Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med dimensionering värme + frikyla  (läst 5417 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjoho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Hjälp med dimensionering värme + frikyla
« skrivet: 16 maj 2010, 17:18:43 »
Hejsan !

Undrar fall ni proffs här pÃ¥ forumet skulle kunna hjälpa mig med en uträkning pÃ¥ borrhÃ¥l och lämplig storlek pÃ¥ pump. Jag har fÃ¥tt in nÃ¥gra offerter som ligger mellan 130m - 210m i djup pÃ¥ hÃ¥let och mellan 8kw - 12kw i storlek pÃ¥ värmepump. Thermia, IVT och Bosch.  Blir ju helt tokig när man själv, som inte kan nÃ¥nting om detta ska försöka välja och alla argumenterar för att just deras bedömning är den rätta :).

Huset är på 260kvm inkl garaget, 1-plans med källare 110kvm + 110kvm + 40kvm garage. Vattenburen 1 rörs system med radiatorer i alla rum och garage. Vevex värmeväxlare på vinden och isolerglas i alla rummen. Ligger även 5cm isolering under hela källar golvet, ca 20cm på vinden.

Garaget är väll tanken att egentligen aldrig värma upp mer än till att hålla frostfritt eller max 10grader.
Huset ligger i Varnhem som ligger mellan Skara och Skövde.

Då vi flyttade in för inte så länge sedan så har vi inte hunnit skaffa oss nån egen bra erfarenhet om hur pass mycket det går åt för att driva huset med värme + vatten. Eldat med dålig ved i en gammal kombi olje-panna så svårt att få nån uppfattning därifrån. Men då tidigare ägaren uppgivit att hon enbart kört med elpatron själv sen 5-6 år tillbaka så kollade jag med nätägaren och fick fram tidigare elförbrukning.
Den låg i snitt på ca 26.000kwh med hushållsel, lite mer nått år och lite mindre nått annat. Kollade från 2005 och framåt.
El-patronen hade inte räckt till riktigt för att ge både varmvatten och värme när det var runt 20 minus eller mer ute, då hade hon eldat i öppna spisen.

Sen är det frikylan som låter riktigt skönt att kunna ha. Skulle ni kunna hjälpa till att dimensionera den och ge lite tips och råd hur man bäst placerar fläktkonvektorerna.

Bifogar en bild på planlösningen så kan ni få en bild av hur det ser ut.



Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
SV: Hjälp med dimensionering värme + frikyla
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2010, 20:19:32 »
Antagligen så kommer ditt varmvattenbehov och husets energibehov att var större än föregående ägares eftersom jag fått känslan av att det var en kvinnlig pensionär eller? Har du någon uppfattning om hur varmt förra ägaren hade inne, i källaren, garaget osv?

När är huset byggt eller ombyggt? (Isolering och radiatorsystem)?

Du skriver "radiatorer i alla rum". Är det stora tjocka kamrörsradiatorer (veckade av äldre typ så att säga) eller platta släta med bara en "panel"? Hur många radiatorer är det på dom olika våningarna?

Hur många är ni i familjen? Dusch/bad vanor eller planerade bubbelbadkar?

Vill du ha en anläggning som drar väldigt lite el eller tycker du det är ok med lite tillsatsel när det är som kallast?

Planerar ni att bo kvar en längre tid säg mer än 5 år i alla fall?

« Senast ändrad: 16 maj 2010, 20:23:34 av skogstomten »
Skogstomten

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med dimensionering värme + frikyla
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2010, 21:55:22 »
Mellan tumme och pekfinger så tror jag på ca 10 kW VP och ca 180 m aktivt borrhål.

