Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 57300 kr i böter  (läst 5484 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #15 skrivet: 07 mars 2024, 08:07:25 »
Om jag fått bestämma vad staten skulle gjort i detta fall är det detta:
Man skulle köpt in produkterna.
Testat dem i ett eget eller externt oberoende labb, för att se om varan uppfyller kraven som ställs enligt regelverket.
Om varan gör det, och är säker, men saknar relevant dokumentation så hade de kunnat låta varan vara kvar på marknaden, men gett en bot som var proportionell mot brottet att inte ha dokumenterat tillräckligt, typ 20% av omsättningen på produkten, eller hela vinsten, typ.
Så hade en företagsvänlig statsmakt agerat.

Inför varje liknande stickprovskontroll borde man även överväga t.ex. vikten av manual på det egna språket.
Är det en vara som primärt vänder sig till konsumenter eller proffs?
Nu påstår man att brandvarnaren med stor sannolikhet inte larmar tillräckligt högt, inte reagerar på rök eller eld, och att den därför ska bort från marknaden.
De har ingen aning om brandvarnarens kvalitet.
De hade inte heller haft det om jag bifogat all relevant dokumentation.
De kommer aldrig veta med nuvarande regelverk och procedurer.

Med detta sagt så kan man väl erkänna att jag lärt mig en del, och det gör mig än mer övertygad om att jag inte skulle satsat på vissa saker som jag satsat på, om jag innan vetat vad jag gav mig in på, det är helt enkelt omöjligt att följa alla lagar och paragrafer inom vissa områden om man vill vara laglydig.
Antingen är det mig det är fel på, eller så är det lagstiftningen, eller så är det på vilket sätt myndigheterna väljer att agera.
En sak är säker.
Ingen följer alla regler.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #16 skrivet: 07 mars 2024, 08:22:02 »
Ett annatr exempel på den oerhörda byråkratin, och allt folk som jobbar med helt onödiga saker som bara komplicerar allt ännu mer är den som ringde mig förra veckan.
Från någon form av "Science center" som staten finansierar.
De frågade om IT och Cybersäkerhet och undrade hur vi agerade i dessa frågor.
De: Har du krav på leverantören av dina molntjänster?
Jag: Nej (Men jag förutsätter förstås att de arbetar seriöst med säkerheten)
De: Har du påverkats av den ökande brottsligheten och cyberbrotten?
Jag: Ja, det blir allt svårare för oss att sälja nätverksansluten utrustning till större företag, myndigheter och organisationer för att all utrustning som ansluts till nätverket anses vara en säkerhetsrisk.
De: Vad kan vi göra för dig?
Nu räknar de upp ett gäng kostsamma statligt finansierade åtgärder som t.ex. utbildning, symposier, onlinekurser, sakkunnig hjälp av statligt finansierade konsulter, mm, mm.
Jag: Inget av det du räknar upp skulle hjälpa oss, det som skulle hjälpa vore:
1. Om polis och myndigheter stoppade hackarna, med polis, eller militär kapacitet som så krävs. (Eftersom detta är ett hot mot rikets säkerhet)
2. Om staten startade ett oberoende labb som kunde testa och intyga att våra produkter är säkra, eller hjälpa oss att göra dem säkrare.

Bara dessa två saker kan underlätta för små mindre kända leverantörer att få företag, organisationer och myndigheter att lita på vår utrustning.
Idag köper de bara av de multinationella storföretagen, och hoppas att deras utrustning ska vara säker, de har förstås ingen aning, och det bevisas ju gång på gång att de stora multinationalla företagens produkter hackas mer eller mindre godtyckligt av hackarna ändå.
Det kan t.o.m vara så att vår utrustning är säkrare just för att dem är så ovanlig att hackarna inte vill lägga tid på att hacka den.

