Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Capt.M
« skrivet: 10 september 2020, 15:48:30 »

Här finns info från konsumentverket som är intressant i ärendet:

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/lagen-om-distansavtal-och-avtal-utanfor-affarslokaler/

Tydligen är det var själva avtalet gjordes upp som är den springande punkten i den här situationen; var det inte på plats i en affärslokal så gäller distansavtalslagen - som ger ångerrätt. Och det även om det är kunden som kontaktat säljaren. Dock finns det då tydligen vissa tilläggsvillkor som sidan ovan inte nämner... jag hittade något som går ut på att säljaren då måste ha marknadsfört att man kan beställa på distans.

Sedan kan det vara så att en värmepump och framför allt dess installation helt eller delvis undantas från ångerrätten, till exempel eftersom den är anpassad för kunden eller betraktas som en tjänst. Det har jag ingen ordentlig uppfattning om.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 september 2020, 14:16:19 »

Kommer inte ihåg vart jag läste det men har läst det någonstans på konsumentverkets hemsida tidigare.

/D

Jag läste just där, men lika tvärsäker som du är jag inte på vad som egentligen menas, känns som att det finns rejält utrymme för tolkning som jag ser det.
Tror det är just därför du och Zyberdude har så olika uppfattning.
Utifrån vad jag läser kan jag i vart fall inte ge någon av er rätt utan att se en annan lagtext, eller en hänvisning till prejudikat.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 10 september 2020, 12:26:46 »

Går det justera luftluckans vinkel så den ser lite mindre öppen ut? Hänga vit kort bomullsgardin i takskena runt innedelen?
Jag avskyr alla L/L med samtliga subjektiva sinnen.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 10 september 2020, 12:06:02 »

Kan du länka till prejudikat eller lagtext där detta framgår klart?
Det är inte så att jag ifrågasätter om du har rätt, utan vill bara själv förkovra mig om jag själv skulle ställas inför ett fall som detta, där en kund vill ångra efter genomförd installation.
Kommer inte ihåg vart jag läste det men har läst det någonstans på konsumentverkets hemsida tidigare.

/D
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 september 2020, 10:12:36 »

Kan du länka till prejudikat eller lagtext där detta framgår klart?
Det är inte så att jag ifrågasätter om du har rätt, utan vill bara själv förkovra mig om jag själv skulle ställas inför ett fall som detta, där en kund vill ångra efter genomförd installation.
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 10 september 2020, 09:46:03 »

Hej alla!
Vi fick idag installerat en IVT aero 605 L/L värmepump. Allt var frid och fröjd tills vi slog på den och den ser ut som självaste fan när luckan öppnades. Känns väldigt tungt att behövas dras med den nu i 13 år!!! Vi känner oss ganska lurade faktist för i alla broschyrer så visade det sig att fläkten var avstängd (förstår varför nu!). Vet någon här hur det fungerar med ångerrätt. Hela affären skedde via telefon och mail.
Om du har tagit kontakt med företetaget över telefon är det likställ att du har varit i butiken och således tillämpas inte ångerrätt enligt distansköplagen.

Beklagar att du tycker den är ful.

Mvh
D
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 september 2020, 08:37:04 »

Hmm, om du som kund kontaktat ett företag på orten som har en fysisk lokal så vete katten om det anses vara distanshandel eller "telefonförsäljning", jag tolkar nog andemeningen i lagen som om telefonförsäljning är när företaget ringer upp och försöker sälja prylar.
Eller när du beställt via internet eller postorder.
Att affären gjorts upp efter att du kontaktat ett lokalt företag på telefon istället för fysiskt i butiken, och sedan kommunicerat via e-post känns inte som ett solklart distanshandelsfall enligt mig i alla fall.
En annan sak som kan diskvalificera ångern är "Varor som snabbt kan försämras, till exempel livsmedel."
Jag skulle vilja påstå att en värmepump som varit monterad en gång är mer eller mindre värdelös för företaget som monterat och/eller sålt den.
Känns som att det är upplagt för ett ARN-ärende om installatören vägrar, och jag är inte så säker på vem som går vinnande ur striden.  dontknow
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 10 september 2020, 05:50:12 »

Pumpen får du säkert ångra, arbetet och extra delar kan det hända du får betala.

Säljaren har gett dig information, om inte förlängs ångerrätten från 14 dagar till 1 år.
Skrivet av: johannessegergren
« skrivet: 09 september 2020, 23:28:13 »

Hej alla!
Vi fick idag installerat en IVT aero 605 L/L värmepump. Allt var frid och fröjd tills vi slog på den och den ser ut som självaste fan när luckan öppnades. Känns väldigt tungt att behövas dras med den nu i 13 år!!! Vi känner oss ganska lurade faktist för i alla broschyrer så visade det sig att fläkten var avstängd (förstår varför nu!). Vet någon här hur det fungerar med ångerrätt. Hela affären skedde via telefon och mail.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!