Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jag ifrÃ¥gasatte IVT/Bosch och deras prispolitik  (läst 58412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« skrivet: 13 januari 2013, 22:21:48 »
Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik och hur de följer sin Affärsstrategi som via länken http://www.ivt.se/pages/static.asp?lngID=45&lngLangID=1
Jag skickade följande mail till IVT så de delgavs vad jag skrev.

Från: Ulrik Jönsson [mailto:Ulrik@ulrix.se]
Skickat: den 20 december 2012 10:04
Till: mailbox@ivt.se
Ämne: VB: Angående en av era produkter
Hej
Jag ifrågasätter prispolitiken.

Vill ni värna om era kunder efter att de köpt era produkter.
Med tanke på att ni själva har huvudkontoret i Småland och smålänningar är kända för att vara ekonomiska så borde det vara så.
Jag anser att när reparationerna kostar 1/3 av vad en ny anläggning kostar är något fel. Jag har nu kollat upp vad kompressorn kostar i Holland och vad den kostar i inköp av en grossist i Sverige som köpt den av er.
Holland kostar den 886euro         =7700kr inkl moms
Grossist dvs ett mellanled           =9900kr plus moms
Svensk IVT Ã…F                           =15279 plus moms
Jag kan tänka mig att en Svensk IVT ÅF betalar i nivå med en Svensk grossist och därmed i princip dubblar priset till konsument.

Ser fram emot ert svar snarast.
//Ulrik

Jag fick svar den 8:e januari enl nedan.
Från: Olsson Martin (TT-HP/PRM4) [mailto:martin.olsson@se.bosch.com]
Skickat: den 8 januari 2013 07:23
Till: Ulrik Jönsson
Ämne: VB: Angående en av era produkter

Hej Ulrik,

God fortsättning på det nya året!

Det har kommit till mig kännedom att du önskat svar angående vår prissättning av reservdelar. I egenskap av Eftermarknadschef för IVT/Bosch vill jag ge vår bild av det hela.
Vi garanterar att ha reservdelar tillgängliga i 10 år efter det att respektive produkt slutat tillverkas. Vi strävar efter en tillgänglighet på reservdelar på hela 98,5% vilket innebär att vi i 98,5% av fallen har rätt del på lager i nödvändig kvantitet. Vi har en cut off på reservdelsbeställningar kl. 16:30 vilket innebär att samtliga order som inkommer innan det klockslaget skickas till kund samma dag.
Ovanstående gör vi för att tillgänglighet, trygghet och snabbhet är högsta prioritet för värmeprodukter.

Vi har enligt lag inte möjlighet att styra reservdelspriser från våra återförsäljare till slutkund. Däremot kan vi rekommendera pris till kund vilket vi också gör.
I genomsnitt ligger vi prismässigt i nivå med de flesta grossister.

För att ge våra kunder den trygghet (även ekonomiskt) som speglar vårt varumärke så skickar vi med en 10-årig kompressorfärsäkring/garanti när vi säljer våra produkter.

Med vänliga hälsningar
Martin Olsson
After Sales Manager
Bosch Thermoteknik AB
Jag svarar Martin med följande mail

Hej Martin

Er support på reservdelar har jag inte haft någon synpunkt på utan rimlighetet I prissättning mot användare och detta I kombination med livslängden på en investering i en IVT/Bosch värmepump.

När jag läser på er hemsida om er affärsstrategi och de långsiktiga målen är ett av 4. Skapa ett nät av de bästa och mest konkurrenskraftiga underleverantörerna. Det blir svårt att förstå när ett utbyte av kompressor ska kosta 1/3 av en ny värmepump och 1/3 av reparationskostnaden är förtjänst på reservdelarna dvs. Av 28 000kr ska förtjänsten på bara reservdelarna vara 10 000kr och däri ingår inte debiteringen för arbete. Enbart kompressorn som de ger under 10 000kr för ska de tjäna ca 6000kr vilket blir 7500kr med moms. Om detta är era rekommenderade utpriser så är ni långt ifrån era långsiktiga mål och detta sänker hållbarheten på investeringen till 10år för efter er försäkring har löpt ut så är det inte försvarbart att laga utan bättre att köpa ny. Det gör att investeringen inte har en hållbarhet på mer än 10år och kostnaden får slås ut på de kw som förbrukas under denna tid jämfört med andra alternativ som har hållbarhet på 20-30år.
Jag förstår att ni inte har enl. lag att styra era underleverantörers priser enl lag men ni om ni hade haft rekommenderat pris på en rimlig nivå så hade era produkter kunnat haft en längre total livslängd och ert nät av underleverantörer varit mer konkurrenskraftiga.
För du kan inte mena att det är konkurrenskraftigt och försvarbart att era underleverantörer som ni lagerhåller reservdelarna till ska ta ut dessa avanser?
Mvh Ulrik
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 08:28:17 av Rickard »
Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2013, 22:30:10 »
Det är inte bara VP detta gäller.
Det är så med bilar och många andra saker som har ett andrahandsvärde.

Dom gör så bara för att dom kan.
Marknadspris.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2013, 22:39:00 »
Roligt att du nämner bilar. För biltidningar och dagspress gör undersökningar om vad service och reservdelar kostar för bilar för att konsumenterna ska kunna få en så bra bild vad de kan förvänta sig av ett ev köp. Men en investering i värmesystem som ofta kostar lika mycket som en bil är det ingen tidning som gör liknande jämförelse utan man skriver bara om verkningsgrad och besparingar och vägen inte in service och underhåll. Detta skulle tidningarna "Vi i Villa" och "Villaägarna" mfl undersökt och lyft fram mer tycker jag.
« Senast ändrad: 13 januari 2013, 22:45:03 av Ulrix »
Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2013, 08:45:27 »
När denna fråga diskuteras kan man ju även titta på företagens resultat.
Om du t.ex. går in på allabolag.se och söker på det företag du köpte tjänsten av så lär du troligen se att de inte gör någon nämnvärd vinst.
Vinsten på VVS-företag/återförsäljare av Värmepumpar brukar ligga på ca -5 till +5%
De flesta aktiebolag har som mål att göra en vinst på minst 10%, för att det skall vara värt att riskera det kapital som krävs att driva företag.
Ligger vinsten, som i mina exempel, på enstaka procent är det bättre att sätta in pengarna på ett sparkonto med bra ränta.

NÃ¥gra exempel bland IVT:s Ã…F:
http://www.allabolag.se/5565664868/bokslut
http://www.allabolag.se/5565305868/bokslut
http://www.allabolag.se/5561306076/bokslut
http://www.allabolag.se/5562328806/bokslut

Det kan finnas företag som går bättre, men dessa var de 4 första som jag sökte upp via IVT:s hemsida, Återförsäljare.

Sen kan man alltid förfasa sig över att det är dyrt att reparera en värmepump, men baserat på vad det kostar att lagerhålla varor, transporter, restid, felsökning, reparationsarbete, garantier + alla overheadkostnader så anser jag att prisbilden är rimlig.
Värt att tänka på när man tittar på denna fråga är också att återförsäljarna blir allt mer pressande av konkurrensen av näthandlare som säljer själva värmepumparna med väldigt små marginaler - detta innebär i sin tur att mer eller mindre alla marginaler måste läggas på installation och reparationsarbeten, eller rättare sagt, alla overheadkostnader skall betalas med "arbetskostnader" från de som är ute i den "riktiga produktionen" + marginaler på reservdelar.

Troligvis skulle det vara lite billigare, eller det skulle i vart fall vara möjligt att hitta billigare aktörer, om vi inte hade vårt system med hemförsäkringar som i normalfallet (tillsammans med tillverkarnas egna försäkringar) tar största delen av kostnaden i de fall man har otur och råkar ut för ett kompressorhaveri.

Det är för övrigt samma utveckling i däcks-branschen, i takt med allt större konkurrens från näthandlare så måste verkstäderna ta mer betalt för att skifta däck på fälg.
Själv fick jag betala 800 kr för att få min däckverkstad att skifta och balansera 4 vanliga bildäck (som jag köpt på nätet).
800 kr för 20 minuters jobb är rätt saftigt, men vad kan jag som kund göra åt det?
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 09:05:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2013, 09:27:00 »
När denna fråga diskuteras kan man ju även titta på företagens resultat.
Om du t.ex. går in på allabolag.se och söker på det företag du köpte tjänsten av så lär du troligen se att de inte gör någon nämnvärd vinst.
Vinsten på VVS-företag/återförsäljare av Värmepumpar brukar ligga på ca -5 till +5%
De flesta aktiebolag har som mål att göra en vinst på minst 10%, för att det skall vara värt att riskera det kapital som krävs att driva företag.
Ligger vinsten, som i mina exempel, på enstaka procent är det bättre att sätta in pengarna på ett sparkonto med bra ränta.

NÃ¥gra exempel bland IVT:s Ã…F:
http://www.allabolag.se/5565664868/bokslut
http://www.allabolag.se/5565305868/bokslut
http://www.allabolag.se/5561306076/bokslut
http://www.allabolag.se/5562328806/bokslut

Det kan finnas företag som går bättre, men dessa var de 4 första som jag sökte upp via IVT:s hemsida, Återförsäljare.

Sen kan man alltid förfasa sig över att det är dyrt att reparera en värmepump, men baserat på vad det kostar att lagerhålla varor, transporter, restid, felsökning, reparationsarbete, garantier + alla overheadkostnader så anser jag att prisbilden är rimlig.
Värt att tänka på när man tittar på denna fråga är också att återförsäljarna blir allt mer pressande av konkurrensen av näthandlare som säljer själva värmepumparna med väldigt små marginaler - detta innebär i sin tur att mer eller mindre alla marginaler måste läggas på installation och reparationsarbeten, eller rättare sagt, alla overheadkostnader skall betalas med "arbetskostnader" från de som är ute i den "riktiga produktionen" + marginaler på reservdelar.

Troligvis skulle det vara lite billigare, eller det skulle i vart fall vara möjligt att hitta billigare aktörer, om vi inte hade vårt system med hemförsäkringar som i normalfallet (tillsammans med tillverkarnas egna försäkringar) tar största delen av kostnaden i de fall man har otur och råkar ut för ett kompressorhaveri.

Det är för övrigt samma utveckling i däcks-branschen, i takt med allt större konkurrens från näthandlare så måste verkstäderna ta mer betalt för att skifta däck på fälg.
Själv fick jag betala 800 kr för att få min däckverkstad att skifta och balansera 4 vanliga bildäck (som jag köpt på nätet).
800 kr för 20 minuters jobb är rätt saftigt, men vad kan jag som kund göra åt det?

Här tycker jag du är helt "ute och cyklar" Rickard, att som exempel visa upp 4 firmor visade ekonomi/bokslut, och därigenom rättfärdiga hutlösa reservdelskostnader/reparationspriser.
Som företag kan man i stort sett dribbla hur mycket som helst med bokslut & siffror, ser man det på sättet du gör......så har för EX Volvo gått med förlust sedan 1989..........för att inte tala om alla miljonärer som NOLL-taxerar.

Tycker ofta svenska priserna är hutlösa för reservdelar och många andra saker i övrigt, och det ter sig naturligt att fler och fler uppmärksammar detta och börjar våga handla från utlandet via internet.
Lagerhållningskostnaderna fungerar på samma villkor, ingen... absolut ingen behöver ha den fysiska reservdelen hemma.....utan när man får beställning vidarebefodrar man den till tillverkaren, och tillverkaren skickar sedan direkt till kund eller via "återförsäljare/reservdelsställe", och sedan ut till kund.

Däremot vill jag att själva arbetet ska kosta om det är utbildad personal som krävs, det är just kunskapen man ska betala för.

För exempel köpte jag "finare" armaturer direkt från Tyskland, all belysning till mitt hus kostade då ca 38.000 kr inkl frakt.........hade jag köpt exakt samma från Sverige så hade priset blivit 74.000 kr.
Dessa 36.000 kr extra går rakt ned i fickan på svenska företaget, och förutom det också marginalvinsten på produkterna.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2013, 09:43:01 »
Tja, jag har tittat på en massa olika företag inom VVS-branschen - och inte hittat någon som det går riktigt bra för - och jag tror absolut inte att alla trollar bort vinsten via kreativ bokföring.
Dessutom är det få VVS-företag som har samma möjligheter att flytta vinster och bygga räntesnurror på samma sätt som Volvo och Fortum t.ex.

Driver ju dessutom själv en webbshop, så jag vet att det blir mer svinn än man kan tro i lagerhållning, reklamationer, goodwill, o.s.v.
Ett påslag på 40-100% på varor som importeras är inte onormalt, och det behövs för att det hela skall gå runt om inte omsättningen är extremt stor förstås.
På dyra varor är marginalerna mindre, och på billigare är de större eftersom hanteringen av varorna ofta tar lika lång tid oberoende av vad de kostar.

Det står för övrigt alla fritt att starta eget företag om man nu tror att det är så enkelt att tjäna pengar genom att t.ex. sälja och reparera värmepumpar.

Jag menar inte att man inte kan kritisera prisbilden, men när man själv driver företag får man en helt annan syn på detta med priser och vinster.
Alla som skär mellan ger enorma avbränningar.
Såg bara igår i min senaste bokföringsrapport att jag haft över 30 000 i bokförings och revisorskostnader efter 11 månader.
Man skall sälja MÅNGA loggrar och elmätare bara för att kunna betala detta.

Ett medelstort eller stort VVS-företag har enorma avbränningar på sånt som slutkunden inte har en aning om, och priserna på reservdelar och arbete kan därför många gånger anses vara hutlösa.

Det är omöjligt att jämföra priser mellan näthandlare eller svartsäljare på e-bay med legitima skattande företag med eget lager i Sverige.

Dock kan jag ge dig rätt i en sak, varor kommer i allt större utsträckning att köpas via nätet, och tjänster lokalt.
Kostnaden för tjänsterna kommer att öka.

Jag ser två "stora" problem/utmaningar med detta:

1. Svarthandeln på Blocket/e-bay/tradera och liknande sajter måste det tas krafttag emot, annars kommer skattebasen att försvinna.
2. Med allt dyrare tjänster från legitima seriösa företag kommer det bli allt vanligare med svartfirmor som utför tjänster med företaget på bakfickan, även här kommer det att krävas krafttag för att kunna motverka svarta affärer, som på sikt riskerar att märkas i mindre skatteintäkter.

Kan ni fatta att det inte finns en funktion på skattemyndighetens hemsida där man kan anmäla t.ex. svartförsäljning på blocket, eller svartjobb?
Helt otroligt.  help
Nu skall det visst vara på gång, men det är ju 10 år för sent, det finns säkert tusentals personer i Sverige som mer eller mindre försörjer sig på svarthandel på blocket, med resultat att det drabbar företag, kunder som köper vitt, och det allmännyttiga i form av lägre skatteintäkter.

Marknadskrafterna fungerar, men det måste finnas regler som gör att företagen kan konkurrera på rättvisa villkor, annars blir det "hutlösa" priser för de som försöker göra rätt för sig.
Inte ett enda (privatpersons)paket borde få passera Svensk tull utan att granskas och beskattas, och försök till skattefusk borde bestraffas med skattetillägg, på samma sätt som jag som företagare får ett straff om jag inte gör rätt för mig skattemässigt.

Bara i min "bekantskapskrets" känner jag till ett par personer som importerar varor (upprepade "varuprover" som innebär noll i moms och tull) från Kina och säljer svart på blocket.

