Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...  (läst 9110 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #15 skrivet: 14 juli 2015, 11:00:31 »
Jag tror fortfarande på kontaktorn, problemet verkar ju slutat sen du gjorde ren den?

Antingen kan du köra på tills den löser ut igen och kolla om kontaktorn blivit sotig?
Eller byta ut den, vilket jag skulle gjort, det känns ju inte så bra i vilket fall det blir sotigt där.
Nästa gång kanske den börjar brinna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #16 skrivet: 03 augusti 2015, 14:39:10 »
Nytt "tjuvstopp", denna gång också i samband med, eller efter backspolning av sandfiltret, värmepumpen har troligen löst ut på drifpressostat i samband med att jag stängde av flödet till poolen.
Senare på eftermiddan så kommer en av våra besökare ut från duschen och säger att vattnet är kallt - skall det verkligen inte räcka längre än ett par minuter...
Vattentemp 22 grader när jag kollar i displayen, jordfelsbrytaren har INTE löst ut, ej heller motorskyddet.
Larmlampan blinkar, men det står inget meddelande i displayen.
Hittar inga hänvisningar till fel som kan uppstå som gör att larmlampan skall blinka UTAN att det finns ett meddelande i displayen, men detkanske det kan?
Startar om maskinen, och allt fungerar som det ska.

Kan den ha löst på HP-pressostaten, men larmet har uteblivit?

Inga säkringar bytta i samband med detta fel heller.

 dontknow dontknow dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #17 skrivet: 07 augusti 2015, 16:24:01 »
Dags att byta kanske? Testa offerttjänsten här pÃ¥ sidan.  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen löste ut jordfelsbrytaren...
« Svar #18 skrivet: 07 augusti 2015, 17:22:00 »
HEHE, jag får då och då fina erbjudanden från olika leverantörer, så jag tror inte att jag behöver använda offerttjänsten, men om jag nappar på någt erbjudande så kommer jag att redovisa exakt vad jag betalar, och jag kommer dessutom att använda testresultaten offentligt för alla som vill se, oavsett resultatet - som vanligt kommer jag att köra med öppna kort, och den tillverkare som (eventuellt) säljer till mig kommer att vara medveten om att de kan få både positiv och negativ kritik.

Som ni förstår så har jag genom åren blivit erbjuden att köpa billigt, mot att jag "lär mig produkterna".
Jag har hittills inte känt något behov då min nuvarande pump fungerar bra (peppar peppar) men när det blir dags kanske det blir annorlunda, vem vet.
Oavsett vilket så kommer affären att redovisas öppet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!