Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 11 april 2024, 21:48:30 »

GLE finns som laddhybrid men den kanske har eller finns även som hybrid med batteri som enbart laddas via bilen.
Sen har dom dom både rena diesel och bensinalternativ men har dom verkligen 48V i dom?
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 11 april 2024, 21:32:08 »

Har sett den notisen om merca och det konstiga är att man inte fått någon notis om detta!
Eller så är det inte laddhybrider det gäller
GLE är väl hybrid?  Men då det gäller GLS också så är det ju inte hybridfunktionen som är påverkad antar jag.  Undrar varför Mercedes har 48V i en vanlig diesel?

https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-nytt?pinnedEntry=33641
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 11 april 2024, 21:16:16 »

Har sett den notisen om merca och det konstiga är att man inte fått någon notis om detta!
Eller så är det inte laddhybrider det gäller
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 02 mars 2024, 13:32:19 »

Finns en artikel i Vår bilägare 2024-02-01 om laddförluster

STORA SKILLNADER MELLAN 0LIKA ELBI AR

Bilmodell Vagguttag Laddbox Laddbox (hog effekt) (lag effekt)

Procent laddförlust

Renault Zoe    24,2   9,7   IU
Volkswagen    10.3   13,6   9,2
Tesla Model 3    15,2   7,7   11,4
Fiat 5OOe      12,7   6,3   13,9
Källa: ADAC

Laddförlusterna är dock generellt sett inget stort problem för bilägarna. En elbil som har en laddförlust på 15 procent och ett batteripaket på 60 kWh behöver alltså laddas med 69 kWh. Med ett elpris på tre kronor per kilowattimme blir det en merkostnad på 27 kronor, och för den som laddar fullt en gång i veckan innebär det 1 400 kronor om året.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 02 mars 2024, 10:39:00 »

Inga effektavgifter än, och bergsvärmen drar bara 1,7kW delat på 3 faser.

25A huvudsäkring.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 02 mars 2024, 09:18:09 »

Måste rätta mig lite. Kollade nu ikväll och stod nog att bilen laddar med 2,1kW och 10A på laddaren. Ökade till 12A och det tar 9h till 90% batteri från nuvarande 35%. Elmätaren lästes av då 35% kom i displayen.

Hur blir det med effekt avgifter med så lång tid på laddning? Låter som att det "tvingas" till höga toppar eller inte ladda fullt för att kunna köra annan maskineri som spis eller tvättmaskin utöver tex bergvärme.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 02 mars 2024, 09:00:14 »

Förlusterna på min laddhybrid ligger under 10% så helt andra siffror än dina.
Laddar 13kWh i snitt för att få i 12kWh. Haft laddhybrider i 7 år och alla tre låg ungefär lika.

Gissar att Volvon bränner mycket på att hålla batteriet varmt vilket är meningslöst vid långsam laddning.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 02 mars 2024, 07:40:10 »

Nu på morgonen är batteriet 73% så ökning med 37% eller ökat med 10,36kW. Elmätaren säger 16,6kWh. Laddat med 12A. Ger en effektivitet på 62,4% av förbrukad energi  :-\

Finns det ingen annan som har elmätare och kollar vad förlusterna är?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 01 mars 2024, 22:08:41 »

Måste rätta mig lite. Kollade nu ikväll och stod nog att bilen laddar med 2,1kW och 10A på laddaren. Ökade till 12A och det tar 9h till 90% batteri från nuvarande 35%. Elmätaren lästes av då 35% kom i displayen.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 01 mars 2024, 20:23:17 »

Alla säger det inte kan stämma, det *kan* inte vara så mycket förluster. Ser heller inte att garagetemperaturen stiger något medan bilen laddas.

En sak är säker, min XC40-recharge P6-lågströmsladdning (9A/231V) är sjuuukt ineffektiv när det är svinkallt ute hela månaden!
≈700 kWh för januari 2024,  :o på 1187 km => 59 kWh/100km!

23 kWh/100km säger färddatorn; så 2.56 ggr mer!

Helt djävla sanslöst! Skulle tagit en Nissan Leaf istället, eller en till V50/V70-snåldiesel...  tOOmten

Skämt åsido, ingår en hel del förvärmning av både kupé och batteri av de där 700 kWh i REKORDKALLA januari.  ::)

Edit: XC40-elbilarna är som de gamla 145;orna, törstiga, och rätblocksformade...
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 01 mars 2024, 19:15:48 »

Har inte kollat våran men det står 2,1kw i bilen när den är ansluten till 230 uttag med 10a inställning på laddaren.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 01 mars 2024, 19:02:13 »

66% mer redan där 🤔🤔!!?
Är det bara för Huindai?
Alla säger det inte kan stämma, det *kan* inte vara så mycket förluster. Ser heller inte att garagetemperaturen stiger något medan bilen laddas.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 01 mars 2024, 18:43:05 »

66% mer redan där 🤔🤔!!?
Är det bara för Huindai?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 01 mars 2024, 11:42:27 »

Hur många kWh förbrukas det vid laddning för att få batteriet laddat 1kWh enligt bilens display och som blir användbart?
Tänker på tomgångsförluster vid och efter laddning beroende på
-vilken effekt som används 
-hur mycket batteriet är fullt
-utetemperatur
-självurladdning

Vad är era erfarenheter i den verkliga verkligheten?

