Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: dÃ¥lig värme när det är minusgrader  (läst 18294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ullmer

  • Gäst
ullmer
dålig värme när det är minusgrader
« skrivet: 30 januari 2013, 18:52:45 »
hej.
Jag har en FH35VE.
Den vill inte värma när det blir -8 grader och kallare. Efekten minskar drastiskt i takt med att utetemperaturen går ner. Jag har c:a 21 grader i huset men pumpen lämnar bara 36 grader. Min kompis har en likadan men hans lämnar över 50 grader under samma förutsättningar. Pumparna är inställda exakt likadant. Våra hus är i det närmaste likadana med samma värmebehov. Leveratören konstaterade att det är något fel men vet inte vad det beror på. Dom bytade ute delen men problemet kvarstår. Finns det någon som vet vad felet kan vara?

MVH Thomas

Utloggad MaxPowerS

  • Master of självförsörjning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden, västernorrland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2013, 22:30:10 »
har du mätt flera ggr mellan avfrostningarna? Precis efter avf. ger det inte så mycket värme men efter några minuter har jag ca 50 på "bladen" som styr luftströmmen (mätt med laserpicka)
Även när det var -30 kom det ut 50gr

Är den installerad korrekt? böjt kopparrör? inte vaccumsugen?
100kvm 1929 byggår(+30kvm 2013) norrland, 45cm vägg timrat+tilläggsiso, elit superenergifönster, dåligt isolerat tak,ingdn golvvärme,contura 556 braskamin/murstock m termoseffekt, urkopplad direkt el, vattenkraftverk 24v,Mitsubishi fh35, solvärme/el på g, nytt tak på g, låg elförbruk på ca 10300/år men hoppas sänka till 7blankt m lv ved o bättre vattenuppvärm, egen skog o mat, 2vuxna 2barn, många ledlamp, Konsumera så lite som möjligt är det nya svarta!
Vid eldning så minskar dygnsbehovet av el med 30-50%. 10300kwh baserat på noll eldning

ullmer

  • Gäst
ullmer
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2013, 16:58:28 »
hej
Tack för svaret, jag har mätt den regelbundet under två dygn. Nu när det är varmare ute så går det bra men det är kanske inte så konstigt för det krävs inte så mycket värme då. Installatören har gått igenom allt, enligt vad dom säger. och allt ser bra ut. Dom har kollat mängden kylmedel också.

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2013, 06:39:04 »
hej
Tack för svaret, jag har mätt den regelbundet under två dygn. Nu när det är varmare ute så går det bra men det är kanske inte så konstigt för det krävs inte så mycket värme då. Installatören har gått igenom allt, enligt vad dom säger. och allt ser bra ut. Dom har kollat mängden kylmedel också.

Av det du beskriver verkar det inte bättre än att de får byta resten också dvs. rör och innerdel.

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

ullmer

  • Gäst
ullmer
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2013, 17:43:03 »
problemet är att dom inte tycker det är något fel så därför vill ja ha så mycket info ja kan. Jag kommer inte o ge mig föränn den fungerar som den ska. Tack för svaren

MVH Thomas

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2013, 19:01:13 »
Hei.

-Har du mulighet til å se hvor mye effekt den trekker?
-Hva skjer om du setter maskinens börverde til +30 når det er -8?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

ullmer

  • Gäst
ullmer
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2013, 21:54:08 »
jag har provat och ha den på max som är 31 grader men den kan inte komma upp till mer än 37-38 grader som max en stund. Vet du vad felet kan vara?

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2013, 07:31:49 »
jag har provat och ha den på max som är 31 grader men den kan inte komma upp till mer än 37-38 grader som max en stund. Vet du vad felet kan vara?

Beroende på utetemp kan detta vara på tok för låga siffror och borde då kunna ligga som grund för att påvisa att pumpen inte funkar som den skall.

