Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt golv men varma element  (läst 1032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2024, 10:30:34 »
Nu hittade jag manualen, fattar inte varför jag inte såg denna förut.
Sid 22, meny 5.15.

Avsnitt 8 sid 15-16 visar hur du kommer in i I/S menyn, och ändra inget annat där än att sänka 5.15.1 och 5.15.2

https://cdn.jseducation.se/files/pages/installationshandledning_compress3000_20_ew_9.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #16 skrivet: 10 februari 2024, 09:34:51 »
Carl N, när jag tar bort den svarta bulten ser det ut som på bifogade bilden. Ska jag stänga av någon del av systemet när jag gör detta eller är det okej att pumpen går?

Jag vågar inte dra ihop bypassröret då det inte är något som jag kan få ogjort om det inte ger effekt. Det som jag inte förstår riktigt är hur värmen kommer upp till halva kopplingsröret där den vita vredet är. Om det inte är något flöde.borde det ju stanna längre ner.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #17 skrivet: 10 februari 2024, 11:14:15 »
Lossa bulten, kan göras när pumpen går.
Ha en hink och trasa redo.

Det andra fattar jag inte riktigt hur du menar?
Den vita ratten kan du väl justera fritt fram och tillbaka?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #18 skrivet: 11 februari 2024, 21:37:09 »
Jag försökte nyss starta upp pumpen enligt instruktionen men det är inte helt lätt att förstå om jag gör rätt när det är en annan pump instruktionen är för. Till att börja med har inte pumpen något läge '0', utan bara 1,2 och 3. Jag ställde den i '1' och sedan drog jag även ut kontakten. Som tidigare visats är det ingen spårskruv utan snarare en skruv med sexkantigt huvud. När jag vrider upp den kommer det mycket riktigt lite vatten. Vattnet var rätt så svart (se färg på trasan i bilden), framförallt i början, och det kändes fettigt, om det säger någon något. Jag försökte vrida upp skriven så att den kommer ut helt så att jag skulle kunna sticka in en mejsel men efter att ha skruvat upp ca en cm hände inget när jag vred på den, snarare var det som att den var återfjädrande för när jag tryckte in den utan att vrida kom det lite vatten och den gick ut igen när jag släppte trycket. Jag vågade inte ta för att få ut skruven ifall något skulle gå sönder, men det kanske kräver lite våld? I vilket fall så torkade jag upp det som hade läckt och skruvade tillbaka den och startade upp pumpen. Jag kunde höra hur den gick igång, sen om den funkar bra eller vet jag fortfarande inte. Temperaturen gick i alla fall upp igen. Vet inte vad mer jag kan göra? Grejen är att även om jag skulle kunna få loss skruven tror jag att det blir svårt att sticka in en mejsel pga det lilla utrymmet till sidoväggen. Någon har monterat detta väldigt märkligt känns det som.

Det jag menade i mitt förra inlägg var att jag inte förstår hur delen under det röda strecket är varmare än delen över det blåa strecket. Det verkar vara två rör som går igenom det vita vredet. Om jag ändå har tvärställt vredet borde väl inget vatten gå igenom och allt det varma gå upp igenom pumpen och ut till golvet?


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #19 skrivet: 11 februari 2024, 22:17:11 »
En gammal pump men fungerar, ställ på 2 . Vad det vredet gör är svårt att se, kan tänka mig en form av shunt. Känn på rören, det är ett rör bakom som går rakt ner och troligtvis returen från slingorna, det är säkert kallare än det med rött. Ovanför kommer en retur från slingorna Svala och blandas med varmt från rödmarkerat. Lite lustigt montage men är en gammal anläggning och en shunt satts på plats. den ska då justeras manuellt, lite jobbigt att ändra med tempen ute. Vad värmer du med VP eller panna.

Utloggad meki

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt golv men varma element
« Svar #20 skrivet: 12 februari 2024, 21:43:21 »
Vet inte riktigt vad du menar med VP eller panna, det är i vilket fall en frånluftvärmepump från Bosch, modell 3000EW.

De övriga delarna som beskrev stämmer, dvs vattnet tillbaka är kallare än det under röda strecket i tidigare bild, men det betyder alltså att i alla fall en del av returvattnet går tillbaka trots att jag lagt det vita vredet helt uppställt?

Varför skulle läge 2 vara bättre att ställa den i förresten?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!