Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 34944 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #15 skrivet: 28 juli 2023, 17:03:20 »
Det har kommit nya uppgifter om branden på Fremantle Highway. Antalet nya bilar ombord var 3783 stycken och av dessa var 498 elbilar.
Enligt besättningen så startade branden i ett elbilsbatteri.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #16 skrivet: 28 juli 2023, 19:34:11 »
Efter att några hus med familjer i flugit i luften pga vätgasläckage kommer entusiasmen för väte som energikälla att minska betydligt.
Det är bara en tidsfråga om man tänker använda väte i stor skala.


Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #17 skrivet: 28 juli 2023, 19:51:26 »
Tänker på begränsningar för litium batterier vid flygresor, har väl funnits i 15-20 år eller mer. Inget i incheckat bagage och bara små laptopsbatterier i handbagaget.
Tidigare kunde man beställa på Alibaba mfl, går väl inte längre.
Bara båt frakt går att använda....
Personfärjorna vill veta om du har elbil, de ställs väl snart så de tippas i havet vid problem🤔?
« Senast ändrad: 28 juli 2023, 20:04:38 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #18 skrivet: 28 juli 2023, 20:06:17 »
https://www.sjofartstidningen.se/forskarna-avslojar-elbilsmyten/

Ni som inte tror på forskare utan läser Aftonbladet och Carup bör inte klicka på länken.

Och berätta för bövelen inte detta vid fikabordet på jobbet på måndag, många kan bli upprörda och sårade.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #19 skrivet: 28 juli 2023, 20:21:10 »

De som tror att det inte varit så varmt som nu tidigare har gått på skrönan om värmerekord.
Då mäter man bara från slutet av 50-talet, 30-talen var mycket varmare.
Jag verkligen hatar man man fifflar med statistik på detta sätt.


Här har du förklaringen till USAs lokala 30-tals peak gällande heat waves som du hänvisar till.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dust_Bowl
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #20 skrivet: 28 juli 2023, 20:29:29 »
Men vad var myten? Är det inte att elbilar oftare/lättare tar eld och inget om hur dom beter sig när dom väl tagit eld?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #21 skrivet: 29 juli 2023, 01:16:08 »
Men vad var myten? Är det inte att elbilar oftare/lättare tar eld och inget om hur dom beter sig när dom väl tagit eld?
Det står lite om det i artikeln..

Det verkar inte vara någon skillnad.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #22 skrivet: 29 juli 2023, 01:26:59 »
Nu har två fraktfartyg med sammanlagt mer än 6000 bilar brunnit upp p.g.a. självantändande elbilar.
OM man tänker sig att vi INTE kommer ifrån den teknik som gör det möjligt för batterierna att självantända - vad kommer det resultera i när "alla kör elbil"?

1. Omöjligt att försäkra sitt hem mot brand om den beror på ett elbilsbatteri? (Laddning bara möjligt på ett säkert avstånd från annan antändbar materia?)
Typ, man får gjuta en betongbunker om man vill kunna ladda bilen hemma

2. Omöjligt att ha tunnlar öppna för fordonstrafik då en olycka av den karaktären skulle kunna få helt extrema följder

3. Omöjligt att transportera bilar/fordon på båtar och färjor då resultatet av en brand som är omöjlig att förebygga blir så fatal

Som jag ser det borde omställningen snabbt bromsas så vi får ordning på batterierna innan "alla" ska ha elbilar, det kommer ju att bli helt ohållbart på många sätt och vis, speciellt om det blir "billiga" kinesiska elbilar/batterier som tar över världsmarknaden.

Någon annan som reflekterat över detta?

Jag var ju nära att köpa elbil förra sommaren, men en sak som gjorde att jag inte valde att gå vidare var de skyhöga försäkringspremierna, som troligen bara kommer att bli ännu dyrare.
Enda alternativet är väl att försäkringsbolagen börjar göra det valfritt att ha "batteri och brandförsäkring" lite på samma sätt som man kan välja nivå på självrisken idag.
Vilken otrolig soppa detta med den gröna omställningen ställer till med egentligen, dessutom mer eller mindre utan nytta då utvecklingsländerna mer än väl kompenserar för alla insatser som görs i den civiliserade delen av världen.
Vore det verkligen inte bättre att vi satsade på forskning och utveckling?
Exempel på områden:
Thoriumreaktorer för säker och billig kärnkraft.
Säkra och effektiva batterier till elbilar och batterilager.
Stötta fattiga länders innevånare som drabbas av värmeböljor med subventiernade ställen att kyla ned sig på, eller "allas rätt till AC" på nåt sätt.
(Förutsätter troligen fossil energi som är säker, billig och lättillgänglig)
Förbättra, effektivisera och öka tekniken och samarbetet inom geografiska områden vad gäller släckutrustning och brandförsvar vid bränder som hotar befolkningen.
Känns ju märkligt att det, år 2023, inte ska gå släcka en skogsbrand på en liten grekisk ö t.ex?
Exempel på åtgärder kunde t.ex. vara några "brandhangarfartyg" i medelhavet som var beredda att rycka ut med horder av brandsläckningsutrustning, brandsläckningsflyg, superpumpar och brandslang i obegränsade mängder som ett exempel.
Nej, då får det inte kosta, men att ställa om fossilindustrin för delar av världens befolkning till 1000-tals gånger större kostnader, det är helt egalt och stöttas av alla beslutsfattare.
Visst är det märkligt?