(Enkla svaret är väl kanske: jag har laddat x kWh och kört y mil, med z kW laddare med denna bil och årsmodell/miltal)??


Samma fråga till solcellsbatterier.
Förluster vid i resp. urladdning?
Hyundai ioniq 2021 28kW batteri. Laddning mellan 20-80% av batteriet behöver ca 1,66kWh från elnätet och ger 1kWh i batteriet. Batterierna är i ett garage och har temperaturen ca 15 grader vid laddning. Enfasladdare 10A laddström. Bilen säger också att den laddar med ca 1,6kW
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 mars 2024, 07:39:55 »

När det gäller batterilager för solceller har jag sett siffran 10% nämnas men att den kan variera och nog oftast är mindre än så, på en elbil, kallt väder, hög laddström, kan det säkert vara avsevärt mer.
Men ska man börja räkna med sånt också så är det ju rena rama ebberöds bank att köra med elbil.  ;)
Tror vi förlusterna ökar med ökande ålder på batterierna?
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 01 mars 2024, 07:20:12 »

Hur många kWh förbrukas det vid laddning för att få batteriet laddat 1kWh enligt bilens display och som blir användbart?
Tänker på tomgångsförluster vid och efter laddning beroende på
-vilken effekt som används 
-hur mycket batteriet är fullt
-utetemperatur
-självurladdning

Vad är era erfarenheter i den verkliga verkligheten?

(Enkla svaret är väl kanske: jag har laddat x kWh och kört y mil, med z kW laddare med denna bil och årsmodell/miltal)??


Samma fråga till solcellsbatterier.
Förluster vid i resp. urladdning?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 26 februari 2024, 11:49:02 »

https://svenska.yle.fi/a/7-10051721

Inte för att jag har en aning om vad siffrorna betyder, men gissar northvolts teknik är dyr jämfört med vad de planerar här?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 februari 2024, 10:28:28 »

Min bil drar i snitt 0,55 L diesel per mil. Det blir 1,44 kg koldioxid per mil oräknat utsläpp från raffineringen och  transporter som verkar vara ca 20% utöver det.

Googlar man lite ser man att kolkraft ger 0,8 - 1 kg koldioxid per kWh. Elbilar verkar dra 1,5 - 2 kWh/mil. Antar man samma förluster i elöverföring och laddning av batterierna är det ingen våldsam skillnad. Det behövs bara att 20% av elen inte är kolkraft för att elbilarna ska ge mindre utsläpp. Det är nog också så att det är el producerad från naturgas som står för elproduktionen på marginalen då naturgasen är dyrare än kol per kWh. I så fall ska man räkna med ca 0,5 kg koldioxid/kWh.

Jo, jag har ju också räknat på detta och med den energimix vi har i Europa är det högst osäkert om elbilarna någonsin blir mer klimatvänliga än en fossil bil, vi ligger väl på strax under 70% fossilt i Europa, så även om det är en mix av kol och gas så blir det små skillnader på CO2-utsläppen till ena eller andra sidans fördel.
Och elbilarna kräver ju avsevärt mycket mer CO2-utsläpp i tillverkningen.
Mellan tummen och pekfingret så skulle jag tro att elbilen möjligen blir klimatvänligare efter 20 000 mil eller nåt sånt.  dontknow
De enda egentliga förbättringar som elbilarna medför är (möjligen) renare stadsmiljöer, men även detta ifrågasätts nu då man konstaterar att partikelutsläppen från däck och vägar ökar med 20% på grund av det ökade slitaget som tyngre bilar medför.
Intervjun jag länkade till var 100% korrekt, varje påstående han kom med var rätt.
Men ingen lyssnar på de som vet vad som gäller.
Huvudet i sanden och full fart framåt är det som gäller.

Och en sak till.
Eftersom vi alla vill stänga ned kolkraften så är det alltid dessa som kommer in sist i produktionen (hoppas jag i alla fall), och elbilarna är ny förbrukning på marginalen, som GÖR att kolkraften kommer behövs längre.
Vill man vara djävulens advokat kan man absolut mena att elbilarna cementerar behovet av kolkraft i Europa och världen under överskådlig tid.
Och att ett förbud mot elbilar skulle göra att vi kunde stänga ned ett gäng kolkraftverk i Europa.

