Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 28 april 2024, 18:47:49 »

Bild från Nivala 28/4

Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 20 april 2024, 20:05:27 »

Blir Helsingfors. Har bara varit på torget i Helsingfors tidigare. Kommer ihåg nån stora trappa.

Blir även en tur till Sveaborg.
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 14 april 2024, 20:57:53 »

Tackar.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 14 april 2024, 20:45:07 »

Ja, det blir Rix8. Vi har tidigare hyrt stugor på kusten.

Yyteri camping är väldigt fint.
https://latauskartta.fi/
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 14 april 2024, 20:09:59 »

Ja, det blir Rix8. Vi har tidigare hyrt stugor på kusten.

Yyteri camping är väldigt fint.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 14 april 2024, 11:14:33 »

Vi kommer in med färjan till Åbo eller Helsingfors. Kommer hyra nån stuga på kusten och sen åker vi upp mot Nivala. Blir där nån dag i huset och sen upp mot Kittilä.

Därifrån mot sen mot Åbo.


Alternativt väg är via Haparanda sen uppåt till Kittilä. Sen söderut till Nivala och hem via Åbo.


Vi kör via kusten.
Rix8? Då finns det nog laddstationer. Senast jag for till Åbo var alla tomma.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 14 april 2024, 10:50:39 »

Vi kommer in med färjan till Åbo eller Helsingfors. Kommer hyra nån stuga på kusten och sen åker vi upp mot Nivala. Blir där nån dag i huset och sen upp mot Kittilä.

Därifrån mot sen mot Åbo.


Alternativt väg är via Haparanda sen uppåt till Kittilä. Sen söderut till Nivala och hem via Åbo.

Ok!

Kan även tipsa om ABRP (A Better Route Planner).


www.abetterrouteplanner.com
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 14 april 2024, 10:33:02 »

Vi kommer in med färjan till Åbo eller Helsingfors. Kommer hyra nån stuga på kusten och sen åker vi upp mot Nivala. Blir där nån dag i huset och sen upp mot Kittilä.

Därifrån mot sen mot Åbo.


Alternativt väg är via Haparanda sen uppåt till Kittilä. Sen söderut till Nivala och hem via Åbo.


Vi kör via kusten.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 13 april 2024, 22:18:03 »

Nu är vi i planeringen av resa till Finland i sommar. Nån som har koll på hur väl laddning är utbyggd? Även på vilka appar som man behöver.

Bilen är en Hyundai Ioniq5
Virta, k-lataus, abc mobiili har jag ännu i min telefon. Osäker till vilka det behövs medlemskort för att fungera. Och sägs att det finns endast ett fåtal ställen man kan tanka direkt med kreditkort och de stationerna är mera ”hemlig” än andra.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 13 april 2024, 21:40:46 »

Nu är vi i planeringen av resa till Finland i sommar. Nån som har koll på hur väl laddning är utbyggd? Även på vilka appar som man behöver.

Bilen är en Hyundai Ioniq5

Har ingen egen koll, men chargemap är rätt bra tycker jag!

https://chargemap.com/map

Var startar ni, mellanlandar, respektive slutar ni?
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 13 april 2024, 21:03:32 »

Nu är vi i planeringen av resa till Finland i sommar. Nån som har koll på hur väl laddning är utbyggd? Även på vilka appar som man behöver.

Bilen är en Hyundai Ioniq5
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 12 april 2024, 16:58:06 »

Vissa Kia och Hyundai har haft problem med 12v batteri. Nu är det på g att fixas och bilen ska snart få nått nytt så det funkar.

Min frus bil har inte krånglat.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 11 april 2024, 20:20:52 »

Jag har en Zaptec Go laddstation och kör Home Assistant (HA) hemma.  HA har koppling till Zaptec, Tesla, Growatt (växelriktaren) och elmätaren, så du kan få grejerna att göra som du vill efter de inparametrar du har.  Just nu använder jag det till att lastmaximera Zaptec/Tesla laddningen så att inte den bidrar med att effektavgiften blir så hög (dvs pausar laddningen om tvätt/disk/spis slår på).  Du skulle kunna styra hur mycket den skall ladda beroende på hur mycket solcellerna producerar med HA.

Den laddstation jag hittar som har solcellsintegration, Wallbox Pulsar Max kostar 18-20k. Dvs dubbelt!
Så HA och P1 läsare verkar vara vägen och traska.... All j-a elektronik ingen behöver för att köra från A till B hittas på, men basic auto sol_el_ laddning finns inte till rimlig peng, koko är världen....
Och inte heller finns det V2H, Vehicle to Home!!! Elbil för 600.000 och inte detta heller!!!!?? Reklam_fantasi_förberett...
Får väl köpa HA, kommer väl mer behov..
Någon som vet bättre?
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 09 april 2024, 08:58:15 »

Priset på olja styr det mesta.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 april 2024, 07:40:41 »

Energikostnader är den nya skatten som ska försörja staten med kapital i takt med att fossila skatter försvinner.
Det är väl i och för sig ingen högoddsare att så skulle bli fallet, om inte elbilarna kommer ned rejält i pris så lär både bilarna i sig, elskatter, och avgifter av olika slag, försäkringspremier, vägtrafikskatt, effektavgifter och sånt man kanske inte ens kan tänka sig att bli dyrare.
Å andra sidan, som vanligt, de som har råd och mental förmåga att anpassa sig till de ändrade förutsättningarna lär väl klara sig helt OK, det lär drabba dem med små resurser och begränsad mental förmåga hårdast.
Med mental förmåga menar jag att det kommer att bli så komplicerat att själv räkna ut och ha kontroll på när elpriset och skatterna är låga att de flesta inte kommer kunna sköta det själva, och de som inte har råd att köpa den form av mätutrustning och styrning som kommer krävas får helt enkelt stå för en stor del av de högsta kostnaderna.
Såg för övrigt häromdagen att nästan alla råvarupriser nu sticker uppåt rejält igen, man varnade för en ny inflations-spik när det slår igenom i konsumentledet.  dontknow
Skrivet av: tyke
« skrivet: 08 april 2024, 19:46:34 »

