Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC GSI 616 - Fel i programvara  (läst 3414 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #30 skrivet: 10 april 2024, 13:58:05 »
Jag har inte kopplat på min innegivare. Kurvan som jag har tycker jag är väl intrimmad, men vid solinstrålning under dagen kan det bli för varmt i huset förstås. Skillnaden är snarare den att om jag haft innegivare skulle problemet förvärras ännu mer eftersom den då skulle sänkt kurvan ännu mer.

Så fort framledning är mer än 5 grader varmare än börvärde så stoppar pumpen. När den upptäcker att GM inte är nedräknade startar den igen efter 10 minuter. Men då är returen fortfarande rätt hög och pumpen kommer leverera 9+kW under 4-5 minuter.

Framledningen blir då högre än 5 grader över börvärdet och stoppar igen utan att varva ner. Och så fortsätter den.

Det kanske är så att VP är för kraftig i förhållande till flödet som uppnås och med dess funktion den har.

Jag hade nog provat att först skriva upp hur element står och sedan öppna dom mer för att se vad som händer. Intressant att ni har 2 olika system men samma fel.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #31 skrivet: 10 april 2024, 14:17:26 »
Det kanske är så att VP är för kraftig i förhållande till flödet som uppnås och med dess funktion den har.

Jag hade nog provat att först skriva upp hur element står och sedan öppna dom mer för att se vad som händer. Intressant att ni har 2 olika system men samma fel.



Vet inte om detta stämmer men det ska vara bra tryck med dessa enligt manual. Min Nibe 1145-12 vill ha drygt hälten i minflöde.
 GSi 12 / GSi 16  Min. flöde 0.52 eller 1872l/h

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #32 skrivet: 10 april 2024, 14:19:50 »
Det kanske är så att VP är för kraftig i förhållande till flödet som uppnås och med dess funktion den har.

Jag hade nog provat att först skriva upp hur element står och sedan öppna dom mer för att se vad som händer. Intressant att ni har 2 olika system men samma fel.

Om det hade varit en on/off-pump så hade den varit för kraftig, men det är en inverter som ska kunna leverera 4kW när den varvat ner till 20rps. I det här fallet tillåter inte ens CTC pumpen att hinna varva ner innan den stoppar. Det är inget larm som uppstår, värdena ser bra ut i övrigt. Det är bara det att de programmerat att 5 grader över börvärde på framledningen = stopp.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #33 skrivet: 10 april 2024, 14:37:27 »
Om det hade varit en on/off-pump så hade den varit för kraftig, men det är en inverter som ska kunna leverera 4kW när den varvat ner till 20rps. I det här fallet tillåter inte ens CTC pumpen att hinna varva ner innan den stoppar. Det är inget larm som uppstår, värdena ser bra ut i övrigt. Det är bara det att de programmerat att 5 grader över börvärde på framledningen = stopp.

Jo jag förstår men jag tänker att så länge den ska gå på 50Hz så är den en onoff tills den börjar reglera och det är ju på grund av detta som den ballar ur vad jag förstår.

Ser även pÃ¥ min att ju lägre temp som efterfrÃ¥gas ju snabbare nÃ¥r han beräknad temp, kollade för nÃ¥n dag sen och den klarade av c:a 7,5 grader över  men den ville bara ha c:a 26 grader som mÃ¥l. När den ville ha typ 40 grader sÃ¥ blir det lägre med kanske 3 grader över vid stopp. Har ställ VP sÃ¥ att den skulle hÃ¥lla c:a 7 grader delta vid 40 grader men när borrhÃ¥l blivit varmare och lägre efterfrÃ¥gad temp sÃ¥ blir deltat c:a 8 grader med samma hastighet pÃ¥ cirkpump vilket dÃ¥ i era fall kan vara en bidragande orsak till stopp? 

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #34 skrivet: 10 april 2024, 15:07:26 »
CTC GSi har ingen automatisk styrning av hastighet på laddpumpen till värmebärarsystemet. Det är en fast inställning.

Jag har min på ställd på 75%, över det börjar det susa i elementen.
OK, då beror det inte på att framledningen blir för hög och den stoppar. Nu är jag inte så hemma på den VP, men den får ju hicka på något vis. Som sägs så får VP något konstigt i sig med värmen ut och ger för hög temp på den, klart att det då blir malfunktion på det hela och börjar om på nytt.
Ser nu att den ska ge 4 kW vid 20 Hz och då ger den för mycket, har du någon utjämningstank.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #35 skrivet: 10 april 2024, 15:25:40 »
OK, då beror det inte på att framledningen blir för hög och den stoppar. Nu är jag inte så hemma på den VP, men den får ju hicka på något vis. Som sägs så får VP något konstigt i sig med värmen ut och ger för hög temp på den, klart att det då blir malfunktion på det hela och börjar om på nytt.
Ser nu att den ska ge 4 kW vid 20 Hz och då ger den för mycket, har du någon utjämningstank.