Nu är det förstås inte så enkelt, laddar man sin elbil från egna solceller så är det förstås bra, det är också typ 97% CO2-fritt att ladda en elbil i Sverige om vi exporterar så mycket att våra exportledningar går fulla, men det är inte så ofta det sker.
Så länge vi skickar vår rena el till länder som eldar med kol så orsakar elbilarna CO2-utsläpp, det är den krassa sanningen.

De metanutsläpp som gasindustrin orsakar gör dessutom att klimatpåverkan med största säkerhet är lika stor för gas som för olja.
Metan har 50 gånger högre klimatpåverkan än CO2, så det räcker att 2% av den totala produktionen läcker ut i atmosfären för att det ska vara skadligare än olja som eldas.
Det läcker mängder med Metan runt om i världens gasfält.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 26 februari 2024, 09:19:42 »

Min bil drar i snitt 0,55 L diesel per mil. Det blir 1,44 kg koldioxid per mil oräknat utsläpp från raffineringen och  transporter som verkar vara ca 20% utöver det.

Googlar man lite ser man att kolkraft ger 0,8 - 1 kg koldioxid per kWh. Elbilar verkar dra 1,5 - 2 kWh/mil. Antar man samma förluster i elöverföring och laddning av batterierna är det ingen våldsam skillnad. Det behövs bara att 20% av elen inte är kolkraft för att elbilarna ska ge mindre utsläpp. Det är nog också så att det är el producerad från naturgas som står för elproduktionen på marginalen då naturgasen är dyrare än kol per kWh. I så fall ska man räkna med ca 0,5 kg koldioxid/kWh.
Hyundai ioniq som jag lånar du drar ca 15kWh på mätaren och ca 40% i förluster så 25kWh /100km
Skrivet av: Roland
« skrivet: 26 februari 2024, 09:09:19 »

Kolkraften släpper dessutom ut mer CO2 än en fossildriven bil, så även om delar av bilarna laddas med sol och vind (på natten när bilarna står still är det ingen sol, och som regel blåser det också lite eller inte alls) så är det högst tveksamt vilken klimatnytta de gör.

Min bil drar i snitt 0,55 L diesel per mil. Det blir 1,44 kg koldioxid per mil oräknat utsläpp från raffineringen och  transporter som verkar vara ca 20% utöver det.

Googlar man lite ser man att kolkraft ger 0,8 - 1 kg koldioxid per kWh. Elbilar verkar dra 1,5 - 2 kWh/mil. Antar man samma förluster i elöverföring och laddning av batterierna är det ingen våldsam skillnad. Det behövs bara att 20% av elen inte är kolkraft för att elbilarna ska ge mindre utsläpp. Det är nog också så att det är el producerad från naturgas som står för elproduktionen på marginalen då naturgasen är dyrare än kol per kWh. I så fall ska man räkna med ca 0,5 kg koldioxid/kWh.   
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 februari 2024, 07:30:49 »

Håller inte alls med. Det är bättre med el från kolkraft än att vara beroende av Ryssland och OPEC för vår drivmedelsförsörjning. "Experten" har dessutom missat att kolkraften allt oftare kommer att stå still när sol- och vindkraft producerar mycket. Det är då elbilarna laddas med billig el.

Om vind och sol ska kunna bidra så måste batterilager finnas, som jag tolkar honom borde batterierna först och främst användas för batterilager - om vi ska kunna ha ett fungerande energisystem och slippa hamna i Kaliforniens situation där 16% av effektreserven kommer från privata bensin och diesel elverk.
Kolkraften släpper dessutom ut mer CO2 än en fossildriven bil, så även om delar av bilarna laddas med sol och vind (på natten när bilarna står still är det ingen sol, och som regel blåser det också lite eller inte alls) så är det högst tveksamt vilken klimatnytta de gör.
Däremot är det förstås relevant som en typ av avståndstagande mot ryssland att vägra oljeprodukter från dem, men det gör ju ingen praktiskt skillnad - Putin kan sälja varenda droppe olja de får upp ur marken i Ryssland utan problem.
Det där är ju mer en typ av godhetssignalerande från oss i Europa.

Om vi ska göra oss oberoende av Ryssarna är det kärnkraft som behövs, sedan en sansad övergång till eldrivna fordon i Sverige.
Andra länder har förstås andra förutsättningar, men för just oss är ju detta med CO2-frihet enkelt att åstadkomma, utan skyhöga elpriser dessutom.
Någon form av straffavgift för nationer som inte är självförsörjande på el borde också adderas för att nationer ska kunna säkra tillgång till riklig och billig elenergi utan att de som inte investerar ska skörda frukterna av vad andra gjort för att anpassa sig.