Har du FTX så kan du sätta en kanalkylare i tilluften för bästa spridning av kyla. 5-6 kW kyleffekt ska väl räcka till?
« Senast ändrad: 16 maj 2010, 21:58:19 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tjoho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med dimensionering värme + frikyla
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2010, 23:04:21 »
Helt rätt med pensionär, nästan ivarjefall men hade 2 ungdomar i huset också som är byggt 1980 och i tegel.
Elementen är platta och med dubbla paneler, alla termostater och packboxar är bytta och funkar nu som dom ska vilket inte knappt nån gjorde när vi flytta in.
8 radiatorer på övervåning varav bara 1 av dom är med enkel panel dom andra är som sagt dubbla. 7 i källaren och 2 i garaget alla dom är enkla paneler.
Har svårt att få fram uppgifter från tidigare ägaren så har ingen aning om vilken temperatur dom hade. Dock hade barnen rum i källaren så förmodligen hade dom inte stängt av värmen där.
Dock funkade knappt nån termostat och väldigt många av termostatventilerna hängt sig. Fick egentligen inga bra svar på dom frågorna ang uppvärmningen mer än just att dom aldrig frusit men att det inte räckte till riktigt när det blev väldigt kallt.

Inte sÃ¥ bra koll pÃ¥ isoleringen mer än att det ligger runt 20cm pÃ¥ vinden och ca 5 cm under hela golvet i källaren, sen i bjälklaget mellan vÃ¥ningsplanen. Men har haft en framledning nu när jag eldat pÃ¥ runt 45-50 grader till elementen när jag eldar upp pannan och vridit ner termostaterna väldigt mycket dÃ¥ temperaturen pÃ¥ övervÃ¥ningen är runt 24-25 grader och sjunker till 20-21 efter nÃ¥ndag. Har inte justerat in dom än riktigt men svÃ¥rt när man inte behöver elda för mer än varmvattnet ca varannan dag än för att det känns kall pÃ¥ övervÃ¥ningen. Källaren är ganska sval, runt 19 grader och hÃ¥ller sig runt det.  I energi deklarationen frÃ¥n Boverket som gjordes i samband med försäljningen sÃ¥ stÃ¥r det att huset ligger pÃ¥ 96kwh/m2 per Ã¥r och att tätningslisterna runt nÃ¥gra av fönstren är dÃ¥liga och termostaterna behöver Ã¥tgärdas.

Värmeväxlaren är en Skänninge VEVEX - SVX från 1980. Funkar den också med kanalkylare ? Den tar luft från badrummen samt tvättstuga och kök och skickar ut luft till dom andra rummen.
Funkar frikyla så att man tar inloppet från borrhålet och leder det innan det kommer in i pumpen via speciella fläktradiatorer ? Om man inte kan ha det i ventilationen kan man då ha såna som sitter i taket ?
Svårt att placera i golvnivå. Fick med ett reklamblad om Thermia fläktkonvektor Aermec UL nämligen och verkar väldigt skrymmande att ha såna att placera ut och dra rör till.



Edit: Pga stavfel :)
« Senast ändrad: 16 maj 2010, 23:15:22 av tjoho »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med dimensionering värme + frikyla
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2010, 09:45:45 »
Jag tror det ska gå att kyla tilluften i din FTX. Annars finns tak-konvektorer.
Den här modellen är kanske ett alternativ?

http://www.kinnan.se/Default.aspx?tabid=87
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tjoho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med dimensionering värme + frikyla
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2010, 13:13:29 »
Glömde förresten att svara på om vi tänkt bo kvar, planen är att göra det så satsa långsiktigt är målet. 4 st i hushållet 2vuxna + 2 små barn. Ang elförbrukningen så vill man ju absolut ha så låg som möjligt. El är ju inte gratis och billigare ser det väll inte ut att bli heller inom överskådlig tid. Är förresten SVX samma som FTX ? Dom från kinnan såg riktigt bra ut. Kan man dra upp rör till vinden och sen fördela ut det till såna takkonvektorer ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med dimensionering värme + frikyla
« Svar #6 skrivet: 17 maj 2010, 15:44:50 »
Vevex svx ska vara en från/tilluft värmeväxlare (FTX). Det man gör med frikyla är att dra ledningar med brine upp till konvektorn på vinden. Konvektorn tar sen luft från rummet och den där Skystar kan man också mata med tilluft från din Vevex. Den kan även skicka kyld luft till 2 angränsande rum.