Känns som det här med effekttariff kan bli en riktig nagelbitare framöver!
Vad som gäller idag lär säkerligen inte bestå om det inte gynnar elleverantören tillräckligt… ::)
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 08 april 2024, 18:50:35 »

Haha...  du känner tydligen inte Göreborg Energi.  Kan vi ta ut avgiften så gör vi...  Hela effektavgiften är helt missmissriktad.  Precis som Börje konstaterar så gör den att de som KAN förlägga förbrukningen då det är samhällsekonomiskt bäst (för det mesta om natten när övrig förbrukning är låg) ändå inte kan göra det eftersom de blir bestraffade med effektavgiften.

Istället för att effektfakturera efter högsta e (t.ex.) effekt så borde man effektfakturera på hösta effekt under de 12 timmarna under dygnet då belastningen är som högst.

Då har jag det ”bra” trots allt tror jag om jag inte missat något i det finstilta hos nätägaren!
Vi har det dyrt via den där effekttariffen om man råkar få hög belastning under någon av timmarna mellan 06.00 till 20.00 på vardagar mellan 1 oktober och sista mars om jag minns rätt på tider och datum.
Så under 6 månader och på nätter vintertid så kan vi ösa på .
Nu ska vi snart få ny mätare och istället för mätning per timme så verkar det vara 15 minuters intervall, om det är några andra ändringar har jag inte koll på .
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 08 april 2024, 18:00:44 »

Nu i april och fram till oktober har du väl ingen effektavgift ?
Eller kör nätägarna med egna varianter !
Haha...  du känner tydligen inte Göreborg Energi.  Kan vi ta ut avgiften så gör vi...  Hela effektavgiften är helt missmissriktad.  Precis som Börje konstaterar så gör den att de som KAN förlägga förbrukningen då det är samhällsekonomiskt bäst (för det mesta om natten när övrig förbrukning är låg) ändå inte kan göra det eftersom de blir bestraffade med effektavgiften.

Istället för att effektfakturera efter högsta e (t.ex.) effekt så borde man effektfakturera på hösta effekt under de 12 timmarna under dygnet då belastningen är som högst.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 08 april 2024, 16:47:26 »

Jag har en Zaptec Go laddstation och kör Home Assistant (HA) hemma.  HA har koppling till Zaptec, Tesla, Growatt (växelriktaren) och elmätaren, så du kan få grejerna att göra som du vill efter de inparametrar du har.  Just nu använder jag det till att lastmaximera Zaptec/Tesla laddningen så att inte den bidrar med att effektavgiften blir så hög (dvs pausar laddningen om tvätt/disk/spis slår på).  Du skulle kunna styra hur mycket den skall ladda beroende på hur mycket solcellerna producerar med HA.

Nu i april och fram till oktober har du väl ingen effektavgift ?
Eller kör nätägarna med egna varianter !
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 08 april 2024, 16:30:32 »

Jag lurar på om jag missuppfattat allt och bör tänka enklare?

Har man lastbalanserare och sätter max last till tex 500W och laddning 5 tim mitt på dagen varje dag så laddas det kanske vad solceller producerar just denna tid om det är hyfsat väder, tex mellan 2 och 7 kW?

Går det göra på detta sätt?
Går det även ha max spotpris som parameter?
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 08 april 2024, 15:59:42 »

Okej, tack ☺️,
låter dock inte jätte enkelt med HA😅
När du nämner effekt avgiften så tänker jag att ladda på natten är lite kört för då går ju vpn varje timma, skulle kunna pausa den lite förståss, men för att ladda flera kW så är det när solcellerna producerar bra, dvs runt lunch. Skulle räcka med 1-2 ggr per vecka, två helgdagar eller oxå ngn veckodag då bilen inte är på tur. Just idag får jag ihop över 45kWh, skulle bli bra, till 20 mil körning under veckan...
Måste det inte finnas ngn laddare som kommunicerar med elmätaren och spotpriset, skulle räcka i en app, lite enklare!? Tror inte jag mäktar med HA i min ålder..
Har du en så där Pulse på elmätaren, eller vilken köper man?
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 08 april 2024, 14:14:21 »

Jag har en Zaptec Go laddstation och kör Home Assistant (HA) hemma.  HA har koppling till Zaptec, Tesla, Growatt (växelriktaren) och elmätaren, så du kan få grejerna att göra som du vill efter de inparametrar du har.  Just nu använder jag det till att lastmaximera Zaptec/Tesla laddningen så att inte den bidrar med att effektavgiften blir så hög (dvs pausar laddningen om tvätt/disk/spis slår på).  Du skulle kunna styra hur mycket den skall ladda beroende på hur mycket solcellerna producerar med HA.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 08 april 2024, 13:17:17 »

Jovisst, men vill inte investera i fel laddstationer som inte har basic automatik för solceller,
konstigt, finns det inte??

Precis nu har jag 7500 W produktion, just idag får man 40-50 öre extra i spot men blir väl inte länge till....
 
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 08 april 2024, 12:16:15 »

Man får anta att din bekant inte är hemma med bilen och inte kan direktladda den med solel. Att ladda batterierna med solel är väl för de som gillar att känna sig självständiga. Ekonomiskt så vinner man nog i nuläget på att sälja elen på dagen och köpa el för att ladda batterierna på natten.