Jag har hela tiden tyckt att man börjar i fel ände genom att förbjuda fossilbilar innan tekniken som ska ersätta dessa är mogen, vilket ju är uppenbart, och innan det finns klimatvänlig energiproduktion som fungerar i vårt energisystem, allt är gjort på ett känslomässigt och vetenskapligt ogrundat sätt, som om besluten vore fattade på en syjunta av grannskapets skvallertackor.
Att överhuvudtaget förbjuda en teknik för att nå ett mål är hål i huvudet, varken mer eller mindre, och det förstår förstås alla sunt tänkande människor - sen tror jag väl också att elbilar så småningom kommer att vara helt dominerande i stora delar av världen, men alla länder och världsdelar har sina utmaningar, och det kommer att ta årtionden, eller århundraden innan alla kan köra elbil, så är det bara.
Man kan välja att förstå detta eller vägra, det är ändå så det är.

En annan sak vi måste vara helt medvetna om är att intermittent energiproduktion kommer att leda till högre energipriser då den planerbara kraften bara kommer att kunna producera el intermittent, med stora kostnader för detta som följd.
Övergången till elbilar och transportfordon kommer också att minska skatteintäkterna från fossila bränslen, så en succesiv höjning av elskatten kommer att bli nödvändig.
Vi kommer att få skyhöga elpriser i Europa, och det kommer att slå ut miljontals med arbetstillfällen, inte minst inom bilindustrin, och som flyttas till länder där man inte bryr sig om vare sig miljö eller klimat, demokrati, anställdas rättigheter eller social rättvisa.
Dessutom förvägrar vi befolkningen i stora delar av världen elektrifiering, kunna förflytta sig för egen maskin, helt enkelt möjligheterna att skapa sig ett bättre liv.
Det är lätt att sitta i ett rikt västlig land och kräva att fattiga befolkningar i sydamerika, Asien, Kina och Afrika ska hindras från att skaffa sin första kyl, cykel, moped eller bil, men är det humant?

Även om jag bara ser till mig själv så skulle det vara mer nytta med ett större batterilager än en elbil med tanke på att kunna lagra mer av den energi mina solceller kan producera.
Visst, man kan väl tänka sig att använda bilen som batterilager, men så länge man jobbar på dagarna så blir det inte många kWh som kan laddas in i bilens batteri - först måste det in i ett eget batterilager, sedan in i bilen, till värmepumpen, poolen och så vidare.
Skalar man upp denna syn på saken så blir det uppenbart att varje ny produktionsanläggning av intermittent elproduktion borde ha krav på sig att innefatta åtminstone att dygnslager för den energi som produceras, dels för att det alls ska fungera i det energisystem vi har, men även för att undvika negativa energipriser när solen skiner och det blåser ute.
Negativa elpriser är självklart att hårt slag för alla producenter som investerat i klimatvänlig energiproduktion, och samhället i stort.
Det driver dessutom upp energipriserna när det finns behov, om man ska kunna betala av de investeringar som gjorts.
Det är sjukt, varken mer eller mindre.

Man kan ju verkligen undra hur miljöpartister och sossar som straffbeskattade bort delar av vår kärnkraft kan sova gott om nätterna när de ser vad det orsakat?
Inte minst har de (talar då om denna rörelse i hela EU) fött Rysslands uppbyggnad av krigsmaskineriet genom ökad import av energi från Ryssland.
Inte bara har det orsakat energibrist, höga elpriser, utan möjligen också möjliggjort Rysslands attack mot Ukraina.

Och, hur stor har nyttan varit om man ska vara ärlig.
Skalar man bort de minskade behoven av energi som ett resultat av Covid så är det tveksamt om nyttan ens är mätbar.
Interpolera detta till ett helt CO2-fritt Europa så är det enkelt att se att vi skulle vara tillbaks på stenåldern, med all produktion utflyttad från Europa till länder som anpassar sig efter behoven, inte "gröna drömmar" om en CO2-fri värld.

Jag hoppas verkligen att våra beslutsfattare vaknar innan det är för sent, bonde-protesterna i Europa är nog bara början, när bilfabrikerna får börja stänga så lär det bli revolution, men då är det nog för sent att ställa om.

Håller för övrigt med Jehu om att det inte finns råvaror att tillverka de batterier som behövs i väst, de flesta tillgångarna av dessa råvaror sitter dessutom samma diktaturer som har fossila bränslen på, och i de fall de finns i väst är procedurerna för att få öppna en gruva så tidskrävande att vår industri är utslagen långt innan vi hunnit anpassa oss efter de behov som finns.
Se bara på vad effekterna av Kolfritt stål i norra Sverige skulle åsamka hela den nordiska elmarknaden i form av extremt höga elpriser, och troligen brist på el.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 26 februari 2024, 06:49:57 »

Och hur mycket kolkraft är det som ska "stå still"?
Energiewende är kaputt. De borde använt pengarna till att bygga något som faktiskt fungerar.
Nu är tyskarna trötta på eländet, bönderna demonstrerar för mer diesel och industrin för mer riktig el.