Jag vet inte om jag gör mig förståelig eller inte, men jo, den stoppar för att den tycker 5 graders framledning över börvärde gör att den stoppar. Och den stoppar innan den varvat ner till 20rps där den ger 4kW. Så den ger inte för mycket vid 4kW, det är bara det att den inte tillåter den att varva ner dit. Den stoppar vid 50hz där den kör i ca 4-5 minuter innan den ska varva ner.

Det är enbart ett problem vid varmare temperaturer än 6 grader ute.

Är en utjämningstank arbetstank eller volymtank? Jag har ingetdera.
« Senast ändrad: 10 april 2024, 15:27:20 av JockeHX »

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #36 skrivet: 10 april 2024, 16:10:41 »
Jag vet inte om jag gör mig förståelig eller inte, men jo, den stoppar för att den tycker 5 graders framledning över börvärde gör att den stoppar. Och den stoppar innan den varvat ner till 20rps där den ger 4kW. Så den ger inte för mycket vid 4kW, det är bara det att den inte tillåter den att varva ner dit. Den stoppar vid 50hz där den kör i ca 4-5 minuter innan den ska varva ner.

Det är enbart ett problem vid varmare temperaturer än 6 grader ute.

Är en utjämningstank arbetstank eller volymtank? Jag har ingetdera.

Jag funderade på hur deltar kunde va lägre vi 25Hz mot 50 Hz vid start.

Det slog mig att om du fast flöde så ändrar sig inte flödet vid olika Hz utan det är bara vad kompressorn klarar av så vid 25 Hz får du bara 2 grader diff men skulle du tvinga upp den mot max så får du mer diff, ju mer ork ju mer diff...är begärd temp låg så har du mycket krut och hög diff

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #37 skrivet: 10 april 2024, 18:04:09 »
Jag funderade på hur deltar kunde va lägre vi 25Hz mot 50 Hz vid start.

Det slog mig att om du fast flöde så ändrar sig inte flödet vid olika Hz utan det är bara vad kompressorn klarar av så vid 25 Hz får du bara 2 grader diff men skulle du tvinga upp den mot max så får du mer diff, ju mer ork ju mer diff...är begärd temp låg så har du mycket krut och hög diff
VB flödet eller rättare sagt pump hastigheten är konstant och ändras inte med VP RPS. Tex min pump har jag satt till 50 %. Har då ca 4 grader VB diff vid 20 rps och 8 grader vid 50 rps. Om det fungerar bra så under den kallare årstiden med högre effektuttag så ska det utan tvivel också vara OK när VP ska ligga på låg effekt vid varmare väder.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #38 skrivet: 10 april 2024, 18:20:00 »
VB flödet eller rättare sagt pump hastigheten är konstant och ändras inte med VP RPS. Tex min pump har jag satt till 50 %. Har då ca 4 grader VB diff vid 20 rps och 8 grader vid 50 rps. Om det fungerar bra så under den kallare årstiden med högre effektuttag så ska det utan tvivel också vara OK när VP ska ligga på låg effekt vid varmare väder.

Ja men inte vid start och 50Hz. Alltså det är bakvänt på era VP med fast flöde och variabel effekt på kompressor. Är det möjligt att starta den på 60Hz och se hur den beter sig? Antar att 50Hz är lägsta start?

Skulle tro att man behöver ställa flödet för 50Hz vid lägsta temperatur den behöver göra.

Sen att den stÃ¥r pÃ¥ viss % pÃ¥ Cirkpump sÃ¥ innebär det inte att flödet är helt efter det vad jag förstÃ¥r utan det är vilken effekt cirkpumpen fÃ¥r.  Skulle man stänga nÃ¥gra termostater sÃ¥ stÃ¥r nog cirkpumpen pÃ¥ samma % men flödet har ju gÃ¥tt ner?

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #39 skrivet: 10 april 2024, 18:24:55 »
VB flödet eller rättare sagt pump hastigheten är konstant och ändras inte med VP RPS. Tex min pump har jag satt till 50 %. Har då ca 4 grader VB diff vid 20 rps och 8 grader vid 50 rps. Om det fungerar bra så under den kallare årstiden med högre effektuttag så ska det utan tvivel också vara OK när VP ska ligga på låg effekt vid varmare väder.

Och övriga pumptillverkare såsom Nibe som också äger CTC har ju inställning för max diff framledning eller om man kanske kallar det för hysteres.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #40 skrivet: 10 april 2024, 18:48:15 »
Ja men inte vid start och 50Hz. Alltså det är bakvänt på era VP med fast flöde och variabel effekt på kompressor. Är det möjligt att starta den på 60Hz och se hur den beter sig? Antar att 50Hz är lägsta start?

Skulle tro att man behöver ställa flödet för 50Hz vid lägsta temperatur den behöver göra.