Om 60 öringen försvinner så kommer allt i ett helt annat (sol)ljus).  Då blir det nog mer av direktanvändning av elen och batterilösning för egenkonsumtion ökar.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 08 april 2024, 10:29:15 »

Jag har 15 öre påslag på spot-priset när jag säljer el.  När jag köper så har jag ett par öre plus momsen i påslag inkl. div avgifter.  Sedan har vi överföringsavgiften och avgifter som nätägarenfakturerar. Där har jag inte riktigt benat ut hur de kostnaderna slår jämfört med 60 öringen man får för export och maxtak m.m, men jag tror kontentan är att 60 öringen nästan motsvarar de övriga avgifterna.  Tror överföring och skatter uppgår till ca 75 öre.

Prisskilllnaden på el olika dagar och dag/natt brukar vara större än så, så jag brukar låta solcellerna sköta sitt och billaddning när det ser billigt ut under veckan, om jag inte måste ladda eller måste lada lite snabbt.  Då laddar jag när solen skiner och gör att jag kan ladda upp mot 11kW utan att öka effektavgiften som min nätägare tar ut.

Det enda undantaget är som typ igår när solen skiner och priset är negativt.  Då laddar jag bilen istället för att dra ner på produktionen.

Fattar det samma som du, att just nu är såld o köpt el är ungefär samma pris om elpriset är väldigt lågt, vid högre elpriser tillkommer mer o mer moms. Tycker det är svårt att få en överblick av funktioner, det kanske är för att de helt enkelt saknas.
Såg Tibber har en prognos av kundens sol produktion per dag, alltså inte faktiskt produktion, lite bättre än ingenting.
Tänker att kWh skatter bara ökar o ökar för att ersätta fossil skatt bortfallet och att 0,60kr/kWh snart försvinner, kanske efter nästa val, inte före, eller urholkas efter hand.
Pratade med en bekant som laddar sitt hembatteri på dagen för att sedan ladda elbilen på natten, med sitt hembatteri!? Hål i huvet?
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 08 april 2024, 08:23:53 »

Jag har 15 öre påslag på spot-priset när jag säljer el.  När jag köper så har jag ett par öre plus momsen i påslag inkl. div avgifter.  Sedan har vi överföringsavgiften och avgifter som nätägarenfakturerar. Där har jag inte riktigt benat ut hur de kostnaderna slår jämfört med 60 öringen man får för export och maxtak m.m, men jag tror kontentan är att 60 öringen nästan motsvarar de övriga avgifterna.  Tror överföring och skatter uppgår till ca 75 öre.

Prisskilllnaden på el olika dagar och dag/natt brukar vara större än så, så jag brukar låta solcellerna sköta sitt och billaddning när det ser billigt ut under veckan, om jag inte måste ladda eller måste lada lite snabbt.  Då laddar jag när solen skiner och gör att jag kan ladda upp mot 11kW utan att öka effektavgiften som min nätägare tar ut.

Det enda undantaget är som typ igår när solen skiner och priset är negativt.  Då laddar jag bilen istället för att dra ner på produktionen.




Skrivet av: Börje__
« skrivet: 08 april 2024, 06:46:37 »

Ni som kör elbil, har ni någon smart laddning som kan styras efter när egen solel produceras och/eller Nordpools timpriser.
Tittade lite snabbt på Zaptec Ecomode, men detta verkar saknas och inte vara så dynamiskt.
Har ni hittat någon bra sida med information om ämnet och även om urladdning, dvs V2G?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 mars 2024, 16:57:56 »

OM man går från gasvärme i europa till eldrivna värmepumpar så kan 1 kW gas-energi ge 4 kW värme med värmepumpen, det spelar liksom ingen roll om man går från gas eller direktverkande el så blir energibesparingen typ 75% och gör att vi kan minska på användningen av fossila bränslen.
Det må vara liknande energibesparing med elbilar, men insatsvarorna är större till en elbil än till en värmepump, och de påverkar miljön på ett än så länge okänt sätt, så är det bara, jag tycker vi ska ta det försiktigt och se vilka effekter en snabb omställning av fordonsparken får för miljön.
Det finns hur mycket fakta som helst att ta del av som pekar på problemen med en snabb omställning, inte minst gruvbrytningen kommer att behöva bli monumentalt stor, såg siffror på 20-60 gånger ökad produktion globalt på vissa typer av gruvor, bara för att ställa om den tunga trafiken i USA.
Och då hade man inte räknat in att livslängden på batterierna förväntades bli ca 6.3 år, så innan man ens hunnit ställa om, så skulle det behövas än fler batterier bara för att hålla igång de fordon som redan gjort omställningen.
Vi får hoppas på Kinas nya kärnbränsle-batterier som ska kunna räcka i 50 år.  tummenupp
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 25 mars 2024, 16:46:10 »

Lägg av… Värmepumpar behöver el.  Elbilar behöver el.  Det är inte så att du har mutat in alla kärn/vattenkraftverk för att någon annan köpte värmepump för länge sedan.  Det enda sättet att muta in ett kraftverk är genom ursprungsgarantier eller genom att äga det.  Du och dina vpkunder har alltså ingen som helst rätt att påstå att ni använder fossilfri el och att elbilarna använder kolkraft.  Den som vill ha en speciell sorts el betalar för det.  Så enkelt är det.  Det är synd om dig om du inte kan ta in detta, men det är så elmarknaden fungerar.  Ditt paxande låter bara skränigt och barnsligt.

https://www.energimyndigheten.se/fornybart/styrmedel-for-elproduktion/ursprungsgarantier/om-ursprungsgarantier/
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 mars 2024, 16:34:44 »

Ditt dragande med kol är bara trams. Det finns inga koldrivna elbilar i Sverige lika lite som din Nibe 1255 är koldriven. OM du nu vill förtsätta med ditt trams så får du ta konsekvensen och kalla dina värmepumpar för koldrivna.  Det finns nämligen inget pax-system som säger att den om var först med att hitta på en energi-förbrukning är den som först får välja vilka elektroner som kommer springande till din utrustning.  Det är sådant vi har ursprungsgarantier till.