Svaret från den som ringde vara total tysthet.
Så tänker inte myndigheterna, men pengar som gräs verkar de ha att sprida på ren dynga.
Även "satsningar på företagen", resulterar i helt tandlösa erbjudanden, men man gör inget år grundproblemen.
Jag förutsätter att jag inte är den enda som gett dem liknande svar, det har jag gjort i årtionden nu, men inget verkar ändras.
Samma sak med CE-tester.
Finns det NÅGOT som staten kunde göra för att underlätta för småföretag inom teknikområdet så vore det att erbjuda gratis CE-testning, och ett statligt labb/verksamhet som informerade om alla regler och krav för olika typer av produkter som man avser lansera på marknaden.
Det hade hjälpt, men då blir man bara hänvisad till privata företag och jurister vars timpenning är tre gånger högre än vad den egna är.
Det driver upp priser, och minskar innovationskraften hos små och medelstora företag.
« Senast ändrad: 07 mars 2024, 09:32:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #17 skrivet: 07 mars 2024, 08:38:43 »
Att jag mal på om detta indikerar förstås att jag är en rättshaverist, men ni ska istället se det som att det är min fallenhet för att inte lämna något åt slumpen, när jag tänder till på något så går jag på djupet och kikar på vad det innebär, vad jag kan göra, och jag funderar förstås också på vad det leder till i förlängningen.
Jag kan konstatera att jag snart gjort allt som krävs av oss (bara avrapporteringen kvar), det finns ingen möjlighet för mig att ändra på beslutet (Även om jag förstås kan klaga till mark och miljödomstolen och få mitt ärende prövat) eftersom de troligen har rätt på alla punkter.

Denna fallenhet att verkligen sätta mig in i saker som jag "tänder" på har gjort att jag är där jag är idag, har jag rätt och kan påverka så gör jag det, har jag fel och inte kan påverka så lämnar jag det därhän.
Man kan väl säga att jag från tid till annan är en manisk psykopat som inte ger mig om jag vet att jag har rätt och kan påverka ett beslut.
Det har gynnat mig när det gäller affärer, att söka bidrag av olika slag, att hitta produkter som jag kan sälja, varit med och utvecklat vårt koncept med dataloggrar och webtjänst, att starta och driva tre skapligt framgångsrika forum, och mycket mer som resulterat i ett "liv" som jag är rätt stolt över.
Jag behöver inte arbeta överdrivet mycket, företaget går bra, jag/vi har en materiellt god standard (inte överdrivet) och jag har kunnat spara till en ekonomiskt trygg ålderdom.
Lokalt i Piteå säljer och installerar vi/sonen luftvärmepumpar, bra produkter till bra priser, och nöjda kunder som gör att vi hela tiden ökar försäljningen - så det ser bra ut även för kommande generationen.

I detta fall är det uppenbart att myndigheterna har rätt (även om de har fel) och att jag inte kan göra något ätt det, annat än tycka att det är ett sjukt system som jag bör hålla mig så långt ifrån som möjligt i den mån det är mänskligt möjligt att så göra.

Det som oroar mig är vad det kan leda till i förlängningen, både med min verksamhet, och med västvärlden i stort.
Det här är ett enormt hinder för teknisk utveckling i västvärlden, och vi lämnar marknader vidöppna för konkurrens från länder med snabb utveckling och få lagar och regler.
Om myndigheterna (Gud förbjude) skulle få så stora resurser att de verkligen kunde kolla alla marknadens aktörer skulle Europeisk industri vara utslagen rätt snart, och det enda vi hade att falla tillbaka på vore undermåliga produkter från länder utan regler, miljö, eller klimatkrav.