Hur har det gått för de arma stackarna i Norge?
De har ju massor med tunnlar och elbilar.? Är det tvär stop i dom? Och färjorna? Hur går det med dom? Massor med elbilar måste stå strandade på fastlandet?

Och sen försäkringen.. ja vad skall man börja. Är inte bilarna försäkrade i Norge? En betongbunker?

Har du ätit flugsvamp Rickard?

Det är synd att dessa myter om elbilar dyker upp, inte för vi kommer ”rädda klimatet” med dessa utan för att de är så rolig och billig bilkörning.

Jag kommer aldrig köpa en diesel eller bensinbil igen. Och om några år kommer det inte finnas några att köpa heller. Ingen kommer vilja ha dem och ingen tillverkare kommer utveckla nya motorer.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #23 skrivet: 29 juli 2023, 08:57:05 »
Vi har nu båda typerna av fordon.

Båda är av medelmåttig kvalitet och status.

Båda är av typ suv.

Elbilen är 10 år nyare, men modellen är nog 10-12 år.

Är det skillnad? Ja. Framför allt ljudkomforten. Allt annat lika. Vi får köra fler mil så får vi se.

Tre olika anledningar till att köra elbil:

Miljö. Nej. Jag till och med har tjänat pengar på att köpa och sälja aktier i oljebolag.

Ekonomi. Njae. Så pass osäkert läge att ingen vet vart oljan kommer kosta eller andra regleringar.

Tekniken: Ja. Jag var med när fösta telefon för normala människor kom. Hade då en Motorola nmt. Var med och använde dator innan internet. Hade faktiskt maskinskrivning som ämne i skolan.

För mig som utbildad inom el är just kunna flytta och använda elenergi på så många olika sätt det som väckte mitt intresse som barn.

Så denna del är det för egen del som lockar mest.

Fortfarande fascinerande med el.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #24 skrivet: 29 juli 2023, 12:31:50 »
Här har du förklaringen till USAs lokala 30-tals peak gällande heat waves som du hänvisar till.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dust_Bowl

Mmm, och vi har ju inte precis slutat odla upp marker sedan dess, eller hur?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #25 skrivet: 29 juli 2023, 12:56:53 »
Hur har det gått för de arma stackarna i Norge?
De har ju massor med tunnlar och elbilar.? Är det tvär stop i dom? Och färjorna? Hur går det med dom? Massor med elbilar måste stå strandade på fastlandet?

Och sen försäkringen.. ja vad skall man börja. Är inte bilarna försäkrade i Norge? En betongbunker?

Har du ätit flugsvamp Rickard?

Det är synd att dessa myter om elbilar dyker upp, inte för vi kommer ”rädda klimatet” med dessa utan för att de är så rolig och billig bilkörning.

Jag kommer aldrig köpa en diesel eller bensinbil igen. Och om några år kommer det inte finnas några att köpa heller. Ingen kommer vilja ha dem och ingen tillverkare kommer utveckla nya motorer.
HEHE, har käkat massor med svamp.
Det jag tycker är intressant är att tänka annorlunda än vad folk i allmänhet gör, jag vet förstås att det är roligt och billigt att köra elbil, att de går tyst och så vidare, men vad som sällan luftas i media är att det också finns nackdelar.
Priset
Försäkringarna
Dyrt att ladda publikt
Kort körsträcka
Risken för svårsläckta bränder
Stor kapitalförlust vid inbyte (många bilar har större värdeminskning än fossilbilar, och de är dessutom dyrare i inköp, vilket för värdeminskningen i kronor grym)
Ofta låg dragvikt
Väldigt kort körsträcka om man t.ex. drar kåpsläp eller husvagn.
Omättbara råvarubehov om omställningen skulle bli global.
Den miljöförstöring som det i sin tur orsakar.
Barnarbete i Kongo (25% av all kobolt kommer från den typen av gruvdrift)
Kina tar över, med allt vad det innebär i form av dålig arbetsmiljö, miljöförstöring, kvalitetsbrister och så vidare.
Vill man dra det riktigt långt så riskerar det på sikt världsfreden om västvärlden inte kan försvara sin bilindustri mot Kinesiska subventioner för att slå ut alla konkurrens.