På bilden syns andel kärnkraft, vet inte hur många det var som mest, kan det vara motsvarande ungefär 20 stora reaktorer. Logisk bör de nu bygga minst 100 st nytt.

Här är också deras vindkraftsproduktion ett par veckor, räcker väl till några elbilar iallafall eller annat intermittent behov.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 25 februari 2024, 23:51:04 »

 Och hur mycket kolkraft är det som ska "stå still"?
Energiewende är kaputt. De borde använt pengarna till att bygga något som faktiskt fungerar.
Nu är tyskarna trötta på eländet, bönderna demonstrerar för mer diesel och industrin för mer riktig el.


Sen finns det inte i närheten av tillräckligt med litium och andra mineraler för att bygga den gröna omställningen. Alltihopa ett luftslott.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 februari 2024, 20:41:35 »

"Ingen vits att gå över till elbilar så länge kolkraften tickar på"

Håller inte alls med. Det är bättre med el från kolkraft än att vara beroende av Ryssland och OPEC för vår drivmedelsförsörjning. "Experten" har dessutom missat att kolkraften allt oftare kommer att stå still när sol- och vindkraft producerar mycket. Det är då elbilarna laddas med billig el. 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 februari 2024, 17:37:20 »

Otroligt bra intervju, varför hör man inte personer som dessa i SVT:S aktuellt, rapport eller agenda?
"Ingen vits att gå över till elbilar så länge kolkraften tickar på"
"Alla batterier behövs egentligen till batterilager om vi ska ha vind och sol som stor andel av energiproduktionen"
"Batterierna är för dåliga"
Om inte EU backar på förbuden så kommer västerländs bilindustri dö, miljoner bli arbetslösa, och vi har mycket större problem än klimatet"

Allt sagt av en batteriexpert som jobbar med detta i tiotals år och rimligen vet mer än de flesta.

https://youtu.be/ZkHOO6kaTZE
Skrivet av: jehu
« skrivet: 24 februari 2024, 02:39:43 »

Ge mig delar som det står Denso på och jag blir glad.
Bosch, kanske.
Valeo - högst ogärna.
Lucas, "mannen som uppfann mörkret" har man inte sett på decennier men lär visst finnas kvar.
Land Cruisers skruvas faktiskt ihop i Portugal
https://www.toyota-europe.com/about-us/toyota-in-europe/european-manufacturing-plants
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 23 februari 2024, 22:25:57 »

Företagen har rimligen samma krav kvalitetsmässigt på tillverkning och montering oavsett vilket land som produkten tillverkas i.
Så det är väl ingen nackdel om merparten kan tillverkas ”lokalt” istället för att skicka en jäkla massa delar för montering eller skicka färdiga bilar kors och tvärs över hela världen.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 23 februari 2024, 22:16:29 »

Torde vara många delar från EU men UK har inte mycket tillverkning längre.
Och efter Brexit?
Skrivet av: Mike
« skrivet: 23 februari 2024, 21:54:26 »

2000 var det så här men jag har sett att det ska vara 90% numera och större andel från England:
2.3  Toyota has been firmly committed to local (European) sourcing of components since the beginning of its manufacturing operations in the UK. Over 80 per cent of components are sourced from across Europe as a whole, with half of that coming from UK suppliers. We have contributed significantly towards the increased competitiveness of UK suppliers through our close working relationships and our active involvement in schemes such as the SMMT Industry Forum.

https://publications.parliament.uk/pa/cm200001/cmselect/cmtrdind/128/128ap08.htm

2006 hade det ökat till 45% av värdet från Engelska leverantörer och kanske då 85% från Europa men som sagt målet var 90% av vad jag såg för några år sedan.

Så nej inte 90% från England, där backar jag men 90% från Europa och stor andel av det från England.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 23 februari 2024, 20:44:06 »

Engelsktbyggda Toyota består till över 90% av delar från England enligt Toyotas siter.

Mycket få delar tillverkas i England är jag ganska säker på, kanhända det finns lokal slutmontering av drivlina, stolar, slutmontering, etc.
Tippar på <10% komponenter från England.

