Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mätnogranhet pÃ¥ Nibe F2025 tempgivare  (läst 10133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krille356

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« skrivet: 20 januari 2010, 16:00:40 »
Jag har just köpt och installerat min första värmepump, det blev en F2025 från Nibe.

Mitt värmesystem består av följande:

* Attack 2000 El/Olja panna (Oljetanken bortplockad för fem år sedan).
* Nibe F2025 som är dockad till Attack 2000
* Kamin + kanalfläktar för att förflytta kaminvärmen till andra rum i huset.
* Vattenradiatorer i större delen av huset.
* Vattenburen golvvärme i tvättstugan, kopplad på radiatorsystem men med egen schunt och cirk pump.

Installationen flöt på ganska bra, hade lite småproblem som löstes efterhand men det är sådant som hör till.
När installationen var klar så startades pumpen upp enligt instruktionerna i manualen.

Började att mäta temperaturerna med anliggningstermometer som fästes på rören med fjäder, satte dessa givare både på utgående/inkommande på radiatorslinga och värmepumpslinga. Jag fick dock aldrig dessa givare att stämma med värmepumpens uppmätta temperaturer som jag avläste på pumpens display. Letade upp alla andra temp givare jag hade hemma allt från stektermometer till inne/ute termometer och alla verkade stämma +-1.5 grad mot mina anliggningstermometrar.

Efter som jag inte kände att mina mätningar var direkt tillförlitliga skaffade jag ett gäng DS18S20 givare och började logga temperaturerna med LogTemp, DS18S20 givarna har en noggrannhet på bättre än 0.5C så nu borde jag kunna lita på mina mätningar.
Jag fäste givarna mot kopparrören genom att lägga lite värmeledande pasta mellan rör och givare samt fäste givaren hårt mot röret, sen isolerades givaren och rör med vanlig rörisolering.

Jag har ännu bara mätt upp två av pumpens givare, så här ser mitt mätresultat ut:

Mätning 1

Värmepump visar T2 = 53,4 C
DS18S20 visar 50,1 C
Differensen är +3,3 C

Värmepump visar T3 = 46,4 C
DS18S20 visar 42,1 C
Differensen är +4,3 C


Mätning 2

Värmepump visar T2 = 48,7 C
DS18S20 visar 46,2 C
Differensen är +2,5 C

Värmepump visar T3 = 40,5 C
DS18S20 visar 37,8 C
Differensen är +2,7 C


T3 givaren avviker från verkligt värde med +4,3 grader som mest vilket jag tycker är helt åt skogen!
Dessutom ser man att temperatur avvikelsen inte är linjär, felet är +4,3C vid 42,1C och +2,5C vid 46,2C.
Jag kan i för sig tänka mig att jag har ett litet mätfel i mina mätningar då det är väldigt svårt att mäta temperatur 100% korrekt, men jag känner mig ganska säker på att min mätning har en bättre noggrannhet än +-1C.

Det hade kanske inte gjort så mycket att pumpens givare visa värden som är helt åt skogen om det inte varit så att det påverkar vid vilken temperatur som pumpen stannar vid, jag kan maximalt ställa in att min pump slutar värma vattnet när returtemperaturen kommer upp i 50C men på grund av mätfelet stannar den i dag redan vid ca 45C. Resultatet blir att jag inte får ut tillräckligt varmt vatten i mitt radiatorsystem.

Hur mycket fel visar era pumpar på de olika temperaturerna?
Vad är normalt?

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2010, 17:10:43 »
Detta är verkligen intressant, speciellt när Nibes givare påverkar driften av VP:n och inte bara är där för information. Jag har noterat att utegivaren T1 stämmer dåligt med verkligheten, den kan visa upp till 2,5-3 gr för högt vid låga temperaturer och den styr när värmeslingan går på, när fläkten skiftar mellan hög/låg, när VP:n stoppar för låg utetemp och förmodligen max framledning vid utetemp lägre än -7, mm.

T1 trodde jag visade fel pga fel placering (påverkan av strålningsvärme), men det kan ju också vara ett givarfel.

Har satt ett tempinstrument med typ K givare på rörledningarna till VP:n vid elpannan och dessa visar ca 2,5 gr lägre temp än givarna ute på VP:n. Om mina givare stämmer så är tendensen densamma som för dig, men nu mäter jag inte där rören går ut till pumpen, var mäter du?

