Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jag ifrÃ¥gasatte IVT/Bosch och deras prispolitik  (läst 58326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« skrivet: 13 januari 2013, 22:21:48 »
Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik och hur de följer sin Affärsstrategi som via länken http://www.ivt.se/pages/static.asp?lngID=45&lngLangID=1
Jag skickade följande mail till IVT så de delgavs vad jag skrev.

Från: Ulrik Jönsson [mailto:Ulrik@ulrix.se]
Skickat: den 20 december 2012 10:04
Till: mailbox@ivt.se
Ämne: VB: Angående en av era produkter
Hej
Jag ifrågasätter prispolitiken.

Vill ni värna om era kunder efter att de köpt era produkter.
Med tanke på att ni själva har huvudkontoret i Småland och smålänningar är kända för att vara ekonomiska så borde det vara så.
Jag anser att när reparationerna kostar 1/3 av vad en ny anläggning kostar är något fel. Jag har nu kollat upp vad kompressorn kostar i Holland och vad den kostar i inköp av en grossist i Sverige som köpt den av er.
Holland kostar den 886euro         =7700kr inkl moms
Grossist dvs ett mellanled           =9900kr plus moms
Svensk IVT Ã…F                           =15279 plus moms
Jag kan tänka mig att en Svensk IVT ÅF betalar i nivå med en Svensk grossist och därmed i princip dubblar priset till konsument.

Ser fram emot ert svar snarast.
//Ulrik

Jag fick svar den 8:e januari enl nedan.
Från: Olsson Martin (TT-HP/PRM4) [mailto:martin.olsson@se.bosch.com]
Skickat: den 8 januari 2013 07:23
Till: Ulrik Jönsson
Ämne: VB: Angående en av era produkter

Hej Ulrik,

God fortsättning på det nya året!

Det har kommit till mig kännedom att du önskat svar angående vår prissättning av reservdelar. I egenskap av Eftermarknadschef för IVT/Bosch vill jag ge vår bild av det hela.
Vi garanterar att ha reservdelar tillgängliga i 10 år efter det att respektive produkt slutat tillverkas. Vi strävar efter en tillgänglighet på reservdelar på hela 98,5% vilket innebär att vi i 98,5% av fallen har rätt del på lager i nödvändig kvantitet. Vi har en cut off på reservdelsbeställningar kl. 16:30 vilket innebär att samtliga order som inkommer innan det klockslaget skickas till kund samma dag.
Ovanstående gör vi för att tillgänglighet, trygghet och snabbhet är högsta prioritet för värmeprodukter.

Vi har enligt lag inte möjlighet att styra reservdelspriser från våra återförsäljare till slutkund. Däremot kan vi rekommendera pris till kund vilket vi också gör.
I genomsnitt ligger vi prismässigt i nivå med de flesta grossister.

För att ge våra kunder den trygghet (även ekonomiskt) som speglar vårt varumärke så skickar vi med en 10-årig kompressorfärsäkring/garanti när vi säljer våra produkter.

Med vänliga hälsningar
Martin Olsson
After Sales Manager
Bosch Thermoteknik AB
Jag svarar Martin med följande mail

Hej Martin

Er support på reservdelar har jag inte haft någon synpunkt på utan rimlighetet I prissättning mot användare och detta I kombination med livslängden på en investering i en IVT/Bosch värmepump.