Noterade för övrigt förra sommaren när jag köpte en elektronisk darttavla på nätet att två av fyra webbshopar drevs av personer som inte hade något registrerat företag, i vart fall så vitt jag kunde hitta när jag försökte söka...
Man kan ju undra hur vanligt det är..
En sak är säker, risken för upptäckt och straff är extremt liten, tyvärr.
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 09:59:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2013, 10:15:44 »
När denna fråga diskuteras kan man ju även titta på företagens resultat.
.
.
http://www.allabolag.se/5565664868/bokslut
Det är faktiskt ganska intetsägande att titta pÃ¥ ett företags resultat för att se lönsamheten, i alla fall om man inte gör en lite grundligare undersökning pÃ¥ t.ex. bruttovintmarginal (som för det första bolaget du länkade till lÃ¥g pÃ¥ nästan 60%).  MÃ¥nga av de mindre firmorna ägs av ett fÃ¥tal personer som tar ut mycket av vinsten i form av hög lön.  Om man tittar pÃ¥ det första bolaget igen, sÃ¥ ser man att personalkostnaden är nästan 5 miljoner pÃ¥ 9 anställda.  Snittlönen för en VVS-montör/kyltekniker ligger grovt avrundat till runt 26,000:-.  Tar man dÃ¥ 9 * 26,000 * 1,32 *12 sÃ¥ blir det ca 3,7 miljoner, vilket gör att lönekostnaderna ligger pÃ¥ 1,3 miljoner "för mycket" (och för det här företaget sÃ¥ motsvarar 1,3 miljoner nästan 6% av omsättningen!).  SÃ¥ att företaget bara redovisar en ynka vinst pÃ¥ 8000:- är helt intetsägande.
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 10:17:40 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2013, 10:16:51 »
Jag få bemöta dig Rickard med att du inte jämför samma sak mellan däck & VVS firmor. Inom däck har vi stora lager och låga marginaler på produkterna ca 10-15% men VVS firmor köper hela tiden sida reserdelar löpande. VVs firmor köper löpande volymdetaljer av lokalgrossister och sällan produkter som i mitt fall kompressor specialbeställs i enskilda fall och då håller man inga lager. Trots detta så har man 80-100% påslag vilket skapar en marginal på ca 40-50%.
Intressant att du försvarar och anser att en IVT center ska ta ut mer än dubbelt så mycket än vad samma produkt kostar via en stor etablerad VVS grossist. Vi pratar i mitt fall om belopp på 10 000kr i vinst på bara kompressorn och påslaget är 1/3 av totala fakturan på 28 000kr.

Svartförsäljning och svartarbete är jag den förste att skriva under att det är ett fördärv men om inte Skattemyndigheten har haft funktion för tips på hemsidan så har de gladeligen tagit emot ärenden vi telefon mm.

Jag ser prisbilden som negativ för en investering i en värmepump om leverantören ska behöva tjäna mer på reservdelarna än på arbetet ändå så tar de bättre betalt för arbetet än en elektiker eller byggare. Om de inte får lönsamhet så får de strykturera om och rationalisera istället för att skylla på dyra kostnader.
Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2013, 10:39:38 »
När man läser pÃ¥ det här forumet fÃ¥r man intrycket att VVS-are är det absolut minst lönsamma man kan vara och att de i princip jobbar ideellt för att hÃ¥lla Sverige varmt och ge oss vatten  ;).

Sen när det gäller reservdelspriser så är det väl så i nästan alla branscher att om man går "den normala vägen" så får man betala dyrt men får förhoppningsvis god service. Vill man lägga ner mer tid, göra mer själv och ta en högre risk så kan man hitta samma del till en betydligt lägre kostnad. Möjligheten att beställa relativt enkelt från hela världen via internet gör att dessa prisskillnader kommer att minska och det har redan gjort det i många branscher. VVS-branschen ligger dock fortfarande långt efter på detta men de kommer att komma dit också.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2013, 11:46:28 »
Jag servade min ATV häromdagen, bytte en drivaxeldamask och sedanlig service (oljebyte och filterbyte) det kostade 4800 kr.
Damasken kostade 400 kr och då hade de säkert en marginal på över 100% på den.

Visst har IVT-reparatören tagit ut mycket marginal på materialet, men min uppfattning är att det är vad som krävs för att hålla en medelstor firma rullande med de overheadkostnader de har.
Ni andra får naturligvis ha en annan uppfattning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2013, 11:53:51 »
Värmepumpar sälj för att tjäna ett syfte och på anspegling av att ge en trygg och god ekonomisk framtid. Ang ATV lever inte under samma förutsättningar men du kan säkert utläsa hur mycket arbets tid och material du har på fakturan.
Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2013, 12:14:09 »
Många tillverkare försöker pressa ner servicepricerna. Samtidigt bygger dom extremt kompakta värmepumpar som är väldigt svåra att arbeta med. Typ om man ska byta något.

De standardpriser som en större tillverkare erbjuder, för exempelvis kompressorbyte, är priser som en normalt funtad VVS-nisse aldrig skulle acceptera. Det skulle bli back.

Nu menar jag inte att så är fallet med IVT/Bosch som ju denna tråden handlade om. Jag bara tog upp ett annat exempel från en annan tillverkare.


EDIT
Än värre är de som åtar sig uppdraget och gör ett väldigt slarvigt jobb givet att det finns så oerhört lite tid att lägga på uppdraget.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2013, 18:57:44 »
Det är faktiskt ganska intetsägande att titta pÃ¥ ett företags resultat för att se lönsamheten, i alla fall om man inte gör en lite grundligare undersökning pÃ¥ t.ex. bruttovintmarginal (som för det första bolaget du länkade till lÃ¥g pÃ¥ nästan 60%).  MÃ¥nga av de mindre firmorna ägs av ett fÃ¥tal personer som tar ut mycket av vinsten i form av hög lön.  Om man tittar pÃ¥ det första bolaget igen, sÃ¥ ser man att personalkostnaden är nästan 5 miljoner pÃ¥ 9 anställda.  Snittlönen för en VVS-montör/kyltekniker ligger grovt avrundat till runt 26,000:-.  Tar man dÃ¥ 9 * 26,000 * 1,32 *12 sÃ¥ blir det ca 3,7 miljoner, vilket gör att lönekostnaderna ligger pÃ¥ 1,3 miljoner "för mycket" (och för det här företaget sÃ¥ motsvarar 1,3 miljoner nästan 6% av omsättningen!).  SÃ¥ att företaget bara redovisar en ynka vinst pÃ¥ 8000:- är helt intetsägande.

Använd Ratsit istället så ser du att de har löner på runt 26000:- per månad.
Allabolag tar nog med sociala avgifter osv också vilket ökar på uppgifterna med 40%.
Bolaget går inte särskilt bra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2013, 19:45:06 »
Jag räknade iofs med sociala avgifter i kalkylen ovan.  Ratsit kanske inte säger hela sanningen... Har du t.ex. pensionsavsättningar där?  Bolaget "gÃ¥r inte bra" men det beror till största delen pÃ¥ höga personalkostnader, det stÃ¥r helt klart.  Vad sedan dessa personalkostnader gÃ¥r till exakt kan man inte se, men de är högre än nödvändigt (om antalet anställda stämmer m.m)
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 19:46:54 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2013, 19:56:35 »
kanske är det chefen över det hele som tar ut en riktigt fin lön
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #15 skrivet: 14 januari 2013, 21:43:01 »
Sen när kan man avgöra hur ett företag gÃ¥r baserat pÃ¥ deras bokslut?  a:gl

Jag beställer inte av svarthandlare, men köper från företag i Tyskland, Italien, Kina och USA. Inte ens när det gäller rördelar betalar jag dubbla priset hos mina två lokala stora VVSare, där blir det Rinkaby. Sparar jag tio tusen på kopplingar/rör kan jag lägga en del av pengarna på en ny TV, den tvn drar 4kWh mindre per dag och då sparar jag nästan femtonhundra till per år.
Resten kan jag köpa pilsner för så jag kan svalka mig efter att ha jobbat färdigt, därmed har jag sparat ännu mer pengar på att inte köpa tjänster heller.

Det tar två dagar att få delar till Chryslern från Tyskland i brevlådan till halva priset mot, de delar som finns hos Mekonomen (som tar en dag), eller märkeshandlaren för fyra gånger mer men direkt över disk. Det tar tre dagar att få delar till snöslungan i brevlådan från USA sex ggr billigare än från Järnaffären. Osv, osv. Jag sparar pengar och tid på att inte behöva åka.

Jag känner mig omoralisk, men ärligt talat, jag driver min privata ekonomi precis på samma sätt som jag drev mitt företag. Minimera utgifter och maximera intäkter.

Välkommen till den globala ekonomin. Företagen måste anpassa sig eller gå under. Går det inte att driva företag i Sverige, så får Sverige gå under.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #16 skrivet: 14 januari 2013, 22:04:34 »
Inte för att det spelar nån större roll men det kan inte vara många vvsare som tjänar så dåligt som 26000 kr blir ju inte ens 150 kr tim.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #17 skrivet: 14 januari 2013, 23:04:41 »
flamebait  ::)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #18 skrivet: 14 januari 2013, 23:19:02 »
Inte för att det spelar nån större roll men det kan inte vara många vvsare som tjänar så dåligt som 26000 kr blir ju inte ens 150 kr tim.
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/VVS-montor-1029

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Kyltekniker-3031

http://www.scb.se/Pages/SalariesSearch.aspx?id=259066

Scb-länken ovan fungerade inte till slutdestinationen.  Sök pÃ¥ kyltekniker, vvs-installatör och vvs-montör.
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 23:28:22 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #19 skrivet: 14 januari 2013, 23:39:24 »
Vet inte vart denna tråd tar vägen men det handlar inte längre om att värmepump ska vara en långsiktig lösning för uppvärmning.

Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #20 skrivet: 14 januari 2013, 23:54:28 »
Och?  Menar du att du tror att denna trÃ¥d skulle kunna fÃ¥ värmepumpen att kunna bli ett bättre lÃ¥ngsiktigt alternativ?  Som alltid sÃ¥ sÃ¥ fÃ¥r man väl betala en premie om man är bekväm av sig (och har brÃ¥ttom) och bara ringer första bästa reparatör.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #21 skrivet: 14 januari 2013, 23:59:18 »
Fast en värmepump kan väl kosta ganska mycket i underhåll och ändå totalt sett vara billigare än om man kör helt på elpatron?
Allt handlar ju om vad man jämför med...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #22 skrivet: 15 januari 2013, 03:30:10 »
Jag inhandlade i sommras en innomhusgivare till min VP över disk hos min lokala VVSfirma.
Det visade sig att den blev ca 100:- billigare hos VVS'aren än listpriset hos VPtillverkaren.
Jag hade väntat mig ett påslag på upp till 2-300:- men icke.
Firman är en gammal och erkännt bra företag och givaren var orginaldel.

Saker ÄR generellt för dyra i Sverige jämfört med andra Europeiska länder.
Detta trots att skattenivåerna ligger på samma eller ungefärlig nivå med Sverige.

Köpte för några år sedan bromsskivor till en Saab 9-5 på en oberoende reservdelskedja.
Försäljaren tittade i datorn och berättade att den var tillverkad av Brembo.
När jag fick varan så fanns Opels logga på paketet.
Det är samma bromsskivor till Saab och Opel, men nu betalade jag 1/2 priset för bromsskivorna än vad jag fått betala för dem om jag köpt dem hos en Saabhandlare och det stod Saab på paketen.

Tillverkar man produkter för uppvärmning av hushåll så skall prio vara att tillverka hållbara produkter och inte dåligt utprovade produkter med billig kvalite och ta igen eventuellt dålig lönsamhet vid försäljning med vinster på eftermarknaden.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #23 skrivet: 15 januari 2013, 05:41:56 »
Vet inte vart denna tråd tar vägen men det handlar inte längre om att värmepump ska vara en långsiktig lösning för uppvärmning.

Det där förstod jag inte då tråden väl började med höga priser på delar, men gissa varför många här inne skruvar själva? ;)

Företag får sätta vilka priser de vill, men kunderna behöver inte handla där.

Byggvaruhandeln t ex har ju genomgått lite självsanering de sista tio åren. Tidigare fick man hålla sig till mindre företag som inte la på överpriser. Ett exempel till. Köpte ett knippe färdiga valv till ett tidigare hus. Var i rikets tionde stad, tittade och tyckte de var för dyra. Det spelade ingen roll om jag köpte ett eller tio, konkurrensen var stenhård och det fanns inga marginaler hette det...
Åkte till ett mindre företag ute i skogen som alltid drivits av en person. Han tog hem valven från samma företag som jag var på och jag fick vart tredje valv gratis. Då åkte han själv nästan tio mil med sin lastbil och hämtade dem, han körde dessutom förbi hemma o lastade av eftersom det var på vägen hem för honom.

När det gäller värmepumpar är det likadant, man måste inte handla av de som är dyra. Där skulle jag kunna ge liknande exempel med men avhåller mig från det... ;)

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #24 skrivet: 15 januari 2013, 06:11:06 »
Följande affärsmål hittar ni på IVT:s hemsida.
•Skapa ett nät av de bästa och mest konkurrenskraftiga underleverantörerna.
http://www.ivt.se/pages/static.asp?lngID=45&lngLangID=1
Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #25 skrivet: 15 januari 2013, 06:44:23 »
Men en underleverantör är väl nån som levererar delar till IVT, som dom bygger sina pumpar av, och inte en reservdelsförsäljare? Att man har konkurrenskraftiga underleverantörer betyder väl bara att de står sig bra i förhållande till andra som tillverkar delar åt andra värmepumpsfabrikanter?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #26 skrivet: 15 januari 2013, 07:11:24 »
Mmm, precis.
De tänker som man skall göra, köpa insatsvarorna så billigt som möjligt, utan att dagtinga med kvaliten.
Fördelen med detta är att man kan sälja varorna som produceras till konkurrenskraftiga priser.
Nackdelen är att man då också ibland måste byta underleverantörer, och komponenter, och att det är otroligt svårt att veta hur en ny komponent fungerar över tid.

Prisbilden på reparationer och reservdelar bestäms nästan säkert till stora delar av reparatören, inte av IVT centralt.
Precis som tidigare sagts så gäller antagligen när det gäller värmepumpar, som när det gäller annat, att man får lov att kolla upp priserna innan man köper en tjänst, eller se till att man är försäkrad.

Ulrix:
Har du ingen hemförsäkring?
Eller var värmepumpen så gammal att den inte täcker?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #27 skrivet: 15 januari 2013, 12:05:13 »
Rickard. Jag har flera hus och har flera erfarenheter men i detta fall så är värmepunpen 11år och då ska man tydligen köpa en ny.

Detta svar fick jag från IVT.
"Vi har enligt lag inte möjlighet att styra reservdelspriser från våra återförsäljare till slutkund. Däremot kan vi rekommendera pris till kund vilket vi också gör".
Jag förstår att att de måste följa lagen men de kan styra sina rekomenderade priseroch det är sällan någon tar mer än ett rekomenderat pris.

Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #28 skrivet: 15 januari 2013, 12:09:57 »
Före jul, när det hade snöat ordentligt, kom katten in med isbollar hängande i pälsen.

Sin vana trogen hoppade hon, utan att jag såg det, upp på hemmabioreceivern, en Denon AVR-3311, som stod på, men för tillfället inte spelade något.

När jag skulle sätta på lite musik igen, via AirPlay från rummet jag sitter i, så händer inget. Jag började kolla vad det kunde vara för fel, jag visste inte i detta läge att katten hade tinat upp på stärkaren, och jag provade allt möjligt, och den såg ut att fungera, men var knäpptyst.

Efter att jag såg att det låg en liten vattenpöl på skivspelarlocket och på hyllan som skivspelaren och stärkaren stod på insåg jag att det troligen var katten som orsakat en vattenskada. :(

Nåväl, jag lämnade inte den till HIFI-klubben, som skickade iväg den, och jag satte ett tak på 3000:-, vilket killen i affären tyckte var att ta i. Efter en dag ringer reparatören och säger att han behöver byta HDMI-kortet, vilket är det översta kortet, och det skulle kosta 8200:-. Jag köpte i stället efterföljaren, en AVR-3313, för 9998:-.

Jag kollade med Denons reservdelsleverantör i England, och kortet kostar löst ca 6500:- där.

Det är hutlöst!

Sedan 2012 täcker heller inte hemförsäkringen skador orsakade av djur.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #29 skrivet: 15 januari 2013, 12:23:15 »
Rickard. Jag har flera hus och har flera erfarenheter men i detta fall så är värmepunpen 11år och då ska man tydligen köpa en ny.

Detta svar fick jag från IVT.
"Vi har enligt lag inte möjlighet att styra reservdelspriser från våra återförsäljare till slutkund. Däremot kan vi rekommendera pris till kund vilket vi också gör".
Jag förstår att att de måste följa lagen men de kan styra sina rekomenderade priseroch det är sällan någon tar mer än ett rekomenderat pris.

Men hemförsäkringen borde ändå täcka upp ett antal tusenlappar, en värmepump blir aldrig helt värdelös sett ur hemförsäkringssynvinkel, så vitt jag vet stannar väl värdet på 20% eller nåt sånt.
Runt 5000 kr borde du kunna få ut.