Och det du inte förstår är att tar man bort en diesel-bil från gatan och sätter dit en elbil istället så kan man använda den DIESEL som den bortplockade bilen använde och med samma mängd diesel producera EL till den nya elbilen PLUS lika mycket energi till till uppvärmning. Det kommer inte minsta stenkolsbit in i ekvationen. Bara förflytta diesel-användningen till en effektivare produktionsenhet än din smutsiga bil och sätta in en elbil istället.

Men detbär är alldeles för komplicerat för dig att fatta tydligen.

Värmepumpar sparar energi och kan göra att vi minskar kolanvändningen.
Elbilar ökar elförbrukningen och gör att vi behöver kol i energimixen längre.
Det är enkelt för alla som läser att dra sina egna slutsatser.
Sen ogillar jag dina nedlåtande tillmälen, det ser inte snyggt ut, och det är dessutom i mångt och mycket osakligt.
Du vägrar dessutom svara på de frågor som ligger till grund för min syn på detta, alltså riskerna för att hela EU hamnar i en djup recession om vi stressar på med omställningen innan vi har råvaror och en industri som kan leverera.
Inte ett ord om hur du ser på att Kina tar över och gör oss beroende av en extremt diktatur som hotar med storkrig vilken sekund som helst.
Har du dödsångest för att planeten ska brinna upp, eller vad ligger till grund för din extrema syn på nödvändigheten av elbilar?

Än en gång, jag har inget problem med elbilar, men att det ska vara det som ligger högst på den politiska agendan när vi har två krig i Europa, och en diktator i Kina som hotar med än mer krig ter sig för mig mycket märkligt.
Nästan som någon form av självskadebeteende från de beslutande i EU.

Om vi ska ställa om så behövs antingen kärnkraft, eller sol, vind och batterilager - elbilar kommer långt ned på prioriteringslistan över nödvändiga satsningar för den gröna omställningen.
Troligen behövs både kärnkraft, kol, olja, gas, sol, vind och batterilager, elbilarna ligger fortfarande långt ned i min prioriteringslista om man vill ha en ordnad omställning.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 25 mars 2024, 16:16:12 »

https://www.facebook.com/reel/979403600320401?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v

Skojig video med snabbt batteri byte! 👌😊
Det är ungefär så enkelt att byta batterier.  Det är mer frågan om en kostnadsfråga än att processen skulle vara komplicerad. Antar att du sett videon där en Tesla kraschar och det ramlar ut två AA batterier också…  ;)
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 25 mars 2024, 16:10:45 »

Ditt dragande med kol är bara trams. Det finns inga koldrivna elbilar i Sverige lika lite som din Nibe 1255 är koldriven. OM du nu vill förtsätta med ditt trams så får du ta konsekvensen och kalla dina värmepumpar för koldrivna.  Det finns nämligen inget pax-system som säger att den om var först med att hitta på en energi-förbrukning är den som först får välja vilka elektroner som kommer springande till din utrustning.  Det är sådant vi har ursprungsgarantier till.

Och det du inte förstår är att tar man bort en diesel-bil från gatan och sätter dit en elbil istället så kan man använda den DIESEL som den bortplockade bilen använde och med samma mängd diesel producera EL till den nya elbilen PLUS lika mycket energi till till uppvärmning. Det kommer inte minsta stenkolsbit in i ekvationen. Bara förflytta diesel-användningen till en effektivare produktionsenhet än din smutsiga bil och sätta in en elbil istället.

Men detbär är alldeles för komplicerat för dig att fatta tydligen.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 25 mars 2024, 15:59:52 »

https://www.facebook.com/reel/979403600320401?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v

Skojig video med snabbt batteri byte! 👌😊

Tänker man bara lite så kommer det bli så här på riktigt om det bara finns något lite förnuft i världen utan allt för mycket påverkan av marknadsekonomin med allt slit och släng.

Hoppas att EU sätter ned foten snart som de sagt de skall.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 mars 2024, 09:21:00 »

Var hittar du de där rena fossilbilarna du pratar om?  Återigen förstår jag inte vad du dillar om.  Istället för att hälla en liter disel i din bil och få den att gå 4 mil så kan man hälla den litern i ett kraftvärmeverk och få min bil att gå 4 mil plus lika mycket energi till för att värma hus..

Och du kritiserad fossil elproduktion?  Som är så mycket bättre utnyttjande av energin än att hälla den i din tank?

Inte konstigt att man vill förbjuda fossilbilarna...  Nu är jag ingen förespråkare för förbud.  Höj skatterna på dem istället så det blir ekonomiskt ofördelaktigt tycker jag.

Jo, att elda olja eller gas är ju renare än kol, men det är ju kolet vi vill bli av med och måste jämföra med.
Än en gång, oavsett vad som orsakar  mer utsläpp och miljöförstöring så är skillnaderna små, och i vissa fall okända, vi vet ännu inte vad en gruvindustri som behöver byggas ut med typ 10 gånger dagens kapacitet kommer att orsaka i jakten på de nya råvarorna.
Det finns hur många rop på hjälp som helst från de som blir drabbade.
Ingen lyssnar.