Samma sak gäller förstås lagar och regler mot matproduktion som nu försöker införas, som är på väg att starta ett inbördeskrig i Europa, Australien och Canada, och riskerar massvält och skenande matpriser.
Världen är på väg mot en undergång av något slag, och det orsakas inte av klimatförändringar, utan av sjuka, politiskt och praktiskt dåligt genomtänkta förslag på "förbättringar" för klimatets skull.
Inflationen, höga räntor, de ökade CO2-utsläppen i EU och kriget i Ukraina är bara några exempel på detta, får politikerna som de vill kommer även matproduktionen minska, svälten öka, och det kommer att leda till både internationella krig och möjligen inbördeskrig.
Folkvandringar och ytterligare oroligheter som beror på det kommer också att accelerera.
« Senast ändrad: 07 mars 2024, 09:13:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #18 skrivet: 07 mars 2024, 09:23:21 »
Något positivt idag också.
Solcellerna glöder i vÃ¥rsolen och ger hela 2 kW redan 09.20.  tummenupp
Klarblå himmel, så jag gissar på runt 6 kW toppeffekt idag, och runt 15-17 kWh i bidrag från solen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 57300 kr i böter
« Svar #19 skrivet: 07 mars 2024, 09:30:23 »
Jo, och jag är långt ifrån en rättshaverist.
Har redan meddelat alla som köpt, betalat boten, och vi uppdaterar listan över vad våra kontakter med kunderna resulterat i.
57 000 kr är förstås kaffepengar, jag har förlorat 125 000 kr, privata pengar, på Nibe-aktien de senaste månaderna - så just pengarna oroar mig inte.
Det är den totala makten som myndigheterna har att stoppa valfritt företag att driva sin verksamhet, om de skulle bestämma sig.
Det ska gudarna veta att det finns lagar och regler som gör att inte ens de stora multinationella företagen som har horder med anställda som enbart jobbar med detta skulle klara om myndigheterna bestämde sig. (Se t.ex. VW som nästan dödades för att de "fuskat" med testerna av utsläpp)
Det jag också tycker är anmärkningsvärt är att myndighetens uppgift primärt inte är att hjälpa företagen göra rätt, utan granska och straffa.
I mitt fall hade det förstås haft tillräcklig effekt om jag varit tvungen att återkalla varorna och betala tillbaks pengarna, det är ju sånt man hela tiden riskerar som företagare, och det har jag fått göra många gånger.
Av det lär man sig att bli bättre, och gör inte om samma misstag.
En viss typ av proportionalitet hade ju också varit önskvärt, jag är helt med på att det inte ska löna sig att medvetet och uppsåtligt ta genvägar, men 9 gånger omsättningen i bot?
Att VW fick rejäla böter för att dom manipulerat mätningarna på ett riktigt fult sätt var väl inte mer än rätt dom borde även ha blivit dömda till skadestånd till privata bil ägare som fick ny mjukvara i bilen med i vissa fall ändrad effekt sen vad du menar med att dom nästan dödades hänger jag inte med på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #20 skrivet: 07 mars 2024, 09:40:30 »
Man skulle ju också kunna bötfälla testinstitutet som inte tillräckligt kontrollerat sina resultat?
Det jag menar är att visst, det vara upprörande, men lösningen borde varit - hur går vi vidare från detta.
Det finns ingen som helst nytta med de åtgärder som gjordes, vissa utsläpp minskade vid vissa försutsättningar, men CO2-utsläppen ökade och prestanda på bilarna blev sämre, dessutom så skadades motordelar p.g.a mer sotbildning och sånt som myndiheterna inter verkar bry sig om.
Totalt sett kanske det hade varit bättre att låta det som varit vara, och se framåt med bättre testmetoder. (som ändå blev resultatet)

VW mest skuldsatta tillverkaren i världen: https://www.reddit.com/r/teslainvestorsclub/comments/f5cis4/a_chart_of_debt_in_the_auto_industry/

Att VW i samma veva gick all-in på elbilar kan också visa sig vara ett felbeslut som kommer stå dem dyrt, elbilshaussen verkar ha avtagit och de riskerar förlora marknadsandelar om de inte snabbt kan ställa om till fossilt igen.
Om Toyota har rätt så kommer elbilarna inte inom någon snart framtid stå för mer än 30% av bilförsäljningen globalt.
VW kan inte utvecklas med bara den potentialen.
« Senast ändrad: 07 mars 2024, 09:44:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 57300 kr i böter
« Svar #21 skrivet: 07 mars 2024, 09:51:02 »
VW brukar vara världens största biltilverkare och Toyota brukar ligga 2a och det är nog därför skuldsättningen ser ut ungefär så men Daimler är det nog värre för. Att bara säga fy skam gå vidare utan böter eller åtgärd skulle nog leda till att det vore fritt fram att fuska. Vad hade hänt om myndigheterna hade sagt fy skam till dig och skippat böterna hade du tänkt dig för lika mycket innan du gör om samma sak igen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #22 skrivet: 07 mars 2024, 10:05:31 »
Är boven testinstututet som godkänner högtryck i däcken, tejpade skarvar och sänkt chassie, och inte kontrollerar om bilarna går likadant om man kör manuellt som i labbet?
Eller är det tillverkarna som utnyttjar varje chans att minska förbrukningssiffrorna?
Var det ens stipulerat att de INTE fick anpassa motorstyrningen, jag vet inte?  dontknow

Hade man testat seriöst hade man tagit en bil från random återförsäljare och testat.

Förmodligen påverkade motorstyrningen mindre än de synliga, uppenbara lätt kontrollerade "justeringar" tillverkarna gjorde på bilens yttre.