Visst är det tråkigt när det inträffar sånt som du drabbats av, men åter igen, det är ju samma sak med många andra saker.
Inte är det många som renoverar en växellåda för 20 000 kr på en bil som är värd 20 000 kr?

Och OM man gör det så gör man det själv, eller försöker leta rätt på en begagnad och får den bytt med hjälp av en kompis.

Överfört till en värmepump skulle jag alltså agera som följer:

Konstatera felet.
Undersök vad reparationskostnaden blir, gärna hos ett par reparatörer.
Undersök hur mycket hemförsäkringen täcker.
Se om det finns möjligheter att få tag i begagnat.
Överväga om jag skall reparera, sätta in begagnat eller köpa nytt.

Dessutom, om vi räknar som du vill, att kompressorn skulle varit billigare så kanske det hela det hade blivit 4250 kr billigare om de bara tjänat 20% istället för 50% på kompressorn.
Visst, det är 4250 kr, men det är ändå "dyrt".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #30 skrivet: 15 januari 2013, 13:57:45 »
Men hemförsäkringen borde ändå täcka upp ett antal tusenlappar, en värmepump blir aldrig helt värdelös sett ur hemförsäkringssynvinkel, så vitt jag vet stannar väl värdet på 20% eller nåt sånt.
Runt 5000 kr borde du kunna få ut.

Det är väl det som är en stor del av problemet? Eftersom kunderna oftast inte drabbas av hela kostnaden så kan leverantörerna hålla uppe priserna. Jag slår vad om att om man tog bort ersättningarna från försäkringsbolagen så skulle reparationskostnaderna sjunka i motsvarande grad...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #31 skrivet: 15 januari 2013, 15:07:28 »
Vi skulle köpa en sidospegel till våran personbil "Mercedes" som någon idiot försökt stjäla..
Väl pÃ¥ Mercedesverkstan fick vi en chock, 13000 inkl moms. :'(  Bilen är 12Ã¥r gammal...
För att sätta dit den ville dom ha ett par tusen till.. fiR:

Så allt är relativt, vi tyckte inte det var värt det, medans andra kanske tyckte det var ett bra pris! salut
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #32 skrivet: 15 januari 2013, 15:29:28 »
Ja, det är väl i princip det jag vill ha sagt, ALLT är ocker, från däckbytet för 2400 kr/timme, backspegeln för 13 000 kr, växellåderenoveringen för 20 000 kr till kompressorbyte för 28 000 kr.
Som konsument gäller det att vara vaken, och ALDRIG förutsätta att priserna för det man efterfrågar är rimliga, man måste vara aktiv som konsument.
Att i efterhand gå ut och gråta över att en reparation på det ena eller andra är hutlöst dyrt funkar liksom inte, även om det finns fog för att påstå att det man köpt är oskäligt dyrt.

Gjorde själv en blunder för inte så länge sedan, köpte en ny maskin ena veckan, för leverans några veckor senare.
Efter ytterligare en vecka hade jag bestämt mig för vilka tillbehör jag skulle ha.
Hur mÃ¥nga tror att företaget prutade pÃ¥ tillbehören, räck upp en hand.  wave

När det gäller just IVT i detta fall så tar de väl, så vitt jag kan förstå, ut ett par tusen i vinst för att lagerhålla och leverera reservdelen, och det kan man ju inte säga något alls om.
Sen håller jag med om att 5000-6000 kr + moms i påslag hos reparatören var dyrt.
« Senast ändrad: 15 januari 2013, 15:32:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #33 skrivet: 15 januari 2013, 16:47:29 »
Priser bestäms av utbud och efterfrågan, dvs i praktiken av betalningsvilja hos kunderna.
Huvuddelen av de som köper en dyr Mercedes kanske inte tycker att 13000 var dyrt för en spegel, i förhållande till vad resten av bilen kostade i inköp och kostar i drift, service, osv. Dessutom kanske det inte finns så stort utbud av piratdelar?

Jag skulle laga låset i bakluckan. Det visade sig att det var en kabel som var av. Reparation enligt handboken skulle innebära att man byter HELA kabelpaketet som går till bakre delen av bilen, dvs ut med säten, upp med golv, osv, till en kostnad kring 20-30 000. Verkstan insåg själva att jag knappast var villig att betala det och erbjöd sig att skarva kabeln för några hundra, när dom liks hade öppnat bakluckans insida och lokaliserat felet.

Alternativet hade ju varit att jag sagt tack och hej och gjort det själv. På det här viset vann båda parter. Dom fick några kronor (som knappt täckte felsökning) och en nöjd kund, och jag slapp rota själv. Utbud och efterfrågan, betalningsvilja hos kunden...

Syftet med att driva företag är väl att tjäna pengar, antingen genom den lön man tar ut eller genom utdelning på aktier? Inte att serva kunderna så billigt som möjligt...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #34 skrivet: 15 januari 2013, 17:00:35 »
Kompressorn är ju ett lite speciellt fall eftersom det krävs kylcertifikat och lite speciella kunskaper för att byta. Kanske inte så lätt att hitta en kyltekniker som vill sätta in kompressorn som man köpt från Holland...

Min bil, en GM-produkt, behöver en ny styrväxel. Märkesverkstaden skall ha 7500:- för bara delen. Begagnad på bildemontering i Sverige 3500:- till 5000:- plus inrikesfrakt. Nu har jag köpt en renoverad från USA som kostar 2015:- inklusive frakt och importavgift...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #35 skrivet: 15 januari 2013, 18:05:26 »
Länsförsäkringar skriver av med 10% per år från år tre, så efter tolv år antar jag att man inte får nåt alls.

Fast de har en klausul "Tabellen tillämpas inte om det skulle leda till oskäligt resultat.", vet inte om man åberopa det.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #36 skrivet: 15 januari 2013, 18:43:34 »
Jag påstog följande
"Du kommer inte ifrån att era produkter är utformade för att skrivas av på 10år med tanke på priserna på eftermarknaden om de ska ligga på 1/3 av nypriset. Sedan skriver du om 10årig försäkrig vilket låter fint men den skriver ner värdet och priset för den enskilde blir avsevärt efter några år."

Detta svar fick jag från IVT
"Vi säljer våra värmepumpar med 10 års garanti, utan vare sig självrisk eller åldersavdrag"

Jag vet inte om det stämmer för min pump var 11år.

Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #37 skrivet: 15 januari 2013, 19:57:34 »
Då tar vi en vända till för att upplysa om om garantier i detta forum

Lite allmän info om Garantier

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932&WT.ac=Ext-Konsumentköplagen

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti
eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för
varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel
anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det
avseende som utfästelsen omfattar.


http://www.skelleftea.se/Bygg%20och%20miljokontoret/Innehallssidor/Bifogat/vad_galler.pdf

Garanti
Det finns ingen lag som säger att säljaren
är skyldig att lämna garanti på en vara.
En garanti innebär att säljaren ansvarar för
att varan fungerar under hela garantitiden.
För varor med garanti kan garantitiden variera.
När en garantitid på ex. 1 år har gått ut så
har du fortfarande reklamationstid kvar enligt
lagen. Se under Reklamation


http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.


Så för att vara krass så behöver inte en handlare ge någon garanti men han kan aldrig komma ifrån kunsumentköp lagen.


Vad gäller IVT så hade de fram till 2004 en garant på 2år samt en kompressorgaranti på 6 år.
detta har sedan ändrats till 6år garanti och 10års kompressorgaranti för att förra året bli 10års helgaranti.

Så när din pump levererades fanns nog inte längre garanti än 2år, var glad att den höll så länge den gjorde för hade den gått sönder efter 7 år hade du inte fått ett öre (förutom på hemförsäkringen).
Sen är väl inte en tillverkare tvungen att tillhandahålla reservdelar i mer än 10år så efter det är blir det nog billigare att byta
En annan sak som också skall tas med i beräkningen är att på 10år så har maskinerna blivit effektivare och bara det kan vara skäl för ett byte när den gamla lägger av.

Sen måste jag fråga om du lämnar 10års garanti på de däck du säljer?
Nä just det det är ju slitvaror eller hur.
Men en motor (kompressor och ev. fläkt) som står och går dygnet runt ca 6-8månader per år i som ditt fall 11år är innan den ger upp är kass kvalite.
Finns ju bilar som inte ens lever 11år innan de är helt slut och upprostade men det är helt ok att lägga kanske 100kkr på en ny.

Min pump är försäkrad i 10Ã¥r och jag har tagit i beaktande att jag fÃ¥r byta den efter försäkringstidens utgÃ¥ng, förhoppningsvis fÃ¥r jag byta innan tiden är ute  ^-^
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #38 skrivet: 15 januari 2013, 20:20:05 »
Ulrix ,,,,
En enkel fåga bara,,,
Vad jobbar du med ?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #39 skrivet: 15 januari 2013, 20:21:02 »
 *roflmao*
Vilken bra inlägg Lmf

Tänk att pumpen gått 9år efter garantins utgång och ändå klagar.. :o
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #40 skrivet: 15 januari 2013, 21:13:42 »
Jag beklagar mig inte över att den gått sönder. Jag är imponerad av att den gått så bra i alla år. Jag tycker ett värmesystem ska kunna användas i mer än 10 år. Detta är svårt när xxxxxxxxxxxxxxxxxxx och säkert de flesta som är ett IVT center ska lägga lägga på så mycket och få stöd av IVT i denna prissättningen. Som jag skrivit innan så tar de ut 19000kr för enbart kompressorn när de själva betalar ca 11000kr med moms. Så fakturan på 28000kr är 9000kr enbart vinsten på kompressorn. Och när man säljer produkten så marknadsför man den som en långsiktig ekonomisk lösning. Jag undrar för vem? Installatören eller konsumenten?
« Senast ändrad: 17 januari 2013, 05:54:28 av Rickard »
Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #41 skrivet: 15 januari 2013, 21:40:37 »
Då jag för 13 år sedan jobbade på Elektroservice kostade vi, för ett hembesök ca 650 inkl allt + ev matrial. En tempgivare tog vi ca 300:- för (Inköp ca 50:-). Då jag i 2006 fick utbytt en tempbulb på min IVT Optima 700, var det ju samma typ av besök av IVT-NO1-service som Elektroservice. Samma typ av givare, men priset var minsann inte samma: 3500:-!!!

I veckan var jag hos en kund som just gett 17.000 för rep av "en ventil" på en CTC luft/vatten. Visst fan täljs det med guldkniv i den bransch. Mitt elfirma kunde knappast stjäla 17.000 av en kund för byte av en jordfelsbrytare, fast komponenterna kosta lika. Vår totalpris ligger närmare på 2000:-
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #42 skrivet: 15 januari 2013, 23:01:12 »
Som jag ser på saken så är det inte IVT/Bosch fel att du fått en faktura för byte kompressor som överstiger värdet på maskinen.
Felet är service firman.

De borde upplyst om att kostnaden skulle bli så hög för att åtgärda problemet och istället gett dig alternativet att montera en ny.

problemet är att du antagligen även skulle bli tvungen att byta tanken/varmvattenberedaren så totalkostnaden på pump och tank skulle nog bli runt 60-70kkr.

För tre år sedan köpte jag min värmepump för lika mycket som du reparerade din relik för eller 28000:- (utan varmvattenberedare/tank)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #43 skrivet: 15 januari 2013, 23:20:36 »
Om det finns ett stort utbud, många som vill sälja, så blir det låga priser, köparens marknad. Om det är ett litet utbud, få säljare du kan välja mellan, så blir det höga priser, säljarnas marknad.

Vad är rimlig avskrivningstid på en luft/vatten-pump? Knappast mer än 10 år väl? En bergvärmepump,mförväntas den hålla längre?
Jag har inte kalkylerat med mer än 7-8 års livslängd på min EcoAir. All tid över det är ren bonus, och går den sönder då så är det troligen en bättre affär att byta pump. Den har liks betalat sig då.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #44 skrivet: 16 januari 2013, 07:01:26 »
Oki ,, jag upprepar frågan! I vilken bransch jobbar du för att ställa mat på bordet?

2. Har du personligen gjort och ansvarat för resultatet i ett bokslut?
3 . Vet du överhuvudaget om vad det verkligen kostar att bedriva verksamhet i VVS/kyl branschen?

Jag hoppas att du tar bort företags namnet du felaktigt har hängt ut,,,
Riktigt dåligt!!!!!!!
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #45 skrivet: 16 januari 2013, 08:05:35 »
CC, Ulrix har väl ändå inte "hängt" ut något företag vad jag kan se, med undantag för IVT som faktiskt i egenskap av tillverkare kan tåla detta.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #46 skrivet: 16 januari 2013, 08:13:48 »
Jag håller med er båda.
Jag tolkar IVT/Bosch som "Tillverkare" då inlägget inte pekar ut en specifik tjänsteleverantör.
Och jag anser att Ulrix troligen hade sett liknande priser oavsett vilket fabrikat han haft.
Jag anser också att IVT kan få tåla detta, även om de bara är ett i raden av företag som håller priserna uppe.

Dessutom, som Rinnan tidigt skrev, kanske hade det gått få jobbet billigare, men med mer tveksam (eller dålig) kvalitet, och då är det frågan om det gör det hela mer prisvärt?
Som C-C skriver så finns det rätt mycket fasta kostnader för utbildningar, cerifieringar och ackrediteringar, samt ackrediterade mätinstrument för att kunna arbeta med kyla.

Det som framförllat gör att företag med kylcertifiering kan ta så pass bra betalt som de gör är dock (tror jag) att det är väldigt svårt att få de ackrediteringar och certifieringar som krävs.
Branschen har lobbat igenom sådana krav att det är väldigt svårt att starta eget i branschen, vilket i sin tur gör att det är få aktörer, vilket gör att de kan begära bra betalt för sina tjänster.
Tillgång och efterfrågan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #47 skrivet: 16 januari 2013, 10:36:20 »
Det var nog inte IVT som CC syftade på utan reparatörens firma som CC menade, som namngavs om man läser igenom inlägget lite mer noga.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #48 skrivet: 16 januari 2013, 10:58:25 »
Vad gäller VVS företag och deras ekonomiska välstånd eller icke, så finns det nog 2 eller fler olika sett att driva firman.

Själv har jag insyn/kontakt med 3 olika personer som driver VVS företag, samtliga dessa är i mina ögon rika utan bra bokslut.
Med deffinitionen rika menar jag höga månadslöner ( sedda ell osedda ), fina hus, motorbåtar, landställen, sportbilar & eventresor utomlands typ åka och se på F1 live på Monza.
Och mer påkostade badrum har jag knappast aldrig sett, men dom har knappt inte ens betalt för dom.....egna anställda jobbar och alla inköp utfördelade på kundfakturor......bubbelpooler, regnskogs-duschar, WC med värme och inbyggd fläkt, infällda spottar överallt och en avancerad plattsättning med dyrt kakel/klinker.

Dessa VVS-fimra-ägare har mellan 4 och 12 anställda, där enbart några få av de anställda tjänar hyffsat, dom andra "fyller" på och får offtast göra "skitjobbet", typ bila fram stammen, slakta ner gamla vvs system, räffla gängor och lina samt hantlanga............typ gamla tidens "chippar" ell lärling kanske det kallas i dag.

Vad gäller cert så innehar offtast enbart 1 i företaget detta, i bland enbart firmaägaren själv.
Vad gäller verktyg mm, så betalar dom relativt snabbt av sig själv i.o.m att man skriver av dom.
Strukturen, planeringen, verkygsarsenal mm i dessa företag är katastof!, men ägarna göder 1 i varje grupp & dom andra bara flyter med i ekorrhjulet.

Ett exempel på vinst:
Säg att ena företaget gör av med 1000 st T-kors 15 mm ut till kund på ett år, dessa betalar företaget ca 25 kr/st för hos grossist, men kunden får betala 88 kr/st..........bara denna koppling inbringar 63.000 kr på ett år.
Och jag vet att min gamla chef bara garva och njöt, varje ggr vi satte oss i ett tomt nykaklat badrum vid stambyten, vi hade med oss en påse kopplingar & 10-12 chromade rör, en ny toastol, nytt handfat, ny blandare, ny duschblandare, badrumsskåp mm.........han hade väl ca 6-8.000 kr i materialvinst per badrum redan innan vi börja......och en bra dag gjorde varje gubbe 2 badrum.