/preset
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad krille356

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2010, 17:26:51 »
Jag mäter på rören en bit från värmepumpen, men mina rör är väl isolerade hela vägen och man kan inte känna att isoleringen är varm på utsidan så förlusten måste vara minimal, dessutom så cirkulerar vattnet så man kan säkerligen anta att mätfelet blir minimalt.

I vÃ¥rt fall blir ett eventuellt mätfel pÃ¥ grund av förluster längs vägen till Nibes fördel i och med att pumpen visar ett högre temperaturvärde än vad vi mäter upp, vattnet blir knappast varmare längs vägen  ::)

Jag har också funderat kring att givarna påverkar pumpens drift, vad jag förstår så är alla givare av samma typ förutom en som är till hetgasen.

Utloggad Stingh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2010, 17:45:02 »
Har nyligen startat up en 2025-8 med en begagnad SMO-10.
Eftersom SMO:n var begagnad fanns inga givare så jag beställde 10 styck från Nibe. Dessa kollade jag och toleransen
tyckte jag var väldigt bra, dom flesta diffade bara ett par tiondels grader och alla låg under en grads diff.

Jag köpte även en liten termometer på Kjell & Co. för 69:- som var lätt att modifiera med en stump kabel så man kan
sätta själva sensorn på rören som näms här i tråden. Jag får differanser under en halv grad mot pumpen med detta.

Ingemar

Utloggad krille356

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2010, 17:54:22 »
Har nyligen startat up en 2025-8 med en begagnad SMO-10.
Eftersom SMO:n var begagnad fanns inga givare så jag beställde 10 styck från Nibe. Dessa kollade jag och toleransen
tyckte jag var väldigt bra, dom flesta diffade bara ett par tiondels grader och alla låg under en grads diff.

Jag köpte även en liten termometer på Kjell & Co. för 69:- som var lätt att modifiera med en stump kabel så man kan
sätta själva sensorn på rören som näms här i tråden. Jag får differanser under en halv grad mot pumpen med detta.

Ingemar

Bara för att förtydliga sÃ¥ att vi säkert inte missförstÃ¥tt varandra  :)
Det är givarna som sitter inuti själva pumpen som vi pratar om och inte givarna som du kopplat till din SMO-10 enhet?


Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2010, 17:59:54 »
Jag mäter på rören en bit från värmepumpen, men mina rör är väl isolerade hela vägen och man kan inte känna att isoleringen är varm på utsidan så förlusten måste vara minimal, dessutom så cirkulerar vattnet så man kan säkerligen anta att mätfelet blir minimalt.

I vÃ¥rt fall blir ett eventuellt mätfel pÃ¥ grund av förluster längs vägen till Nibes fördel i och med att pumpen visar ett högre temperaturvärde än vad vi mäter upp, vattnet blir knappast varmare längs vägen  ::)

Jag har också funderat kring att givarna påverkar pumpens drift, vad jag förstår så är alla givare av samma typ förutom en som är till hetgasen.

Mina rör är också isolerade, så skillnaden vid pump eller panna borde inte vara så stora. Framledningen från VP:n kan tappa någon grad men returen till VP:n borde istället vara varmare vid elpannan. Vet inte hur noga typ K givare är, instrumentet säger ett fel på +-0,5%, vilket inte är mycket i detta mätområde. Givarna är tejpade mot röret, så felet borde inte vara mer än 1 gr.

/preset
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2010, 20:13:21 »
min givare på returtempen felar nåt enormt tror den kyls av utetempen. Desto kallare det blir ute desto senare stannar vp. har stopp temp 43 ºC och det stämmer vår höst. nu när det var så kallt ute typ-10 så stannade den vid 48 ºC returtemp. Har insticks termometrar på ut och ingå. rör
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Stingh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2010, 20:27:23 »
Eftersom det är samma givare som används i pump och SMO10 och tråden handlar om mätnogranhet så
var min tidigare postning om nogranhet på givarna. (undantaget hetgasgivaren)

Utloggad krille356

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2010, 21:42:38 »
Eftersom det är samma givare som används i pump och SMO10 och tråden handlar om mätnogranhet så
var min tidigare postning om nogranhet på givarna. (undantaget hetgasgivaren)

OK, viste inte att det var samma givare i SMO10 som i pumpen  :)

Du vet inte vad det är för givare?
Jag tror det är nÃ¥gon typ av NTC resistiv givare, skulle vara intressant att veta exakt vilken sÃ¥ kunde man kanske hitta ett datablad pÃ¥ givaren  :D