Exakt var hittade du denna info? Ähh, fast strunt samma 😉
Skrivet av: boek
« skrivet: 23 februari 2024, 20:23:53 »

Uganda delar ut 140000 elmotorcyklar till befolkningen gratis i en första omgång.
Och pengarna till detta kommer från..?
Sidas bistånd till Uganda 2023:466,3 mnkr.
Så nu vi vet vilka som betalar.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 23 februari 2024, 15:55:59 »

Uganda delar ut 140000 elmotorcyklar till befolkningen gratis i en första omgång.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 23 februari 2024, 14:50:10 »

Man lånar friskt plattformar motorer drivlinor från varandra, samma bil bara små skillnader och så annat namn i aktern.
Står det Toyota så säljs den och servas genom Toyota vilket kan vara en fördel.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_badge-engineered_vehicles

Mina första minnen av japanska bilar var Datsun, Mazda och Nissan som började dra olja efter 10-5000 mil.  Senare under 80-talet blev de genialt byggda otroligt bra för mekaniker och konsumenter. Och driftsäkra speciellt Toyota . Plötsligt kunde motorerna gå 30-40-50000 mil utan att dra olja.
Toyota hade väl en höjdpunkt  på 90-talet sen kom en massa krav på utsläpp som varit negativa för konsumenterna då de gjort bilarna mycket mer komplicerade, dyrare och servicekrävande.
Som exempel. Minskad oljevolym och längre bytesintervall ger slitage med hög oljeförbrukning och havererade motorer. Hur miljövänligt är det?
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 23 februari 2024, 14:39:33 »

Står det toyota på registreringsbeviset så är det väl en toyota?! Varför ska de blanda sig med andra märken då de (enligt mig) har ett bra rykte om sig, på begagnad marknaden är de svindyr för att det står toyota.

Även om det står ett visst märke på bilen så kan det vara att dom bara plockat in lite av sitt eget lull lull som säten och kanske infotainmentsystem eller kanske monterat annan fjädring men någon annan tillverkare står för resten.
Service/support/garantier kan högst troligt skilja sig åt mellan ”samma” modell.

Ungefär som med vissa luftvärmepumpar, står det Electrolux på burken och på kvittot så innebär det inte att dom tillverkat den.
I den här jämförelsen så är det ett kinesiskt märke som tillverkat den och finns högst troligen under fler namn .
Skrivet av: Mike
« skrivet: 23 februari 2024, 14:30:18 »

Vet inte hur det är nu, men när de började tillverka i England så skickade de drivlinorna, motor/växellåda, från Japan, de vågade inte chansa med dem.
Har haft flera Toyota, den bästa var troligen helt Japans, Corolla CC - 88, den såg bra ut och gick som en dröm.
Sedan en Corolla kombi -93, inga problem med den heller. (Men ful)
Sedan en Corolla kombi -98 (ny) som var livsfarlig på vinterväglag, den sålde vi efter mindre 2 år. (Ännu fulare)
Imorterade sedan 2 stycken Avensis 1.8 från Danmark, den första med Leanburnmotor -99?, den andra med en ny drivlina -01?.
Den första var kanonfin och gick bra, den senare fick jag ny motor (Allt nedanför toppen) på för att den drog olja, växellådan renoverades och modifierades p.g.a. dålig smörjning och lagerljud, och drivaxlarna byttes ut p.g.a. vibrationer vid gaspådrag.
Allt gjordes i och för sig på garanti och goodwill, och snabbt, men problemfri var den inte.
Sedan 2014 kör vi nu var sin Kia Sportage 1.7 Diesel, de funkar fint.
Kan lätt tänka mig en Kia när jag byter.
De tillverkas väl i Korea?  :-\ dontknow
Lite sugen på en beggad Mercedes GLA, tycker de verkar fina.
Nej Kia har även dem fabriker i Europa och Ceed är inte från Sydkorea exempelvis (Slovakien)
Skrivet av: Mike
« skrivet: 23 februari 2024, 14:28:48 »

Lokalt producerade? 
Jag antar du menar inom EU inkl Turkiet?
Engelsktbyggda Toyota består till över 90% av delar från England enligt Toyotas siter.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 23 februari 2024, 08:38:33 »

Jag var en gång i tiden stort Toyotafan men det var när det var japanska bilar, Toyotabilarna jag haft senast har varit byggda i England och haft usel kvalitet.
Toyota tillverkar inte mycket i Japan alls längre och de engelska bilarna består till 90% av lokalt producerade delar.