& deras bokslut!.............Jag tog inkomstuppgift på en av dom 2006, och han deklarerade för 11.000 kr/mån, och hans fru var ekonomisk ansvarig i företaget på heltid, men hon deklarerade för 4.700 kr/mån..........
Då jag störde mig enormt på detta så ringde jag skattemasen..........tror ni dom ens var intresserade?.

Jag slutade självklart på detta företag när jag fått nog, tog ca 3-4 mån.......o då var jag tålig!

Nu berättar jag om dom 3 halvbanditerna som driver VVS firmor som JAG känner till & vet om, och det finns garanterat VVS firmor som har HELT andra värderingar och bra dyrare personalpolicy, där det finns struktur, planering, etablering och där samtliga i företaget går och tar certifieringarna, har sin egen fullmatade firmabil o.s.v.
Så börja inte gapa nu om hur dåligt VVS firmorna har det allmänt, jag berättade enbart om MINA 3.

Förövrigt är nog VVS grossist branschen samt el grossist branschen dom branscher som inte ännu fått tillräcklig konkurans..........hela övriga byggsektorn har problemet att det inte går att göra vinst på material längre, och det gäller väl bilar och elektronik & många mer för den delen.

Hur länge ska VVS & el branschen få hållas ?
Sedan kan självklart tillverkare som IVT/Bosch och ett 100-tal andra sätta ett mer korrekt rekomenderat pris, blir ju rätt löjligt när jag pÃ¥ Ahlsell frÃ¥gade pris pÃ¥ en pumpshunt jag ev behövde till ena fördelaren (vattenburen värme), och fick svaret 8.800 kr......jag frÃ¥gade dÃ¥ pÃ¥ kul efter pris pÃ¥ samma produkt med en väns kontonummer........3.500 kr blev svaret !!!!!!!........fan, det fÃ¥r inte vara sÃ¥  >:(

MvH Jawen

2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #49 skrivet: 16 januari 2013, 11:30:59 »
Jawen , jag håller med dig på de flesta punkter, jag har också erfarenhet av sånna där guldgrävare, även om inte alla är det. Tillbringade inte rörkrökaren halva arbetstiden i bilen, hämta grejor, måste på akutuppdrag mm. så har man ett manskap på 4 man förstår man att det blir dyrt.
När det gäller el och vvs material upplever jag det så att de har konkurans, både från fysiska butiker och näthandel. Finns ju t o m en vvsbutik som har samma pris till företag som privatkund, vad jag hört i alla fall.
Däremot kylbranchen, den är rutten den. Fullt monopol. >:(
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #50 skrivet: 16 januari 2013, 11:37:27 »
Problemet är att det inte spelar nÃ¥n roll hur mÃ¥nga billiga (nät)handlare det finns när hantverkaren vägrar installera sÃ¥nt han inte har fÃ¥tt köpa hos sin 'egen' grossist.  >:(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #51 skrivet: 16 januari 2013, 11:53:33 »
Problemet är att det inte spelar nÃ¥n roll hur mÃ¥nga billiga (nät)handlare det finns när hantverkaren vägrar installera sÃ¥nt han inte har fÃ¥tt köpa hos sin 'egen' grossist.  >:(
Men det är inte avsaknaden av konkurans på material det gäller, det kan man säga ingår i hantverkarens prissättning. Jag kan tycka att det vore bättre att grossisten säljer till samma pris till alla och så får hantverkarna höja sin timdebitering istället, men då blir det förmodligen dyrare då denne inte längre har avdragen för materialkostaden. Hantverkaren får då en högre synlig inkomst vilket ger en högre skatt och det tror jag han kompenserar för.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #52 skrivet: 16 januari 2013, 12:06:26 »
"Egen grossist" kan i vissa fall innebära precis samma billigföretag som man själv handlar hos. Stod för bara någon månad sedan o pratade med en på ett sådant billigföretag. Han sa att de hade svårt med lagerhållningen eftersom företag kommer in o rensar hyllan, som han uttryckte det.

Jag hoppas fortfarande på självsanering... Kan hellre gräva ett hundra meter långt dike för hand, istället för att anlita en entrepenör som kräver att få använda sig av sin egen spade av samma märke, typ. Nu har jag gnällt färdigt. För idag. Tror jag. :)

De där Jawen skriver om finns på fler ställen. Men alla är inte sådana, de vettiga ska man ge jobb o inte slita ut sig själv. Då bli alla glada.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #53 skrivet: 16 januari 2013, 12:10:20 »
...när hantverkaren vägrar installera sÃ¥nt han inte har fÃ¥tt köpa hos sin 'egen' grossist.  >:(

Hahaha påminner mig om när jag diskuterade min värmepumpeinstallation med den lokala VVS installatören

Jag: Du jag tänkte sätta in en luft vattenvärmepump.
Han: Vad trevligt
Jag: Jag hade tänkt mig en Bosch
Han: Vi säljer bara Thermia
Jag: jo men jag vill ha en Bosch
Han: Ja men vi säljer bara Thermia

Resultatet av denna diskussionen blev att
A: han fick inte sålt någon värmepump
B: han fick inte heller installationen

han tyckte alltså att han inte tjänade något på en installation om han inte sålt maskinen
och han sa inte heller att han kunde beställa bosch värmepumpen
allt han ville var att sälja en thermia (han måste haft bra avans på de maskinerna)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #54 skrivet: 16 januari 2013, 17:23:54 »
Eftersom ett företagsnamn nu ändå har nämnts så angående xxxxxxxxxxxxx så är min uppfattning att det är ett av de mer seriösa företagen i skåne och deras prissättning inte är oskäligt hög och servicen mycket bra.
Min syster anlitade dem när hon fick problem med sin FLVP och fick snabb och god hjälp och de tog inte orimligt mycket betalt.
Mycket mindre än vad jag väntat mig.
Har själv inga kopplingar till företaget och försöker heller inte sälja in företaget, men eftersom det nämnts i ett mindre smickrande sammanhang så får detta stå som motpool.
Inte rättvist att nämna ett företag på ett forum, framförallt inte om de inte är kända som oseriösa eller för att de tar bra betalt.
« Senast ändrad: 17 januari 2013, 05:53:47 av Rickard »
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #55 skrivet: 16 januari 2013, 18:10:33 »
Jag instämmer med bigfoot.
.

Jawen ,,
Jag tror jag vet vilka VVS firmer du hänvisar till,,,
Det går inte att andvända Ahlsells brutto prislista,,( jag kan inte det till mina kunder) Så jag tycker det är tråkigt att du har såna erfarenheter.
Verkligheten ser inte ut så ,, inte för mig i alla fall.

Lmf
Thermia gubben är ju en ÅF , klart som att han talar för sin produkt ,
Avansen på Thermian är inte större en på Boschen ,
Jag tror han tycker Thermin är bättre en Boschen och det va nog därför han ville installera och ta ansvar för en produkt han lita på,,( jag skriver inte att Boschen är dålig :) )
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #56 skrivet: 16 januari 2013, 18:21:26 »
Att en thermia åf bara vill installera thermia VP är inget konstigt. Det är ju den struktur och support som dom är vana vid att luta sig mot.

Inte underligare än att en datakonsult fördrar ett visst operativsystem, språk eller program.

Det finns installatörer som är mer obundna så att säga. Det där är olika från firma till firma. Precis som det är i andra branscher.

Det finns rövare i alla branscher. Dock är jag redo att hålla med om att just VVSbranschen plågas av ett riktigt dåligt rykte. Även när man pratar med andra hantverkare.

I övrigt håller jag med om att det inte är snyggt att skriva ett företagsnamn. Så vitt vi vet kanske dom bara kör rätt av med tillverkarens rekommenderade prislista och vad som är fel med det vet jag inte.

Jag ser så att säga inte att värdet i inlägget, som i övrigt är bra, ökar genom att man nämner ett namn på ett företag (då menar jag inte IVT)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #57 skrivet: 16 januari 2013, 22:06:55 »
NU vet jag inte vad som är så farligt med namngivandet av den IVT-återförsäljaren. TS är helt saklig och redovisar kostnaden för arbetet och materialet och ingenstans påstås det att firman som sådan är oseriös utan snarare att firman säljer delarna helt enligt IVT rek utpris. Att tycka att en faktura är dyr är faktiskt inte olagligt, osmakligt eller ens dålig affärssed...
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #58 skrivet: 16 januari 2013, 22:14:24 »
Thermia gubben är ju en ÅF , klart som att han talar för sin produkt ,

Nej CC
Han är inte listad av Thermia som ÅF (har således inte gått Thermias kurser om jag inte är felinformerad)och han gör ingen aktiv reklam för märket utan det är först när man frågar som man får reda på vad som vill säljas och monteras.
För att montera en luft/vatten VP av nästan vilket märke som helst är det max 6 rör att koppla (VP fram och retur,Hus fram och retur samt VV och KV) sen vad som står på fronten (thermia,ivt,ctc osv.) spelar ingen roll.

Jag hoppas att det är som du säger att han tar ansvar för och litar pÃ¥ produkten eftersom han rekomenderade en atria trots att det fanns "nyare" alternativ frÃ¥n samma tillverkare att tillgÃ¥  ;)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #59 skrivet: 17 januari 2013, 06:12:26 »
Jag har raderat företagsnamnet, det vore synd om en av (få?) seriösa aktörer skulle få dåligt rykte på grund av att de tar bra betalt för sina tjänster.
Som alla vet har jag rätt stränga regler när det gäller nya medlemmar som "hänger ut" företag i något som kan liknas vid publik utpressning.
Jag anser att hela upplägget på detta ämne är ett solklart exempel på detta. (Ulrix har bloggat om detta, kompletterat med ett långt inlägg i detta forum, länkat till bloggen, och "meddelat" IVT att de är utsatta för publik kritik)

Då jag inte vet om fakturan ännu är betald blir det än viktigare att företaget inte skall behöva känns sig nödgat att sänka priset för att rädda sitt rykte.

Själva principdiskussionen har jag inga som helst problem med, det är dyrt att reparera en värmepump, och det borde kunna vara billigare, jag vill bara inte att enskilda företag skall hängas ut i detta forum.

Å andra sidan , som redan nämnts, seriösa företag som bedriver en verksamhet med kompetenta medarbetare och sunda finanser innebär ofta att priset blir lite högre än om man köper tjänsten av en kille med kontoret på bakfickan.

Visst har företaget i detta fall tagit bra betalt för sina tjänster, men vad som är felet med detta har jag svårt att se, alla tjänster är dyra att köpa, rent ocker många gånger - och då speciellt om man köper tjänsterna av ett företag med bra rykte.
1050 kr + moms betalar jag för att fÃ¥ hjälp med marknadsföring  dontknow
Mer än så/timme för att få min Fyrhjuling reparerad, eller däcken skiftade och balanserade på bilen.
I detta fall hade det troligen blivit lika dyrt om Kylfirman tagit 0 kronor i avans pÃ¥ kompressorn och istället tagit 1000 kr + moms för jobbet.  dontknow
« Senast ändrad: 17 januari 2013, 06:18:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #60 skrivet: 17 januari 2013, 07:05:21 »
Lmf
DÃ¥ har han ännu mindre avans pÃ¥ Thermian,Han själv mÃ¥ste köpa av nÃ¥gon Ã…F  :) han mÃ¥ste verkligen tycka att Thermian är en bra VP .
(vilket den är också, men det finns fler som är lika bra/bättre)

Allt är dyrt i Sverige !! Jag tror inte rätt väg att gå är att hänga kyl/VVS branschen som jätte skojare med sjuka avanser som en del tror,
Spelar ingen roll om det är Taxi restaurang bygg IT matvaruhandel
Ja ni förstår,, Blir det sån Konsumtion privat av en bransch som tex Jawen skriver om finns egentligen bara 2 allternativ , spel lycka eller fusk...
Och då är det skattemyndigheten som inte gör sitt jobb.. Varför ska vi andra betala för andras fusk,,, det tycker jag är helt fel!!!

Skatte trycken vi har i Sverige gör att företagarna tyvär måste ha den prisbild vi idag ser , och för vi som gör rätt är marginalen sjukt liten när månaden är klar och allt betalt, I ett litet företag räcker det med att någon är sjuk ett par dagar och så har månaden svårt att gå ihop

Det finns några företagare här på forumet, jag är en av dom som sitter med papper varje månad och ser vilka fickor som ska fyllas först innan det finns något att ta ut lön för...
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #61 skrivet: 17 januari 2013, 07:14:22 »
Vi som köpt värmepump har väl dessutom gjort det för att tjäna pengar, dev få lägre elkostnad? Ju mer vi tjänar på pumpen, desto gladare blir vi. Alla vill tjäna lite extra helt enkelt. :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #62 skrivet: 17 januari 2013, 09:00:09 »
av förklarliga skäl är det ju också möjligt att ta lite extra betalt.

Bäst betalt föreställer jag mig att lÃ¥ssmeden kunde ta när jag var inlÃ¥st i min lägenhet för en härrans massa Ã¥r sedan. Mina alternativ var begränsade kan man milt konstatera. 

Ja och sedan har du en fallande skala därifrån.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #63 skrivet: 17 januari 2013, 10:16:00 »
När min katt rÃ¥kade bli inlÃ¥st i fel studentrum för väldigt mÃ¥nga Ã¥r sen sÃ¥ skulle vaktbolaget komma och lÃ¥sa upp, men eftersom det inte var mitt rum mÃ¥ste polis vara närvarande. Poliserna och jag satt och väntade en halvtimme  pÃ¥ vaktbolagets killar. När dom väl dök upp sÃ¥ lÃ¥ste dom upp dörren, katten promenerade ut och sa "mjau" till hälsning, och dom lÃ¥ste, gav mig en faktura och stack iväg. I dagens penningvärde skulle dom ha över 500 för att lÃ¥sa upp, vänta 30 sek och sen lÃ¥sa igen. Där kan man snacka om bra timpenning...

Polisassistansen var gratis (skattefinansierad). :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #64 skrivet: 17 januari 2013, 17:54:10 »
I IT-branchen ( har bara väntat på nån VVS:are i den här tråden ska ta upp nån HUUUTLÖST dyr faktura på ett toner-byter i sin laserskrivare) är det vanligt med avanser på 1-2-3% på hårdvaran i större affärer, dvs hårdvara för 5 miljoner ger 50-150K SEK i vinst. Då kan det ha studsat tidsödande offerter och lösningsförslag i månader för att få den affären. Skillnaden är att inom IT-branchen fungerar konkurrensen, kanske lite för bra.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #65 skrivet: 17 januari 2013, 18:04:04 »
I den här komunen har dom tagit dom lägsta elekriker anbuden, tvingade enl lag.
Elfirman som vann budet hade ett pris på 280kr/tim + moms..
Det är faaaaan stört omöjligt..

Därför anser jag att lagen om offentlig upphandling gynnar skitfirmor som myglar med moms/skatter mm.. Eller sÃ¥ är dom timtjuvar...  fiR:

Åååå alla vet det!!!!!!!!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #66 skrivet: 17 januari 2013, 18:29:00 »
I IT-branchen ( har bara väntat på nån VVS:are i den här tråden ska ta upp nån HUUUTLÖST dyr faktura på ett toner-byter i sin laserskrivare) är det vanligt med avanser på 1-2-3% på hårdvaran i större affärer, dvs hårdvara för 5 miljoner ger 50-150K SEK i vinst. Då kan det ha studsat tidsödande offerter och lösningsförslag i månader för att få den affären. Skillnaden är att inom IT-branchen fungerar konkurrensen, kanske lite för bra.



Varför skulle vi vvsare ta upp det?
Jag hoppas du tar ut det du behöver för att få ett års TB som du klarar att driva företaget vidare med , behöver jag en tjänst betalar jag för den utan att gnälla ,, vi lever alla med samma krav och skyldigheter,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #67 skrivet: 17 januari 2013, 18:39:54 »
Jepp, så är det. Mr Mechanik, växellådsexperten i Västervik, är en sån som kan trolla fram delar där andra går bet till gamla växellådor till jänkare. Han fixa backväxeln i dynaflowlådan till Buick -59:an. 500+moms/timme tog han. Påtalade att jag tyckte han var för billig...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #68 skrivet: 17 januari 2013, 19:04:11 »
Det är farligt att dömma ut en hel kår för vad en viss del av kåren gör.
När det gäller enbart VVS arbeten så har jag aldrig tyckt att jag fått betala oskäligt mycket.
Eftersom jag inte kan något om vvs'ande så gör jag bäst i att ge f@n i det, dessutom hade det tagit lång tid att leta rätt på de delar som behövs.
Köra iväg och köpa delarna och maskiner för att utföra arbetet.
Sen är risken att jag gör fel och får vattenskador.
DÅ är VVS'arens offert billig, även om den är saltad.