När jag läser på er hemsida om er affärsstrategi och de långsiktiga målen är ett av 4. Skapa ett nät av de bästa och mest konkurrenskraftiga underleverantörerna. Det blir svårt att förstå när ett utbyte av kompressor ska kosta 1/3 av en ny värmepump och 1/3 av reparationskostnaden är förtjänst på reservdelarna dvs. Av 28 000kr ska förtjänsten på bara reservdelarna vara 10 000kr och däri ingår inte debiteringen för arbete. Enbart kompressorn som de ger under 10 000kr för ska de tjäna ca 6000kr vilket blir 7500kr med moms. Om detta är era rekommenderade utpriser så är ni långt ifrån era långsiktiga mål och detta sänker hållbarheten på investeringen till 10år för efter er försäkring har löpt ut så är det inte försvarbart att laga utan bättre att köpa ny. Det gör att investeringen inte har en hållbarhet på mer än 10år och kostnaden får slås ut på de kw som förbrukas under denna tid jämfört med andra alternativ som har hållbarhet på 20-30år.
Jag förstår att ni inte har enl. lag att styra era underleverantörers priser enl lag men ni om ni hade haft rekommenderat pris på en rimlig nivå så hade era produkter kunnat haft en längre total livslängd och ert nät av underleverantörer varit mer konkurrenskraftiga.
För du kan inte mena att det är konkurrenskraftigt och försvarbart att era underleverantörer som ni lagerhåller reservdelarna till ska ta ut dessa avanser?
Mvh Ulrik
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 08:28:17 av Rickard »
Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2013, 22:30:10 »
Det är inte bara VP detta gäller.
Det är så med bilar och många andra saker som har ett andrahandsvärde.

Dom gör så bara för att dom kan.
Marknadspris.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2013, 22:39:00 »
Roligt att du nämner bilar. För biltidningar och dagspress gör undersökningar om vad service och reservdelar kostar för bilar för att konsumenterna ska kunna få en så bra bild vad de kan förvänta sig av ett ev köp. Men en investering i värmesystem som ofta kostar lika mycket som en bil är det ingen tidning som gör liknande jämförelse utan man skriver bara om verkningsgrad och besparingar och vägen inte in service och underhåll. Detta skulle tidningarna "Vi i Villa" och "Villaägarna" mfl undersökt och lyft fram mer tycker jag.
« Senast ändrad: 13 januari 2013, 22:45:03 av Ulrix »
Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2013, 08:45:27 »
När denna fråga diskuteras kan man ju även titta på företagens resultat.
Om du t.ex. går in på allabolag.se och söker på det företag du köpte tjänsten av så lär du troligen se att de inte gör någon nämnvärd vinst.
Vinsten på VVS-företag/återförsäljare av Värmepumpar brukar ligga på ca -5 till +5%
De flesta aktiebolag har som mål att göra en vinst på minst 10%, för att det skall vara värt att riskera det kapital som krävs att driva företag.
Ligger vinsten, som i mina exempel, på enstaka procent är det bättre att sätta in pengarna på ett sparkonto med bra ränta.

NÃ¥gra exempel bland IVT:s Ã…F:
http://www.allabolag.se/5565664868/bokslut
http://www.allabolag.se/5565305868/bokslut
http://www.allabolag.se/5561306076/bokslut
http://www.allabolag.se/5562328806/bokslut

Det kan finnas företag som går bättre, men dessa var de 4 första som jag sökte upp via IVT:s hemsida, Återförsäljare.

Sen kan man alltid förfasa sig över att det är dyrt att reparera en värmepump, men baserat på vad det kostar att lagerhålla varor, transporter, restid, felsökning, reparationsarbete, garantier + alla overheadkostnader så anser jag att prisbilden är rimlig.
Värt att tänka på när man tittar på denna fråga är också att återförsäljarna blir allt mer pressande av konkurrensen av näthandlare som säljer själva värmepumparna med väldigt små marginaler - detta innebär i sin tur att mer eller mindre alla marginaler måste läggas på installation och reparationsarbeten, eller rättare sagt, alla overheadkostnader skall betalas med "arbetskostnader" från de som är ute i den "riktiga produktionen" + marginaler på reservdelar.

Troligvis skulle det vara lite billigare, eller det skulle i vart fall vara möjligt att hitta billigare aktörer, om vi inte hade vårt system med hemförsäkringar som i normalfallet (tillsammans med tillverkarnas egna försäkringar) tar största delen av kostnaden i de fall man har otur och råkar ut för ett kompressorhaveri.