Visst, det kanske är barnsjukdomar i viss mån, men jag tycker på fullt allvar att det är alldeles för tidigt att förbjuda andra typer av bilar redan om 8 år, det enda man kan hoppas på är väl att majoriteten av de negativa punkterna ovan har "vuxit bort" om 8 år, men jag är ytterst tveksam.

Har aldrig sagt att det är tråkigt eller dyrt att köra elbil, men för mig som bara kör typ 700 mil/år vore det ekonomiskt vansinne att köpa en elbil, man kan ju unna sig det ändå om man har råd och vill skryta med en bil för närmare miljonen, men det är inget för mig med tanke på den korta körsträcka jag har.
Sen kan man väl fundera över hur stor del av världens befolkning som ens har möjlighet att ladda hemma, det borde ju vara en majoritet som tvingas ladda publikt, och då blir det inte billigare ens att tanka.
Att norrmännen har råd att betala 10-20 000 för sin försäkring beror nog mer på deras oljepengar än nåt annat, jag vill i alla fall inte betala den typen av summor med tanke på att vi har 3 bilar vi sörjer över + den i Spanien - det drar ihop till rätt rejäla pengar i slutändan.
Man bävar över den dag man tvingas in i elbilseländet med tanke på kostnaderna, men kanske kan man hålla sig med minst 2 gamla fossilbilar så länge man lever.  dontknow
Några prisexempel på försäkringar:
Tesla model s 2017: Från 9600 kr/år
Tesla model x 2017: Från 10800 kr/år
Polestar 2 2021: Från 13200 kr/år

Vi betalar ca 3500 kr/år för våra bilar.

Det är troligen bara en tidsfråga innan "hurtigrutten" brinner på grund av alla elbilarna i Norge, det förstår nog alla som kan räkna, vi får väl se hur många gånger de tillåter det hända innan det blir restriktioner?
Eller hur tänker du där Hansson?

Vill man ta på sig foliehatten så är detta dessutom en plan som dragits upp av WEF, och några av de västerländska oligarkerna som har bestämt att de som bor i städerna inte ska ha bil alls, och alla som bor utanför ska antingen flytta in till en stad, eller köra elbil, om det inte finns lokaltrafik som de kan tvinga oss att åka.
Skatter, avgifter och förbud kommer att göra det hart när omöjligt att ta sig fram för egen maskin över längre sträckor redan om 10 år - om dessa drakar får som de vill, det är jag helt säker på.
Elbilens brandrisk är bara ett av många skäl de kan hävda för att försvåra "klimatfarlig" aktivitet över långa sträckor.

Om någon tror att jag yrar kan ni googla på "15-munitersstade" eller förkovra er här: https://www.lu.se/artikel/sa-blir-livet-i-staden-om-vi-nar-klimatmalen
« Senast ändrad: 29 juli 2023, 13:08:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #26 skrivet: 29 juli 2023, 12:58:55 »
Jag tittade på temperaturdata för Kansas City och juli och augusti 1934 och 1936 var ovanligt varma. Temperaturrekorden för många dagar står sig fortfarande.

Det verkar som om Börjes argument är att det var stoftstormarna som gjorde att det blev varmt, det var ju tvärtom. Grödorna torkade och dog av värmen. Hårda vindar kunde sedan dra med sig stoft från den torra och oskyddade åkermarken.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #27 skrivet: 29 juli 2023, 13:05:03 »
Mmm, och nu vill klimatmupparna förbjuda konstgödsel, så att risken för liknande scenarios ökar, märkligt naivt måste man säga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #28 skrivet: 29 juli 2023, 13:17:42 »
Märkligt att tex Hyundai sänkte garantin på (åtminstone) ioniq från 7 till 5 år. Den finns ju inte mera att få ny. Såg en ioniq 5 idag. Såg intressant ut, fick även dra 750kg släp utan bromsar så uppfyller mitt behov. Priset däremot från 42000€, så har den avbetalt på7år + ränta om jag lever snålt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #29 skrivet: 29 juli 2023, 13:30:58 »
Sorry, elbilen är här för att stanna. Den är tyst, den är snabbare, den kräver ingen service att tala om, den kan ”tankas” hemma.

I dagsläget finns några kompromisser men så fort räckvidden kommer över 80mil+ så är det kört för fossilbilen.

Det enda som kan försena elbilen är politiker i både vårt eget och andra länder som kan tokförstöra vårt elsystem med en alltför hög grad väderberoende elproduktion så att vi är dömda till att evigt låta gas och kol diktera våra elpriser.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!