För mig hade det räckt med beslut om återkallelse för att få full effekt.
Böterna är mer "orättvist" mot mig jämfört med hur det drabbar större aktörer.
Men visst har det effekt, troligen kommer det framöver att fördyra de produkter jag säljer, oavsett om jag anpassar produkterna (dokumentationen) till reglerna, eller om jag byter ut produkterna mot dyrare som har rätt papper att visa upp.
I viss mån kan det också vara positivt för kunderna som inte längre får en möjlighet att köpa en produkt som kan ha sämre livslängd, men i de flesta fallen blir det bara dyrare.

På en fri marknad vinner den som kan leverera rätt kvalitet till rätt pris, över tid.
På en reglerad marknad vinner den som kan följa reglerna, och det blir dyrare för konsumenterna.
(Och de som bestämmer vilka regler som ska gälla, lobbyisterna som avlönas av de stora tillverkarna)

Jag vet vad jag väljer om jag tvingas välja.
« Senast ändrad: 07 mars 2024, 10:10:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #23 skrivet: 07 mars 2024, 10:12:42 »
Det är inte fel att t.ex. kräva att man inte får använda en farlig kemikalie vid plasttillverkning, men att kräva att jag som köpare av en komponent har undersökningsplikten är det som är fel.
Låt varje del i en leveranskedja står för sitt ansvar så blir det hanterbart.
I detta fall borde det alltså vara tillverkaren, som sålde till vår marknad, som var ansvarig för att uppfylla kraven, det är omöjligt för alla återförsäljare att ta reda på sånt, men inte för den som tillverkar en vara som ska säljas på en viss marknad.
Det är svårt, men inte omöjligt.

Jag har inte grunnat på en komplett lösning på problemen, men att de som är sist i kedjan ska vara ansvarig är inte OK i alla fall.
I princip kunde man ju lägga ansvaret på slutkonsumenten lika gärna?
De har samma möjligheter som vi har att kolla att allt är OK.

Mitt exempel med Siemens indikerar ju på "felet" i lagstiftningen, de kräver att jag skriver på att mina produkter uppfyller alla regler.
(Men de går inte fria ändå)
Vilket innebär att jag i min tur måste skicka ett liknande dokument vidare till mina leverantörer, som i sin tur måste skicka vidare till sina leverantörer, som i sin tur måste skicka vidare till sina - i hur många steg som helst.
Om en enda individ ljuger i den kedjan så bryter alla efter honom mot lagen.
« Senast ändrad: 07 mars 2024, 10:20:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 57300 kr i böter
« Svar #24 skrivet: 07 mars 2024, 10:20:59 »
Är boven testinstututet som godkänner högtryck i däcken, tejpade skarvar och sänkt chassie, och inte kontrollerar om bilarna går likadant om man kör manuellt som i labbet?
Eller är det tillverkarna som utnyttjar varje chans att minska förbrukningssiffrorna?
Var det ens stipulerat att de INTE fick anpassa motorstyrningen, jag vet inte?  dontknow

Hade man testat seriöst hade man tagit en bil från random återförsäljare och testat.

Förmodligen påverkade motorstyrningen mindre än de synliga, uppenbara lätt kontrollerade "justeringar" tillverkarna gjorde på bilens yttre.

För mig hade det räckt med beslut om återkallelse för att få full effekt.
Böterna är mer "orättvist" mot mig jämfört med hur det drabbar större aktörer.
Men visst har det effekt, troligen kommer det framöver att fördyra de produkter jag säljer, oavsett om jag anpassar produkterna (dokumentationen) till reglerna, eller om jag byter ut produkterna mot dyrare som har rätt papper att visa upp.
I viss mån kan det också vara positivt för kunderna som inte längre får en möjlighet att köpa en produkt som kan ha sämre livslängd, men i de flesta fallen blir det bara dyrare.

