Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tjälen ställer till det?  (läst 2527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tjälen ställer till det?
« skrivet: 06 mars 2017, 20:09:51 »
Hej!
Installerade bergvärmepump för 11 årsedan. Nu när snön smält så ser jag att marken där vi grävde och lade rören för köldbärarvätskan har höjts ca 10 cm... det har blivit som en "rygg" på gräsmayttan...
Varför blir det sÃ¥? Och varför kommer detta efter 10-11 Ã¥r och inte redan första vintern? 🤔

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tjälen ställer till det?
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2017, 20:35:59 »
Hej!
Installerade bergvärmepump för 11 årsedan. Nu när snön smält så ser jag att marken där vi grävde och lade rören för köldbärarvätskan har höjts ca 10 cm... det har blivit som en "rygg" på gräsmayttan...
Varför blir det sÃ¥? Och varför kommer detta efter 10-11 Ã¥r och inte redan första vintern? 🤔
precis som pÃ¥ vägen tjälskada , kanske kallare pÃ¥ er plats den här vintern  ,för att veta mer hus storlek typ VP sÃ¥ kan nog nÃ¥gon svara här
« Senast ändrad: 06 mars 2017, 20:39:14 av 25fOCUS »

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tjälen ställer till det?
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2017, 21:37:59 »
Vp är en nibe fighter 1230-10 med 172 meter borra fördelat pÃ¥ tvÃ¥ hÃ¥l. Bor i Örebro, sÃ¥ ingen extremkyla. Men det har ju varit mindre snö de senaste tvÃ¥ Ã¥ren. Kanske har det pÃ¥verkat... snön isolerar ju..🤔

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tjälen ställer till det?
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2017, 22:09:51 »
Vp är en nibe fighter 1230-10 med 172 meter borra fördelat pÃ¥ tvÃ¥ hÃ¥l. Bor i Örebro, sÃ¥ ingen extremkyla. Men det har ju varit mindre snö de senaste tvÃ¥ Ã¥ren. Kanske har det pÃ¥verkat... snön isolerar ju..🤔
Du kan se temp in , ut på brain vad visar dom

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tjälen ställer till det?
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2017, 22:46:09 »
Köldbärare in är 6.5 och ut 7.2 just nu. -4 ute...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjälen ställer till det?
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2017, 06:08:18 »
Du måste kolla temp på köldbäraren när kompressorn gått i minst 10 minuter.
Det finns några anledningar att det kan bli sådär:
1. Ni har haft större värmebehov av någon anledning, byggt ut huset, byggt pool som ni värmer på sommaren, eller att det varit kallare än normalt.
2. Ingen snö som isolerar
3. Grundvattennivån har sänkts så att ert "aktiva borrdjup" har minskat dramatiskt, det gör att brine blir kallare då en stor del av borrhålet är "torrt".

Eller en kombination av ovanstående.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tjälen ställer till det?
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2017, 08:30:44 »
Rören från brunnen in till huset brukar vara isolerade i och med att de oftast ligger rätt grunt, har för mig att isolering är ett krav att det är så några meter närmast huset just för att undvika att det blir tjäle där. Är isoleringen som den ska vara borde det inte ha blivit tjälskjutning. Är det en upphöjning ända in till huset?

Såg i dagens tidning att februari har varit 3-4 grader varmare än normalt i Örebrotrakten så onormal kyla kan det inte handla om.

Är borrhÃ¥len kopplade i serie eller parallellt? I det senare fallet kan man tänka sig att köldbäraren bara cirkulerar i ett hÃ¥l. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Tjälen ställer till det?
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2017, 12:52:35 »
Vi hade 157 m hål och 10 kW pump och precis vid hålet fick vi en tjälresning varje år, trots att slangen var isolerad. När brine började gå ner mot -5 så kunde det resa sig lite längs hela slangen.
Vi borrade ett hål till och nu är brine aldrig under 0.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tjälen ställer till det?
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2017, 22:56:53 »
Vi byggde ut golvvärme i kök å hall med 40kvm vattenburet som vi kopplade på befintlig pump. Kanske det som påverkat då? Är det illa? Ska man göra nåt åt det? Eller leva med ryggen på gräsmattan? Hålen är seriekopplade men verkar bara vara till ena hålet som vi fått skada...
När pannan var igång så låg köldbäraren in på 5,1 och ut 2,7...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjälen ställer till det?
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2017, 06:08:21 »
HAr du synlig vätskenivå i expansionskärlet för brine?
Om den är tom så kan du ha någon liten läcka som gjort att luft sökt sig till en av slingorna, och att all värme nu plockas ur ena borrhålet, och då är det nog inte konstigt om det blir sådär.
Du kan ju även ha fått sämre cirkulation i ena borran så att den andra överbelastas.
Kan du kolla deltaT över de två olika kollektorerna på något sätt (när kompressorn gått i minst 10 minuter) så är det ett bra sätt att se om belastningen är jämn på de två borrorna.
Att det bara lyft till den ena är en tydlig indikation på att det kan vara nåt knas med cirkulationen.
Lyftningen bör gå tillbaks en bit in i våren när solvärmen smälter tjälen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tjälen ställer till det?
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2017, 10:04:28 »
Om hålen är seriekopplade bör det vara så att utgående köldbärarslang går till ena hålet, ingående kommer från andra borrhålet och att det går en slang mellan de två borrhålen. Då är det rätt rimligt att det bara är utgående som det blir tjäle runt.

Köldbärartemperaturerna verkar inte rimliga. KBin 5,1 grader i februari är inte rimligt. DeltaT 2,4 grader med en pump på 10 kW och 350 meter slang verkar inte heller rimligt. Det blir ett tryckfall över 1,5 bar enbart i slangen. Det klarar inte en cirkulationspump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!