Det finns en del "VVS" firmor som specialliserat sig på VP installationer och som saknar alla de cert som riktiga VVS firmor innehar.
De brukar ge billiga installationer, men de lämnar förmodligen mycket övrigt att önska.
Generellt sett får man vad man betalar för.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #69 skrivet: 17 januari 2013, 19:46:59 »
I den här komunen har dom tagit dom lägsta elekriker anbuden, tvingade enl lag.
Elfirman som vann budet hade ett pris på 280kr/tim + moms..
Det är faaaaan stört omöjligt..

Därför anser jag att lagen om offentlig upphandling gynnar skitfirmor som myglar med moms/skatter mm.. Eller sÃ¥ är dom timtjuvar...  fiR:

Åååå alla vet det!!!!!!!!

Om det inte åtföljs med vad för tid ett arbete ska ta så är det inget problem. Arbeta 1h fakturera 2h...

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #70 skrivet: 17 januari 2013, 21:25:20 »
Smart, har inte tänkt så.. tummenupp

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #71 skrivet: 17 januari 2013, 22:36:55 »
Kan man lägga på 8000 kr på en kompressor man gett 11kkr för så är det ett tecken på icke existerande konkurrens. Eller rättare sagt, kompressorn finns ju att få tag på billigare men hade TS köpt denna via alternativ källa hade ingen ändå hjälpt han med bytet....
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #72 skrivet: 17 januari 2013, 22:53:24 »
Det finns några företagare här på forumet, jag är en av dom som sitter med papper varje månad och ser vilka fickor som ska fyllas först innan det finns något att ta ut lön för...
Cocacola

Jag är också företagare (indirekt genom min fru) och sitter med papper varje månad.
Det är bättre att göra rätt än att bråka med skatteverket och riskera företaget.
Då är det kunderna som får betala.

Sedan så är jag anställd inom IT.
Min arbetsgivare säljer mig för 890kr/h+moms och då är det bara arbetet.
Kunden får själv stå för eventuell merkostnad utöver min kostnad.

Allt kostar i Sverige.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #73 skrivet: 17 januari 2013, 23:06:33 »
 
Smart, har inte tänkt så.. tummenupp
SÃ¥g inte det... 8)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #74 skrivet: 18 januari 2013, 18:15:38 »
I den här komunen har dom tagit dom lägsta elekriker anbuden, tvingade enl lag.
Elfirman som vann budet hade ett pris på 280kr/tim + moms..
Det är faaaaan stört omöjligt..

Därför anser jag att lagen om offentlig upphandling gynnar skitfirmor som myglar med moms/skatter mm.. Eller sÃ¥ är dom timtjuvar...  fiR:

Åååå alla vet det!!!!!!!!
Varför är det omöjligt ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #75 skrivet: 18 januari 2013, 19:17:56 »
Det börjar märkas på anbuden att marknaden har svalnat av rejält.

För att återgå till ursprungs frågeställningen i tråden.
Varför tar i det här fallet IVT så hutlösa vinster på materialet?
Dyra inköps och lagerhållningkostnader köper inte jag.
Jag skulle vilja påstå att man gör det för att man kan.
När hemmets uppvärmningssystem plötsligt går i sönder i Januari månad och det är minusgrader ute.
Då har man inget annat val än att laga om man inte vill vänta i ett par veckor med frost grader inomhus som följd.
Och då utnyttjar man situationen och tar tillbaks den lilla förtjänst man gjorde vid försäljningen på eftermarknaden.
Tyvärr så passar även vissa kylfirmor på att utnyttja situationen.
Resultatet blir skinnade och arga kunder och försäkringsbolag som höjer taxan för alla kunder för att kompensera för de allt fler trasiga värmepumparna som ibland kostar fantasisummor att reparera.

I mitt fall är anläggningen avskriven efter 5 år, efter det är det reparationskostnaden som avgör om pumpen åker ut och något nytt kommer in.
« Senast ändrad: 18 januari 2013, 20:05:14 av Bigfoot »
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #76 skrivet: 18 januari 2013, 19:31:24 »
Bilar är ett dåligt exempel på detta.
Ta tillverkare av bläckstråleskrivare istället.

En ny skrivare får du med dig bara du passerar utgången hos elektronikjätten.
Men bläckpatroner...

Någon räknade ut att dom i de närmaste måste blanda i guld i sina recept på bläck?

Tillråga på allt sätter dom chip på patronerna så att det skall vara svårt att inte köpa deras eget.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #77 skrivet: 18 januari 2013, 21:26:11 »
Varför är det omöjligt ?

Klart det är omöjligt att delta om du är ärlig!
Jobbar man 3 timmar med ett service jobb är det det man ska ta betalt för.
280 kr i timmen ,,, Det skulle förkastas i upphandlings ögonblicket om det vore seriöst
Jag håller med Tågråttan,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #78 skrivet: 18 januari 2013, 21:42:19 »
Så här är det:

För att kunna driva företag så är det en jävla massa kostnader.
Man slår på ungefär 40% på något man köper in och säljer vidare för att ens kunna finnas till.

Vad lever ni på?
En arbetsgivare?
Har ni kollat vad den arbetsgivaren tar ut för er utöver eran lön och avgifter?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #79 skrivet: 18 januari 2013, 21:43:44 »
Men nu var det en upphandling till en kommun dom kanske har jobb Ã¥t 5 st elektriker  40 tim i veckan. Deras chef behöver inte jaga andra jobb bilen tar dom naturligtvis betalt för dom tjänar en slant pÃ¥ installations materialet inte alls sÃ¥ omöjligt. Lejde Goodtech för en par Ã¥r sen  tror jag betalade 350 kr tim för 4 tim arbete misstänker att det gÃ¥r att sänka timpriset bra om jag hade jobb 3 Ã¥r framÃ¥t för kanske 5 man.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #80 skrivet: 18 januari 2013, 22:03:51 »
Men nu var det en upphandling till en kommun dom kanske har jobb Ã¥t 5 st elektriker  40 tim i veckan. Deras chef behöver inte jaga andra jobb bilen tar dom naturligtvis betalt för dom tjänar en slant pÃ¥ installations materialet inte alls sÃ¥ omöjligt. Lejde Goodtech för en par Ã¥r sen  tror jag betalade 350 kr tim för 4 tim arbete misstänker att det gÃ¥r att sänka timpriset bra om jag hade jobb 3 Ã¥r framÃ¥t för kanske 5 man.

Jag vet inte hur det är för kommuner. Antagligen betalas det för på skatten.

Men för en egen företagare måste allt betalas. Från el, vatten, sophämtning till frakt, verktyg och personal.
Allt det hamnar på kunden för du kan inte gå i vinst med den bördan utan måste få bort det.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #81 skrivet: 18 januari 2013, 22:08:17 »
Ja naturligtvis betalas allt av kunden hur skulle det annars funka ja förutom förbruknings material naturligtvis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #82 skrivet: 18 januari 2013, 22:18:33 »
Nej nej nej,,,
Spelar ingen roll om firman får 5 man i 3 år ,,, 280 kr

Smurfen , har du ansvarat för ett företag ? Bokslut lönsamhet avkastning personal kostnader UTB budget för nyinvesteringar , sjuk kostnader , kurser bilar kontor försäkringar revisor bilar utbyte av utjänta verktyg
Certifierings kostnader bränsle till bilarna el ,,, Julfesten personalen vill ha,
Sommar festen personalen vill ha
Ja hur lång tror du listan blir egentligen !
FÃ¥r du 280 kr att räcka till lön / arbetsgivaravgifter/ semesterpengar och det jag presenterat ovan  ::),,, ja dÃ¥ fÃ¥r du nog ta Anders jobb ,

Cocacola

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #83 skrivet: 18 januari 2013, 22:32:42 »
Är det någon specifik bransch som åsyftas? Annars så vet jag firmor som lejer ut personal för 280kr/tim. Vitt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #84 skrivet: 18 januari 2013, 22:50:16 »
Är det någon specifik bransch som åsyftas? Annars så vet jag firmor som lejer ut personal för 280kr/tim. Vitt.
Ja, det är väl hantverkare.... Som inte klarar sig utan julfest, sommarfest, dubbelt betalt för bilen osv....  Sedan är det ju inget som säger at de där företagen som offererar 280:-/timme pÃ¥ ett ramavtal inte har nÃ¥gon annan verksamhet med högre debitering mot andra kunder.  Men mÃ¥nga företag kan vilja ha en lite större uppdragsbas som de är säkra pÃ¥ även om förtjänsten inte är sÃ¥ bra där.  Det är bara löjligt att pÃ¥stÃ¥ att de som arbetar med en sÃ¥dan debitering inte KAN vara seriösa.

Men det är väl självklart att hantverkarna här talar i egen sak och har intreese av att få allt att framstå så dyrt och motivera högs debiteringar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #85 skrivet: 18 januari 2013, 22:58:54 »
Skulle jag få ett erbjudande om UE för 280 kr Avböjer jag den hjälpen
Inom bygg/ VVS el kyla ,
Cocacola

Jo jo d- freak  det stÃ¥r ebberöds pÃ¥ din rygg ,,,
Mmm när du skriver löjligt , hur tänker du då? Jag måste fråga , hur långt från verkligheten lever du?
Skulle inte tex en röris få äta en julmiddag med sina arbetskamrater?
En enklare mat bit innan semestern ?  Ser du sÃ¥ lÃ¥gt pÃ¥ Hantverkare?
Tragiskt
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #86 skrivet: 18 januari 2013, 23:10:15 »
Ja, inte konstigt att du inte kan erbjuda låga priser, då du propsar på att ue skall ta högre betalt, att ha jul och sommarfest och betala bilarna dubbelt.

Sedan är det uppenbar att du inte förstÃ¥r dig pÃ¥ företagande i lite större skala där man kan vilja ha en fast uppdragsbas även om det inte är den bästa förtjänsten.  För övrigt skulle en mindre firma ocksÃ¥ klara sig utmärkt med den debiteringen om man visste att man hade 100% debitering.

Jag är själv egen företagare och har bÃ¥de koncernbolag, ab och enskild firma.  Jag vet mycket väl hur det är att driva företag och jag vet även att det inte är en livsnödvändighet med julfest eller sommarfest.  Men att du tycker det säger väl lite om vsa du anser om nödvändiga kostnader.  Skulle inte förvÃ¥na kig om du anser att konferensresor till Kanarieöarna är livsnödvändiga ocksÃ¥.
« Senast ändrad: 18 januari 2013, 23:14:03 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #87 skrivet: 18 januari 2013, 23:13:45 »
Ja, inte konstigt att du inte kan erbjuda lågs priser, då du propsar på att ue skall ta högr betalt, att ha jul och sommarfest och betala bilarna dubbelt.

Sedan är det uppenbar att du inte förstÃ¥r dig pÃ¥ företagande i lite större skala där man kan vilja ha en fast uppdragsbas även om det inte är den bästa förtjänsten.  För övrigt skulle en mindre firma ocksÃ¥ klara sig utmärkt med den debiteringen om man visste att man hade 100% debitering.

Jag är sälv egen företagare och har bÃ¥de koncernbola, ab och enskild firma.  Jag vet mycket väl hur det är att driva företag och jag vet även att det inte är en livsnödvändighet med julfest eller sommarfest.  Men att du tycker det säger väl lite om vsd du anser om nödvändiga kostnader.

Så då väntar vi.
Vad säljer du och vad tar du betalt?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #88 skrivet: 18 januari 2013, 23:14:53 »
Så då väntar vi.
Vad säljer du och vad tar du betalt?
Fortsätt vänta, för det är inget du har med att göra och för övrigt irrelevant.  Vad är det som gör vvsare eller elektriker sÃ¥ unika att just de skulle vara speciella menar du?
« Senast ändrad: 18 januari 2013, 23:17:17 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #89 skrivet: 18 januari 2013, 23:19:15 »
Fortsätt vänta, för det är inget du har med att göra och för övrigt irrelevant.  Vad är det som gör vvsare eller elektriker sÃ¥ unika att just de skulle vara speciella menar du?

Förstår du inte att det är inget speciellt med något yrke?
Alla kostar men när du vill köpa skall det vara gratis?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #90 skrivet: 18 januari 2013, 23:23:36 »
Förstår du inte att det är inget speciellt med något yrke?
Alla kostar men när du vill köpa skall det vara gratis?
Det är ju det jsg säger, det är inget speciellt med Ã¥got yrke, inte heller med vvs eller elektriker.  SÃ¥ alltsÃ¥ är din frÃ¥ga om vad jag sysslar med helt ovidkommande.

Däremot klarar vvsare av stt debitera 450:-/timme men ändå påstå att de inte överlever om de inte dessutom tjänar typ 100% (justera till egen valfri procentsats) på materialet också.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #91 skrivet: 18 januari 2013, 23:25:17 »
Det är ju det jsg säger, det är inget speciellt med Ã¥got yrke, inte heller med vvs eller elektriker.  SÃ¥ alltsÃ¥ är din frÃ¥ga om vad jag sysslar med helt ovidkommande.

Däremot klarar vvsare av stt debitera 450:-/timme men ändå påstå att de inte överlever om de inte dessutom tjänar typ 100% (justera till egen valfri procentsats) på materialet också.

Ska du eller jag CC, speca ner vad 450kr går till varje timme?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #92 skrivet: 18 januari 2013, 23:28:29 »
Är du på riktigt?
Hur kan du sitta och skriva som du gör om du har den insikt i företags ekonomi som du påstår med ditt Cv

Va fÃ¥r du resan till Kanarieöarna ifrÃ¥n ? Dom resorna och kraven frÃ¥n personal kommer frÃ¥n en helt annan bransch ,,  och där tvingas företagen att anordna dessa "hippa" reser för att överhuvud taget fÃ¥ behÃ¥lla personal
Cocacola


Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #93 skrivet: 18 januari 2013, 23:31:26 »
Ska du eller jag CC, speca ner vad 450kr går till varje timme?
Skiter jag i... Spelar ingen roll vem som gör.  Egentligen kan du strunta i det helt och hÃ¥llet, för jag vet redan att en person med cs 26,000:- i lön inte kostar 800,000:- i lönekostnader.  Men det är väl julfesten dÃ¥ som drar upp kostnaden frÃ¥n cs 425,000:- till nästsn det dubbla...  ::)

Kom inte dragandes med er gamla bil nu igen bara...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #94 skrivet: 18 januari 2013, 23:35:43 »
Är du på riktigt?
Hur kan du sitta och skriva som du gör om du har den insikt i företags ekonomi som du påstår med ditt Cv
Kanske just för att jag vet lite mer om företag än du själv?  Dessutom vet jsg stt man överlever alldeles utmärkt utan julfest och sommarfest (första gÃ¥ngen jag faktiskt hörtgon pÃ¥stÃ¥ att sommarfest skulle vara nÃ¥got nödvändigt inslag i företagandet, men det är väl vvs-branschen det).  Inte konstigt att t-kopplingarna man köper pÃ¥ Rinkaby för 25:- kostar 100:- pÃ¥ fakturan frÃ¥n vvsaren... a:gl. 75:- gÃ¥r väl direkt till nubbe dÃ¥... tummenupp
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #95 skrivet: 18 januari 2013, 23:46:46 »
D- freak
Du är välkommen in i branschen precis när du vill,
Jag sätter mig med chocklad och ostmacka pÃ¥ en pall och tittar pÃ¥  tummenupp

du verkar vara både bransch kunnig och en hejare till ekonom ::)
Cc

Så du hänger upp dig på en personal kostnad på 450 kr , på vintern
Och ett par 100 lappar på sommaren per person , Det är synd om dig D- freak ,
Är det nubben du varit pÃ¥ ?  För din argumentering  pÃ¥minner lite om det ,
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #96 skrivet: 18 januari 2013, 23:57:42 »
Jag sätter mig med chocklad och ostmacka pÃ¥ en pall och tittar pÃ¥  tummenupp
Jamen det är väl precis den sttityden som gör att du anser dig vara tvungen att debitera sÃ¥ mycket.  Om du hela tiden skall sitta med choklad och en ostmacka och titta pÃ¥, sÃ¥ är det inte kontigt att du mÃ¥ste debitera mycket de fÃ¥ timmar du väl är ute pÃ¥ jobb.  För oss andra som är beredda att arbeta lite mer istället för att sätta oss och titta pÃ¥ med choklad och ostmacka, sÃ¥ kan vi fortfarande gÃ¥ runt med en lägre debiteringsnivÃ¥ och ändÃ¥ vara seriösa.

