Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LZ35TKE har ”mystiska” start-stop cyckler  (läst 1810 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hawk19

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LZ35TKE har ”mystiska” start-stop cyckler
« skrivet: 26 oktober 2019, 15:13:46 »
Efter drygt 13 år med en Sanyo har jag nyligen bytt till en Panasonic. Valde LZ mycket beroende på den låga höjden 25cm, då det är trångt på platsen ovanför ytterdörren. Pumpen sitter alltså i nedre hall, 9m kvadratmeter, och vetter mot dörröppningar (utan dörrar) till kök och v-rum och runt ett litet hörn till vänster till matrum. Till vänster om pumpen är trappan till övervåningen.
Skillnade mot gamla pumpen är enorm. Ställer jag in börvärdet på t.ex. 22 grader så håller den det, med några 10-delar hit och dit i HELA undervåningen inklusive hallen (där jag nog hade trott att temperaturen skulle överstiga börvärdet).
Vid utetemperatur 10-12 grader och när den når börvärdet övergår den till en slags start-stop drift i cykler med 10-20 min gångtid följt av alltid konstant 3 min stoptid. Spelar ingen roll vilket börvärde eller fläkthastighet jag väljer, mönstret är detsamma. Jag kan förstå att den stoppar när värmebehovet understiger effekten 850W den har vid min varvtal, men varför dessa cykler med alltid just 3 min stopptid?

I dag när det var 6 grader utetemperatur, börvärde 22 grader, fläkthastighet auto började pumpen med sina vanliga start-stop cykler vid börvärdet. Jag sänkte då börvärdet till 21 grader i tron att den skulle stanna. Men icke så, den började istället sakta gå mot nya börvärdet med sina start-stop cykler, men gångtid 5-10 min och samma 3 min stoptid och väldigt, väldigt låg, nästa ingen fläkthastighet.
Kan det tänkas att pumpen trots allt arbetar ”works as designed”, dvs den vill ogärna stå still och när den går med minimivarvtal så gör den sina 3 min stop för att underhålla smörjningen (rinner tillbaka olja?)? Eller är pumpen defekt?



Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LZ35TKE har ”mystiska” start-stop cyckler
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2019, 16:08:03 »
Det är nog inga fel på pumpen. Fläkregleringen har jag aldrig haft i auto.
Prova med att ställa fläkthastigheten på läge fyra av fem och se hur den beter sig och på värmeläge Heat.
Min HZ9 från 2017 reglerar fläkthastigheten även fast den står på läge 4/5 när börvärde nås. Nu när det är varmt ute går fläkten på väldigt låg hastighet.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Hawk19

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LZ35TKE har ”mystiska” start-stop cyckler
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2019, 20:42:27 »
Jag har nu ett bättre grepp om problemet efter att jag införskaffat servicemanualen. Studie av denna ger vid handen att pumpen ”works as designed” (se bifogad bild). Start/Stop styrs av temp på luft in till inneenheten och ett skiftat börvärde. Temp skiftningen baseras på diverse faktorer bl.a. utetemperaturen. Hur mycket temp skiftar för olika faktorer beskrivs dock icke.
Min slutsats är att min hall på 9 kvadratmeter golvyta är för liten för pumpens min effekt 850W. Trots alla dörröppningar och trapphus samt en förnämlig kastlängd av innerdelens fläkt (Yes jag kör stadigt på fläkt 4/5 nu för att få tillräcklig värmespridning) så stannar lite för mycket värme kvar i hallen och start/stop algoritmen aktiveras vid för höga utetemperaturer.  I mitt fall sker det när utetemperaturen överstiger 6/7 grader vid börvärde 20 grader (som ger lagom temp i huset), fläkt 4/5 och uppmätt ca 22.5 grader på inluft till inneenheten. Ju högre utetemperatur desto tätare start/stop cykler. Vid 10/12 grader rörde det sig om 3-6 cykler i timmen; får testa mer till våren...

Har ännu ingen direkt automatisk, bekväm lösning på problemet ::)
 




Utloggad Hawk19

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LZ35TKE har ”mystiska” start-stop cyckler
« Svar #3 skrivet: 03 november 2019, 14:56:41 »
När nu orsaken till pumpens start-stop uppförande är klarlagd kommer nästa fråga, som kanske inte är så lätt att besvara.

Har beteendet någon betydelse och då tänker jag närmast på ev extra slitage av den inverterstyrda kompressorn?

För pumpen att börja med start-stop cyklerna måste utetemperaturen vara 6 grader eller mer och tiden när kompressorn står stilla är alltid exakt 3 minuter, däremellan går den varierande ungefär 5-20 minuter.

Det innebär väl att kompressorn aldrig gör någon egentlig ”kallstart” och extra slitage obefintligt, eller??

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LZ35TKE har ”mystiska” start-stop cyckler
« Svar #4 skrivet: 04 november 2019, 21:21:53 »
rätt
så länge pumpen är spänningssatt så är det aldrig några kallstarter. dessutom så mjukstartar kompressorn mha invertern

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!