Det är för övrigt samma utveckling i däcks-branschen, i takt med allt större konkurrens från näthandlare så måste verkstäderna ta mer betalt för att skifta däck på fälg.
Själv fick jag betala 800 kr för att få min däckverkstad att skifta och balansera 4 vanliga bildäck (som jag köpt på nätet).
800 kr för 20 minuters jobb är rätt saftigt, men vad kan jag som kund göra åt det?
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 09:05:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2013, 09:27:00 »
När denna fråga diskuteras kan man ju även titta på företagens resultat.
Om du t.ex. går in på allabolag.se och söker på det företag du köpte tjänsten av så lär du troligen se att de inte gör någon nämnvärd vinst.
Vinsten på VVS-företag/återförsäljare av Värmepumpar brukar ligga på ca -5 till +5%
De flesta aktiebolag har som mål att göra en vinst på minst 10%, för att det skall vara värt att riskera det kapital som krävs att driva företag.
Ligger vinsten, som i mina exempel, på enstaka procent är det bättre att sätta in pengarna på ett sparkonto med bra ränta.

NÃ¥gra exempel bland IVT:s Ã…F:
http://www.allabolag.se/5565664868/bokslut
http://www.allabolag.se/5565305868/bokslut
http://www.allabolag.se/5561306076/bokslut
http://www.allabolag.se/5562328806/bokslut

Det kan finnas företag som går bättre, men dessa var de 4 första som jag sökte upp via IVT:s hemsida, Återförsäljare.

Sen kan man alltid förfasa sig över att det är dyrt att reparera en värmepump, men baserat på vad det kostar att lagerhålla varor, transporter, restid, felsökning, reparationsarbete, garantier + alla overheadkostnader så anser jag att prisbilden är rimlig.
Värt att tänka på när man tittar på denna fråga är också att återförsäljarna blir allt mer pressande av konkurrensen av näthandlare som säljer själva värmepumparna med väldigt små marginaler - detta innebär i sin tur att mer eller mindre alla marginaler måste läggas på installation och reparationsarbeten, eller rättare sagt, alla overheadkostnader skall betalas med "arbetskostnader" från de som är ute i den "riktiga produktionen" + marginaler på reservdelar.

Troligvis skulle det vara lite billigare, eller det skulle i vart fall vara möjligt att hitta billigare aktörer, om vi inte hade vårt system med hemförsäkringar som i normalfallet (tillsammans med tillverkarnas egna försäkringar) tar största delen av kostnaden i de fall man har otur och råkar ut för ett kompressorhaveri.

Det är för övrigt samma utveckling i däcks-branschen, i takt med allt större konkurrens från näthandlare så måste verkstäderna ta mer betalt för att skifta däck på fälg.
Själv fick jag betala 800 kr för att få min däckverkstad att skifta och balansera 4 vanliga bildäck (som jag köpt på nätet).
800 kr för 20 minuters jobb är rätt saftigt, men vad kan jag som kund göra åt det?

Här tycker jag du är helt "ute och cyklar" Rickard, att som exempel visa upp 4 firmor visade ekonomi/bokslut, och därigenom rättfärdiga hutlösa reservdelskostnader/reparationspriser.
Som företag kan man i stort sett dribbla hur mycket som helst med bokslut & siffror, ser man det på sättet du gör......så har för EX Volvo gått med förlust sedan 1989..........för att inte tala om alla miljonärer som NOLL-taxerar.

Tycker ofta svenska priserna är hutlösa för reservdelar och många andra saker i övrigt, och det ter sig naturligt att fler och fler uppmärksammar detta och börjar våga handla från utlandet via internet.
Lagerhållningskostnaderna fungerar på samma villkor, ingen... absolut ingen behöver ha den fysiska reservdelen hemma.....utan när man får beställning vidarebefodrar man den till tillverkaren, och tillverkaren skickar sedan direkt till kund eller via "återförsäljare/reservdelsställe", och sedan ut till kund.

