Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min asyb 09ld värmer otillräckligt  (läst 3377 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min asyb 09ld värmer otillräckligt
« skrivet: 02 december 2010, 17:22:58 »
Kom hem efter jobbet idag ocg tyckte det var kallt inomhus. Kollade på termometern i köket och den visade 16.5 grader. Pumpen är inställd på 23 grader. Det är 116m2 att värma upp. Ute var det 15 minus. Pumpen är belägen bara några meter från köket.

Jag kör på heat med fläkten på högsta varv. Det kommer ju varmluft ur den, men något måste ju ha hänt under dagen då jag var på jobbet.

Klarar denna pump inte 15 minus ute?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min asyb 09ld värmer otillräckligt
« Svar #1 skrivet: 02 december 2010, 18:19:42 »
Pumpen går i ca 30 min och blåser värme (vet inte om den blåser lika varmt som innan). När 30 min har gått slutar den att värma, den avfrostar väl då. Men värmen kommer igång först efter 17-18 minuter igen. Vad sjutton, ska den avfrosta så länge varje halvtimma? Då försvinner ju all värme den producerat, och får typ börja om igen.
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Min asyb 09ld värmer otillräckligt
« Svar #2 skrivet: 03 december 2010, 20:50:14 »
Ja så illa är dessa pumpar! Kallas tydligen äggklockavfrostning, vår är exakt likadan, precis varje 30 min när det blir kanske -10-15 gr och kallare..

Koppla energi mätare till pumpen, har du kopplat ur Ecoläget? Men tycker ärligt inte att den ger speciellt mycket mer, bara att utedelen varvar som en trimmat 2 taktare..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min asyb 09ld värmer otillräckligt
« Svar #3 skrivet: 04 december 2010, 12:39:46 »
Äggklocksavfrostning, vad är det menar du?

Tycker det är lite illa att pumpen som ändå kan prestera 6.1 kw inte klarar 15 minus. Nu tex ligger tempen på 10 minus och det klarar den av. Hade gränsen legat vid 25-30 minus hade jag tyckt det är ok.

Eco läge? Jag har den inställd på läget heat, och satt fläkten på high. Kör jag fläkten lägre så värmer det inte lika bra längre bort.

Man kanske borde ha satsat på bergvärme från början. Dessvärre har jag direkt el, så då hade jag fått byta allt. Nya element, dragning av rör etc. Skulle säker hamna på 200.000 kronor.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Min asyb 09ld värmer otillräckligt
« Svar #4 skrivet: 04 december 2010, 17:11:16 »
nej du ska inte satsa på dyr bergvärme, du ska satsa på en bättre pump, för fujitsu gör halvdana gerjer, ungefär som panasonic gjorde för några år sen..
alltså till att börja med så ger inte pumpen några 6.1kW när det är minus 15. den ger det när det är plus 7, sen vid -15 har effekten sjunkit till ungefär hälften. samtidigt som huset kräver mer värme. även om en pump fortsätter värma ner till minus 30 betyder det inte att den klarar av hela huset då.
du skulle behöva en pump med mycket högre effekt låter det som, det finns ju den där berömda "nocrian" och visst den har mycket effekt och passar bra i en verkstad t.ex. men kvaliten verkar vara bristfällig och den låter som ett jetplan. nej, Mitsubishi FD50 eller toshiba RAS18!
men vore jag du skulle jag istället satsa på en till pump i samma storlek som din i andra änden av huset, det finns många fördelar med 2 mindre pumpar istället för en stor.
rekommenderar då Toshiba polar2 RAS13, ME FD35, Panasonic NE eller HE12 t.ex.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min asyb 09ld värmer otillräckligt
« Svar #5 skrivet: 04 december 2010, 18:28:49 »
Självklart finns det säkert bättre pumpar än denna. Fast jag har bara haft denna i två månader, så att byta ut den känns inte så aktuellt. Att jag valde pumpen jag har beror ju på prestanda/pris. Nu i efterhand kanske man borde satsat på en dyrare modell.

Jag var inne på polar2 pumparna som du nämner. Men jag tyckte ca 8000 kr i prisskillnad var för mycket, och valde då den betydligt billigare fujitsun. Man får kanske det man betalar för. Men jag trodde att den pumpen jag valde lätt skulle klara mina 116m2 åtminstone ner till 20 minus.

Jag bor i en villa med inredd källare. Bottenplan 116m2 och lika stor källare. I nuläget eldar jag i tullikiviugn i källaren, och den värmen stiger ju såklart upp till bottenplan där fujitsun sitter. Har funderingar på att installera en pump i källaren också. Tullikivi är en riktigt bra värmekälla, men det där med vedhantering börjar mer bli en belastning.

13500 kronor betalade jag för fujitsun installerad och klar, samt 5 års totalgarant. Det var väl garatin som avgjorde mitt val. Sen tycker jag det priset är ganska bra. Tar jag en till i källaren har jag "bara" betalt 27000 kr.

Nackdelen är att jag inte har lika öppen planlösning i källaren.

/Magnus





Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Min asyb 09ld värmer otillräckligt
« Svar #6 skrivet: 04 december 2010, 23:37:46 »
toshiba har ju kommit med en ny, billigare modell som heter Suzumi, jag har inte installerat nån än men den ligger på ca 14000 inkl installation med rotavdrag. den har dock låg effekt, men sägs vara tystare än polar. om den har samma goda fläktstyrning som polar vet jag inte, dvs att den fortsätter köra fläkten vid vedeldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!