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2010, 21:48:36 »
Har för mig det står i bruksanvisningen
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad krille356

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2010, 07:09:02 »
Har för mig det står i bruksanvisningen

Jag har inte lyckats hitta vad det är för givare i min bruksanvisning, hittar en tabell över vilka resistansvärden som motsvaras av en temperatur men inte vilken givare. Det jag är ute efter är att om man lyckats hitta vilken givare det är och Nibe eventuellt har satt in en billig NTC givare med tex 5-10% onoggranhet skulle man kanske kunna hitta motsvarande givare fast med bättre toleranser typ 1% eller bättre.

SÃ¥ om nÃ¥gon vet exakt vilken givare det är som Nibe använder fÃ¥r ni hemskt gärna posta det i denna trÃ¥den  Thumbsup


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2010, 08:17:23 »
Har för mig det står i bruksanvisningen

Jag har inte lyckats hitta vad det är för givare i min bruksanvisning, hittar en tabell över vilka resistansvärden som motsvaras av en temperatur men inte vilken givare. Det jag är ute efter är att om man lyckats hitta vilken givare det är och Nibe eventuellt har satt in en billig NTC givare med tex 5-10% onoggranhet skulle man kanske kunna hitta motsvarande givare fast med bättre toleranser typ 1% eller bättre.

SÃ¥ om nÃ¥gon vet exakt vilken givare det är som Nibe använder fÃ¥r ni hemskt gärna posta det i denna trÃ¥den  Thumbsup



Man kan väl jämföra värdena i tabellen med värdena för standardgivare, typ pt100, pt1000, etc och se vad det är för typ? Förmodligen har dom väl en givare med nån form av standardkurva och inte nåt 'custom' ntc-motstånd...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad perka07

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2010, 13:20:33 »
 :)
Nae, temperaturgivarna är av NTC typ inte Pt...........
Nibe har en specialvariant som visar 3,0 kohm@25°C, har ej funnit liknande hos ELFA? Hittar heller ingen som har sämre B-värde än <3%, borde bli enklare att kontakta Nibe?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2010, 13:34:04 »
:)
Nae, temperaturgivarna är av NTC typ inte Pt...........
Nibe har en specialvariant som visar 3,0 kohm@25°C, har ej funnit liknande hos ELFA? Hittar heller ingen som har sämre B-värde än <3%, borde bli enklare att kontakta Nibe?

Varför kan man inte hålla sig till standarder? Enda anledningen måste väl vara att man är rädd att förlora några kronor på reservdelsförsäljningen - Snålt av Nibe...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad krille356

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2010, 17:07:56 »
Jag har roat mig med att plotta hur givarens resistans ser ut i förhållande till temperaturen, värdena kommer från manualen. Man kan tydligt se att det är en NTC givare, passade även på att plotta intervallet 20 - 50ºC för att se om givaren var något så när linjär i det intervallet som de två givarna som jag har problem med arbetar inom.

Tyvärr är den inte sÃ¥ att en eventuell "kalibrering" genom att lägga ett motstÃ¥nd i serie eller parallellt med givaren kommer att fixa biffen till 100% utan kommer bara att rätta till felet vid en specifik temperatur och inte inom hela arbetsomrÃ¥det  :(

Därför gäller det att räkna ut "kalibreringsvärdet" ur rätt intervall, det intervallet som ligger närmst den temperatur där man vill att pumpens display ska visa rätt måste man alltså använda.

I mitt fall har jag +4,3 grader fel på givare T3, jag vill att min pump ska mäta rätt kring +50 ºC, givaren kommer att jobba i intervallet 45-50 ºC så därför räknar jag ut vilken resistans 1 ºC motsvarar i det intervallet.

1,31 - 1,08 = 0,23 kOhm på fem grader.
0,23 / 5 = 0,046 kOhm/grad

Jag vill kompensera för mina +4,3 grader så jag ska alltså öka min givares resistans med 0,046 * 4,3 = 0,198 kOhm.

I och med att jag ska öka min givares resistans sÃ¥ lägger jag motstÃ¥ndet i serie med givaren, om jag i stället hade behövt minska givarens resistans hade jag fÃ¥tt räkna ut vilket motstÃ¥ndsvärde jag behövt lägga parallellt med givaren för att minska värdet med 0,198 kOhm  Thumbsup




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!