Jag tror du ska kontakta en ventilationskille som får kolla hemma hos dig och ge ett förslag på hur du lämpligast kyler ditt hus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tjoho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med dimensionering värme + frikyla
« Svar #7 skrivet: 17 maj 2010, 20:40:21 »
Mjo dom där Skystar sÃ¥g riktigt bra ut.  FÃ¥r kolla vidare pÃ¥ det när man har bestämt vilken offert man ska välja.

VP ORAKLET har du möjlighet att prova göra en uträkning på huset ?.. Läste lite andra trådar och som jag förstått så hade du tillgång till uträkningsprogram ?

Utloggad skogstomten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dubbelt sÃ¥ bra finns inte (när man ska vara nöjd)
SV: Hjälp med dimensionering värme + frikyla
« Svar #8 skrivet: 18 maj 2010, 08:35:50 »
Låter som din familj kommer att förbruka mer energi än förra ägarna.

Dessutom planerar ni att bo kvar långsiktigt och vill dessutom ha minimal elförbrukning med tanke på framtida elpriser osv.

Enda orosmolnet är att ditt värmesystem är gjort på 1980-talet och frågan är vilken framledningstemperatur du kommer att behöva när det är riktigt kallt? Det är också ett enrörssystem kan du se att elementen är större och större allt längre bort på slingan eller? Risken är annars att elementen längst bort blir för kalla. Så det hade egentligen varit önskvärt med större element för att utnyttja värmepumpen maximalt. Blir det för kallt i källaren kanske det går att byta ut några element mot större eller komplettera med fläktkonvektor. Samma sak på övervåningen. Eftersom du funderar på frikyla så kanske det är enklast/billigast att komplettera med ett par fläktkonvektorer som kan avge både värme och kyla.

Garagets energiförbrukning med ca 7-10 graders grundvärme är ganska minimalt.

Min personliga gissning är att du bör ha närmare 12Kw samt förberett för och eventuellt kompletterat med en utjämningstank efteråt för att få färre start/stopp med tanke på att pumpen kanske är i överkant för vad ditt hus behöver. Borrdjup till det bör nog vara 200-220m aktivt för att du ska ha det "framtidssäkrat".

Har dock inget beräkningsprogram utan gissar mest utifrÃ¥n vad jag själv lärt mig utifrÃ¥n vÃ¥r egen kommande installation. 
Skogstomten

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hjälp med dimensionering värme + frikyla
« Svar #9 skrivet: 18 maj 2010, 08:44:40 »
Varnhem.  Inte sÃ¥ lÃ¥ngt frÃ¥n mina krokar alltsÃ¥. Mellan Skövde och Mariestad Thumbsup Kolla dina PM.

Utloggad kristian_esi

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med dimensionering värme + frikyla
« Svar #10 skrivet: 26 maj 2010, 22:29:41 »
Jag rekomenderar inte att kyla via ventilationen det brukar bli mer jobb än nytta.
1. Låga luftflöden = låg möjlig kyleffekt
2. Du måste ha diffusionstät isolering på alla kanaler om du inte daggpunktsreglerar kylan, båda alternativen är relativt dyra.

Fördelen med att kyla via ventilationen är ju att man får kyla i alla rum, men personligen så föredrar jag någon form av återcirkulerande kyla (någon form av fläktkonvektor) för att slippa kondens problem och för att få ordentlig effekt. Däremot så bör du setill att ditt aggregat kan återvinna kylan när det är kallare inne än ute.
Kristian Eriksson
Styr och reglertekniker inom vent/värme och kyla

Utloggad tjoho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med dimensionering värme + frikyla
« Svar #11 skrivet: 31 maj 2010, 16:22:00 »
Vart köper man riktigt bra smidiga tak aggregat ? Vad kan priserna tänkas bli med ca 10 meter om jag ska dra upp från pannrummet som är i källaren upp till vinden och placera ut den i sovrummet som är det primära att kyla. Fick ett ca pris på 2 kanalkylare inkl montering och elektronisk styrning för ca 16.000:-. Då vet jag iof inte om det är som du pratade om daggpunktsreglerare. Men det pratades mycket om att dräneringen inte var nått bekymmer för det var smidigt att bara leda ut det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!