Lithiumindustrin i USA riskerar att en gång för alla sabotera tillgången på grundvatten i hela västra USA:
https://cronkitenews.azpbs.org/howardcenter/lithium/stories/lithium-liabilities.html
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 mars 2024, 08:26:47 »

Förbud mot rena förbränningsmotorer kommer att se till att de skitigare körs längre och släpper ut mer CO2, partiklar och andra utsläpp.
Det är enkel matematik.
Vi kan nog debattera till dödagar om en koldriven elbil är bättre eller sämre än en ny fossil bil för klimatet, men summa summarum så är skillnaderna små, om något.
Det finns ingen omedelbar stress att tvinga in elbilar i ett energisystem som förlitar sig på kolkraft som baskraft.
Och det finns därför inte heller några rationella skäl att förbjuda moderna fossilbilar annat än de rent lokala, att de kanske på marginalen släpper ut lite mindre skit lokalt, men troligen mer i gruvbrytning och tillverkning för dem som det drabbar.
Som t.ex. lokalbefolkningen i chile som får sitt grundvatten tappat och förgiftat så de måste flytta.
De problemen finns säkert också med fossil industri, men man ska ju inte tro att en annan teknik helt trollar bort alla klimat och miljöskador.

En annan fråga som du inte svarat på är om du medvetet vill att Europeisk/västerländsk bilindustri ska läggas ned till förmån för kommunist-kinas subventionerade tillverkning av elbilar och batterier?
Du ser inga problem med det?
Inga problem med att EU:s jordbruk ska halveras?
Inga problem med höga energipriser och elbrist?
Inga problem med recession och hög arbetslöshet?
Anser du att CO2 hotar planeten, och att allt som kan stoppa utsläpp är egalt, oavsett vad det innebär?
I så fall förstår jag din argumentation, och vi kan sluta här och nu.

Har du tittat på intervjun med batteriexperten?

första länken är bara ett av många exempel på Kinas aggressiva aktion för att vinna dominans inom elbilar och batterier - listan kan göras lång.
https://www.svd.se/a/O8dGWA/kina-exportbegransar-viktigt-batteriamne
https://www.dagensps.se/cleantech/vd-bryt-kinas-dominans-over-litium/
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/eu-har-bevis-for-att-kinesiska-staten-subventionerar-elbilar/

Skrivet av: Rdx
« skrivet: 25 mars 2024, 08:09:02 »

Var hittar du de där rena fossilbilarna du pratar om?  Återigen förstår jag inte vad du dillar om.  Istället för att hälla en liter disel i din bil och få den att gå 4 mil så kan man hälla den litern i ett kraftvärmeverk och få min bil att gå 4 mil plus lika mycket energi till för att värma hus..

Och du kritiserad fossil elproduktion?  Som är så mycket bättre utnyttjande av energin än att hälla den i din tank?

Inte konstigt att man vill förbjuda fossilbilarna...  Nu är jag ingen förespråkare för förbud.  Höj skatterna på dem istället så det blir ekonomiskt ofördelaktigt tycker jag.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 mars 2024, 07:58:54 »

En helt annan fråga är ju om man ska ha en massa straffskatter och bidrag för att styra detta.
På något sätt kommer vi alla att få betala för detta, så kanske vore det bäst att helt enkelt bara förbjuda det som ska bort, och låta folk betala vad det kostar att uppgradera det som förbjudits.
Skatter och bidrag brukar inte vara så effektiva styrmedel som man tror, tvärt om leder det ofta till oönskade effekter, mygel och kriminalitet, inte sällan blir det dessutom bara totalt sett dyrare för de enskilda konsumenterna.
Nu tror jag väl i och för sig inte att förbud mot t.ex. gamla fossilbilar kommer att minska CO2-utsläppen, de bilarna lär exporteras till fattigare länder där de hålls igång i åratal.
Då skulle man i så fall tvingas införa höga skrotningspremier eller exportförbud som kontrolleras så att de efterlevs.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 mars 2024, 07:51:40 »

Jo det har du rätt i, det blir bara lite mer CO2 om man tankar en elbil med Kol, men min argumentation bygger ju också helt på just det - varför ska vi ge bidrag och införa teknikförbud när elbilen egentligen inte är bättre än andra billigare sätt att spara energi på.
Räknar man in de större CO2-utsläppen som elbilen orsakar vid tillverkningen så är det ändå påtagligt bättre att spara energi med hjälp av bidrag än att ge bidrag till elbilar.
Vill man få bort problemen med lokala utsläpp från gamla bilar och lastbilar som släpper ut mängder med skadliga utsläpp så får man väl i så fall fokusera på det istället för att förbjuda nya rena förbränningsmotorer, som gör att de gamla skitiga kommer att köras i ytterligare några årtionden.
Hellre höga skrotningspremier på gamla fossilbilar än bidrag till elbilar t.ex.
Miljönyttan med 30 000 i skrotningspremie på gamla bilar skulle sannolikt ha större lokal effekt än att ge bidrag till elbilar och förbjuda moderna förbränningsmotorer.  dontknow
Låt t.ex. Malusskatten gå direkt till höga skrotningspremier för de allra skitigaste bilarna som är i trafik.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 25 mars 2024, 07:40:04 »

Kan väl tillägga att även en värmepump kan vara en extra belastning på elsystemet som cementerar behovet av kolkraft i mixen om man ersätter vedeldning, olja eller liknande med värmepump.
Fördelen är dock att om man tidigare förbrukade 30 m3 ved eller 3 m3 olja, så kommer värmepumpen bara förbruka 5000 kWh och orsaka mycket lägre CO2-utsläpp än veden eller oljan som den ersätter, ÄVEN om elen till den värmepumpen produceras av kolkraft i Tyskland.
En liter diesel motsvarar ca 10 kWh energi,  En Volvo S60 Diesel drar 0,56 liter/mil stadskörning, dvs ca 5,6 kWh,
, vilket blir ca 3 ggr så mycket som en Tesla M3 drar (Teslan drar betydligt mindre än så under 3 årstider och drar något mer än så på vintern, lite beroende på hur långt man åker).

Så du ser, elbilen sparar också in energi, inte bara byter ena energislaget till ett annat.

