Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: dÃ¥lig värme när det är minusgrader  (läst 18309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #30 skrivet: 21 november 2013, 15:31:17 »
Jag tror tyvärr ditt hus är för stort för den pumpen, om det är nÃ¥gorlunda isolerat behöver du nästan 10 kW för att värme det vid dut. Det gör inte den pumpen, det gör inte 2 sÃ¥dana pumpar, om du sätter in 3 stycken sÃ¥ klarar du dig precis  :) Men var glad för att du har ett stort hus!  ;)

Men vill du fÃ¥ ut mest av det du har, gör som TS skriver, koppla bort I-see, ställ upp fläkthastigheten sÃ¥ mycket du tÃ¥l, ställ upp börvärdet till max. Experimentera med vingarna för att fÃ¥ ut värmen sÃ¥ lÃ¥ngt som möjligt.  Autoläget fungerar inte när man ska trycka ut värme i ett stort hus.
« Senast ändrad: 21 november 2013, 15:34:57 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #31 skrivet: 21 november 2013, 17:01:39 »
Citera
Men vill du få ut mest av det du har, gör som TS skriver, koppla bort I-see, ställ upp fläkthastigheten så mycket du tål, ställ upp börvärdet till max. Experimentera med vingarna för att få ut värmen så långt som möjligt.

Håller med om allt detta förutom I-see som faktiskt är en bra funktion och som riktar värmen där den märker att det är kallast (genom att vrida vingarna i sidled). Nu var det ju iofs. en FH35VE så den kanske har bytt namn och ev. fungerar annorlunda än på FD. Låter som du inte har testat den ordentligt TS.
En klar fördel med ME:s VP också är den korta avfrostningstiden (ca. 7 min.) som blir extra viktigt om pumpen måste gå på max. för att klara värmebehovet (vilket den troligtvis ändå inte gör i detta fall).
Vingarna ska stå på högsta läget så luften kommer iväg så bra som möjligt (på högsta fläktläget).

Miki84

  • Gäst
Miki84
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #32 skrivet: 21 november 2013, 21:13:06 »
Så med andra ord, så för att ha det varmt uppe så måste jag köpa en pump till :'(

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #33 skrivet: 21 november 2013, 21:24:58 »
dut=dimensionerad ute temp  dvs när det är som kallast pÃ¥ din ort. En bit fram tills dess kan du säkert klara dig fint med den pumpen du har. Om den gör 3-4kw sÃ¥ kan du säkert hÃ¥lla 20C rätt länge. Men om du inte ska behöva stänga av 2/3 delar av huset när det blir kallt pÃ¥ riktigt mÃ¥ste du ha nÃ¥gon mer värmekälla. Om det är en till pump i nästa vÃ¥ning eller en kamin är bara att välja, elda är mysigt, hugga och bära ved är dock trÃ¥kigt.. :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #34 skrivet: 21 november 2013, 22:17:31 »
Håller med om allt detta förutom I-see som faktiskt är en bra funktion och som riktar värmen där den märker att det är kallast (genom att vrida vingarna i sidled). Nu var det ju iofs. en FH35VE så den kanske har bytt namn och ev. fungerar annorlunda än på FD. Låter som du inte har testat den ordentligt TS.
En klar fördel med ME:s VP också är den korta avfrostningstiden (ca. 7 min.) som blir extra viktigt om pumpen måste gå på max. för att klara värmebehovet (vilket den troligtvis ändå inte gör i detta fall).
Vingarna ska stå på högsta läget så luften kommer iväg så bra som möjligt (på högsta fläktläget).

Tycker personligen dessa sensorer får maskinerna att uppföra sig lite egendomligt till och från och det är bättre att man själv väljer hur vinklar i sidled och höjd ska justeras efter fastighetens förutsättningar.
Tycker man det fungerar kanon med sensorerna så ska man självklart använda dom.
Att vingarna "ska" stå på högsta läget är även det beroende på fastighetens förutsättningar och man får prova sig fram.

Med risk för att bli idiotförklarad så kan man som det brukar tipsas om hänga upp toapapper i remsor från taket och nästan ner på golvet för att sedan hitta rätt vinkel i sid och höjdled så man får luften dit man själv vill och remsorna rör sig.

Att köra på vingarna i sidled och höjdled kontinuerligt har varit bra för många men som sagt så är det bättre att prova sig fram
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Miki84

  • Gäst
Miki84
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #35 skrivet: 21 november 2013, 23:55:51 »
Känns som om jag först får experimentera lite med pumpen, innan jag gör några beslut, men vill tacka er alla för er hjälp och råd :)

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #36 skrivet: 22 november 2013, 05:30:13 »
Just vid nollan på hösten kan man få ett stort effekttapp pga avfrostningarna iom att luftfuktigheten oftast är hög då. Det du upplever med en pump som ska värma 200m² tycker jag inte är konstigt. Du kommer nog tycka att pumpen fungerar bättre när det blir kallare pga färre avfrostningar.

Miki84

  • Gäst
Miki84
SV: dålig värme när det är minusgrader
« Svar #37 skrivet: 25 november 2013, 13:55:01 »
Tror jag vet lite vad felet kan vara, nog mitt ftx, tror den bildar ett övertryckeller något för luften vägrar komma upp för trappa, stängde av den innan jag drog på jobb ska se hur det är när jag kommer hem, va tror ni?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 716
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!