Sen att den stÃ¥r pÃ¥ viss % pÃ¥ Cirkpump sÃ¥ innebär det inte att flödet är helt efter det vad jag förstÃ¥r utan det är vilken effekt cirkpumpen fÃ¥r.  Skulle man stänga nÃ¥gra termostater sÃ¥ stÃ¥r nog cirkpumpen pÃ¥ samma % men flödet har ju gÃ¥tt ner?


Det borde ju gå lätt att prova teorin med att kolla vilka tempdiffar ni får med samma flöde vid start 50Hz för beräknad temp på kanske 25 grader och sen 40 grader, kanske man får köra 1 gång och se andra start för att systemet ska komma i fas vid respektive temperatur.

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #41 skrivet: 10 april 2024, 19:42:00 »
Jag tror det är klart att om man har en funktionen i programmet som stoppar VP om diff VBbör-VBut är X grader så måste det vara en parameter som kan justeras beroende på att varje anläggning är unik. Vidare bör VP ligga i stopp tills minusgradminuterna är uppnådda igen och inte direkt få en start signal som hålls till startfördröjningen löpt ut. Vidare ska inte funktionen aktiveras under startförloppet utan först när VP hunnit varva ner till 20 rps efter start.

Funktionen har ju igentligen inget syfte mer än att vad det verkar att i vissa fall undvika att fastigheten blir för varm. Den har ingen skyddande funktion på VP ifall att VB flödet skulle minska drastiskt eftersom det skyddet i så fall skulle ligga på diff VBin-VBut eller på kompressor HP och HT och med ett alarm.

I vårat fall ligger diff VBin-VBut relativt lika som tidigare så det kan inte vara någon större minskning på VB flödet om det nu skulle vara fallet.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #42 skrivet: 11 april 2024, 11:18:27 »
Jag tror det är klart att om man har en funktionen i programmet som stoppar VP om diff VBbör-VBut är X grader så måste det vara en parameter som kan justeras beroende på att varje anläggning är unik. Vidare bör VP ligga i stopp tills minusgradminuterna är uppnådda igen och inte direkt få en start signal som hålls till startfördröjningen löpt ut. Vidare ska inte funktionen aktiveras under startförloppet utan först när VP hunnit varva ner till 20 rps efter start.

Funktionen har ju igentligen inget syfte mer än att vad det verkar att i vissa fall undvika att fastigheten blir för varm. Den har ingen skyddande funktion på VP ifall att VB flödet skulle minska drastiskt eftersom det skyddet i så fall skulle ligga på diff VBin-VBut eller på kompressor HP och HT och med ett alarm.

I vårat fall ligger diff VBin-VBut relativt lika som tidigare så det kan inte vara någon större minskning på VB flödet om det nu skulle vara fallet.


Jag provade min Grundfos alpha 2 25-40 (extern)på farsans anläggning med mest 1-rör och liten del 2-rör. Vid max watt 19-20W så visade den ett flöde på 0,7-0,8 m3/h, På min anläggning vid samma watt så är volymen nära den dubbla, samma cirkpump. Sen upptäckte jag att med 1-rör så steg returen ganska snart då det gick fort att få igenom framledning hela vägen tillbaka till VP vilket gör att VP kan dra upp temp fortare. På min anläggning tar det c:a 8-10 min innan returen går upp (2 rör)

KVS, eftersom du har bypass så mäter du framledning temp efter den? Är temp samma som VBut vid startprocessen? Och om den klarar av processen är det skillnad när den varvar ner?

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #43 skrivet: 11 april 2024, 11:21:55 »
Jag tror det är klart att om man har en funktionen i programmet som stoppar VP om diff VBbör-VBut är X grader så måste det vara en parameter som kan justeras beroende på att varje anläggning är unik. Vidare bör VP ligga i stopp tills minusgradminuterna är uppnådda igen och inte direkt få en start signal som hålls till startfördröjningen löpt ut. Vidare ska inte funktionen aktiveras under startförloppet utan först när VP hunnit varva ner till 20 rps efter start.

Funktionen har ju igentligen inget syfte mer än att vad det verkar att i vissa fall undvika att fastigheten blir för varm. Den har ingen skyddande funktion på VP ifall att VB flödet skulle minska drastiskt eftersom det skyddet i så fall skulle ligga på diff VBin-VBut eller på kompressor HP och HT och med ett alarm.

I vårat fall ligger diff VBin-VBut relativt lika som tidigare så det kan inte vara någon större minskning på VB flödet om det nu skulle vara fallet.

För att strö salt i såret så är fabriksinställningen på Nibes invertrar 10 grader på max diff framledning och börvärde. Och maxvärdet är 25 grader.

Men vi är låsta till det dolda värdet 5 grader…

Utloggad KVS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC GSI 616 - Fel i programvara
« Svar #44 skrivet: 11 april 2024, 16:14:04 »
Kan du skicka en kopia på Nibes manual där funktionen beskrivs ? Jag skickade dig nyss ett email. Du ser min epost adress där.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!