Dessutom, ett modernt kraftvärmeverk ger nära 100% verkningsgrad för energislaget el och värme.  Om man alltså tar dieseln som bilarna förbränner på ett så ineffektivt sätt och istället förbränner dem i ett modernt kraftvärmeverk så får man både el tillräckligt för att driva samma antal elbilar plus lika mycket fv.

Dessutom förbränner ett kraftvärmeverk mycket renare än en bil.  Så det är ju väldigt lätt för dig att se ner på fossil elproduktion, men det är fortfarande otroligt mycket effektivare än att förbränna dessa bränsleslag i bilar.

För övrigt ges det inga bidrag till inköp av el personbilar, om du inte räknar ett par tusen bonus/malus.  Jag är ingen anhängare av några 70' subventioner för att köpa bil om du trodde det.  Jag tycker bilismen inte skall uppmuntras på det sättet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 mars 2024, 06:01:12 »

Kan väl tillägga att även en värmepump kan vara en extra belastning på elsystemet som cementerar behovet av kolkraft i mixen om man ersätter vedeldning, olja eller liknande med värmepump.
Fördelen är dock att om man tidigare förbrukade 30 m3 ved eller 3 m3 olja, så kommer värmepumpen bara förbruka 5000 kWh och orsaka mycket lägre CO2-utsläpp än veden eller oljan som den ersätter, ÄVEN om elen till den värmepumpen produceras av kolkraft i Tyskland.

Det överlägset mest effektiva för att minska på CO2-utsläppen i EU är förstås energibesparing.
Och den lägst hängande frukten torde vara att ersätta olja, gas och kolbaserad uppvärmning av hus med värmepumpar.
Lek med tanken att vi ger 70 000 i bidrag till en elbil som i snitt kanske körs 1500 mil/år och förbrukar 2 kWh/mil.
Det bidraget sparar motsvarande 3000 kWh energi som inte längre MÅSTE vara fossil.
Ett normalstort Svenskt hus förbrukar kanske 20 000 kWh för värme och varmvatten och den förbrukningen man minskas till ca 5000 med en värmepump.
Alltså en besparing på 15 000 kWh eller mer än 5 gånger så "bra för klimatet" som elbilen.
Vi skulle i princip kunna ge 350 000 kr i bidrag för att konvertera normalvillan som idag värms med direktverkande el, gas, olja eller kol till värmepump och det skulle vara en lika effektiv åtgärd som att ge bidrag till elbilar.
I Sverige har vi ytterst få hus kvar som värms av direktverkande el, olja, gas eller kol (men de finns) så det där är ju specifikt något man borde satsa massivt på i de EU-länder som fortfarande värmer sina hus med fossil energi.

Man kan ju fråga sig varför så inte sker?
Menar politikerna inte allvar med klimathotet?
Eller beror det bara på att det till syvende och sist kommer att bli vi konsumenter som får betala kalaset ändå. (Så är det förstås)
På det sätt man nu gör, genom att förbjuda viss teknik, som slår ut delar av vår industri och höjer elpriserna, samtidigt som man subventionerar annan teknik som också fördyrar energipriserna så verkar man vilja minska tillväxten, produktionen och förbrukningen av precis allt, man begränsar även användningen av konstgödsel för att få jordbruken av avveckla sin verksamhet, så vi ska även äta mindre, och exportera mindre mat till länder som är i behov av det.
Som jag ser det så är det fel väg att gå, men jag har ju haft fel förr.
Recession, energibrist och matbrist har aldrig löst några problem, och det kommer inte att lösa detta problem heller.

Elbilen som sådan är säkert här för att stanna, fördelarna är så många och uppenbara att jag har svårt att se att de ska kunna sluta på något annat sätt, det enda jag vill är att den ska få vinna på sina egna meriter när tekniken är mogen och priserna konkurrenskraftiga.
Det finns väldigt få rationella skäl att subventionera elbilar i de flesta EU-länderna, och det har allt fler regeringar insett och minskat på, eller slopat bidragen helt, nu återstår bara att fler länder lättar på teknikförbudet också, så att vi kan ha kvar i vart fall delar av den inhemska bilindustrin även i framtiden.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 mars 2024, 22:06:29 »

Men mina 8000 kWh kommer inte bara minska vårt beroende av kol och gas, utan kommer även bidra med en hälsosammare miljö.  Mindre avgaser, mindre buller och mindre marknära ozon.  Och kom nu inte dragandes med att bensinbilar är lika tysta som elbilar, då skall jag post en ljudupptagning på grannens Audi. Dessutom är det en massa dinosaurier bilar som står still på morgonen  på vintern och ryker utan att gå,  Vad komer det sig?

Vet inte vad du håller på med, jag har väl aldrig påstått att en fossilbil är lika tyst som en elbil, även om det förstås varierar med hastigheten.
Att det står bilar på tomgång på morgonen beror väl troligen på avsaknaden av motor och kupévärmare, eller en elstolpe att ansluta till.
Nåt sånt ser jag väldigt lite av i Piteå, här är alla bilar utrustade med motor och kupévärmare, och vissa dessutom dieselvärmare. (Dieselvärmarna är riktiga miljö och klimatsvin)
Det finns i princip inga parkeringsplatser för boenden som saknar eluttag.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 mars 2024, 21:17:40 »

Än så länge har vi bara sett början av vad den globala produktionen av solceller, vindkraftverk och batterier till bilar och batterilager kommer att innebära för miljön.
Klimatalarmisterna är så förblindade av hotet från CO2 att de totalt struntar i den globala miljöpåverkan omställningen kommer att ha på miljö, djur och natur.
Det är ju inte speciellt svårt att förstå att ett borrhål för att pumpa upp olja eller gas ger en extremt liten påverkan på miljö, djur och natur jämför med den gruvdrift och tillkommande industriproduktion som kommer att krävas för omställningen till 100% fossilfritt.
Det oroar mig i alla fall.