Genom att under en tid logga (skriva upp) utetemp och testköra som du gjort (max begärd temp & fläkten på max) får du ett underlag som du kan kontakta tillverkaren/generalagenten och/eller flera oberoende installatörer som säljer dessa pumpar och därmed bilda dig en samlad bild av vad expertisen anser om dessa värden.

Har du en granne motsv som har lika dan pump räcker det ju att jämföra mellan dessa två maskiner (på motsvarande sätt).

Tror du måste gå med datan/informationen till generalagenten för att få det stöd mot installatören du behöver.

Lite nyfiken är jag dock på varför de bytte ut utedelen om de inte ansåg att något var fel?

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

ullmer

  • Gäst
ullmer
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2013, 17:57:39 »
Hej

Du har helt rätt i d du säger. Min svåger har en likadan pump som han köpte nån månad efter mig o den släpper ut över 50 grader vid samma förhållanden. Eftersom det inte blev bättre efter att dom bytat ute delen så tror dom inte att det är något fel. Knäppt resonemang eftersom värdena är det samma nu som innan. Det hade varit varit bra om någon kan lista ut vad felet kan bero på. Men jag ger mig inte det ska bli bra.
Tack så länge ha en bra kväll MVH Thomas

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2013, 18:32:06 »
defekt givare , klämt rör är ett par grejer som det kan vara.
Har ni eller montören kollat att det är rätt spänning till värmepumpen ?
Bara att jaga tillbaka försäljaren/montören för att kolla lite mer  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2013, 19:00:09 »
TS Comfort nevner et par saker som kan være årsak:
- Klemt rør mellom ute/inne
- Spenning
- Temperaturgiver feil (Hetgass-føler på inndelen)
- Plassering av innedelen, dvs trekker den på seg sin egen varme luft
- I-see sensor står på og leser høy temp fra et eller annet i rommet (Lys, TV, )
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

ullmer

  • Gäst
ullmer
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2013, 13:01:58 »
Tack jag ska lägga fram dessa förslagen i morgon. I-see är inte aktiverad, så något av det andra verkar troligt.
Tack för hjälpen jag skriver och berättar hur det går.
MVH Thomas

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2013, 14:45:20 »
Borde inte vara du som lägger fram förslag pÃ¥ dom vanligaste felen utan det borde dom kolla ändÃ¥ när dom var pÃ¥ plats  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

ullmer

  • Gäst
ullmer
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2013, 17:40:28 »
Hej TS-Comfort
Om jag förstår det rätt så jobbar du med luft pumpar eller? Jag undrar för jag är i stort behov av info från någon som verkligen vet vad han pratar om. Det senaste beskedet jag har fått från installatören är att det inte är något fel utan att det är normala värden???? Vad säger du om det? Och har du något råd hur jag skall göra?
Mycket tack MVH Thomas

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2013, 23:49:43 »
Med tanke på att installatören första gången konstaterade att något är fel och då bytte utedel så borde dom inte efter det säga att värdena är normala då dom tydligen är identiska som när dom konstaterade att något var fel !!

insugstemp på 21 grader och utblås på 36 är för låg skillnad vid -8 grader ute.

Då utedelen är utbytt och "felet" kvarstår så låter det som antingen en knäck på ett av rören och då troligen i den snävaste böjen mellan inne och utedel.
Felaktig tempgivare på innerdel som inte talar om att utedelen ska sätta lite fart eller att den har lossnat.
Felaktigt kretskort innerdel som inte skickar vidare rätt signal till utedel.
Eller felaktig spänning från elanslutning till inne eller utedel.

Tömde dom den på köldmedia och vägde in rätt mängd ?
Kollade dom efter någon knäck på rören ?
Kollade dom elmatningen ?
Hur mycket drar den vid 31 grader inställda ?

Är installatören och försäljaren samma person ?
Kontakta annars försäljaren för att påtala att det fortfarande är något som inte stämmer.

Hoppas du får någon nytta av detta.
Vet inte vart ni bor men det kanske finns nÃ¥gon Mitsubishi installatör pÃ¥ forumet som bor i dina krokar och kan göra en snabbkoll  ;)


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!