OK, det ger sig ju om ni är flitiga eldare eller ej i längden.
Man får ju även tänka på husets värde och hur andra köpare ser på ett hus som är byggt för eldning mer eller mindre.
Så jag tycker man bör förbereda för en lat boende...
En FLVP i kombo med ett tilluftsystem som matas med en markledning är nog det som till lägst kostnad uppfyller alla krav här:
Viss gratis-effekt från markmatningen, tyst inlopp om den läggs på avstånd från järnvägen.
Har du tank så ska givet vv förvärmas i en slinga i den.
Får du sätta solfångare på carporten istf solceller så kan du få in en del effekt i tanken den vägen. (Tycker såna är snyggare än solceller..)
Satsa på gv i hela plattan för framtiden (Och radiatorer på övervån, eller iaf förbered för radiatorsystem) men om du vill så kopplar du bara in en del slingor. Elgv skulle jag aldrig lägga pengar på.
Är du säker på att en VPB har högre Cop än en bra FLVP? Det låter tveksamt i mina öron.
Här är jag helt med.
Jag tänkte lägga ingjutna slingor i hela bottenplattan för att merkostnaden är väldigt liten, men antagligen med stort CC eftersom att effektbehovet är lågt. Jag är inte så påläst här, men eftersom att effektbehovet vid DUT är 2.5 kW blir det 23 W/m^2 om allt ska komma från betongplattan på bottenplan. Då har jag räknat med ventilationsförluster, så om man iaf höjer tilluftstemperatur till samma som frånluftstemperatur blir det typ 20 W/m^2 (utan radiatorer på övervåning). Vad behövs för det, CC 400 mm? Kan inte bli särskilt många meter slang att gjuta in.
Tilluftsledning som går i marken har jag i stort sett släppt pga risk att luften blir "skitig" av att dras genom rör i marken. Mark = fukt = risk för bakterietillväxt eller bara sunkig lukt.
Du får gärna kika på specarna för t.ex. Nibe F470 (
länk) och CTC EcoWater 302 (
länk). Men vad jag kan se gäller:
För CTC 302:
Vid lufttemp 7°C och vattentemp 52.5°C: COP = 2.5
Vid lufttemp 15°C och vattentemp 45°C: COP = 4
För Nibe F470:
Vid lufttemp 20°C och vattentemp 55°C: COP = 2.74
Vid lufttemp 20°C och vattentemp 45°C: COP = 3.24
Vid lufttemp 20°C och vattentemp 35°C: COP = 3.93
Den som är lättast att jämföra är när vattentemperaturen är 45°C, då klarar VPBn (CTCn) att få COP=4 (jämfört med 3.24), även fast lufttemperaturen är 5°C lägre.
Det finns några saker som talar för F470:
+ Inbyggd cirkulationspump för t.ex. golvvärme
+ Nästan komplett lösning med ventilation (kyla saknas)
+ Större elpatron (10 kW jmf med 2 kW)
Det som talar emot:
- Cirkulationspumpen är för en "mindre" golvvärmeanläggning, alltså bara för komfort.
- För liten varmvattenberedare
- Dyr om man ska koppla ihop med ackumulatortank (tillbehöret kostar 9 kSEK).
- Svårt att få till kyla
Jag provade att lägga in punkterna i en figur med COP på vertikal axel och dT på horisontell och det ser ut såhär:
Lågt dT verkar vara bra för COP, vilket är väntat. Att ligga på 45°C i tanken och köra en legionellakörning upp över 55°C en gång i veckan borde vara lönsamt. Vid 45°C i tanken är COP 3 vid 0°C in till VPBn, vilket är oavsett utetemperatur med "min" uppställning:
Notera att jag ändrat lite vid tilluft samt förvärmare/kylare. När det är sommar och VPB inte kör tas luft utifrån och kyls ned något (25->18°C) av markslingan innan den kommer till FTX (som tidigare). När VPB kör kommer minusgradig luft och värms upp något av markslingan (-5°C-> 5°C). Fördelen är att man inte får in minusgradig luft i huset (obehagligt även om det är varmt) och man kyler även ned vätskan i markslingan medans VPB körs vilket medför större potential för kyla senare. Man lagrar helt enkelt kyla i marken
Kanske ändå behöver vara så att spjället är ett injusteringsspjäll så att man kan styra så att viss del utifrån blandas in... 5°C in kan vara för kallt även om man har ~30°C i sovrummet.
/Anton