Förstår överhuvudtaget inte vad du menar med att min trovärdighet när det gäller miljöfrågor är obefintlig.
Exempel tack.

I vårt hushåll gick vi under min barndom från ved/olja till elpatron i pannan, för att sedan slita ut radiatorer och panna och ersätta med direktverkande elradiatorer.
I mina trakter var det mer regel än undantag.
Kanske skiljde sig mellan landsdelar, men så var det i alla fall här i de allra flesta fallen.
Övergången skedde snabbt i mitten av 70-talet innan det fanns värmepumpar.
De som ville ha kvar möjligheten att elda med ved fortsatte med elpatron i pannan länge.
I de flesta hus som byggdes efter 1989 (Tror jag det var) när kravet på vattenburet system infördes hade elpanna eller senare frånluftsvärmepump.
I vår bostadsrätt byggd -91 var det ren elpanna och FTX.
Men i alla hus byggda innan gick man på olika sätt som regel över till elvärme innan värmepumparna ens fanns att köpa.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 mars 2024, 21:07:25 »

Jo, som sagt, det finns fördelar med elbilar, men inga som innebär något behov av ett förbud mot fossilbilar, i vart fall inte som jag ser det.
Såg att mätningarna av partiklar i Piteå var lika höga som i många storstäder.
Sandningen av gatorna vintertid var den absolut dominerade orsaken till partikelutsläppen.
Avgaserna är förstås bra att bli av med, men det är ju inte någon direkt miljövänlig produktion av elbilsbatterier heller.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 24 mars 2024, 21:06:36 »

Jo, det är tydligt att du inte förstår, eller vill försöka förstå.
Tråkigt, men uppenbart.
Antagligen förstod du inte ens själv vad det var du menade, för jag ser att du raderade stycket jag citerade...
 hahaha!

Det stämmer som du säger, jag lägger inte ned speciellt mycket tid på att försöka förstå dina argument för din trovärdighet när det gäller miljöfrågor är lägre än Kirunas djupaste gruvhål.

Ta någon med lite mer trovärdighet som framför dina åsikter istället.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 24 mars 2024, 21:01:50 »

Om de 800 liter fossilt bränsle som du sparat istället gått för att minska koleldningen med motsvarande energimängd så hade det varit bättre om du kört vidare med din fossila bil och låtit kolkraften avvecklas istället.
De 6000 kWh el som du tillför kommer att gå just till att minska behovet av kol och gas i Europa.  tummenupp
Det kommer mina 12 000 kWh också göra.  tummenupp
Men mina 8000 kWh kommer inte bara minska vårt beroende av kol och gas, utan kommer även bidra med en hälsosammare miljö.  Mindre avgaser, mindre buller och mindre marknära ozon.  Och kom nu inte dragandes med att bensinbilar är lika tysta som elbilar, då skall jag post en ljudupptagning på grannens Audi. Dessutom är det en massa dinosaurier bilar som står still på morgonen  på vintern och ryker utan att gå,  Vad komer det sig?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 mars 2024, 21:00:50 »

Jo, det är tydligt att du inte förstår, eller vill försöka förstå.
Tråkigt, men uppenbart.

Jag ska försöka förklara en gång till, så pedagogiskt som jag kan.

Ju mer energi vi kan spara i EU, och ju mer förnyelsebar energi vi kan tillföra, desto mer kolkraft kommer att avvecklas.

Om vi tillför elbehov i form av elbilar så kommer kol att användas i högre utsträckning under längre tid för att vi ska kunna ladda våra elbilar.

En elbil som laddas med kolkraft ger mer CO2-utsläpp än en bensin eller dieselbil.

Tänk så här.
Om det produceras 400 GWh kolkraft i EU, och det går 400 GWh el till elbilar och man plötsligt förbjöd elbilarna och stängde kolkraftverken, då skulle de totala CO2-utsläppen minska, även om alla körde fossilbilar istället.

En övergång till elbilar är därför ingen patentlösning på CO2-problematiken, det kan vara bra av andra skäl, men just för att minska på CO2-utsläppen finns det effektivare åtgärder, som energibesparing, batterilager som kan lagra elöverskott från intermittent elproduktion och en så snar avveckling av kolkraften som möjligt.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 24 mars 2024, 20:51:28 »

Nix, först ersatte direktverkande el olja, gas och ved. (Inte helt, men nästan)
Sedan kom värmepumparna, som huvudsakligen har minskat behovet av direktverkande el med runt 75%.
Den förändringen har enbart varit positiv även om det krävs lite el även till dessa.

Använder man solenergi för att ladda en elbil istället för att minska på kolkraften i systemet, samtidigt som man kör vidare med en dieselbil så innebär det de facto högre CO2-utsläpp att ladda elbilen.
Din historieskrivning är väldigt osann.  Mängden rena elpannor är väldigt begränsad och de flesta som gick från olja tog steget till annat energislag utan att gå via elpanna.  För övrigt så är det inte så att att försyndelse blir bortglömd bara för att man sopar den under en elpańna. 

Ditt kacklande om att ladda elbil medan man fortfarande kör omkring med dieselbil är så oförståeligt att jag undrar om det inte är dags för dig att ta semester.  Jag förstår inte e tt dugg av vad du vill ha sagt, ärligt talat.
[/quote]
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 mars 2024, 20:38:36 »

Nix, först ersatte direktverkande el olja, gas och ved. (Inte helt, men nästan)
Sedan kom värmepumparna, som huvudsakligen har minskat behovet av direktverkande el med runt 75%.
Den förändringen har enbart varit positiv även om det krävs lite el även till dessa.

Använder man solenergi för att ladda en elbil istället för att minska på kolkraften i systemet, samtidigt som man kör vidare med en dieselbil så innebär det de facto högre CO2-utsläpp att ladda elbilen.

