hem det vid värmeunderskott pratar vi nog inte om 1dag.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #43 skrivet: 28 maj 2015, 19:17:39 »
Har för mig att man kan ställa ned till -1999 på Nibe 1245 men har man blockerat eltillskott så stannar räknaren på det Gm värde där elpatron skulle gått i om den varit tillåten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vill sänka värmen, hur gör jag:)
« Svar #44 skrivet: 29 maj 2015, 05:29:12 »
Jag har inte sett någon som ligger så långt ner

Jag kan inte se att det enda du ser ska ses som en standard.  ^-^

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!