Citera
du verkar vara både bransch kunnig och en hejare till ekonom ::)
Tackar... Fsst det var inte sÃ¥ svÃ¥rt att komma pÃ¥ vad problemet var.  Hade nog fler kunnat förstÃ¥ att man tjänar mer pÃ¥ stt vara ute och debitera istället för att sitta och titta pÃ¥ med ostmacks och choklad.

Citera
Så du hänger upp dig på en personal kostnad på 450 kr , på vintern
Och ett par 100 lappar på sommaren per person , Det är synd om dig D- freak ,
Det är väl egentligen inte sÃ¥ mycket jsg dom har hängt pp mig pÃ¥ de där festerna.  Det var väl snarare du som drog till med dem för att försvara att man mÃ¥ste debitera mycket för att kunna vara seriös.  De där 650:- i festkostnad som du indikerar klarar man ju av att tjäna in pÃ¥ mindre än 3 timmar med en debiting pÃ¥ 280:-/timme, sÃ¥ dÃ¥ kanske inte de där festerna vsa sÃ¥ väldigt kostsamma ändÃ¥ och inget argument för hög debitering, eller?  Ursäkta, men jag har nog glömt... Vem var det som drog upp de där festerna?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #97 skrivet: 19 januari 2013, 00:15:22 »
Men starta upp då , vad hindrar dig ?
Du får jätte gärna konkurera med mig i min bransch ,

Med ditt fantastiska sinne för företags ekonomi blir du säkert en lyckad vvsare ,,,  ::)

Har man sen haft nästan samma kundkrets i 52 Ã¥r  i konkurans sÃ¥ tror jag att det finns tillräckligt med erfarenheter att bestyrka det jag pÃ¥stÃ¥r.
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #98 skrivet: 19 januari 2013, 00:18:39 »
Fortsätt vänta, för det är inget du har med att göra och för övrigt irrelevant.  Vad är det som gör vvsare eller elektriker sÃ¥ unika att just de skulle vara speciella menar du?

Du har fortfarande inte sagt vad du säljer så hur ska vi kunna veta att det du gör är till rätt pris?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #99 skrivet: 19 januari 2013, 00:26:28 »
Du har fortfarande inte sagt vad du säljer så hur ska vi kunna veta att det du gör är till rätt pris?
Fattar du dÃ¥ligt?  Jag sa att det inte är nÃ¥got som du har med att göra och vi har ju redan kommit överens om att det saknar all signifikans dÃ¥ du själv sa att det inte är nÃ¥got speciellt med nÃ¥got yrke.  Vidare har jag inte tagit upp min egen verksamhet som nÃ¥got bevis för det ena eller det andra är det gäller lönsamhet, utan det ends jag sagt vsd gäller min verksamhet, är att den hwr gjort stt jsg mycket väl vet vsd det innebär att ha olika former av företag.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #100 skrivet: 19 januari 2013, 00:28:58 »
Men starta upp då , vad hindrar dig ?
Du får jätte gärna konkurera med mig i min bransch ,
Nej tack, men jag föredrar hederligt arbete...  ;)
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #101 skrivet: 19 januari 2013, 00:29:59 »
Fattar du dÃ¥ligt?  Jag sa att det inte är nÃ¥got som du har med att göra och vi har ju redan kommit överens om att det saknar all signifikans dÃ¥ du själv sa att det inte är nÃ¥got speciellt med nÃ¥got yrke.  Vidare har jag inte tagit upp min egen verksamhet som nÃ¥got bevis för det ena eller det andra är det gäller lönsamhet, utan det ends jag sagt vsd gäller min verksamhet, är att den hwr gjort stt jsg mycket väl vet vsd det innebär att ha olika former av företag.

Jo för du verkar tycka att VVS-branschen är ett dyrt skrå med fester och annat roligt.
Då måste du visa att det finns ett bättre skrå?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #102 skrivet: 19 januari 2013, 00:44:50 »
freak
Du skriver att du föredrar hedligt arbete. med dina senste inlägg behöver du plugga på lite för att komma upp till den nivån att kunna utföra ett hedligt arbete och samtidigt göra rätt för sig i samhället.. Känns det bekant eller har alla dina företag gått i KK ::).

Sen blir jag helt chockad när du avböjer att starta upp i vvs branschen  :o :o :o :o  den som är sÃ¥ lätt att jobba i .
kom igen nu . Då kanske du också får vara med på en julfest i stället för att sitta ensam hemma.

Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #103 skrivet: 19 januari 2013, 00:55:32 »
Jo för du verkar tycka att VVS-branschen är ett dyrt skrå med fester och annat roligt.
Då måste du visa att det finns ett bättre skrå?
Jag menar att de är bortskämda och lata om de tror att jul och sommarfester är nödvändiga och man kan sitta pÃ¥ en pall och dricka choklad och äta ostmacka och titta pÃ¥ istället för att jobba.  Jag mÃ¥ste inte visa nÃ¥gonting.

Vidare menar jag stt det bara är ren svartmÃ¥lning att hävda att en entreprenör som debiterar "endast" 280:-/timme i ett större ramavtal inte skulle kunna vara seriös.  Det är inga som helst problem att avlöna en person med 280:-/timme med full debiteringsgrad och ett företag som har dÃ¥lig beläggning skulle ju t.ex. kunna föredra att sälja in sina tjänster inom ett ramavtal till ett lÃ¥gt pris istället för att sparka just den personen.  Det betyder inte att allt man gör debiteras till detta pris, utan bara att man tecknar ett ramavtal med en kund med en viss mängd debitering till denna taxa.

Ert resonemang är som att pÃ¥stÃ¥ att MediaMarkt inte kan vara seriösa för att de sÃ¥lde iPads för 2,222:- pÃ¥ invigningen.  Inte kan MediaMarkt med sll den personalen och de butikerna gÃ¥ runt pÃ¥ stt sälja iPads med sÃ¥ liga marginaler...

Du kan räkna fram och tillbaka hur länge du vill, men så är det och det behöver man inte vara branschanalytiker för att förstå.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #104 skrivet: 19 januari 2013, 01:01:38 »
freak
Du skriver att du föredrar hedligt arbete. med dina senste inlägg behöver du plugga på lite för att komma upp till den nivån att kunna utföra ett hedligt arbete och samtidigt göra rätt för sig i samhället..
Vi kanske har olika syn pÃ¥ hederligt arbete.  Om du menar att jag mÃ¥ste lära mig Ahlsells priser till VVSare och kunna lära mig multiplicera med 4 sÃ¥ är det helt enkelt sÃ¥ att vi har olika syn pÃ¥ det där med arbete...  tOOmten

Men du har rätt, jag skall nog börja i VVS-branschen ändÃ¥.  Men kan jag inte fÃ¥ börja hos dig för att lära upp mig, snälla?  Jag hr faktiskt fixst mig lite choklad och en ostmacka och sstt mig pÃ¥ en pall.  Kan inte du börja ge mig 450:-/timme nu?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #105 skrivet: 19 januari 2013, 01:04:49 »
Ert resonemang är som att pÃ¥stÃ¥ att MediaMarkt inte kan vara seriösa för att de sÃ¥lde iPads för 2,222:- pÃ¥ invigningen.  Inte kan MediaMarkt med sll den personalen och de butikerna gÃ¥ runt pÃ¥ stt sälja iPads med sÃ¥ liga marginaler...

Jag förstår vad du menar men MediaMarkt är ett uruselt exempel.
De säljer medvetet med 800Mkr förlust just nu varje år i Sverige bara för att få marknaden.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #106 skrivet: 19 januari 2013, 01:17:13 »
Jag förstår vad du menar men MediaMarkt är ett uruselt exempel.
De säljer medvetet med 800Mkr förlust just nu varje år i Sverige bara för att få marknaden.
Trevligt att du förstÃ¥r vad jag menar... Är det rätt eller fel dÃ¥?  Kan man inte sälja in lite tjänster för 280:-/timme och fortfarande vara seriös?  Det är ju liksom det som är kärnfrÃ¥gan i den här diskussionen.

Jag har hört att MediaMarkt (liksom hela den branschen) inte går bra. Det betyder fortfarande inte att de är oseriösa eller fuskar med skatter osv och det betyder inte att de inte kan vara seriösa.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #107 skrivet: 19 januari 2013, 01:19:00 »
Hur fan får du in mediamarket i det här?

Du som verkar gryyyyym pÃ¥ matte hahaha!  berätta nu vad blir över pÃ¥ en normal lön som en fullt utbildad vvsare har
för 280 kr i timmen , För att inte reta ditt klartänkta sinne nu så tar vi bort 800 kr om året i personal kostnader för en julfest/avslutning på gångna året och den lilla grillsammankomsten man har på sommaren innan semestern ...

Det här ser jag fram emot :)
Menar du att man mÃ¥ste kunna nÃ¥got ocksÃ¥  :o  ,,  för att fÃ¥ jobba som vvsare .
Nej jag blir helt chockad,, freak skriver du verkligen att du vill börja jobba hos mig  :)
Kom upp du  tummenupp ,, men du fÃ¥r tänka pÃ¥ att det är oldschool. >:D 

Multiplicera med 4  och ahsells prislista.
vad får du allt roligt ifrån .
vet du vad
AB92 är för något tex? och vad det innebär att jobba mot såna regler.
nej för då hade du inte haft det clown beteende du uppvisar!!!
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #108 skrivet: 19 januari 2013, 01:44:57 »
280:-/timme med full utdebitering blir ca 506,000:-/Ã¥r.  En VVSare ligger pÃ¥ snittlön ca 26,000:-/mÃ¥nad.  Det ger 312,000:-/Ã¥r.  Arbetsgivaravgift ca 98,000:- och avtalspension m.m ca 17,000:-.  Totalt blir alltsÃ¥ kostnaden runt 430,000:-, dvs utdebiteringen pÃ¥ 506,000:- räcker mer än väl till lönen och kostnader direkt associerade till lönen.  Det finns till och med god marginal för en genomsnittlig sjukfrÃ¥nvaro pÃ¥ 13 dagar som skulle sänka utdebiteringen till 477,000:-.

Sedan har alltid ett företag en kostnadsmassa utöver lönerna, men den största delen av den kostnadsmassan är i stor utsträckning oavhängig av en anställd mer eller mindre och i ännu högre grad är den oavhängig av huruvida man har en anställd som inte har uppdrag jämfört med en som har uppdrag.

Dvs, ett timdebiterande företags kostnader sjunker inte i nämnvärd grad för att en anställd gÃ¥r sysslolös istället för att arbeta.  Det betyder att om man inte vill göra sig av med en anställd som inte har tillräckligt med utdebitering, sÃ¥ skulle man I PRINCIP kunna sälja ut den odebiterade tiden till sÃ¥ gott som vilket pris som helst och ändÃ¥ gÃ¥ plus.  Ett sÃ¥dant förfarande kan ju Ã¥ sndra sidan ha negativa konsekvenser pÃ¥ den övriga affärsverksamheten, varför nivÃ¥er dÃ¥ fÃ¥r vara ett affärsavvägande mellan fördelar och nackdelar.

Men sÃ¥ är den enkla ekonomin bakom det hela.  Som jag sagt tidigare, att hävda att ett företag är oseriöst bara för att de lämnar ett prispÃ¥ 280:- i ett ramavtal är bara ren och skär svartmÃ¥lning.
« Senast ändrad: 19 januari 2013, 01:56:33 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #109 skrivet: 19 januari 2013, 01:51:50 »
 :)
Nu kom ni allt ganska långt ifrån ursprungstråden snabbt.
280:-/h, tja man skall kanske inte förkasta den debiteringen helt som företagare.
Det skulle nästan betala för lön och arbetsgivaravgift.
Förmodligen enbart för att hålla igång personalen.
Det är dåliga tider framför oss och vissa känner redan av det, därav prisdumpningarna.

Det man vinner i goda tider får man betala för i dåliga.
Det gäller att spara sitt kapital, och om man har tagit allt för bra betalt när tiderna är goda så kommer kunden att använda samma metod i de dåliga.
Ingen verkar ha lärt sig av 90-tals krisen!
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #110 skrivet: 19 januari 2013, 02:10:38 »
Jag tror inte att han har koll på företagande.

Han vill dessutom inte tala om vad han gör själv.

Jag har haft både F, FA och A-skatte sedel, 2 företag men numera anställd.
Min fru har eget företag där jag sköter ekonomin.

Det är ingen som täljer guld med en sked kan jag lova dig och de försöker inte salta priser eller skinna folk på deras sista öre.

De försöker bara överleva.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #111 skrivet: 19 januari 2013, 02:11:44 »
 hahaha!  i vilken verklighet lever du?

Vad hände med kostnaden för kurser certifieringar sjukdagar klämmdagar arbetskläder försäkringar verktyg revisor bokföringsbyrån lokalen Bilen mm företagets Telefon mm
Är det EU bidrag pÃ¥ sÃ¥nna omkostnader i Göteborg  ::) för ser du inte dom är du ingen företagare.
Vart har du T B för nyinvesteringen ? Vart är den avkastningen som kapitalet vill ha för att bedriva verksamhet?
för inte tror du väll att Landets rörfirmer får bidrag från staten/Eu för att bedriva verksamhet till medborgarna..

Du fÃ¥r ingen fullt UTB vvsare för 26tkr i mÃ¥naden . :)  DÃ¥ fÃ¥r du hem en sÃ¥n som jaa du vet är lärd som en do it yourself :D
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #112 skrivet: 19 januari 2013, 02:17:45 »
AngÃ¥ende lönenivÃ¥n sÃ¥ är 26,000:- snittlönen enligt lönestatistiken som jag använde.  När det gäller alla de där andra kostnaderna du nämnde, sÃ¥ förstÃ¥r du tydligen inte vad som menas med ett företags kostnadsmassa?  FÃ¥r dina stacksrs anställda inget julkalas, arbetskläder eller kurser om de inte har full utdebitering?  De som bara har 50% utdebitering fÃ¥r kanske bara hälften sÃ¥ trevligt julkalas hos dig?  Hur menar du att du minskar företagets kostnader om du väljer att lÃ¥ta en anställd gÃ¥ sysslolös istället för att ta ettt debiterbart uppdrag pÃ¥ 280:-/timme?

AngÃ¥ende gds-jan, sÃ¥ verksr jag ha betydligt bättre koll än du.  Du kan inte sätta fingret pÃ¥ ett enda fel utan börjar tala om din fru istället?  Du talar om att de stackars företagen i branschen kämpar för att överleva och pÃ¥ samma gÃ¥ng hävdsr du att ett företag som offererar sÃ¥ lite som 280:-/timme en upphandling inte kan vara seriösa?  Hur gÃ¥r ditt resonemang egentligen ihop?  Kanske dt är just för att företagen kämpar för sin överlevnad och för sina anställdas sysselsättning som de väljer att lägga sig pÃ¥ dessa nivÃ¥er för att fÃ¥ uppdragen (utan att för den skull vara oseriösa och fuska med skatter).    Med 280:-/timme och full utdebitering sÃ¥ ser de att de fÃ¥r full täckning för lönekostnaderna för den anställde och de väljer att hellre fÃ¥ uppdragen pÃ¥ denna nivÃ¥n och behÃ¥lla en uppskattad anställd istället för att sparka sÃ¥ fort det inte finns uppdrag.

« Senast ändrad: 19 januari 2013, 02:29:59 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #113 skrivet: 19 januari 2013, 02:35:38 »
AngÃ¥ende lönenivÃ¥n sÃ¥ är 26,000:- snittlönen enligt lönestatistiken som jag använde.  När det gäller alla de där andra kostnaderna du nämnde, sÃ¥ förstÃ¥r du tydligen inte vad som menas med ett företags kostnadsmassa?  FÃ¥r dina stacksrs anställda inget julkalas, arbetskläder eller kurser om de inte har full utdebitering?  De som bara har 50% utdebitering fÃ¥r kanske bara hälften sÃ¥ trevligt julkalas hos dig?  Hur menar du att du minskar företagets kostnader om du väljer att lÃ¥ta en anställd gÃ¥ sysslolös istället för att ta ettt debiterbart uppdrag pÃ¥ 280:-/timme?