Däremot vill jag att själva arbetet ska kosta om det är utbildad personal som krävs, det är just kunskapen man ska betala för.

För exempel köpte jag "finare" armaturer direkt från Tyskland, all belysning till mitt hus kostade då ca 38.000 kr inkl frakt.........hade jag köpt exakt samma från Sverige så hade priset blivit 74.000 kr.
Dessa 36.000 kr extra går rakt ned i fickan på svenska företaget, och förutom det också marginalvinsten på produkterna.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2013, 09:43:01 »
Tja, jag har tittat på en massa olika företag inom VVS-branschen - och inte hittat någon som det går riktigt bra för - och jag tror absolut inte att alla trollar bort vinsten via kreativ bokföring.
Dessutom är det få VVS-företag som har samma möjligheter att flytta vinster och bygga räntesnurror på samma sätt som Volvo och Fortum t.ex.

Driver ju dessutom själv en webbshop, så jag vet att det blir mer svinn än man kan tro i lagerhållning, reklamationer, goodwill, o.s.v.
Ett påslag på 40-100% på varor som importeras är inte onormalt, och det behövs för att det hela skall gå runt om inte omsättningen är extremt stor förstås.
På dyra varor är marginalerna mindre, och på billigare är de större eftersom hanteringen av varorna ofta tar lika lång tid oberoende av vad de kostar.

Det står för övrigt alla fritt att starta eget företag om man nu tror att det är så enkelt att tjäna pengar genom att t.ex. sälja och reparera värmepumpar.

Jag menar inte att man inte kan kritisera prisbilden, men när man själv driver företag får man en helt annan syn på detta med priser och vinster.
Alla som skär mellan ger enorma avbränningar.
Såg bara igår i min senaste bokföringsrapport att jag haft över 30 000 i bokförings och revisorskostnader efter 11 månader.
Man skall sälja MÅNGA loggrar och elmätare bara för att kunna betala detta.

Ett medelstort eller stort VVS-företag har enorma avbränningar på sånt som slutkunden inte har en aning om, och priserna på reservdelar och arbete kan därför många gånger anses vara hutlösa.

Det är omöjligt att jämföra priser mellan näthandlare eller svartsäljare på e-bay med legitima skattande företag med eget lager i Sverige.

Dock kan jag ge dig rätt i en sak, varor kommer i allt större utsträckning att köpas via nätet, och tjänster lokalt.
Kostnaden för tjänsterna kommer att öka.

Jag ser två "stora" problem/utmaningar med detta:

1. Svarthandeln på Blocket/e-bay/tradera och liknande sajter måste det tas krafttag emot, annars kommer skattebasen att försvinna.
2. Med allt dyrare tjänster från legitima seriösa företag kommer det bli allt vanligare med svartfirmor som utför tjänster med företaget på bakfickan, även här kommer det att krävas krafttag för att kunna motverka svarta affärer, som på sikt riskerar att märkas i mindre skatteintäkter.

Kan ni fatta att det inte finns en funktion på skattemyndighetens hemsida där man kan anmäla t.ex. svartförsäljning på blocket, eller svartjobb?
Helt otroligt.  help
Nu skall det visst vara på gång, men det är ju 10 år för sent, det finns säkert tusentals personer i Sverige som mer eller mindre försörjer sig på svarthandel på blocket, med resultat att det drabbar företag, kunder som köper vitt, och det allmännyttiga i form av lägre skatteintäkter.

Marknadskrafterna fungerar, men det måste finnas regler som gör att företagen kan konkurrera på rättvisa villkor, annars blir det "hutlösa" priser för de som försöker göra rätt för sig.
Inte ett enda (privatpersons)paket borde få passera Svensk tull utan att granskas och beskattas, och försök till skattefusk borde bestraffas med skattetillägg, på samma sätt som jag som företagare får ett straff om jag inte gör rätt för mig skattemässigt.