Lokalt producerade? 
Jag antar du menar inom EU inkl Turkiet?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 februari 2024, 08:07:49 »

Vet inte hur det är nu, men när de började tillverka i England så skickade de drivlinorna, motor/växellåda, från Japan, de vågade inte chansa med dem.
Har haft flera Toyota, den bästa var troligen helt Japans, Corolla CC - 88, den såg bra ut och gick som en dröm.
Sedan en Corolla kombi -93, inga problem med den heller. (Men ful)
Sedan en Corolla kombi -98 (ny) som var livsfarlig på vinterväglag, den sålde vi efter mindre 2 år. (Ännu fulare)
Imorterade sedan 2 stycken Avensis 1.8 från Danmark, den första med Leanburnmotor -99?, den andra med en ny drivlina -01?.
Den första var kanonfin och gick bra, den senare fick jag ny motor (Allt nedanför toppen) på för att den drog olja, växellådan renoverades och modifierades p.g.a. dålig smörjning och lagerljud, och drivaxlarna byttes ut p.g.a. vibrationer vid gaspådrag.
Allt gjordes i och för sig på garanti och goodwill, och snabbt, men problemfri var den inte.
Sedan 2014 kör vi nu var sin Kia Sportage 1.7 Diesel, de funkar fint.
Kan lätt tänka mig en Kia när jag byter.
De tillverkas väl i Korea?  :-\ dontknow
Lite sugen på en beggad Mercedes GLA, tycker de verkar fina.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 23 februari 2024, 07:33:03 »

Jo just Toyota Proace är samma som Peugeot Expert, Citroen Dispatch, Vauxhall Vivaro och Fiat Scudo. Är det då en Toyota?
Mina Avensis är hopsatta i England.
Står det toyota på registreringsbeviset så är det väl en toyota?! Varför ska de blanda sig med andra märken då de (enligt mig) har ett bra rykte om sig, på begagnad marknaden är de svindyr för att det står toyota.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 22 februari 2024, 20:24:27 »

Vill du ha en japansk bil idag som är tillverkad i Japan så finns inte mycket att köpa här längre, vissa Mazda och Subaru i första hand.
Vad gäller Toyota är det möjligtvis deras sportbil som även säljs som Subaru som är gjord i Japan.
RAV4 var länge tillverkad i Japan men nu tror jag de vi får kommer från Kanada, möjligt att vissa är från Japan fortfarande dock.

För övrigt så görs vissa BMW i Kina och alla short-range Tesla vi får hit är också Kinesiska.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 22 februari 2024, 19:58:50 »

Minns när det stod en klisterremsa bak på Toytorna!
”My Toyota is fantastic” Inte sett detta på nya Toyotor… 8)
Aldrig ägt någon själv men vet flera som varit grymt nöjda med dem även om det var x antal år sedan….

Polaren är Toyotafreak haft ett antal Raw. Innan dess hade han en Toyota 4runner. Han skröt om att försäljarna hade sagt till honom att det här var den bästa modellen ifrån Toyota. Vid ett tillfälle var jag med honom in på Toyota verkstaden med hans 4runner. Då sa han i servicedisken åt polaren att det den modellen var nog den sämsta av alla Toytorna ;) Visst är det märkligt att säljare o mekaniker har olika tankar ::). Visst snygg modell men ack så mkt som strulade med den!
Skrivet av: Mike
« skrivet: 22 februari 2024, 18:17:31 »

Jag var en gång i tiden stort Toyotafan men det var när det var japanska bilar, Toyotabilarna jag haft senast har varit byggda i England och haft usel kvalitet.
Toyota tillverkar inte mycket i Japan alls längre och de engelska bilarna består till 90% av lokalt producerade delar.

Man kan se i många kvalitetsundersökningar att Toyota numera är en medelmåtta förutom de modeller som fortfarande görs i Japan.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 22 februari 2024, 17:16:55 »

Om det är en ”riktig” Toyota beror på vilken av tillverkarna som står för tex chassi, motor mm.
Gissar att det är Peugeot som är grunden men bara en gissning
Skrivet av: jehu
« skrivet: 22 februari 2024, 16:08:46 »

Jo just Toyota Proace är samma som Peugeot Expert, Citroen Dispatch, Vauxhall Vivaro och Fiat Scudo. Är det då en Toyota?
Mina Avensis är hopsatta i England.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 februari 2024, 07:39:35 »

Att toyota tillverkar bilar i många olika länder beror nog till delar på tullar, subventioner, transportkostnader - och att de inte har tillräckligt med arbetskraft i landet.
Såg ett bra ainslag på Youtube idag, en bonde från England som gått från att leasa (privat) en elbil, till pluginhybrid, och nu till diesel.
Likvärdiga bilar NU skulle kosta:
Elbil 1300 pund/månad
PHEV 1050 pund/månad
Diesel (Range rover sport) 640 pund/månad.
Andrahandsvärdet på elbilar i england har rasat något otroligt, ofta uppemot 50% på två år.
Handlarna vill inte ta i begagnade bilar med tång, och det är på vissa bilar mer eller mindre omöjligt att kontrollera batteristatus, så många privatkunder är också rädda för att köpa något begagnat.