AngÃ¥ende gds-jan, sÃ¥ verksr jag ha betydligt bättre koll än du.  Du kan inte sätta fingret pÃ¥ ett enda fel utan börjar tala om din fru istället?  Du talar om att de stackars företagen i branschen kämpar för att överleva och pÃ¥ samma gÃ¥ng hävdsr du att ett företag som offererar sÃ¥ lite som 280:-/timme en upphandling inte kan vara seriösa?  Hur gÃ¥r ditt resonemang egentligen ihop?  Kanske dt är just för att företagen kämpar för sin överlevnad och för sina anställdas sysselsättning som de väljer att lägga sig pÃ¥ dessa nivÃ¥er för att fÃ¥ uppdragen (utan att för den skull vara oseriösa och fuska med skatter).    Med 280:-/timme och full utdebitering sÃ¥ ser de att de fÃ¥r full täckning för lönekostnaderna för den anställde och de väljer att hellre fÃ¥ uppdragen pÃ¥ denna nivÃ¥n och behÃ¥lla en uppskattad anställd istället för att sparka sÃ¥ fort det inte finns uppdrag.

Du vet inte vad du pratar om och är antagligen anställd.
Om du räknar på vad som blir kvar av 280kr/h efter timlön och sociala avgifter så inser du att att det inte finns något kvar för företaget.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #114 skrivet: 19 januari 2013, 02:39:25 »
företagets kostnads massa .. Ja vart kommer nu degen till det ifrån , Berätta .
280 kr i timmen det har du att sätta budget för.
sen kom vi överens om att festen drog du in så den räknar vi inte med nono..

för det spelar ingen roll om dom har full belläggning,, Efter ett tag har dom inget jobb i alla fall med din pris sättning.
Det finns inga pengar kvar på kontot!

Jag har suttit med företagets papper i 22 Ã¥r av dom 52 vi varit verksamma .  hyffsad koll pÃ¥ vad jag behöver och vad för kostnader ett vvs företag har,,

Hur är det i din bransch ,,vi vet ju att du vill  berätta vad du gör  ;)  sÃ¥ kanske jag ocksÃ¥ kan fÃ¥ skriva om din lilla julfest
vi kan titta lite på vad snitt lönen ligger på och sen oja oss över vad sjuuuukt överbetald den är,
Berätta nu så vi också kan få gnälla på din bransch.
IT Kanske ?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #115 skrivet: 19 januari 2013, 02:40:54 »
Du vet inte vad du pratar om och är antagligen anställd.
Om du räknar på vad som blir kvar av 280kr/h efter timlön och sociala avgifter så inser du att att det inte finns något kvar för företaget.
Jag vet precis vad jag talar om och har redan visat dig precis hur mycket som blir kvar efter lön, sociala avgifter, avtalspensioner och sjukfrÃ¥nvaro.  Har du svÃ¥rt för att fatta, eller vad?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #116 skrivet: 19 januari 2013, 02:55:01 »
företagets kostnads massa .. Ja vart kommer nu degen till det ifrån , Berätta .
Du är ju dummare än tÃ¥get... Till och med Saltsjöbanan verkar klyftigare.... ::). Men det är lönlöst att prata med tÃ¥get, jag har redan redogjort för allt du har frÃ¥gat om, som har relevans i ämnet.  GÃ¥ tillbaka och läs om du vill veta varför 280:-/timme visst kan vara frÃ¥n en seriös firma.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #117 skrivet: 19 januari 2013, 02:58:57 »
 hahaha!
Inte bli tjurig nu för att du blir ifrÃ¥gasatt .. jag bara vet att du har fel  a:gl ,, och det kanske du ocksÃ¥ kommer pÃ¥ imorgon när du fÃ¥tt tänka till..
Jag ska klura på några bra firma namn åt dig . tummenupp
hur länge tror du att du skulle klara dig utan hög veckopeng från den du bor ihop med ?
coacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #118 skrivet: 19 januari 2013, 03:09:43 »
Jag vet precis vad jag talar om och har redan visat dig precis hur mycket som blir kvar efter lön, sociala avgifter, avtalspensioner och sjukfrÃ¥nvaro.  Har du svÃ¥rt för att fatta, eller vad?

Då tar vi en seriös firma, min fru (förlåt att jag tjatar om henne)

Hon har ett textiltryckeri.

En kund vill ha ett plagg med tryck, vi tar en vanlig t-shirt för det är lätt att räkna.

T-shirt 20kr, tryck 25kr, ställkostnad 15kr. det gör 60kr.
För ett sånt jobb tar hon 150kr. Med moms.

är det ett rån?

Förrutom att hon måste betala lokalhyra, el, hyra och lån på maskiner, kostnad för att betala med kort, kostnad för larm m.m och att köpa material för tryck och själva tröjan.

Och moms till staten.

Vad tror du blir kvar till hennes lön?

och hon har ingen anställd (som tur är)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #119 skrivet: 19 januari 2013, 03:19:31 »
Du kallar mig för dum  :)
Nej inte får man väll skriva så .. Man kan tro att du vill vara lite dum nu . det brukar va så när argumenten tryter och hörnet är trångt som fan .

Om det inlägget är det närmaste du kan komma med en förklaring  help till det du pÃ¥stÃ¥r
bekräftar det bara en sak, Lyxfällan och dess grundläggande förklaringar om hushålls ekonomi borde få en uppföljning.
Där skulle du anmäla dig som kandidat i en ny TV serie..

cc 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #120 skrivet: 19 januari 2013, 06:05:04 »
Tågråttan sitter väl o småler lite nu? :)

280kr/h hade funkat för mig som egen, i början av 90-talet... :)
Nu ska jag inte lägga mig i sådant då jag inte har koll längre.
VÃ¥r kommun gav nyligen ett kontrakt, helt enligt reglerna och moraliskt oantastligt, till en helsvensk entreprenör pÃ¥ fyra bokstäver som slutar pÃ¥ AB... Sen lägger det bolaget i sin tur ut jobbet till lämpligt öststatsföretag som inte spelar med samma förutsättningar och dÃ¥ funkar det. Kortsiktigt iaf.  :-\

Som kund, är jag så korkad att jag gärna vill handla lokalt. När det gäller VVS går det inte. Om jag åker till en lokal röris för att köpa två stycken 22x20R och får betala ~240 spänn när ett ickelokalt företag tar ~80 finns det ingen anledning för mig att bibehålla moraliskt tänk alls.
F_n sa jag till tanten hemma, jag fick titta på skylten när jag gick ut för jag trodde jag lyckats gå in till juveleraren...

Omvandlar man priset hos den lokala rörisen mot vad jag betalat för alla rör och kopplingar hamnar man nog ganska nära av vad de skulle tagit för att göra hela jobbet själva.
Att de verkar ha lyckats bygga ett straffssystem för kunder som inte köper både arbete och delar är väl kul för dem.

Men det blir lite som ett barn som vill ha hela godispåsen själv eller inget alls...
Min egna barn har alltid blivit utan godis i de lägena.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #121 skrivet: 19 januari 2013, 07:26:44 »
Då tar vi en seriös firma, min fru (förlåt att jag tjatar om henne)

Hon har ett textiltryckeri.

En kund vill ha ett plagg med tryck, vi tar en vanlig t-shirt för det är lätt att räkna.

T-shirt 20kr, tryck 25kr, ställkostnad 15kr. det gör 60kr.
För ett sånt jobb tar hon 150kr. Med moms.

är det ett rån?

Förrutom att hon måste betala lokalhyra, el, hyra och lån på maskiner, kostnad för att betala med kort, kostnad för larm m.m och att köpa material för tryck och själva tröjan.

Och moms till staten.

Vad tror du blir kvar till hennes lön?

och hon har ingen anställd (som tur är)
Du tycks inte förstÃ¥ vad det är jag argumenterar för, trots att vi hÃ¥llit pÃ¥ ett tag nu?  Vad kag menar är att en seriös firma visst kan ge stora anbud pÃ¥ arbete med en timdebiteringar pÃ¥ 280:- utan att för den skull vara oseriösa och köra med svarta löner, vilket CC pÃ¥stod nödvändigtvis skulle vara fallet medd en sÃ¥ lÃ¥ga anbud.  DÃ¥ lÃ¥ga anbud kan man ge eftersom alternativet kanske skulle vara en anställd som inte debiterar alls.  SÃ¥ företaget väljer mellan 280:-/timme eller ingenting alls, men med samma kostnadsmassa i bÃ¥da fallen.

Om vi nu skall titta på din frus verksamhet (bara för att göra dig glad) och vi utgår ifrån att de siffror du redovisat är korrekta så ställer jag helt enkelt ett par enlla motfrågor (du var otydlig med huruvida kostnaderna inkluderade moms, så jag kör med siffrorna 60:- kostnad och utpris 120:- exkl. moms så blir det enkelt).

DÃ¥ frÃ¥gar jag. 

1.  Hur mÃ¥nga tröjor per arbetsdag kan hon maximalt behandla?  Ingen aning, men vi säger 100 st.

2.  Nu antar vi att det gÃ¥r lite knackigt för din fru, sÃ¥ hon klarar bara av att fÃ¥ kunder till 10 tröjor per dag och det hela är lite magert för henne.  För att firman skall gÃ¥ ihop och hon skall fÃ¥ nÃ¥gon som helst lön, sÃ¥ mÃ¥ste hon ta 120:- per tröja, dvs ha en marginal pÃ¥ 100%.

3.  Nu kommer kunden med stort K (kommunen?) och frÃ¥gar henne om ett anbud.  Kunden behöver 20,000 tröjor levererade över det kommande Ã¥ret med möjlighet till fler beställningar framöver om hon sköter det hela bra.

4.  Menar du dÃ¥ att din fru är oseriös för att hon väljer att ge kunden K det rabatterade priset 90:- per tröja? 

Hon behövde ju 60:- marginal för att fÃ¥ kostnadstäckning men till K tar hon bara ut en marginal pÃ¥ 30:-?  Är det prisdumpning och oseriöst?  Eller är det sÃ¥ att den där kunden K trots allt ger hennes företag en ökad bruttovinst med 600,000:-, trots den lÃ¥ga debiteringen och helt plötsligt kan hon ta ut en anständig lön ur företaget?




Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #122 skrivet: 19 januari 2013, 08:10:46 »
ååååh vem  har snackat om svarta löner ? om du inte förstÃ¥r sÃ¥ frÃ¥ga gärna  :)
Jag ska hjälpa dig att förstå,
Ett företag som lämnar ett pris på 280 kr 2013 när den summan behövdes i slutet på 80 talet för att täcka omkostnaderna är inte seriöst som Tågråttan skriver och jag med,,, Det blir "timm tjuvar" Blindgångare som skrivs på jobben för att få det att gå ihop.. Det är inte seriöst att bedriva verksamhet på det viset,,,

Har du jobbat mot AB 92 någon gång?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #123 skrivet: 19 januari 2013, 08:25:36 »
vill man inte jobba 80 timmar i veckan överlever ingen på 280kr/tim.

Ett företag som tar 280kr/tim kan man utgå ifrån att dom är där för att fiska extrajobb, och vid extrajobben är det inte tal om några 280kr/tim.

Jag har själv varit anställd på ett sådant företag där vi gick på avtalservice mot ABB för självkostnadspris, chefen piskade oss som fan för att hitta extrajobb hela tiden.
Chefen hade ett yttryck " det gäller att åla sig in, när man väl är inne är det lätt att anfalla innifrån"
DET tycker jag är oseriöst företagande
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #124 skrivet: 19 januari 2013, 08:39:08 »
Jo dÃ¥ cougar freaket har räknat Ã¥t dig och mig ::) 


är detta din bransch freaket?
1303


Loggningsforum / SV: Rickards värmepumpslogger
« skrivet: 25 december 2008, 14:39:50 »
Jag har arbetat med bÃ¥de PICar och 1-wire i Ã¥ratal och det är väl inget speciellt med att arbeta ed 1-wireinterfacet jämfört med andra interface?  Varken mycket lättare eller svÃ¥rare.  En enda pinne att hÃ¥lla reda pÃ¥ med en viss timing.  Det är inte ett dugg svÃ¥rare att implementera en PIC pÃ¥ 1-wireinterface jämfört med att använda 1-wireinterfacet.

Att låta PICen arbeta direkt mot PC är ju ofta inget alternativ och speciellt inte något gångbart alternativ om man vill implementera någon egen enhet på 1-wireinterfacet.

cocacola *roflmao*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #125 skrivet: 19 januari 2013, 09:15:18 »
Det mest oseriösa är väl systemet med ramavtal? Kommunala myndigheter tvingar ner priserna till den milda grad att man slår undan benen på de lokala företag som skall bidra till skatteintäkter. Det gäller allt ifrån tjänster och prylar till skolmat som måste köpas från tyskland.

Visst är det, som DIY_freak säger, fullt möjligt att sälja tjänster för 280:-/timme om företaget vill få ut några 'bänknötare' på marknaden. I min branch har det till och med förekommit att man 'hyr ut' konsulter gratis under svåra tider bara för att dom skall hålla kompetensen uppe och ha en fot inne hos en kund 'när det vänder'. Problemet är att det blir ganska svårt att motivera 480:- i timmen när samma kompetens kostade 280:- tidigare... Jag har flera gånger, i min branch, hört resonemanget att man dumpar priset i en upphandling för att komma in hos en kund eller en ny marknad och när man väl har foten inne så skall man börja ta bra betalt. Tyvärr har jag aldrig hört nån som har lyckats med den bedriften i verkligheten... Ett seriöst företag måste tänka mer långsiktigt än så.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #126 skrivet: 19 januari 2013, 09:25:36 »
Det är väldigt vad du är nyfiken pÃ¥ vad jag hÃ¥ller pÃ¥ med CC.  Det är sÃ¥ löjligt barnsligt...  Tror du att jag skriver att det inte har nÃ¥gon betydelse för att det är hemligt eller just för att det inte har nÃ¥gon betydelse?  Du tycks tro att det är nÃ¥got jättespännande som helt plötsligt skulle fÃ¥ allt du säger att se vettigt ut?  Din diskussionssynvinkel ligger pÃ¥ en löjligt lÃ¥g nivÃ¥, dÃ¥ du mÃ¥ste försöka fÃ¥ reda pÃ¥ vad jag sysslar med för att försöka försvara ditt eget beteende med att kritisera mig?  Du tycks inte förstÃ¥ att det inte spelar nÃ¥gon som helst roll vad jag hÃ¥ller pÃ¥ med för att avgöra vilka debiteringsnivÃ¥er som krävs för att klara sig som elektriker.

Roligt att du är intresserad av PIC-programmering.  Du missade väl inte att det handlade om loggning av värmepumpar?  Använde en PIC som tar emot temperaturdata trÃ¥dlöst och sedan skickar in dem i Logger2020 via one-wire interfacet för att pÃ¥ det sättet fÃ¥ trÃ¥dlösa givare till loggern.

Intresserad?  Precis som VVSare sÃ¥ mÃ¥ste jag ha 580:-/timme för mitt arbete och det tog mig nog 40 timmar att fixa till, sÃ¥ för 23,000:- + moms + materialkostnad sÃ¥ är den din.

Tyvärr mÃ¥ste jag göra dig besviken.... Men du fÃ¥r gärna fortsätta att undersöka vad det kan vara jag hÃ¥ller pÃ¥ med, det är inte alls speciellt svÃ¥rt och om du varit bara lite skickligare sÃ¥ hade du lyckats för länge sedan.  Men tyvärr (för dig) sÃ¥ är det, precis som jag sagt, helt ovidkommande för diskussionen ifrÃ¥ga vad jag hÃ¥ller pÃ¥ med och enda anledningen till att du insisterar är att du misstänker att det ligger en hund begraven i att jag vill hÃ¥lla mitt privatliv för mig själv.