Bara i min "bekantskapskrets" känner jag till ett par personer som importerar varor (upprepade "varuprover" som innebär noll i moms och tull) från Kina och säljer svart på blocket.

Noterade för övrigt förra sommaren när jag köpte en elektronisk darttavla på nätet att två av fyra webbshopar drevs av personer som inte hade något registrerat företag, i vart fall så vitt jag kunde hitta när jag försökte söka...
Man kan ju undra hur vanligt det är..
En sak är säker, risken för upptäckt och straff är extremt liten, tyvärr.
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 09:59:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2013, 10:15:44 »
När denna fråga diskuteras kan man ju även titta på företagens resultat.
.
.
http://www.allabolag.se/5565664868/bokslut
Det är faktiskt ganska intetsägande att titta pÃ¥ ett företags resultat för att se lönsamheten, i alla fall om man inte gör en lite grundligare undersökning pÃ¥ t.ex. bruttovintmarginal (som för det första bolaget du länkade till lÃ¥g pÃ¥ nästan 60%).  MÃ¥nga av de mindre firmorna ägs av ett fÃ¥tal personer som tar ut mycket av vinsten i form av hög lön.  Om man tittar pÃ¥ det första bolaget igen, sÃ¥ ser man att personalkostnaden är nästan 5 miljoner pÃ¥ 9 anställda.  Snittlönen för en VVS-montör/kyltekniker ligger grovt avrundat till runt 26,000:-.  Tar man dÃ¥ 9 * 26,000 * 1,32 *12 sÃ¥ blir det ca 3,7 miljoner, vilket gör att lönekostnaderna ligger pÃ¥ 1,3 miljoner "för mycket" (och för det här företaget sÃ¥ motsvarar 1,3 miljoner nästan 6% av omsättningen!).  SÃ¥ att företaget bara redovisar en ynka vinst pÃ¥ 8000:- är helt intetsägande.
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 10:17:40 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2013, 10:16:51 »
Jag få bemöta dig Rickard med att du inte jämför samma sak mellan däck & VVS firmor. Inom däck har vi stora lager och låga marginaler på produkterna ca 10-15% men VVS firmor köper hela tiden sida reserdelar löpande. VVs firmor köper löpande volymdetaljer av lokalgrossister och sällan produkter som i mitt fall kompressor specialbeställs i enskilda fall och då håller man inga lager. Trots detta så har man 80-100% påslag vilket skapar en marginal på ca 40-50%.
Intressant att du försvarar och anser att en IVT center ska ta ut mer än dubbelt så mycket än vad samma produkt kostar via en stor etablerad VVS grossist. Vi pratar i mitt fall om belopp på 10 000kr i vinst på bara kompressorn och påslaget är 1/3 av totala fakturan på 28 000kr.

Svartförsäljning och svartarbete är jag den förste att skriva under att det är ett fördärv men om inte Skattemyndigheten har haft funktion för tips på hemsidan så har de gladeligen tagit emot ärenden vi telefon mm.

Jag ser prisbilden som negativ för en investering i en värmepump om leverantören ska behöva tjäna mer på reservdelarna än på arbetet ändå så tar de bättre betalt för arbetet än en elektiker eller byggare. Om de inte får lönsamhet så får de strykturera om och rationalisera istället för att skylla på dyra kostnader.
Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2013, 10:39:38 »
När man läser pÃ¥ det här forumet fÃ¥r man intrycket att VVS-are är det absolut minst lönsamma man kan vara och att de i princip jobbar ideellt för att hÃ¥lla Sverige varmt och ge oss vatten  ;).