På en fri marknad vinner den som kan leverera rätt kvalitet till rätt pris, över tid.
På en reglerad marknad vinner den som kan följa reglerna, och det blir dyrare för konsumenterna.
(Och de som bestämmer vilka regler som ska gälla, lobbyisterna som avlönas av de stora tillverkarna)

Jag vet vad jag väljer om jag tvingas välja.
Har nÃ¥n som helst koll pÃ¥ att motorstyrningen pÃ¥verkade mindre eller killgissar du bara ? Alla som fÃ¥r böter tycker det är orättvist en bekant fÃ¥r ofta fortkörningsböter trots att han hävdar att han aldrig kör fort men du ser ju själv att böter har avsedd effekt myndigheterna vet vad som krävs  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #25 skrivet: 07 mars 2024, 10:23:55 »
Har aldrig påstått att det inte har effekt.
Bara att det är omöjligt att följa alla regler, och att det då är något i systemet som är sjukt.
CE-märkningen t.ex. ska egentligen göras om om man ändrar på en mjukvara i en elektronisk enhet.
Hur många tror du gör det?
Reglerna gör alla till kriminella och det ogillar jag verkligen.
Man borde inte behöva lägga sig med en gnagande oro i magen som företagare, för att det är omöjligt att uppfylla alla krav.

Jag har inte påstått att anpassningarna av motorstyrningen påverkade mindre än det andra, bara skrivit förmodligen, det är vad jag tror.
Rätt klart förklarat med ordet förmodligen, det är min uppfattning baserat på min erfarenhet av motoroptimering VS luftmotståndets, och rullmotståndets påverkan på förbrukningen.
Men jag kan självklart ha fel.
Om jag inte missminner mig var det väl t.o.m så att de började dra mer bränsle efteråt, och de sotade så mycket att EGR-ventilerna fick bytas på löpande band.
Min killgissning är att det blev sämre för hälsan, miljön och slutkonsumenten.
Men de uppfyllde  regelkraven pÃ¥ en viss form av utsläpp vi vissa förutsättningar. (Kväveoxider?)
« Senast ändrad: 07 mars 2024, 10:29:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 57300 kr i böter
« Svar #26 skrivet: 07 mars 2024, 10:27:50 »
Har absolut ingen aning hur många som ändrar CE märkning när dom byter programvara på en enhet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #27 skrivet: 07 mars 2024, 10:31:43 »
Du kan väl fundera på det.
Det kostar runt 100 000 kr att göra en sådan test, hur ofta uppdateras din dator och mobil?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: 57300 kr i böter
« Svar #28 skrivet: 07 mars 2024, 10:32:04 »
Man skulle ju också kunna bötfälla testinstitutet som inte tillräckligt kontrollerat sina resultat?
Det jag menar är att visst, det vara upprörande, men lösningen borde varit - hur går vi vidare från detta.
Det finns ingen som helst nytta med de åtgärder som gjordes, vissa utsläpp minskade vid vissa försutsättningar, men CO2-utsläppen ökade och prestanda på bilarna blev sämre, dessutom så skadades motordelar p.g.a mer sotbildning och sånt som myndiheterna inter verkar bry sig om.
Totalt sett kanske det hade varit bättre att låta det som varit vara, och se framåt med bättre testmetoder. (som ändå blev resultatet)

VW mest skuldsatta tillverkaren i världen: https://www.reddit.com/r/teslainvestorsclub/comments/f5cis4/a_chart_of_debt_in_the_auto_industry/

Att VW i samma veva gick all-in på elbilar kan också visa sig vara ett felbeslut som kommer stå dem dyrt, elbilshaussen verkar ha avtagit och de riskerar förlora marknadsandelar om de inte snabbt kan ställa om till fossilt igen.
Om Toyota har rätt så kommer elbilarna inte inom någon snart framtid stå för mer än 30% av bilförsäljningen globalt.
VW kan inte utvecklas med bara den potentialen.

Eftersom förbud mm kommer i raskare takt så blir det tvingande att gå över till någon form av elektriskt eller fossilfritt. Fordonsindustrin är i full gång med att avveckla bensin och diesel men problemen är att nya marknaden är trög, fortfarande problem med laddplatser och mackar och för många kommer samtidigt med batterifordon till en marknad som inte har fått fart ordentligt. Samtidigt så gasar Kineser och passar dom sig inte så blir det som för Nokia.

BMW har ju valt annat spÃ¥r och räknar med att ta andelar....   https://hydrogen-central.com/bmw-says-goodbye-to-electric-cars-it-has-now-solved-the-problem-of-hydrogen-engines-mes/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #29 skrivet: 07 mars 2024, 10:35:06 »
Det är enklare att backa på förbuden än att få fram el, infrastruktur, metaller och kemikalier till allt som behövs för 100% elektrifiering (vilket är omöjligt under överskådlig tid)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!