Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 72 grader varken mer eller mindre  (läst 3913 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olllle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
72 grader varken mer eller mindre
« skrivet: 04 augusti 2013, 16:48:50 »
Jag har en NIBE ELK 213 och en plattvärmeväxlare 7,8 liter. Jag vill värma (äppelmust ) till 72 grader.
Jag är osäker på hur jag skall koppla ihop det hela och vilken syrning som krävs.
En konkret fråga är om äppelmusten skall passera genom värmeväxlaren i samma riktning som vattnet eller motsröms, vilket är lättast att syra ?
På detta forum finns en mängd personer kunniga i styr och regler teknik. Har någon någon ide hur jag bäst kopplar ihop det hela.? Var köper jag lämlpligast elektroniken som krävs till detta bygge ?

Jag är medveten om att detta ej är en "ren" värmepumsfråga men tekniken att syra flöde och temperatur borde väl vara densamma
Tacksm för hjälp och ideer
Olle

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: 72 grader varken mer eller mindre
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2013, 11:15:39 »
Hej Olle!

Välkommen till forumet... Du får nog beskriva problemet lite mer i detalj.
Skall en stor volym värmas och sedan hållas på 72 grader en viss tid?
Eller skall ett mindre, men kontinuerligt flöde upp till 72 grader en gång
för att sedan gå vidare till kylning?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Olllle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 72 grader varken mer eller mindre
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2013, 10:37:26 »
Hej Olle!

Välkommen till forumet... Du får nog beskriva problemet lite mer i detalj.
Skall en stor volym värmas och sedan hållas på 72 grader en viss tid?
Eller skall ett mindre, men kontinuerligt flöde upp till 72 grader en gång
för att sedan gå vidare till kylning?

Tack Sobris för ditt svar,
Beskrivning av "problemet "
Det hela gäller psteuriseringa av äppelmust och viktigt är (ett måste ) att äppelmusten värms upp till 72 grader då dör alla bakterier. Viktigt är ochså att temperaturen ej blir för hög, då förstörs näringsämnen och vitaminer i musten.
Processen jag har byggt är att var 30e minut pressas 60 liter must och denna sats skall pasteuriseras och den 72 gradiga musten skall fyllas i bag in box då den är 72 grader, alltså ej kylas före paketering.
Mitt problem är hur jag skall koppla plattvärmeväxlaren ( medstöms eller motströms ) till värmepatronen och vilken styrutrustning jag skall inköpa.
Tacksam för svar

Olle

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 72 grader varken mer eller mindre
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2013, 11:29:16 »
Jag skulle satsa på en rejäl växlare, lågt kontinuerligt flöde must (120 l/h) med slangpump, motströms växling och en rätt stor tank med vatten med elpatron (300 liter) som värmebärare.

Sen sätter du in tempgivaren med termostat på utgående must och låter denna styra elpatron i vattentanken, jag skulle trimma in grejerna först med vanligt vatten istället för must så ser man ungefär vilken temp som behövs i tanken för att det ska funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 72 grader varken mer eller mindre
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2013, 12:17:30 »
Håller med, tror det är svårt att få till en snabb och exakt reglering som säkerställer en kontinuerlig temp.
Om du istället ser till att du har en stor vattenvolym i vvx som säkerställer att mustens temperatur är densamma som vattentempen in i värmeväxlaren så behöver du i princip bara hålla acktanken (cirka) 72-74 grader varm.
Det kan du lösa med en billig elektronisk termostat från t.ex. Conrad: http://www.conrad.se/ENDA-TEMPERATURREGULATOR-ET1411-ET1411-NTC-230-230-V%2fAC-UTG%c5NGAR-250-V%2fAC%2f8-A-SENSORTYP-NT.htm?websale7=conrad-swe&pi=197498&ci=SHOP_AREA_17350_1101171
(den har en ställbar on/off-gräns (hysteres) på ned till 0.1 grader, område -50 till +150 grader.)
Med den skulle du alltså kunna ställa in så att du har 72-73 grader varmt på vattnet som kommer in till vvx, och på så sätt säkerställer du att det relativt låga flödet av must håller samma temp som inkommande vattentemp.