Han tyckte att det var självklart att krav på batteristatusindikering vara minst lika viktigt som km-mätaren på en elbil, och att det omedelbart borde införas krav på det.
Även krav på förbrukning borde införas enligt honom, så att förbrukningen pressas på liknande sätt som på fossildrivna bilar framöver.
Han tyckte tyckte också att skattesubventionerna för kommersiella företagsbilar skulle slopas, eller i vart fall gynna billigare och mer ekonomiska elbilar mer än de allra dyraste, som tydligen nu är fallet i UK.

Andrahandsvärdena är en katastrof i UK, jag vet inte riktigt varför det skiljer så pass mycket, men kanske är det för att det är många som inte kan ladda hemma, och det är dyrt och krångligt att ladda publikt, kostar runt 10 kr/kW där.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 22 februari 2024, 06:40:56 »

Toyota har alltid varit franskbefriat, men Nissan prasslar med Renault

Värmeratt https://www.west-bike.se/p/traxter-varmeratt/
Proace verkar nu tillverkas i frankrike?
Skrivet av: jehu
« skrivet: 22 februari 2024, 05:04:40 »

Toyota har alltid varit franskbefriat, men Nissan prasslar med Renault

Värmeratt https://www.west-bike.se/p/traxter-varmeratt/
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 21 februari 2024, 16:10:49 »

Jag kan förstå en sak med vissa elbilar, att de lockar extroverta personer med stort bekräftelsebehov som kan åtnjuta förmånsbil eller är kapitalstarka så de har råd med dessa accelerationssnabba leksaker.
Jag provkörde idag en 200hk Skoda Superb diesel, den gav mej noll vill ha begär och förnöjsamhet. Modest acc som en föråldrad mc, bullrigare och trängre än min 14 år gamla V70, och två Ipad skärmar ingen kan titta på när man kör.
Det enda jag ville ha var rattvärmen, undrar om det finns någon eldriven eftermarknads "ratt muff" man kan köpa till Volvon??
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 21 februari 2024, 15:44:52 »

Har inte toyota mycket franskt i sig idag? Och vad allt det innebär.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 februari 2024, 14:46:18 »

Jo, jag har ju skrivit många gånger att de som köper en Kinesisk elbil kommer att ångra sig när det inte finns reservdelar, eller någon ÅF som står för garantierna om det skulle visa sig behövas.
Jag har också många gånger pekat på att den kommunistiska politik som nu drivs i EU, påhejad av WEF och FN, och som går ut på att vi ska SLUTA KÖRA BIL, och att det i praktiken innebär att det kommer att bli som på KUBA, med 50,60,70 år gamla bilar som hålls vid liv med najtråd och gaffatejp.
Som det blir i alla kommunistländer.
EU-valet som kommer i sommar kan bli en vändning, men troligen kommer det behöva bli ännu värre innan kommunisterna är bortstädade från EU-parlamentet och WEF är ett skällsord som förpassas till historien.
Det genomkorrupta FN borde också omedelbart läggas ned.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/69LOAr/unrwa-chefen-anstallda-sparkades-utan-bevis

De är ute efter total oinskränkt makt och planekonomi, allt mer förbud, allt högre skatter, allt mer bidrag och subventioner, men folket kommer så småningom få upp ögonen för detta och rösta bort dem, frågan är bara om det hinner gå så långt att skadorna är irreparabla.
I början av Juni kan vi påverka, sen blir det ytterligare 4? svåra år om det inte blir någon ändring i majoriteten.
Bondeupproret i flera EU-länder (som vi knappt för se något om i main stream media) är bara ett uttryck för detta, ett flertal högerpopulistiska regeringar i flera EU-länder + Argentina ett annat, grädden på moset blir väl om Trump vinner valet i USA, och ytterligare några EU-länder faller i händerna på högerpopulistiska eller nationalistiska partier.
Det är i alla fall ditåt vi är på väg, för att socialisterna inte kan inse när de nått vägs ände vad gäller sin lek med andras pengar.
I Frankrike lär Le Pen vinna nästa val, och i Sverige lär SD ingå i nästa regering, I Ungern sitter Viktor Orbán bergsäkert på sin tron.
Och Polen vägrar dansa efter EU:S pipa.

När det gäller bilar får man hoppas på sådana som Toyota, som verkar ha en nyktrare syn på hur en bil ska vara uppbyggd, fungera, och hur man kan bygga bilar som håller över tid, och går reparera även om de är mer än 6 år gamla.
I värsta fall hinner kommunisterna radera hela västvärldens bilindustri innan tidernas största scam upptäcks.

Svenska Kommissionären Ylva Johansson ("FD öppen Kommunist") är bara ett i raden av exempel över personer som styr EU:s öde.
https://timbro.se/smedjan/man-kan-inte-tvinga-fram-solidaritet/

Den som lever får se.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!