Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 maj 2014, 21:05:46 »Felpost?
Skrivet av: purjo__« skrivet: 12 maj 2014, 21:05:46 »Felpost?
Skrivet av: erp« skrivet: 12 maj 2014, 18:32:14 »Två begrepp som används när det gäller redovisning av momsen är "Ingående moms" och "Utgående moms". Begreppen bestäms av fakturan eller kvittots väg. Inköp av varor och tjänster - ingående moms. Försäljning av varor och tjänster - utgående moms
Ingående moms: När företaget köper in en vara eller tjänst får man betala en ingående moms. Denna moms är ingen kostnad för företaget eftersom den fås tillbaka från staten. Hur stor den ingående momsen är framgår av fakturan som det säljande företaget skickat eller på kvittot som erhållits. I normalfallet är den ingående momsen på företagets inköp av varor eller tjänster avdragsgill och dras av (kvittas) mot den utgående momsen. Detta görs i de skattedeklarationer som företaget lämnar in till Skatteverket. Skrivet av: purjo__« skrivet: 12 maj 2014, 15:46:25 »hm, låter mycket med 5,5kw Förhoppningsvis är kylrummet isolerat så att det inte kräver 4kW kyleffekt kontinuerligt... Skrivet av: svenske kocken« skrivet: 11 maj 2014, 21:56:33 »Och hur varmt det blir beror ju även på hur långa gångtider aggregatet har.
Skrivet av: gossen« skrivet: 11 maj 2014, 21:54:18 »6-1,5=4,5kW kyla
Skrivet av: Barkis« skrivet: 11 maj 2014, 21:18:42 »hm, låter mycket med 5,5kw
om vi vänder på det då som en vanlig värmepump, pumpen ger 6kw värme och utedelen drar 1,5kw, hur mycket kyla ger utedelen? Skrivet av: Lexus« skrivet: 11 maj 2014, 20:59:30 »Utedelen värmer med 5,5 kW
Skrivet av: Barkis« skrivet: 11 maj 2014, 20:49:55 »Ofta ser man att dom satt upp kylning i ett mindre kontor eller kylrum som står i en större lokal, då sitter ofta "utedelen" inomhus, denna utedel måste väl avge värme, hur vet man hur mycket värme den ger?
Säg att den kyler 4kw och det står att pumpen drar 1,5kw, värmer utedelen med 1,5kw då? |
There aren't any users online.
|