Sen när det gäller reservdelspriser så är det väl så i nästan alla branscher att om man går "den normala vägen" så får man betala dyrt men får förhoppningsvis god service. Vill man lägga ner mer tid, göra mer själv och ta en högre risk så kan man hitta samma del till en betydligt lägre kostnad. Möjligheten att beställa relativt enkelt från hela världen via internet gör att dessa prisskillnader kommer att minska och det har redan gjort det i många branscher. VVS-branschen ligger dock fortfarande långt efter på detta men de kommer att komma dit också.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2013, 11:46:28 »
Jag servade min ATV häromdagen, bytte en drivaxeldamask och sedanlig service (oljebyte och filterbyte) det kostade 4800 kr.
Damasken kostade 400 kr och då hade de säkert en marginal på över 100% på den.

Visst har IVT-reparatören tagit ut mycket marginal på materialet, men min uppfattning är att det är vad som krävs för att hålla en medelstor firma rullande med de overheadkostnader de har.
Ni andra får naturligvis ha en annan uppfattning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2013, 11:53:51 »
Värmepumpar sälj för att tjäna ett syfte och på anspegling av att ge en trygg och god ekonomisk framtid. Ang ATV lever inte under samma förutsättningar men du kan säkert utläsa hur mycket arbets tid och material du har på fakturan.
Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2013, 12:14:09 »
Många tillverkare försöker pressa ner servicepricerna. Samtidigt bygger dom extremt kompakta värmepumpar som är väldigt svåra att arbeta med. Typ om man ska byta något.

De standardpriser som en större tillverkare erbjuder, för exempelvis kompressorbyte, är priser som en normalt funtad VVS-nisse aldrig skulle acceptera. Det skulle bli back.

Nu menar jag inte att så är fallet med IVT/Bosch som ju denna tråden handlade om. Jag bara tog upp ett annat exempel från en annan tillverkare.


EDIT
Än värre är de som åtar sig uppdraget och gör ett väldigt slarvigt jobb givet att det finns så oerhört lite tid att lägga på uppdraget.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2013, 18:57:44 »
Det är faktiskt ganska intetsägande att titta pÃ¥ ett företags resultat för att se lönsamheten, i alla fall om man inte gör en lite grundligare undersökning pÃ¥ t.ex. bruttovintmarginal (som för det första bolaget du länkade till lÃ¥g pÃ¥ nästan 60%).  MÃ¥nga av de mindre firmorna ägs av ett fÃ¥tal personer som tar ut mycket av vinsten i form av hög lön.  Om man tittar pÃ¥ det första bolaget igen, sÃ¥ ser man att personalkostnaden är nästan 5 miljoner pÃ¥ 9 anställda.  Snittlönen för en VVS-montör/kyltekniker ligger grovt avrundat till runt 26,000:-.  Tar man dÃ¥ 9 * 26,000 * 1,32 *12 sÃ¥ blir det ca 3,7 miljoner, vilket gör att lönekostnaderna ligger pÃ¥ 1,3 miljoner "för mycket" (och för det här företaget sÃ¥ motsvarar 1,3 miljoner nästan 6% av omsättningen!).  SÃ¥ att företaget bara redovisar en ynka vinst pÃ¥ 8000:- är helt intetsägande.

Använd Ratsit istället så ser du att de har löner på runt 26000:- per månad.
Allabolag tar nog med sociala avgifter osv också vilket ökar på uppgifterna med 40%.
Bolaget går inte särskilt bra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2013, 19:45:06 »
Jag räknade iofs med sociala avgifter i kalkylen ovan.  Ratsit kanske inte säger hela sanningen... Har du t.ex. pensionsavsättningar där?  Bolaget "gÃ¥r inte bra" men det beror till största delen pÃ¥ höga personalkostnader, det stÃ¥r helt klart.  Vad sedan dessa personalkostnader gÃ¥r till exakt kan man inte se, men de är högre än nödvändigt (om antalet anställda stämmer m.m)
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 19:46:54 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2013, 19:56:35 »
kanske är det chefen över det hele som tar ut en riktigt fin lön
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!