När det gäller vad ni menar med "oseriöst" sÃ¥ skrevs det faktiskt i första inlägget där anbud pÃ¥ 280:-/timme togs upp att de mÃ¥ste fiffla med skatter eller vara timtjuvar.  SÃ¥ att pÃ¥stÃ¥ att ni aldrig har talat om att fuska med skatten är ju lite historieomskrivning.

Men nu förstÃ¥r jag precis varför det hela är sÃ¥ känsligt för er.  Ni är helt enkelt rädda för att de glada dagarna skall ta slut och att ni själva skall bli tvungna att landa pÃ¥ marken till sist.  Ni är oroliga för att konjunkturen för byggbranschen vänder nedÃ¥t och ni inte längre kan välja och vraka bland kunder och köra med höga debiteringar.  Det finns ju ingen bransch som har varit oroligare för priskonkurrens än byggbranschen.

Jag nästan hoppas pÃ¥ att socialdemokraterna vinner valet och avskaffar ROT-avdraget.  Fast det kommer inte hända, för deras egna väljare är ju, och kommer att bli ännu mer, beroende av det.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #127 skrivet: 19 januari 2013, 09:30:40 »
Visst är det, som DIY_freak säger, fullt möjligt att sälja tjänster för 280:-/timme om företaget vill få ut några 'bänknötare' på marknaden. I min branch har det till och med förekommit att man 'hyr ut' konsulter gratis under svåra tider bara för att dom skall hålla kompetensen uppe och ha en fot inne hos en kund 'när det vänder'. Problemet är att det blir ganska svårt att motivera 480:- i timmen när samma kompetens kostade 280:- tidigare...
Äntligen nÃ¥gon som förstÃ¥r enkel företagsekonomi.  Jag vände mig helt enkelt mot pÃ¥stÃ¥endet att anbud pÃ¥ 280:-/timme skulle kräva att företaget fifflade med skatter.  Det är möjligt att ha en "bänknötare" uthyrd för 280:-/timmen och till och med mycket mindre än sÃ¥, men man kan dÃ¥ (som även jag pÃ¥pekade) rÃ¥ka ut för svÃ¥righeter i affärsverksamheten i övrigt, sÃ¥ det är en affärsmässig balansgÃ¥ng.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #128 skrivet: 19 januari 2013, 10:14:29 »
Så där ja,,
Va det svårt freaket. För att få din verksamhet att snurra behöver du debitera 580 kr i timmen ,, och matrial avans tummenupp
Varför överdebiterar du dina kunder med 300 kr i timmen ,
Du tycker ett VVS företag  är värt 280, hur tänker du dÃ¥?
Min mat kostar lika mycket , min overhead är % sett lika stort din
,


Nej Purjo, kommer nÃ¥gon och säger , du  fÃ¥r samma betalning för dina tjänster som för ca 25  Ã¥r sen,,,sÃ¥ fungerar inte det i min bransch.
Då är det bara stänga dörrn och börja panta burkar Tillsammans med ett bidrag från staten

Vad av inlägget förstog du inte när jag skrev vem har pratat om svarta pengar, Det blir pennan som skriver ihop tiden Timtjuvar och luft gubbar som inte gjort en timme på jobbet
Det är inte seriöst !!!!!
Du pratar om enkel företags ekonomi ,,,  help
Jag tycker du är helt ute och cyklar,
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #129 skrivet: 19 januari 2013, 10:18:03 »
Så där ja,,
Va det svårt freaket. För att få din verksamhet att snurra behöver du debitera 580 kr i timmen ,,
Haha...  a:gl  580:-/timme va ju frÃ¥n cougar som skrev att om man debiterar 280:-/timme sÃ¥ mÃ¥ste man arbeta 80 timmar/vecka...  SÃ¥ dÃ¥ räknade jag ut vad han ansÃ¥g vara en vettig timdebitering frÃ¥n det.

Fattade du inte att 580:-/timme inte hade nÃ¥got som helst med min verksamhet att göra?  Du kanske inte förstod att erbjudandet om att köpa PIC-grejerna ocksÃ¥ var ironi?  Jag säljer inte de grejerna...

 hahaha!
« Senast ändrad: 19 januari 2013, 10:32:29 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #130 skrivet: 19 januari 2013, 10:20:54 »
Vad av inlägget förstog du inte när jag skrev vem har pratat om svarta pengar, Det blir pennan som skriver ihop tiden Timtjuvar och luft gubbar som inte gjort en timme på jobbet
Hela talet om 280:-/timme kommer sig frÃ¥n nedanstÃ¥ende inlägg.  Ser du där att det talas om mygel med skatter?  8)

I den här komunen har dom tagit dom lägsta elekriker anbuden, tvingade enl lag.
Elfirman som vann budet hade ett pris på 280kr/tim + moms..
Det är faaaaan stört omöjligt..

Därför anser jag att lagen om offentlig upphandling gynnar skitfirmor som myglar med moms/skatter mm.. Eller sÃ¥ är dom timtjuvar...  fiR:

Åååå alla vet det!!!!!!!!
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #131 skrivet: 19 januari 2013, 11:04:05 »
Men hur får du det till mig?
Läs på nu vem som skrivit vad.

Jag tror freakshow VVS är ledigt regga firman nu så får du jobba åt mig
280 kr i timmen .och så ser vi hur länge du lever utan hjälp av någon med veckopeng
Lycka till
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #132 skrivet: 19 januari 2013, 11:14:18 »
Men hur får du det till mig?
Läs på nu vem som skrivit vad
Ja, men eftersom det är 280:- debiteringen vi pratar om och den har sitt ursprung i det inlägget, så är det självklart att det är innehållet i det inlägget som sätter diskussionesramen för min del.

För övrigt sÃ¥ frÃ¥gade du ju just i ditt senaste inlägg "vem har pratat om svarta pengar".  DÃ¥ informerar jag dig helt enkelt att ursprungsskribenten som tog upp 280:- talade om svarta pengar, eftersom det var det du frÃ¥gade.  Jag diskuterar pÃ¥stÃ¥endet att en firma som debiterar "enbart" 280:-/timme antingen mÃ¥ste mygla med skatter eller med debiteringsunderlaget och det torde ha varit uppenbart om du läser mina inlägg innan du slänger dig pÃ¥ reply-knappen.

Jag har inget som helst intresse sv att prata om dig egentligen.  Du är för mig en helt ointressant person/företag, pÃ¥ samma sätt som jag borde vara ointressant för dig.  Jag diskuterar pÃ¥stÃ¥endet som sÃ¥dant och inte dig eller ditt företag (förutom när jag driver med dig och dina kommentarer, men det torde vara uppenbart när sÃ¥ är fallet).
« Senast ändrad: 19 januari 2013, 11:16:51 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #133 skrivet: 19 januari 2013, 11:19:38 »
Eftersom jag vet ungefär var tågråttan bor så är det nog så att allt ingår i dom där 280kr/tim.
Med allt menar jag gubben och hans kostnader (skyddskläder, skor, utb osv.), bil och verktyg, det enda som tillkommer är kostnaden för material.
Sist det var en elfirma i dom trakterna som hade liknande pris på samma tjänst så gick det ett år ungefär och sedan åkte bolaget dit i en revision, eftersom kunderna var företag så fick dom vackert betala uteblivna skatteintäkter, det hette att dom borde förstå att det inte går att debitera den summan (jag har för mig att det var 260:-/tim) för en sådan tjänst.

Det finns något som heter omvänd byggmoms och det finns goda skäl till varför.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #134 skrivet: 19 januari 2013, 11:29:10 »
Det finns något som heter omvänd byggmoms och det finns goda skäl till varför.
Självklart är det så att det i just det fallet som Tågråttan hänvisade till KAN vara så att företaget var ett fifflarföretag (det hade för övrigt kunna varit fallit även om de debiterat 500:-/timme).

När det gäller att kunderna i det specifika fallet fick betala de uteblivna skatteintäkterna sÃ¥ skulle jag gärna vilja fÃ¥ referenser till detta.  Utesluter ingenting innan jag fÃ¥r läsa om fallet, men tycker det lÃ¥ter märkligt om företaget utÃ¥t har presenterat F-skattebevis.

Omvänd byggmoms finns ju för att många företag i den branschen har dålig moral.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #135 skrivet: 19 januari 2013, 11:58:16 »
Jag ska försöka få fram firmanamnet, jag har för mig att det var ungefär 6 år sedan.
Vi kikade på att använda dom som UE men gjorde inte det för att vi ansåg att det var för billigt och va ganska glada för det efteråt så att säga.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #136 skrivet: 19 januari 2013, 12:07:26 »
Jag förstår inte riktigt vad ni diskuterar här, ni verkar helt blinda för varandras brancher.
I konsultbranchen (vilket DIY_Freak jobbar i) så är det väldigt stora svängningar i arvoden, innan it-krashen 2001 så hade *alla* bra och höga arvoden (faktiskt högre i kr då för 11år sedan än man har idag) kanske lite för höga. Vad gjorde man då? Jo dom flesta kickade ut alla obelagda konsulter och fast anställda i företagen vilket gjorde att sedan när konjunkturen väl vände så hade man inte kompetensen kvar.
Av detta lärde sig en del att det är svårt att hitta kompetent folk och det kostar väldigt mycket att hitta ny personal med rätt kompetens när/om det ljusnar, och vill man inte bli av med sin personal så har man två val och det är att antingen låta dom sitta och göra ingenting men forfarande ha full lön (LAS ni vet...)
Eller så släpper man iväg dom på ett godtyckligt uppdrag för en väldigt låg kostnad, förhoppningsvis räcker då arvodet till att betala lönen men givetvis får man ta från företagets buffert för att ha råd med lokaler etc. Förhoppningvis kan uppdraget också ge påfyllnad på cv´t som gör att man har mer lättare för att få uppdrag sedan med (och då kanske med bra betalning)

Inom hantverkaryrkena tänker man inte så, eller rättare sagt man erkänner inte om man gör det utåt. Istället begär man så mycket som man anser behövs, om det sedan skiter sig så konkar man företaget och startar ett nytt. givetvis vill ingen konka sitt företag men är pengarna slut så har man bara två val, jobba billigt och se sparkapitalet sjunka dag för dag och *kanske* konka senare eller begära full pröjs hela tiden och konka pga man inte har att göra.

Dom senaste 50 åren har man säkert alltid haft att göra som röris så dom/ni kanske inte har behövt sänka arvoden.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Ulrix

  • Energinörd
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…hus
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kul att du tittar pÃ¥ vad jag tänker pÃ¥ och skriver
    • Till min blogg
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #137 skrivet: 19 januari 2013, 13:09:03 »
Jag som startade den här tråden har inte haft invändningar mot arbetskostnaden men eftersom störst fokus läggs på den så har IVT centrumet som är förstavalet om man bor i Åhus enl IVT:s hemsida följande eller om ni tittar i bifogad fil.
1:a tillfället som man gjorde felsökning
Grundkostnad  125kr plus moms
Besökskostnad 465kr plus moms
Arbetskostnad  515kr plus moms
2:a tillfället då man satte dit kompressorn
Besökskostnad  125kr plus moms
Arbetskostnad  2060kr plus moms  2pers i 2h

Jag klagar som sagt inte på timkostnaden utan att man ska tjäna mer en det dubbla på reservdelarna än arbetet och detta med stöd av IVT:s rekomenderade konsumentpriser.
Jag är för smarta energilösningar som är prisvärda i längden.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #138 skrivet: 19 januari 2013, 17:16:58 »
Bygg, VVS och Elbranschen är inget undantag här.
När tiderna blir sämre faller buden.
Det är ingen skillnad här när det gäller stora eller små företag.
I skåne i början av 90-talet så kunde man hyra in grävmaskiner för under 300:-/h inklusive maskinist.
De företagen som erbjöd det finns fortfarande idag, de som inte kunde gå för driftskostnaden försvann.

Underbudgivningen har redan börjat, bland annat från de största bygg- och VVSföretagen.
Förmodligen en indikation på att det har tagit tvärstopp på byggmarknaden, men förhoppningsvis enbart på grund av årstiden.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #139 skrivet: 19 januari 2013, 17:20:00 »
Citera
Jag klagar som sagt inte på timkostnaden utan att man ska tjäna mer en det dubbla på reservdelarna än arbetet och detta med stöd av IVT:s rekomenderade konsumentpriser.
Om det är så att reservdelarna köps från IVT så kan man lugnt räkna med att IVT inte köper in delarna för samma pris som VVSgrossisterna köper in dem för.
Finns ingen acceptabel anledning till sådana påslag.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #140 skrivet: 19 januari 2013, 17:45:40 »
Vad är det för värmepump?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #141 skrivet: 23 januari 2013, 09:21:48 »
Är det inte så att värme produkter kan man ta i lite extra på reservdelarna för att folk vill inte sitta och frysa?

Jag fick en vatten läcka för ett tag sedan. Vvsarn jag ringde hade en inställningskostnad på 5000kr.
Agda 72 år tar nog den kostnaden direkt
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #142 skrivet: 23 januari 2013, 09:38:11 »
 :o :o 5000? Hujjedamej!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #143 skrivet: 03 februari 2013, 21:12:05 »
Tågråttan sitter väl o småler lite nu? :)

När du skrev det log jag hela tiden eftersom jag badade i 30 gradigt havsvatten ;)
Men jag tycker annars att sånt här tjafs är tråkigt att vi har olika uppfattningar och åsikter är bara att inse..

Vi har iallafall kommit fram till att vi inte jobbar på vår firma för 280kr/tim, den timdebiteringen går inte alls ihop sig för oss..

Jag har varit anställd på en firma som hade vunnit anbudet till en komun för 275kr + moms och chefen var galen på att ljuga ihop extratimmar, tillslut tog komunen in en konsult som tittade på antalet timmar som olika projekt hade tagit, chefen lämnade inte in något nytt anbud när det skulle upphandlas på nytt och han var orolig att det skulle bli någon polisanmälan från komunen men den uteblev.. Firman hade funnits i över 20 år och dom 2-3 åren han hade jobbat för komunen trots sin timtjuvsdebitering urholkades firman ekonomi, det var konken som återstod..

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Jag ifrågasatte IVT/Bosch och deras prispolitik
« Svar #144 skrivet: 04 februari 2013, 08:36:02 »
Före jul, när det hade snöat ordentligt, kom katten in med isbollar hängande i pälsen.

Sin vana trogen hoppade hon, utan att jag såg det, upp på hemmabioreceivern, en Denon AVR-3311, som stod på, men för tillfället inte spelade något.

När jag skulle sätta på lite musik igen, via AirPlay från rummet jag sitter i, så händer inget. Jag började kolla vad det kunde vara för fel, jag visste inte i detta läge att katten hade tinat upp på stärkaren, och jag provade allt möjligt, och den såg ut att fungera, men var knäpptyst.

Efter att jag såg att det låg en liten vattenpöl på skivspelarlocket och på hyllan som skivspelaren och stärkaren stod på insåg jag att det troligen var katten som orsakat en vattenskada. :(

Nåväl, jag lämnade inte den till HIFI-klubben, som skickade iväg den, och jag satte ett tak på 3000:-, vilket killen i affären tyckte var att ta i. Efter en dag ringer reparatören och säger att han behöver byta HDMI-kortet, vilket är det översta kortet, och det skulle kosta 8200:-. Jag köpte i stället efterföljaren, en AVR-3313, för 9998:-.

Uppdatering:

Jag fick tillbaka den trasiga 3311:an efter ett par veckor, fortfarande trasig såklart.

Jag plockade av höljet och kikade lite på HDMI-kortet, som ju var det som fick vattnet på sig. Jag såg lite smuts runt några ben på en större ytmonterad krets, där benen sitter väldigt tätt. Det fanns lite smuts på andra ställen också. Eftersom det såg ut att vara väldigt bökigt att plocka ur kortet provade jag att bara ta en mjuk gammal tandborste och borsta bort den torra smutsen, och se, nu spelade den igen :)

SÃ¥ i stället för en reparation pÃ¥ 8200:- sÃ¥ blev det bara 495:- för felsökning, och jag har god lust att reklamera den och säga att det hade räckt att reparatören borstat rent kortet. Nu slutade det med att jag köpte en ny förstärkare i onödan, och hifi-klubben har ju ingen Ã¥ngerrätt.  :-\

Nu har jag iofs schysta stärkare både hemma och i stugan, men i stugan hade den gamla AVR-3805:an dugt bra. Nån som behöver en kanonfin hemmabioreceiver utan HDMI? ;)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!