Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥nga starter ingen Värme "Nibe fighter 2025 -EVP 500 "  (läst 4062 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VVbaronen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
 Sc:,h Finns det nÃ¥gon som vet varför min pump startar sÃ¥ ofta, kör med fabrikinställningar. 2025 är kopplad mot EVP-500, skulle det räcka om jag ställde att den bara fick starta en gÃ¥ng itimman?? Men varför kryper den ned i Temp som jag visar pÃ¥ trenden? När jag tog Bilden pÃ¥ trenden hade vi pÃ¥ morgonen -13 grader. Hinner den inte med att komma upp i temp förrän den startar om.... ! Fryser i hjäl snart!!! Jens

Utloggad optimizer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Många starter ingen Värme "Nibe fighter 2025 -EVP 500 "
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2011, 11:12:28 »
Tillåter du tillsats?
Klarar inte pumpen värmebehovet så sjunker ju tempen naturligtvis.

Edit:
Ser nu att du ligger på 48 grader i retur ibland. Det vill inte pumpen ha utan stänger av och varnar för hög returtemp. Den startar sedan igen efter 20 minuter.
Dipparna i temp är avfrostningar och sker ca en gång i timmen, helt normalt.
« Senast ändrad: 13 februari 2011, 11:21:07 av optimizer »
1,5 plans villa i Lerum från 1936 på 132 kvm.
Nibe Fighter 2025-8 med VVM300 installerad januari 2010. Tidigare förbrukning 2,5 m^3 olja och 6000 kWh hushållsel. VVM börjar spetsa vid ca -7.

Utloggad VVbaronen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Många starter ingen Värme "Nibe fighter 2025 -EVP 500 "
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2011, 11:34:47 »
Du frågar om jag tillåter Tillsats? Vad är det?
48 grader i retur från 2025 in till EVP:n är det för högt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Många starter ingen Värme "Nibe fighter 2025 -EVP 500 "
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2011, 15:55:49 »
Tempdiff mellan fram och retur ska vara 5-6 ºC vid -13 ºC ute, ställ ner farten på cirkpumpen mellan 2025 och EVP.

För att elpatron ska tillåtas ska knappen med en blixt ovanför stå på on (på EVP 500).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad optimizer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Många starter ingen Värme "Nibe fighter 2025 -EVP 500 "
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2011, 07:16:44 »
Mer än 48 grader till vp är för högt. Då stannar pumpen om du har fabriksinställning. Från vp kan det högre temp. Det har du under första delen i grafen.
Hade varit intresant att se ute temp också.
1,5 plans villa i Lerum från 1936 på 132 kvm.
Nibe Fighter 2025-8 med VVM300 installerad januari 2010. Tidigare förbrukning 2,5 m^3 olja och 6000 kWh hushållsel. VVM börjar spetsa vid ca -7.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
EVP 500 och evp 270 är nog Sveriges sämsta pannor. De saknar skiktplåtar och elpatron blandas med värmepumpsvatten. Jag har säljförbud på evp.
Vem har lurat på dig en sådan
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
 Har du radiatorer? StÃ¥r det möbler framför sÃ¥ att värmen inte kan fördelas ut i rummen. Om sÃ¥, blir ju returvattnet lika varmt som framledningsvattnet (eller nästan). Stryp pÃ¥ radiatorventilerna sÃ¥ det blir kännbar diff upptill - nedtill. Använd avstängningsventilen i botten av radiatorn till strypning av resp. flöde.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!