Ett problem kanske kan vara att du inte kontinuerligt vill sitta och vakta påfyllningen av baginboxen, om flödet är så lågt att du kan köra kontinuerligt flöde?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olllle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 72 grader varken mer eller mindre
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2013, 16:07:17 »
Tack Rikard och Carl N !!!!
Bra svar jag har varit inne på en liknande lösning men varit osäker. Ni verkar ha en "paddel i vattnet" så jag går på er lösning. Tack än en gång
Olle

Håller med, tror det är svårt att få till en snabb och exakt reglering som säkerställer en kontinuerlig temp.
Om du istället ser till att du har en stor vattenvolym i vvx som säkerställer att mustens temperatur är densamma som vattentempen in i värmeväxlaren så behöver du i princip bara hålla acktanken (cirka) 72-74 grader varm.
Det kan du lösa med en billig elektronisk termostat från t.ex. Conrad: http://www.conrad.se/ENDA-TEMPERATURREGULATOR-ET1411-ET1411-NTC-230-230-V%2fAC-UTG%c5NGAR-250-V%2fAC%2f8-A-SENSORTYP-NT.htm?websale7=conrad-swe&pi=197498&ci=SHOP_AREA_17350_1101171
(den har en ställbar on/off-gräns (hysteres) på ned till 0.1 grader, område -50 till +150 grader.)
Med den skulle du alltså kunna ställa in så att du har 72-73 grader varmt på vattnet som kommer in till vvx, och på så sätt säkerställer du att det relativt låga flödet av must håller samma temp som inkommande vattentemp.

Ett problem kanske kan vara att du inte kontinuerligt vill sitta och vakta påfyllningen av baginboxen, om flödet är så lågt att du kan köra kontinuerligt flöde?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 72 grader varken mer eller mindre
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2013, 08:37:23 »
Sen är det naturligvis så att du med en tillräckligt stor värmeväxlare kan köra högre flöde än det som CarlN uppger, men det är svårt att garantera en viss mängd, det får du prova dig fram till.
Jag skulle köpa en doserpump som har ett rätt stort reglerområde uppåt.
T.ex, om det visar sig att dubbla flödet och 74 grader i tanken ger 72 grader vid kontinuerligt flöde, och 74 grader bara just vid starten så är det väl troligen helt ok.
Du skulle även kunna köra med dubbla termostater, en som styr på tanktemp, och en som styr (samma elpatron) på musttemperaturen.

Stabilst värden tror jag dock du får om du har ett högt flöde (bra omrörning) i tanken så att hela tanken håller en stabil temp, och att du har liten hysteres på termostaten som styr elpatronen.
Att styra tanktempen på musttempen tror jag ger större risk för svängningar i musttemperaturen då det är långa dödtider mellan tillförd eleffekt och stigande musttemperatur.
Att försöka reglera must eller vattenflöde för att få en exakt musttemperatur när man kör batchar tror jag också är svårt.
Jag tror helt enkelt att du får minst svinn om du gör som vi föreslagit.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Calle83

  • Gäst
Calle83
SV: 72 grader varken mer eller mindre
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2023, 08:35:26 »
Hej!

Satt själv med liknande frågeställning. Har tidigare köpt en uppsättning fruktpress och fruktkross på nätet.
Pastöriseringen har jag gjort på en vanlig spis. Väldigt begränsande... Har nu köpt en rostfri tank med dubbla doppvärmare (2x3200W) och får ut nästan 100liter i timmen! reglerar det hela med en gammal PID-regulator kopplat till relä (Solid-State-Relay).

Edit: Misstänkt reklam /Admin
« Senast ändrad: 09 maj 2023, 09:03:03 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!