Och som sagt, just i Sverige finns det inte så mycket annat vi kan minska CO2-utsläppen med än elbilar, så för just våra utsläpp är en ny elbil en bra lösning, men det gör att kolet brinner mer och längre i de länder som är beroende av kolkraft.
Det kan man inte komma ifrån.
Man kan kanske önska att så vore fallet, men det är det inte.

Om de 800 liter fossilt bränsle som du sparat istället gått för att minska koleldningen med motsvarande energimängd så hade det varit bättre om du kört vidare med din fossila bil och låtit kolkraften avvecklas istället.
De 6000 kWh el som du tillför kommer att gå just till att minska behovet av kol och gas i Europa.  tummenupp
Det kommer mina 12 000 kWh också göra.  tummenupp
Om min dieselbil minskar behovet av kolkraft i EU:s energimix har jag absolut inget dåligt samvete för att köra vidare med fossilt bränsle.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 24 mars 2024, 20:28:28 »

Värmepumparna har ju ersatt ved, olja och direktverkande el, så de har minskat både energiförbrukningen och CO2-utsläppen, och behovet av skogsskövling.
Elbilarna är en extra belastning på befintligt energisystem som fördyrar elen och cementerar behovet av kolkraft i Europa under
Aha...  När värmepumparna har ersatt ved och olja så har de minskat behovet av dåliga bränslen och ersatt det med el, så är det bra.

När elbilar har ersatt oljebehov med el så är det.dåligt.

När värmepumpen har gjort oss mer elberoende så är det bra.  Men när elbilen, och då framför allt min elbil som har fått mer än sin förbrukning av el täckt av min egna solcellsel, då är det helt plötsligt inte bra.

I mitt fall har alltså mitt handlande gjort att konsumtionen. av diesel sjunkit med typ 800 liter och elkonsumtionen sjunkit med   typ 6000kWh (exkl 2000 som jag redan räknat av till bilen) men enligt dig har det alltså inte minskat vårt beroende av fossila bränslen utan snarare ökat??? 


 hahaha! hahaha! hahaha!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 mars 2024, 19:48:13 »

Värmepumparna har ju ersatt ved, olja och direktverkande el, så de har minskat både energiförbrukningen och CO2-utsläppen, och behovet av skogsskövling.
Elbilarna är en extra belastning på befintligt energisystem som fördyrar elen och cementerar behovet av kolkraft i Europa under en längre tid än annars hade varit nödvändigt.
Att vindkraften och solcellerna har haft en effekt på EU:s energimix kan man tydligt se, så helt onödigt och skadligt är det förstås inte, men det kommer med en prislapp.
Intermittent energiproduktion skapar volatila elpriser, och det fördyrar den totala systemkostnaden då det behövs 100% planerbar el, för att balansera den intermittenta kraften. Lagstiftningen mot fossilbilar kommer att slå ut stora delar av den västerländska bilindustrin, det ser i vart fall jag som ett problem.
Sammantaget så ser alltså EU till att vi får höga elpriser, slår ut delar av Europeisk industri, både med de höga energipriserna, och förbudet mot fossilbilar.
Det enda jag efterlyser är att man prioriterar det som är bäst för Europa utifrån de mål och möjligheter som finns.
Att vänta med förbudet mot fossilbilar och istället satsa mer på batterilager för den intermittenta energiproduktionen ter sig för mig vara ett mycket vettigare sätt att ta sig an omställningen.
Det skulle innebära mindre CO2-utsläpp, stabilare elpriser, och mindre risk att Europeisk industri slås ut som ett resultat av höga energipriser, teknikförbud och råvarubrist.

Elbilarna som sådana har jag inget problem med, även om de inte passar mig just nu, och som sagt, den dagen vi skaffar en så kommer vi säkert att köra den mycket mer än vår fossilbil. Självklart.
Man måste kunna skilja på politik och effekterna av dåliga beslut, och elbilen som sådan.

Energin från mina solceller kommer att innebära mindre kolkraft i Tyskland och polen, just för att jag inte kommer ladda någon elbil.
Jämför man utsläppen från kol som gör el till en elbil med de från en dieselbil så vinner dieselbilen med marginal när det gäller lägre CO2-utsläpp.

Jag förutsätter i mina resonemang att det första man fasar ut om det finns elöverskott är kolkraften, som är skitigast av alla energislag.

Om man som jag köper solceller för att kunna öka exporten till de koleldande länderna, eller som du för att ladda en elbil i Sverige är väl båda sakerna bra, men om mina solceller minskar behovet av koleldad el motsvarande vad en elbil skulle förbrukat så skapar mina solceller + dieselbil mindre CO2-utsläpp än dina solceller + elbil.

Att oljan gynnar ryssland och islamiststater är förstås ett problem och något som vi bör försöka komma ifrån över tid, men det är ett lika stort problem om kommunisterna i kina tar över mer eller mindre all bilindustri, solcellstillverkning och vindkraftsbyggen.
Hur man ska lösa den problematiken har jag dock ingen bra lösning på.

En sak är jag dock säker på.
Teknikförbud, höga energipriser och hög arbetslöshet är inte ett recept för framgång.

Bidrag till värmepumpar som ersätter direktverkande el, gas eller olja är mycket, mycket effektivare mot CO2-utsläpp än bidrag till elbilar.
Det behöver man inte vara bra på matte för att förstå.
Om jag bestämde skulle jag också ändra stöder till solceller så att man för varje kWh solceller man installerade fick 90% bidrag för att köpa 2 kWh batterilager.
Till min 15 kW solcellsanläggning skulle jag alltså få 30 kWh batterilager nästan gratis.

Det som egentligen skulle behövas vore lagstiftning för tvingande lagringskapacitet för alla som tillför intermittent energi i systemet.
Det skulle minska prisvariationerna och risken för effektbrist i systemet.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!